Bilen vill inte gå rent, Volvo 744 GLT 16 Valve B234f.
Postat: 09 jan 2007, 20:49
Har ett lite tråkigt fel på min Volvo 744 GLT 16 Valve med B234f motor.
Bilen bara dog några veckor före jul, lämnade in den på verkstad för felsökning han fann att det var tändlägesgivaren + någon annan givare som var trasig. Sedan så hittade han att bränslepumpens styrenhet i kontroll/styrboxen till tändsystem, någon lidning som var paj så han beställde en liknande box från skroten i norbotten som fungerade, men den vill inte tända rätt den bara hackar och hoppar när man kör på höga varv, till mig sa han att jag skulle byta fördelarlocket + rotor så skulle den bli bra. Beställde hem ett nytt och montera men den går lika hackigt och hoppit som förut. Vad kan felet vara? Han hittade att luftmassemätaren var lite dålig, men det var ingen fara sa gubben som skulle laga bilen åt mig. Kan det vara luftmassemätaren en då som spökar? Eller finns det några andra saker man ska kolla?
Tack på förhand Ola Olsson i Surahammar.
Bilen bara dog några veckor före jul, lämnade in den på verkstad för felsökning han fann att det var tändlägesgivaren + någon annan givare som var trasig. Sedan så hittade han att bränslepumpens styrenhet i kontroll/styrboxen till tändsystem, någon lidning som var paj så han beställde en liknande box från skroten i norbotten som fungerade, men den vill inte tända rätt den bara hackar och hoppar när man kör på höga varv, till mig sa han att jag skulle byta fördelarlocket + rotor så skulle den bli bra. Beställde hem ett nytt och montera men den går lika hackigt och hoppit som förut. Vad kan felet vara? Han hittade att luftmassemätaren var lite dålig, men det var ingen fara sa gubben som skulle laga bilen åt mig. Kan det vara luftmassemätaren en då som spökar? Eller finns det några andra saker man ska kolla?
Tack på förhand Ola Olsson i Surahammar.