Elfläkt
Det undrar jag, vattnet i kylaren cirkulerar väl inte förrän termostaten har öppnat och det gör den när motorn uppnåt en viss temperatur (82, 88 eller 92 grader beroende på termostat). Eller börjar termostaten öppna sig redan vid lägre temperaturer?jonas_740 skrev:Man får upp tempen i motorn snabbare som viskofläkten kyler även när motorn är kall
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
När jag köpte min bil var termostaten paj, den hade fastnat i öppet läge så motorn blev aldrig riktigt varm.
Andreas skrev:Det undrar jag, vattnet i kylaren cirkulerar väl inte förrän termostaten har öppnat och det gör den när motorn uppnåt en viss temperatur (82, 88 eller 92 grader beroende på termostat). Eller börjar termostaten öppna sig redan vid lägre temperaturer?jonas_740 skrev:Man får upp tempen i motorn snabbare som viskofläkten kyler även när motorn är kall
När jag köpte min bil var termostaten paj, den hade fastnat i öppet läge så motorn blev aldrig riktigt varm.
När jag monterade elfläkt på min 940 så blev den iaf varmare snabbare och nu är den ändå kallare än vad det var närt jag körde med höfläkten. Har gjort tvärt om me en elfläkt till höfläkt/viskofläkten så tog det längre tid att få upp temperaturen.
Den temperaturen det står på termostaten öppna den vid.
Ok, det var märkligt (men bra för oss med elfläktjonas_740 skrev:När jag monterade elfläkt på min 940 så blev den iaf varmare snabbare och nu är den ändå kallare än vad det var närt jag körde med höfläkten. Har gjort tvärt om me en elfläkt till höfläkt/viskofläkten så tog det längre tid att få upp temperaturen.
Den temperaturen det står på termostaten öppna den vid.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1744
- Blev medlem: 20 feb 2004, 13:20
- Kör: Volvo v70, s70
- Ort: Göteborg
Mockan skrev:du får en snabbare gasrespons också!
Javisst och dessutom ser det snyggt ut
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
http://i101.photobucket.com/albums/m47/ ... /vita4.jpg
Denna fläkt jag har är från en saab 9000
-
- Övningskörning
- Inlägg: 152
- Blev medlem: 15 jan 2007, 04:31
- Ort: Uddevalla
kilotin skrev:Lånar också tråden![]()
Om man har elfläkt monterad framför kondensor (ECC), räcker det med den?
Har ju både och nu, slipper GÄRNA höfläkten.
Med tanke på vad som tidigare skrivits: Viskosfläkten luftkyler väl åtminstone motorn, oavsett om termostaten är öppen eller ej.
Särskillt när det är kallt.
Jag hade inte vågat köra med enbart kondensor fläkten, fungerar säkert om du aldrig kör långsam stadskörning eller har bilen på tomgång, men det är säkrare och ha en fläkt på kylaren med.
PPF har ett bra utbud av elfläktar som är snygga, tar liten plats och är billiga: Länk
hur stor är plstaskyddet på en volvo...har sett en 245 med T5 som hade monterat fast den i själva plastskyddet.
så nån som vet hur många tum eller cm den är....
föresten går det att andvända AC termostaten som finns överst på kylaren att hanvända som termostat till elfäkten??
så nån som vet hur många tum eller cm den är....
föresten går det att andvända AC termostaten som finns överst på kylaren att hanvända som termostat till elfäkten??
![Bild](http://i136.photobucket.com/albums/q191/jimzzon/DSC00241sd.jpg)
http://www.garaget.org/?car=33773
Volvo 360 -83 med preppad b230F (Folkrace)
Volvo 740 GLE -86 B230E (flytta arslet bil)
Volvo 740 Turbo -90 B230FT (projekt)
-
- Övningskörning
- Inlägg: 152
- Blev medlem: 15 jan 2007, 04:31
- Ort: Uddevalla
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1744
- Blev medlem: 20 feb 2004, 13:20
- Kör: Volvo v70, s70
- Ort: Göteborg
volvo_740_gl skrev:va ska man ha för termostatgivare då? när ska den släppa på ström? 92 eller 95 eller nått annat ?
Du kan ta en från skroten de 740/940 som har ac brukar ha en liten fläkt framför kylet och då har den en termostat redan.
Annars kan man alltid köpa en ny termogivare finns på micro kostar 160kr.
- Robban67
- Dags att bli medlem?
- Inlägg: 6761
- Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
- Ort: Stockholm / Västerhaninge
Hej
Det är väl klart att motorn blir varmare fortare när du inte har en fläkt som kyler från start, då är det bara termostaten som styr vattnets värme innan den öppnar och släpper igenom vattnet till kylaren.
Annars hålls ju blocket kallare mha viskofläkten hela tiden och då tar det längre tid för vattnet på insidan att få rätt temperatur.
mvh
Robban
Det är väl klart att motorn blir varmare fortare när du inte har en fläkt som kyler från start, då är det bara termostaten som styr vattnets värme innan den öppnar och släpper igenom vattnet till kylaren.
Annars hålls ju blocket kallare mha viskofläkten hela tiden och då tar det längre tid för vattnet på insidan att få rätt temperatur.
mvh
Robban
![Bild](http://forumbilder.se/images/b06201231647Pf4d4.jpg)
Största födelen tycker jag är lägre ljudnivå. Såå mycket piggare blev den inte, inte heller så mycket snabbare uppvärmning. Men jag tror det beror på Viskofläktens kondition också. Som jag har förstått det, kan vara fel, skall viskofläkten i stort "frihjula" tills luften som kommer mot centrumkroppen blir varm, då skall en bimetallfjäder ändra flödet av vätska i viskokopplingen så den griper in.
Eller är det bara så att viskokopplingen är till för att hålla fläkten på lägre varvtal vid högre motorvarv?
Eller är det bara så att viskokopplingen är till för att hålla fläkten på lägre varvtal vid högre motorvarv?
ja köpte mig en 940 kylare med elfläkt och täckplasten från www.lyckselebildemontering.se
hög och lågfart på fläkten. bara fördelar![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
hög och lågfart på fläkten. bara fördelar
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
- Turbo-Mupp
- Forumsfreak
- Inlägg: 3428
- Blev medlem: 01 feb 2003, 00:08
- Kör: 740
Fördel med efläkt:
* Det är coolare
* Det ska dra mindre soppa (har inte kunnat utvärdera detta riktigt ännu)
* Bilen ska få snabbare gasrespons (inget jag märkt av iallafall)
* Motorn låter tystare (Detta har jag märkt)
* Bilen ska bli piggare (Har inte märkt någon skillnad)
* Motorn sägs bli varm fortare (Märker ingen skillnad, kanske beror på E85?)
* Det är coolare
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
* Det ska dra mindre soppa (har inte kunnat utvärdera detta riktigt ännu)
* Bilen ska få snabbare gasrespons (inget jag märkt av iallafall)
* Motorn låter tystare (Detta har jag märkt)
* Bilen ska bli piggare (Har inte märkt någon skillnad)
* Motorn sägs bli varm fortare (Märker ingen skillnad, kanske beror på E85?)
"Are you a mexi-can, or a mexi-can´t?"
-
- Klubbmedlem 2022
- Inlägg: 2461
- Blev medlem: 10 apr 2005, 12:39
- Kör: 245 -90, 245 -93
- Ort: Runhällen
Fungerar "höfläkten" som den skall så ska det inte låta så förbaskat mycket. Tycker personligen att elfläkt låter mycket när den väl går igång, hörs ganska tydligt då.
På båda mina bilar (244 -88 B230F / 245 -87 B230K) så fungerar höfläkten som den skall, låter en del när man precis startat bilen, men sen tystnar dom och hörs knappt
Detdär med att man tjänar en herrejösses massa hästar genom att ta bort fläkten, tror jag inte mycket på. Möjligtvis blir det skillnad om man tar bort den fasta fläkten på tex. B18,B20,B21. Annars så vette fan...
På båda mina bilar (244 -88 B230F / 245 -87 B230K) så fungerar höfläkten som den skall, låter en del när man precis startat bilen, men sen tystnar dom och hörs knappt
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Detdär med att man tjänar en herrejösses massa hästar genom att ta bort fläkten, tror jag inte mycket på. Möjligtvis blir det skillnad om man tar bort den fasta fläkten på tex. B18,B20,B21. Annars så vette fan...