740 gl aut till 16v Turbo

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
sandgren
Övningskörning
Inlägg: 214
Blev medlem: 22 jan 2003, 14:12
Ort: Malmö
Kontakt:

740 gl aut till 16v Turbo

Inlägg av sandgren »

Tjenis, har hittat en ganska billig 16v motor med turbo och M90 låda, gröna spridare, mappad, chippad m.m.



turbo ingår ej, men grenrör o så gör, avgasröret vet jag inte.



Frågan är då, vad behövs göras och vad kan det tänkas kosta för att få motorn på plats och bilen godkänd.



har hört att man ska ja ventilerade skivor bak o så, är det ett jätte projekt?? måste kardan o bakaxel bytas??



vad kostar det att få godkänt på besiktningen??



Hälsn Sandgren
Bild



körde 740, kör nu 855 T-5R

George Holmer
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2373
Blev medlem: 30 jan 2003, 01:41
Ort: Gotland
Kontakt:

Inlägg av George Holmer »

Först och främst skulle jag vara mycket tveksam till en billig 16v turbo motor med M90 låda. Lådan är en ovanlig låda och mycket eftertraktad och motorn är extremt ovanlig och extremt eftertraktad. Jag har heller aldrig sett att de kom tillsammans från fabrik. Å andra sida, är allting kosher så är det ju ett kap. Dessvärre är det tydligen mer eller mindre omöjligt att regbesiktiga denna motor i Sverige, speciellt om den sitter i en bil som inte hade denna motor som original. Du bör byta allting och se till att det är turbo specificerat, denna motor har original 204 hästar.



Bromsar, fjädring, krängningshämmare, uppstyvningsstag. Ett jätteprojekt, inte minst elen men OM du får det att fungera... [big smile]



George
Volvo 940 Turbodiesel 1994

http://www.georgeholmer.com/

sandgren
Övningskörning
Inlägg: 214
Blev medlem: 22 jan 2003, 14:12
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av sandgren »

Här kommer en bild på anonsen så du kanske kan tro på mej,





jag vill inte säga priset men kan säga att det var under 10 000:-



http://www.buildersedge.org/fisse/Motor.jpg
Bild



körde 740, kör nu 855 T-5R

George Holmer
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2373
Blev medlem: 30 jan 2003, 01:41
Ort: Gotland
Kontakt:

Inlägg av George Holmer »

Aha.. då snackar vi alltså hembygge och inte Volvo-bygd B204FT.



OM du kan få den regbesiktigad med den motorn så kommer du få en sjutusans bil, inte tu tal om det. Själv skulle jag leta reda på en skrotad turbo och slakta den på ok och kräningshämmare samt el. Elen måste dras ny, använd riktiga scheman från Volvo så går det nog bra. Ok är inga problem, sitter inte ventilerade bak på original-Turbo.



Köp nya gasdämpare och sänkfjädrar. Det hela kommer bli dyrt och mycket arbete, men mycket snabbt...



George
Volvo 940 Turbodiesel 1994

http://www.georgeholmer.com/

snoris
Uppkörning
Inlägg: 442
Blev medlem: 23 dec 2002, 10:14

Inlägg av snoris »

denna bilen kommer du aldrig få regbesiktad i sverige... enda sättet är att hänga av snigeln vid bes llr byt topp till 8v på besiktningen... men kostar den 10000 så hade jag köpt iallafall...

sandgren
Övningskörning
Inlägg: 214
Blev medlem: 22 jan 2003, 14:12
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av sandgren »

Men man kan väll bara ta o regga den med 16v motor, har hört om folk som haft turbon urkopplad o besiktiat så, stämmer det?? för dom kan väll inte säga nått om en det sitter en turbo på som inte är på kopplad. Men vad är det för el som måste dras om?? för jag får motorn komplett med boxar o allt, är det till säkringsbox o så eller??



Måste jag byta kardan o bakaxel??



E det krångligt att byta pedalstället till manuell??



sänk fjädrar sitter redan på.



vad kan det kosta att få den omreggad till 16v motor och manuell istället då??



Och vad borde man kunna få för min gamla motor med automat låda som gått futtiga 11 000 mil??
Bild



körde 740, kör nu 855 T-5R

sandgren
Övningskörning
Inlägg: 214
Blev medlem: 22 jan 2003, 14:12
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av sandgren »

Snälla hjälp mej (littet sånt bullen citat)
Bild



körde 740, kör nu 855 T-5R

snoris
Uppkörning
Inlägg: 442
Blev medlem: 23 dec 2002, 10:14

Inlägg av snoris »

du måste ha allt typ om du inte vet va du gör... elen går på olika sidor av bilen... nja säkringsbox är ju inte så vikigt =) men typ databoxar, givare.. å sånt... tveksammt med 16v turbo vid bes... kan väl ha den där utan att den fungerar tror inte att bes gillar det men det kanske kan gå, har oxå hört om folk som besiktat sin bilar så menmen... annars får du väl fixa nått smidigt sätt att ta bort avgasgrenröret och byta till ett utan turbo varje bes har själv funderat på detta...



kardan måste du byta till m90s... bakaxeln håller nog... =) men det är ju fel utväxling på den pga automaten.. så det får du välja själv hurdu vill priotera... ;) nja bygga om till manuell har jag inte gjort... men det är nog inga större problem men lite böking blir det nog...



du kanske kan få 1-2 tusen får dina gamla grejer med lite tur... om du inte ska köpa grejerna så kan du ju alltid posta nummret till snubben till mig =) är intresserad som faen =)

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av micael »

Grejen är ju att man måste ha en orginalsnurra med alla orginalboxar osv vid registreringsbesikningen.

Man får ju inte ens ha blockmonterad fördelare om det skall vara toppmonterad...





Så först så borde det vara en orginal 16v motor som gäller.

När den sedan är godkänd kan man hänga på turbo å allt annat..
Bild

TaxiRobban
Övningskörning
Inlägg: 148
Blev medlem: 04 dec 2002, 17:14
Ort: MB Hooden i skellefteå
Kontakt:

Re:

Inlägg av TaxiRobban »

skrev:Först och främst skulle jag vara mycket tveksam till en billig 16v turbo motor med M90 låda. Lådan är en ovanlig låda och mycket eftertraktad och motorn är extremt ovanlig och extremt eftertraktad. Jag har heller aldrig sett att de kom tillsammans från fabrik. Å andra sida, är allting kosher så är det ju ett kap. Dessvärre är det tydligen mer eller mindre omöjligt att regbesiktiga denna motor i Sverige, speciellt om den sitter i en bil som inte hade denna motor som original. Du bör byta allting och se till att det är turbo specificerat, denna motor har original 204 hästar.



Bromsar, fjädring, krängningshämmare, uppstyvningsstag. Ett jätteprojekt, inte minst elen men OM du får det att fungera... [big smile]



George


Inte för att vara petig men en liten rättelse. En B204FT har 190 kusar orginal eftersom den har kat, en B204GT (samma motor) som är utan kat har prick 200 kusar.

Kör själv en B204FT och jag måste säga att den känns aningen slö orginal för det är ingen lek att slunga iväg 1600 kilo 960, så därför genomgår den just nu en hormonkur =)



Robban
Audi A6 2.5 Tdis -95 TILL SALU

Volvo 960 16V Turbo -91 TILL SALU

Volvo 760 cab (snart med B28ET) -83

Buell XB9R Firebolt -03

sandgren
Övningskörning
Inlägg: 214
Blev medlem: 22 jan 2003, 14:12
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av sandgren »

låter fint



Men är det någon här som skulle kunna våga sej på en gissning angående priset?? för turbo, besiktning, avgassysten, kardan o pedalställ??
Bild



körde 740, kör nu 855 T-5R

jesper13
Forumsnarkoman
Inlägg: 4221
Blev medlem: 03 feb 2003, 18:21
Ort: HÖÖR

Inlägg av jesper13 »

mellan tumme och pekfinger: 25000 för att grejor du behöver inkl bes
kör 945T aut och 945T man, 1998

Skriv svar