Min jättefina VOLVO dör när den blir varm
Min jättefina VOLVO dör när den blir varm
Hej igen :S
Efter att bilen gick skitbra efter tändstift,rotor och fördelardosbyte börjar den fan att krångla igen. Jag har en b230f från 91 (745gl) och på tvåans diagnosuttag visar den 2-3-2. Sitter mitt ute i skogen hos svärmor där bilen blev ståendes igår och är tacksam för tips om det är någon som är vaken och inne på forumet.
Tack på förhand!
Edit: Om det spelar någon roll så läcker det mellan grenröret å främre röret i den där sk muffen.
Efter att bilen gick skitbra efter tändstift,rotor och fördelardosbyte börjar den fan att krångla igen. Jag har en b230f från 91 (745gl) och på tvåans diagnosuttag visar den 2-3-2. Sitter mitt ute i skogen hos svärmor där bilen blev ståendes igår och är tacksam för tips om det är någon som är vaken och inne på forumet.
Tack på förhand!
Edit: Om det spelar någon roll så läcker det mellan grenröret å främre röret i den där sk muffen.
![Bild](http://img141.imageshack.us/img141/7987/volvoforumbn9.jpg)
Tjo!
En mekaniker har varit å tittat på bilen och han kom fram till att det kunde vara nåt med röret i tanken - ev bensinpumpen. När jag hade bakändan på bilen något högre gick bilen i 20 minuter utan problem och när jag tänker efter så gick den bra senast jag tankade upp den :S
Men när bilfan stannar mitt i skogen och det är kolsvart slutar tydligen huvet att fungera normalt och man blir blockerad till att tänka det värsta.
Armaturen är säkert inte sådär jättebillig men han kände nån som lagar såna rör så det ska nog gå bra. Återkommer med info om hur det går, ska upp i morrn å tanka i för att kolla igen hur den går med mer beppa i tanken.
Felkoden bidrar nog bara till att jävlas med mig på bilprovningen med fel avgasvärden skulle jag tro....har jag bilen kvar till våren får jag nog se över packningen innan jag besiktar![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Tack för tipset iaf Jens!
En mekaniker har varit å tittat på bilen och han kom fram till att det kunde vara nåt med röret i tanken - ev bensinpumpen. När jag hade bakändan på bilen något högre gick bilen i 20 minuter utan problem och när jag tänker efter så gick den bra senast jag tankade upp den :S
Men när bilfan stannar mitt i skogen och det är kolsvart slutar tydligen huvet att fungera normalt och man blir blockerad till att tänka det värsta.
Armaturen är säkert inte sådär jättebillig men han kände nån som lagar såna rör så det ska nog gå bra. Återkommer med info om hur det går, ska upp i morrn å tanka i för att kolla igen hur den går med mer beppa i tanken.
Felkoden bidrar nog bara till att jävlas med mig på bilprovningen med fel avgasvärden skulle jag tro....har jag bilen kvar till våren får jag nog se över packningen innan jag besiktar
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Tack för tipset iaf Jens!
![Bild](http://img141.imageshack.us/img141/7987/volvoforumbn9.jpg)
- Robban67
- Dags att bli medlem?
- Inlägg: 6761
- Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
- Ort: Stockholm / Västerhaninge
Hej
Här är en ledtråd i detta mysterium som kanske kan hjälpa till lite :
http://740klubben.server.nu/forum/viewt ... c&start=25
Kan också vara så att du har en trasig tempgivare som ska ge rätt data om motorns temperatur till styrboxen, om den lurar boxen så blir det också fel blandning luft / bränsle och lambdan reagerar med felkod 2-3-2.
mvh
Robban
Här är en ledtråd i detta mysterium som kanske kan hjälpa till lite :
http://740klubben.server.nu/forum/viewt ... c&start=25
Kan också vara så att du har en trasig tempgivare som ska ge rätt data om motorns temperatur till styrboxen, om den lurar boxen så blir det också fel blandning luft / bränsle och lambdan reagerar med felkod 2-3-2.
mvh
Robban
![Bild](http://forumbilder.se/images/b06201231647Pf4d4.jpg)
Nope.....det var det inte
*ful ramsa*
Biljäveln stannade mitt i en korsning när jag skulle köra ungarna till skolan i morse. Ett jävla strul att få tag i folk å lånebil, köpte nya tändkablar på macken för 490 spänn(skitbilligt)bytte dom å sen startade han.
Vet inte om det kan vara nåt skit i tanken som täpper igen soppafiltret eller om det är så enkelt att kablarna inte var nåt att ha men den gick ju bra igår. Är det tändkablarna borde den ju gå risigt jämt? Trött på skiten men man har ju inget annat att åka i så det är ju bara till att försöka bogsera skiten 4 mil och hoppas på det bästa att det går bra den här gången :S
Förmodligen på återseende....
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
Biljäveln stannade mitt i en korsning när jag skulle köra ungarna till skolan i morse. Ett jävla strul att få tag i folk å lånebil, köpte nya tändkablar på macken för 490 spänn(skitbilligt)bytte dom å sen startade han.
Vet inte om det kan vara nåt skit i tanken som täpper igen soppafiltret eller om det är så enkelt att kablarna inte var nåt att ha men den gick ju bra igår. Är det tändkablarna borde den ju gå risigt jämt? Trött på skiten men man har ju inget annat att åka i så det är ju bara till att försöka bogsera skiten 4 mil och hoppas på det bästa att det går bra den här gången :S
Förmodligen på återseende....
![Bild](http://img141.imageshack.us/img141/7987/volvoforumbn9.jpg)
- Robban67
- Dags att bli medlem?
- Inlägg: 6761
- Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
- Ort: Stockholm / Västerhaninge
Hej
Tomgångsmotorn sitter i en egen upphängning under insuget, det går två slangar till den och en kontakt.
Siter skruvad med två st. 10mm skruvar.
Om du ruckar på sladden till den så ser du om den glappar i kontakten - var så på våran för ett tag sedan - drog ny kabel till kontakten vid hö. gångjärn till motorhuven.
Annars ta loss tomgångsmotorn och gör ren den med biltemas teflonspray ( fungerar bra )- låt dra ett tag och torka sedan ur den för att til sist spraya den igen med teflonsprayen så den smörjer lite extra .
Mager / fet blandning kan vara ett avgasläckage mellan grenröret och katalysatorn - där måste det vara tätt.
Lambdan lurar boxen att trol att det kommer mer luft in än vad det gör och matar då på med soppa = fetare blandning.
mvh
Robban
Tomgångsmotorn sitter i en egen upphängning under insuget, det går två slangar till den och en kontakt.
Siter skruvad med två st. 10mm skruvar.
Om du ruckar på sladden till den så ser du om den glappar i kontakten - var så på våran för ett tag sedan - drog ny kabel till kontakten vid hö. gångjärn till motorhuven.
Annars ta loss tomgångsmotorn och gör ren den med biltemas teflonspray ( fungerar bra )- låt dra ett tag och torka sedan ur den för att til sist spraya den igen med teflonsprayen så den smörjer lite extra .
Mager / fet blandning kan vara ett avgasläckage mellan grenröret och katalysatorn - där måste det vara tätt.
Lambdan lurar boxen att trol att det kommer mer luft in än vad det gör och matar då på med soppa = fetare blandning.
mvh
Robban
![Bild](http://forumbilder.se/images/b06201231647Pf4d4.jpg)
- Pat Bullock
- Färsk användare
- Inlägg: 77
- Blev medlem: 12 nov 2006, 16:54
- Ort: TOLLERED
-
- Uppkörning
- Inlägg: 346
- Blev medlem: 01 aug 2004, 18:48
- Ort: Ludvika
Luftmassemätaren kanske är kass?
Jag hade felkoden 2-3-2 i somras och bilen gick ojämnt då & då. Jag hällde insprutningsrengöring i tanken, bytte tempgivare, lambdasond, rengjorde spjällhus, rengjorde tomgångsmotorn men inget hjälpte, felkoden poppade glatt tillbaka efter 5-50 mil och bilen gick fortfarande ojämnt då & då (sporadiskt). Inte förränns jag bytte luftmassemätaren och nollställde felkoderna så fick jag tillbaka "pulvret" i motorn och felkoderna försvann så det är väl inte helt omöjligt att det är luftmassemätaren som börjar "balla ur" i din bil också(?)
V70 AWD -00 Ludvika
Hej igen.
Inhandlade en bensinpump till det facila priset av 1013 kr för att utesluta den. När min sk. mekaniker skulle byta pumpen såg han att sopparöret faktiskt var kasst, vilket han innan hade sagt var helt så jag misstänker att han bara inbillade sig det då för att han inte orkade riva isär. Han känner en som "renoverar" såna rör och förhoppningsvis avhjälper det mitt fel med ett rör som det inte är hål i. Börjar sakna min pärla nu men det är ju inge kul med en bil som tjuvstannar rätt vad det är.
Med ny pump och ett helt rör ska bilen nog gå fint igen. Vad det gäller felkoden 2-3-2 så kan det ju vara luftmassemätaren som du säger Datorskrotarn så jag får väl kolla upp det också vid tillfälle men nu börjar mina stålar tryta pga allt jag kostat på den här gången. Som tur är har jag snikvarianten så den kanske inte är så dyr - förhoppningsvis.
Ha de gott!
Inhandlade en bensinpump till det facila priset av 1013 kr för att utesluta den. När min sk. mekaniker skulle byta pumpen såg han att sopparöret faktiskt var kasst, vilket han innan hade sagt var helt så jag misstänker att han bara inbillade sig det då för att han inte orkade riva isär. Han känner en som "renoverar" såna rör och förhoppningsvis avhjälper det mitt fel med ett rör som det inte är hål i. Börjar sakna min pärla nu men det är ju inge kul med en bil som tjuvstannar rätt vad det är.
Med ny pump och ett helt rör ska bilen nog gå fint igen. Vad det gäller felkoden 2-3-2 så kan det ju vara luftmassemätaren som du säger Datorskrotarn så jag får väl kolla upp det också vid tillfälle men nu börjar mina stålar tryta pga allt jag kostat på den här gången. Som tur är har jag snikvarianten så den kanske inte är så dyr - förhoppningsvis.
Ha de gott!
![Bild](http://img141.imageshack.us/img141/7987/volvoforumbn9.jpg)