Tömma kylsystem på b230f

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
volvo 240
Övningskörning
Inlägg: 118
Blev medlem: 09 jun 2006, 19:04

Tömma kylsystem på b230f

Inlägg av volvo 240 »

Min topplockspackning har gått (ev spricka i blocket) och cylindrarna är fulla med kylarvatten så motorn går inte runt. Då undrar jag hur ja får ut vattnet. Finns de nån avtappningsplugg?



Hört att man kan plocka ur stiften och köra startmotorn men då åker väl bara det i cylindrarna ur om ens det? Så, hur göra?

kukka
Färsk användare
Inlägg: 55
Blev medlem: 27 aug 2006, 22:27
Ort: Vasa/Finland

Inlägg av kukka »

avtappningspluggen finns under grenröret , ( i närheten där motorvärmaren brukar vara monterad), på en b230 motor.

Addekarlsson
Van forumsanvändare
Inlägg: 1304
Blev medlem: 25 feb 2003, 09:51
Ort: Världsmetropolet Hoting
Kontakt:

Inlägg av Addekarlsson »

Antingen den, eller så lossar man nedre slangen till kylaren.



Mvh/ Adde
Bild

Med bild får man bara skriva en rad här, så nu skriver jag en rad bara för att man får det :lol:

Rickard87
Färsk användare
Inlägg: 14
Blev medlem: 19 jan 2007, 21:13

Inlägg av Rickard87 »

hadde samma prblem på min b23a men då va jag tvungen å plana toppen å vatnet i cylidrarn e du tuvungen å torka ur.... å urtappnigs kranen sitter längst back mot spränkåpan under grenröret....





Mvh/ Rickard

MangeP
Övningskörning
Inlägg: 110
Blev medlem: 28 jan 2007, 14:23
Ort: Haparanda

Inlägg av MangeP »

Du måste ju hur som helst av med toppen om den blåst packningen så det är bara ut med vattnet genom pluggen eller rycka en slang och sen noga rengöra cylindrarna invändigt och byta packningen och ev plana toppen.
Man får vad man betalar för -oftast

Skriv svar