Elfläkt

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Användarvisningsbild
Shift
Uppkörning
Inlägg: 423
Blev medlem: 26 dec 2006, 17:06
Ort: Borlänge

Elfläkt

Inlägg av Shift »

Vad är fördelen med elfläkt?
Det som inte går att laga går att skruva sönder

Bild

Da Bear
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2601
Blev medlem: 06 maj 2005, 01:03
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av Da Bear »

Du slipper lyssna på viskofläkten.
Smider nya planer

Andreas
Forumsfreak
Inlägg: 3387
Blev medlem: 01 dec 2002, 22:09
Ort: Örebro

Inlägg av Andreas »

Tar inte lika mycket effekt och går bara när den behövs, kyler både motorn och AC:n.

Användarvisningsbild
jonas_740
Uppkörning
Inlägg: 725
Blev medlem: 22 dec 2005, 19:20
Ort: Huskvarna

Inlägg av jonas_740 »

Man får upp tempen i motorn snabbare som viskofläkten kyler även när motorn är kall
Kör:
Finbilen: 940/S90 Turbo. B230FT, 19T,531, H-profil stakar osv...
Brukis: V70 T5 -98

Andreas
Forumsfreak
Inlägg: 3387
Blev medlem: 01 dec 2002, 22:09
Ort: Örebro

Inlägg av Andreas »

jonas_740 skrev:Man får upp tempen i motorn snabbare som viskofläkten kyler även när motorn är kall
Det undrar jag, vattnet i kylaren cirkulerar väl inte förrän termostaten har öppnat och det gör den när motorn uppnåt en viss temperatur (82, 88 eller 92 grader beroende på termostat). Eller börjar termostaten öppna sig redan vid lägre temperaturer? :?

När jag köpte min bil var termostaten paj, den hade fastnat i öppet läge så motorn blev aldrig riktigt varm.

Da Bear
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2601
Blev medlem: 06 maj 2005, 01:03
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av Da Bear »

Andreas skrev:Det undrar jag, vattnet i kylaren cirkulerar väl inte förrän termostaten har öppnat och det gör den när motorn uppnåt en viss temperatur (82, 88 eller 92 grader beroende på termostat).


Så sant så.
Smider nya planer

Användarvisningsbild
jonas_740
Uppkörning
Inlägg: 725
Blev medlem: 22 dec 2005, 19:20
Ort: Huskvarna

Inlägg av jonas_740 »

Andreas skrev:
jonas_740 skrev:Man får upp tempen i motorn snabbare som viskofläkten kyler även när motorn är kall
Det undrar jag, vattnet i kylaren cirkulerar väl inte förrän termostaten har öppnat och det gör den när motorn uppnåt en viss temperatur (82, 88 eller 92 grader beroende på termostat). Eller börjar termostaten öppna sig redan vid lägre temperaturer? :?

När jag köpte min bil var termostaten paj, den hade fastnat i öppet läge så motorn blev aldrig riktigt varm.


När jag monterade elfläkt på min 940 så blev den iaf varmare snabbare och nu är den ändå kallare än vad det var närt jag körde med höfläkten. Har gjort tvärt om me en elfläkt till höfläkt/viskofläkten så tog det längre tid att få upp temperaturen.



Den temperaturen det står på termostaten öppna den vid.
Kör:
Finbilen: 940/S90 Turbo. B230FT, 19T,531, H-profil stakar osv...
Brukis: V70 T5 -98

Mockan
Uppkörning
Inlägg: 843
Blev medlem: 16 maj 2006, 17:18
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Mockan »

du får en snabbare gasrespons också!

Andreas
Forumsfreak
Inlägg: 3387
Blev medlem: 01 dec 2002, 22:09
Ort: Örebro

Inlägg av Andreas »

jonas_740 skrev:När jag monterade elfläkt på min 940 så blev den iaf varmare snabbare och nu är den ändå kallare än vad det var närt jag körde med höfläkten. Har gjort tvärt om me en elfläkt till höfläkt/viskofläkten så tog det längre tid att få upp temperaturen.



Den temperaturen det står på termostaten öppna den vid.
Ok, det var märkligt (men bra för oss med elfläkt :)).

Spanarn
Van forumsanvändare
Inlägg: 1744
Blev medlem: 20 feb 2004, 13:20
Kör: Volvo v70, s70
Ort: Göteborg

Inlägg av Spanarn »

Mockan skrev:du får en snabbare gasrespons också!


Javisst och dessutom ser det snyggt ut :wink:

http://i101.photobucket.com/albums/m47/ ... /vita4.jpg



Denna fläkt jag har är från en saab 9000

volvo_740_gl
Övningskörning
Inlägg: 152
Blev medlem: 15 jan 2007, 04:31
Ort: Uddevalla

Inlägg av volvo_740_gl »

LÅnar tråden lite om de går bra =)



Hur kopplar man in en elfläkt då? Funderade på att göra de.
1: Volvo 960 2,5 (snart 3.0) 95:a
2: Citroën Belingo 2.0HDI

Over and out

kilotin
Övningskörning
Inlägg: 102
Blev medlem: 01 jul 2003, 09:46
Ort: Luleå

Inlägg av kilotin »

Lånar också tråden :)

Om man har elfläkt monterad framför kondensor (ECC), räcker det med den?

Har ju både och nu, slipper GÄRNA höfläkten.



Med tanke på vad som tidigare skrivits: Viskosfläkten luftkyler väl åtminstone motorn, oavsett om termostaten är öppen eller ej.

Särskillt när det är kallt.

tictac
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2471
Blev medlem: 30 nov 2002, 09:33
Ort: Hässleholm

Inlägg av tictac »

kilotin skrev:Lånar också tråden :)

Om man har elfläkt monterad framför kondensor (ECC), räcker det med den?

Har ju både och nu, slipper GÄRNA höfläkten.



Med tanke på vad som tidigare skrivits: Viskosfläkten luftkyler väl åtminstone motorn, oavsett om termostaten är öppen eller ej.

Särskillt när det är kallt.


Jag hade inte vågat köra med enbart kondensor fläkten, fungerar säkert om du aldrig kör långsam stadskörning eller har bilen på tomgång, men det är säkrare och ha en fläkt på kylaren med.



PPF har ett bra utbud av elfläktar som är snygga, tar liten plats och är billiga: Länk

Användarvisningsbild
jimzon
Övningskörning
Inlägg: 251
Blev medlem: 21 dec 2005, 02:03
Ort: örnsköldsvik

Inlägg av jimzon »

hur stor är plstaskyddet på en volvo...har sett en 245 med T5 som hade monterat fast den i själva plastskyddet.

så nån som vet hur många tum eller cm den är....

föresten går det att andvända AC termostaten som finns överst på kylaren att hanvända som termostat till elfäkten??
Bild

http://www.garaget.org/?car=33773

Volvo 360 -83 med preppad b230F (Folkrace)

Volvo 740 GLE -86 B230E (flytta arslet bil)

Volvo 740 Turbo -90 B230FT (projekt)

volvo_740_gl
Övningskörning
Inlägg: 152
Blev medlem: 15 jan 2007, 04:31
Ort: Uddevalla

Inlägg av volvo_740_gl »

va ska man ha för termostatgivare då? när ska den släppa på ström? 92 eller 95 eller nått annat ?
1: Volvo 960 2,5 (snart 3.0) 95:a
2: Citroën Belingo 2.0HDI

Over and out

Spanarn
Van forumsanvändare
Inlägg: 1744
Blev medlem: 20 feb 2004, 13:20
Kör: Volvo v70, s70
Ort: Göteborg

Inlägg av Spanarn »

volvo_740_gl skrev:va ska man ha för termostatgivare då? när ska den släppa på ström? 92 eller 95 eller nått annat ?


Du kan ta en från skroten de 740/940 som har ac brukar ha en liten fläkt framför kylet och då har den en termostat redan.



Annars kan man alltid köpa en ny termogivare finns på micro kostar 160kr.

Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Inlägg av Robban67 »

Hej



Det är väl klart att motorn blir varmare fortare när du inte har en fläkt som kyler från start, då är det bara termostaten som styr vattnets värme innan den öppnar och släpper igenom vattnet till kylaren.



Annars hålls ju blocket kallare mha viskofläkten hela tiden och då tar det längre tid för vattnet på insidan att få rätt temperatur.



mvh



Robban
Bild

JE Jr
Ledamot
Inlägg: 3369
Blev medlem: 14 apr 2003, 21:57
Kör: 740GLE
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av JE Jr »

Största födelen tycker jag är lägre ljudnivå. Såå mycket piggare blev den inte, inte heller så mycket snabbare uppvärmning. Men jag tror det beror på Viskofläktens kondition också. Som jag har förstått det, kan vara fel, skall viskofläkten i stort "frihjula" tills luften som kommer mot centrumkroppen blir varm, då skall en bimetallfjäder ändra flödet av vätska i viskokopplingen så den griper in.



Eller är det bara så att viskokopplingen är till för att hålla fläkten på lägre varvtal vid högre motorvarv?

Mockan
Uppkörning
Inlägg: 843
Blev medlem: 16 maj 2006, 17:18
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Mockan »

ja köpte mig en 940 kylare med elfläkt och täckplasten från www.lyckselebildemontering.se

hög och lågfart på fläkten. bara fördelar :D

Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Inlägg av Robban67 »

Hej JE_Jr



Viskofläktens koppling är som du säger en bimetallfjäder som med ökad temperatur spänner ut och "startar" fläkten vid rätt temperatur.



mvh



Robban
Bild

Användarvisningsbild
Turbo-Mupp
Forumsfreak
Inlägg: 3428
Blev medlem: 01 feb 2003, 00:08
Kör: 740

Inlägg av Turbo-Mupp »

Fördel med efläkt:



* Det är coolare :wink:

* Det ska dra mindre soppa (har inte kunnat utvärdera detta riktigt ännu)

* Bilen ska få snabbare gasrespons (inget jag märkt av iallafall)

* Motorn låter tystare (Detta har jag märkt)

* Bilen ska bli piggare (Har inte märkt någon skillnad)

* Motorn sägs bli varm fortare (Märker ingen skillnad, kanske beror på E85?)
"Are you a mexi-can, or a mexi-can´t?"

Hassell
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 2461
Blev medlem: 10 apr 2005, 12:39
Kör: 245 -90, 245 -93
Ort: Runhällen

Inlägg av Hassell »

Fungerar "höfläkten" som den skall så ska det inte låta så förbaskat mycket. Tycker personligen att elfläkt låter mycket när den väl går igång, hörs ganska tydligt då.



På båda mina bilar (244 -88 B230F / 245 -87 B230K) så fungerar höfläkten som den skall, låter en del när man precis startat bilen, men sen tystnar dom och hörs knappt :D



Detdär med att man tjänar en herrejösses massa hästar genom att ta bort fläkten, tror jag inte mycket på. Möjligtvis blir det skillnad om man tar bort den fasta fläkten på tex. B18,B20,B21. Annars så vette fan...

Skriv svar