Min jättefina VOLVO dör när den blir varm

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Ewul
Övningskörning
Inlägg: 106
Blev medlem: 13 maj 2006, 09:26

Min jättefina VOLVO dör när den blir varm

Inlägg av Ewul »

Hej igen :S

Efter att bilen gick skitbra efter tändstift,rotor och fördelardosbyte börjar den fan att krångla igen. Jag har en b230f från 91 (745gl) och på tvåans diagnosuttag visar den 2-3-2. Sitter mitt ute i skogen hos svärmor där bilen blev ståendes igår och är tacksam för tips om det är någon som är vaken och inne på forumet.



Tack på förhand!



Edit: Om det spelar någon roll så läcker det mellan grenröret å främre röret i den där sk muffen.
Bild

Jens.L
Forumsfreak
Inlägg: 3023
Blev medlem: 23 sep 2004, 22:11
Kör: Volvo 940
Ort: Sala
Kontakt:

Inlägg av Jens.L »

"2-3-2 Lambdaregleringen fel" och läcker det före lambdan så kommer lambdan att få fel värden. Kanske därför den dör?.
Volvo 940 Turbo 1997

Ewul
Övningskörning
Inlägg: 106
Blev medlem: 13 maj 2006, 09:26

Inlägg av Ewul »

Tjo!



En mekaniker har varit å tittat på bilen och han kom fram till att det kunde vara nåt med röret i tanken - ev bensinpumpen. När jag hade bakändan på bilen något högre gick bilen i 20 minuter utan problem och när jag tänker efter så gick den bra senast jag tankade upp den :S

Men när bilfan stannar mitt i skogen och det är kolsvart slutar tydligen huvet att fungera normalt och man blir blockerad till att tänka det värsta.



Armaturen är säkert inte sådär jättebillig men han kände nån som lagar såna rör så det ska nog gå bra. Återkommer med info om hur det går, ska upp i morrn å tanka i för att kolla igen hur den går med mer beppa i tanken.



Felkoden bidrar nog bara till att jävlas med mig på bilprovningen med fel avgasvärden skulle jag tro....har jag bilen kvar till våren får jag nog se över packningen innan jag besiktar :D



Tack för tipset iaf Jens!
Bild

Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Inlägg av Robban67 »

Hej



Här är en ledtråd i detta mysterium som kanske kan hjälpa till lite :



http://740klubben.server.nu/forum/viewt ... c&start=25



Kan också vara så att du har en trasig tempgivare som ska ge rätt data om motorns temperatur till styrboxen, om den lurar boxen så blir det också fel blandning luft / bränsle och lambdan reagerar med felkod 2-3-2.



mvh



Robban
Bild

Ewul
Övningskörning
Inlägg: 106
Blev medlem: 13 maj 2006, 09:26

Inlägg av Ewul »

Tackar Robban!

Tror inte att det är nån tempgivare då bilen går i 20 minuter utan problem när den står i medlut men nåt med armaturen eller pumpen är det säkerligen :)
Bild

Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Inlägg av Robban67 »

Hej



Jo, det lutar nog åt tankens innehåll , tror mest på det också.



Det andra var bara en tanke som kom med samtidigt...



mvh'



Robban
Bild

Ewul
Övningskörning
Inlägg: 106
Blev medlem: 13 maj 2006, 09:26

Inlägg av Ewul »

Jo, trodde det åxå först iom felkoden på lamdan men det verkar som att den mest ställer till avgasvärdena utan att påverka gången allt för mycket. Min gamla 140 med b20 gick fint men hur kul är det att åka i en sån :) Får väl hoppas på det bästa och att det inte blir allt för dyrt.
Bild

Ewul
Övningskörning
Inlägg: 106
Blev medlem: 13 maj 2006, 09:26

Inlägg av Ewul »

Nu skulle jag tippa på att mysteriet är löst, bytte soppafiltret och alla problem är bortblåsta. Ska byta tändkablar i morrn så är det åxå fixat, dom ser lite nergångna ut så det är väl lika bra att byta dom när man är i farten.
Bild

Ewul
Övningskörning
Inlägg: 106
Blev medlem: 13 maj 2006, 09:26

Inlägg av Ewul »

Nope.....det var det inte :( *ful ramsa*

Biljäveln stannade mitt i en korsning när jag skulle köra ungarna till skolan i morse. Ett jävla strul att få tag i folk å lånebil, köpte nya tändkablar på macken för 490 spänn(skitbilligt)bytte dom å sen startade han.



Vet inte om det kan vara nåt skit i tanken som täpper igen soppafiltret eller om det är så enkelt att kablarna inte var nåt att ha men den gick ju bra igår. Är det tändkablarna borde den ju gå risigt jämt? Trött på skiten men man har ju inget annat att åka i så det är ju bara till att försöka bogsera skiten 4 mil och hoppas på det bästa att det går bra den här gången :S



Förmodligen på återseende....
Bild

Användarvisningsbild
Fido
Moderator
Inlägg: 2631
Blev medlem: 26 feb 2003, 20:49
Kör: V70 II 2.5FT MY09
Ort: Bredaryd
Kontakt:

Inlägg av Fido »

inget relä som har pajat, gjorde det på nån av farsans kompisar 740 tror han bytte ett relä och problemt försvann.
// Fredrik Bernstig
Volvo V70 II 2.5FT Kinetic MY09
Volvo 965 -96 2,5l Evozz edition

Ewul
Övningskörning
Inlägg: 106
Blev medlem: 13 maj 2006, 09:26

Inlägg av Ewul »

pumprelät är bytt....sa han iaf, vet inte om spridarreläet är knas men borde inte problemet vara konstant om det är ett relä? Vettifan...tack för tipset ändå :)
Bild

Ewul
Övningskörning
Inlägg: 106
Blev medlem: 13 maj 2006, 09:26

Inlägg av Ewul »

har kollat felkoder nu med hjälp av pdf här på forum och kommit fram till:

(reginasystem)



132 batterispänning

223 signal för tomgångsventil

232 lamdareglering mager eller fet vid tomgång



hur f*n ser tomgångsventilen ut och vart sitter den?

kan det vara den som jävlas med mig?
Bild

Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Inlägg av Robban67 »

Hej



Tomgångsmotorn sitter i en egen upphängning under insuget, det går två slangar till den och en kontakt.



Siter skruvad med två st. 10mm skruvar.



Om du ruckar på sladden till den så ser du om den glappar i kontakten - var så på våran för ett tag sedan - drog ny kabel till kontakten vid hö. gångjärn till motorhuven.



Annars ta loss tomgångsmotorn och gör ren den med biltemas teflonspray ( fungerar bra )- låt dra ett tag och torka sedan ur den för att til sist spraya den igen med teflonsprayen så den smörjer lite extra .



Mager / fet blandning kan vara ett avgasläckage mellan grenröret och katalysatorn - där måste det vara tätt.

Lambdan lurar boxen att trol att det kommer mer luft in än vad det gör och matar då på med soppa = fetare blandning.



mvh



Robban
Bild

Användarvisningsbild
Pat Bullock
Färsk användare
Inlägg: 77
Blev medlem: 12 nov 2006, 16:54
Ort: TOLLERED

Inlägg av Pat Bullock »

Hej



Dricker den mycket soppa ?



//Pat

Ewul
Övningskörning
Inlägg: 106
Blev medlem: 13 maj 2006, 09:26

Inlägg av Ewul »

Tack för tipset Robban, får ta en titt på det när jag får hem bilen.

Angående frågan från Pat Bullock så har jag inte märkt någon speciell ökning på soppatörsten.
Bild

Datorskrotarn'
Uppkörning
Inlägg: 346
Blev medlem: 01 aug 2004, 18:48
Ort: Ludvika

Luftmassemätaren kanske är kass?

Inlägg av Datorskrotarn' »

Jag hade felkoden 2-3-2 i somras och bilen gick ojämnt då & då. Jag hällde insprutningsrengöring i tanken, bytte tempgivare, lambdasond, rengjorde spjällhus, rengjorde tomgångsmotorn men inget hjälpte, felkoden poppade glatt tillbaka efter 5-50 mil och bilen gick fortfarande ojämnt då & då (sporadiskt). Inte förränns jag bytte luftmassemätaren och nollställde felkoderna så fick jag tillbaka "pulvret" i motorn och felkoderna försvann så det är väl inte helt omöjligt att det är luftmassemätaren som börjar "balla ur" i din bil också(?)
V70 AWD -00 Ludvika

Ewul
Övningskörning
Inlägg: 106
Blev medlem: 13 maj 2006, 09:26

Inlägg av Ewul »

Hej igen.

Inhandlade en bensinpump till det facila priset av 1013 kr för att utesluta den. När min sk. mekaniker skulle byta pumpen såg han att sopparöret faktiskt var kasst, vilket han innan hade sagt var helt så jag misstänker att han bara inbillade sig det då för att han inte orkade riva isär. Han känner en som "renoverar" såna rör och förhoppningsvis avhjälper det mitt fel med ett rör som det inte är hål i. Börjar sakna min pärla nu men det är ju inge kul med en bil som tjuvstannar rätt vad det är.

Med ny pump och ett helt rör ska bilen nog gå fint igen. Vad det gäller felkoden 2-3-2 så kan det ju vara luftmassemätaren som du säger Datorskrotarn så jag får väl kolla upp det också vid tillfälle men nu börjar mina stålar tryta pga allt jag kostat på den här gången. Som tur är har jag snikvarianten så den kanske inte är så dyr - förhoppningsvis.

Ha de gott!
Bild

Skriv svar