1200 fattigare..Tråkiga poliser

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Kroona
Övningskörning
Inlägg: 207
Blev medlem: 29 jan 2006, 21:42

1200 fattigare..Tråkiga poliser

Inlägg av Kroona »

Jahopp...första bötern i mitt liv..

olaglig ljuskombination fram...

Satt o fippplade med mina eftermonterade dimljus på 740n..

satt o provade om de funkade så jag satte på och släckte osv..

Hade inte halvljuset på heller just vid tillfället för att se en ev ljusbild :evil:

Så såg snuten mig..

de blev 1200 i böter och lärdom..

det allra skummaste var att när han tittade på mitt körkort..

är för övrigt taget 20060523..att min prövotid hade gått ut...?

för om jag haft den så Kunde det kanske ha blivit mera av nått?

Jag höll tyst o höll med..

Aja de va tråkigt att få böter men som tur var så hade jag hållt hastigheten som jag förövrigt har svårt med på just den sträckan..

kompisen åkte 18km/h för fort där dagen innan julafton...



Och jag frågade även när jag ändå satt där i den äckliga polis saaben om vinterdäck, man får inte ha oddubbat tex bak o dubbat fram!

Ska ut o byta däck snart, mina ä snart blanka

Men men..

//Kroona

krillebus
Forumsfreak
Inlägg: 3361
Blev medlem: 30 okt 2004, 22:11
Ort: Stockholm Haninge

Inlägg av krillebus »

ja va säger man....



Måste haft förbannant lite att göra, snacka om löjlig grej :o
"Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"

vixi
Uppkörning
Inlägg: 703
Blev medlem: 08 sep 2006, 00:03
Ort: Robertsfors

Inlägg av vixi »

snutar ä som dom ä, dom tycker om att göra sig viktiga! :evil:
Volvochefen på Garaget.org

Olsson
Forumsfreak
Inlägg: 3230
Blev medlem: 03 jun 2005, 21:28
Ort: Bollebygd Medlemsnummer: 47 Fordon: BMW 325 E30 Projekt: BMW 355 E30 Andrabilen: BMW 320 E30

Inlägg av Olsson »

Ja det känns som det prioriteras lite fel emellanåt!



Måste kännas surt för en sån piss sak!



// Anders
BMW E30 325 - OO=00=OO - BMW E30 355 - OO=00=OO - BMW E30 320
----------------------------------100% Touring----------------------------------

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Inlägg av Hesselgren »

tråkigt..



men med prövotiden, det är inte så att man får högre straff för det, enda skillnaden är att om man torskar kortet så får man ta om det istället för att få tillbaka det, så är det..



lite larvigt tyckte jag nog d var, men det beror ju på hur belysningen på vägen var med, är det för mörkt så kan man ju missa fotgängare/cyklister mm så..



jag kör oftast med Dim+pos, väntar bara på att bli stoppad.. :roll: men vad ska man göra, det är ju snyggare.. står inte ut med att alla bilar är likadana i mörkret..



MVH Micke

Kroona
Övningskörning
Inlägg: 207
Blev medlem: 29 jan 2006, 21:42

Inlägg av Kroona »

Ja jo jag håller med..

farsan gick ju i taket...



De e ju roliga polismyndigheten..sånt där sätter de prioriteringar på..sånt som dom drar in lätta PENGAR PÅ..

Men inte att en ha en polis 24h om dygnet i vår lilla stad..

Polismakten kan ifrågasättas...



Visst jag gjorde fel men tycker inte de va direkt farligt ur trafiksynpunkt?

gatan är ju belyst kvällstid...

jonaz_6
Övningskörning
Inlägg: 114
Blev medlem: 26 dec 2003, 20:20
Ort: gävle

Inlägg av jonaz_6 »

men dimljus+positionsljus är väl inte olagligt?

det är väl halvljus å dimljus man inte får ha!?



vart stoppad förut med dimljus och halvljus....spelade lite dum och oförstående och klarade mig med en varning då!:)

VolvoDanne
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5678
Blev medlem: 23 maj 2004, 14:47
Kör: Camaro IrocZ -87
Ort: Skövde Nuvarande Bilar: 960 US spec -95,"Valbo 762TIC" -84, 744TIC -85, 480ES -87
Kontakt:

Inlägg av VolvoDanne »

tråkigt med böter :cry:



jonaz_6: dimljus +pos. ljus får ENBART användas dagtid, inte gryning skymning nattetid, endast dagtid
Bild
V8 och Jänkejärn is the shit!

Oskar_Ericson
Färsk användare
Inlägg: 85
Blev medlem: 05 okt 2006, 13:21
Ort: Östra Ryd

Inlägg av Oskar_Ericson »

Grattis till dom första böterna Kroon :D
// Oskar Ericson

martin_16v
Färsk användare
Inlägg: 1
Blev medlem: 27 dec 2006, 01:00

BÖTER

Inlägg av martin_16v »

Kroon ditt jon! Lite snål bötes lapp du har fått den får du ta och jobba mera på :D :L-O-L:

Kroona
Övningskörning
Inlägg: 207
Blev medlem: 29 jan 2006, 21:42

Inlägg av Kroona »

haha jaa de ordnar sig..





Lite onödiga pengar bara...

swetype3
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2490
Blev medlem: 02 dec 2002, 15:38
Kör: Mitsubishi Pajero-88
Ort: Linköping Medlemsnr:73

Inlägg av swetype3 »

VolvoDanne skrev:tråkigt med böter :cry:



jonaz_6: dimljus +pos. ljus får ENBART användas dagtid, inte gryning skymning nattetid, endast dagtid
dimljus är endast tillåtet tillsammans med park.ljus Inte pos.ljus.
// Jonas
Mitsubishi Pajero Canvas 2600-88
Nissan Maxima QX 3.0 V6 24V -97
http://www.garaget.org/JonasK

Prototypen
Uppkörning
Inlägg: 412
Blev medlem: 26 aug 2004, 10:35

Inlägg av Prototypen »

jonaz_6 skrev:men dimljus+positionsljus är väl inte olagligt?

det är väl halvljus å dimljus man inte får ha!?


Eftersom han körde med dimljus för att kolla ljusbilden förutsätter jag att det var mörkt ute.





"I gryning, skymning eller mörker ska du använda helljus eller halvljus.



Om du använder helljus skall du blända av när avståndet till framförvarande eller mötande fordon är sådant att föraren kan bli bländad.



Annat ljus får inte användas"




http://www.vv.se/filer/publikationer/fo ... ysning.pdf sidan 5.
Varför inte prova en SAAB istället?

Lucif3r
Forumsnarkoman
Inlägg: 4001
Blev medlem: 06 jul 2005, 14:44
Ort: Sverige :)
Kontakt:

Inlägg av Lucif3r »

Och att möta en bil i mörker med dimljus är inte roligt... Fan va bländande det är :evil:

Speciellt om man möts i början av en nedförsbacke (bilen med dimljus kommer nerifrån)
Bild

Glider runt i min blanka 945 <3

VolvoDanne
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5678
Blev medlem: 23 maj 2004, 14:47
Kör: Camaro IrocZ -87
Ort: Skövde Nuvarande Bilar: 960 US spec -95,"Valbo 762TIC" -84, 744TIC -85, 480ES -87
Kontakt:

Inlägg av VolvoDanne »

swetype3 skrev:
VolvoDanne skrev:tråkigt med böter :cry:



jonaz_6: dimljus +pos. ljus får ENBART användas dagtid, inte gryning skymning nattetid, endast dagtid
dimljus är endast tillåtet tillsammans med park.ljus Inte pos.ljus.


menade parkeringsljus, my bad..
Bild
V8 och Jänkejärn is the shit!

Volvotoken
Uppkörning
Inlägg: 649
Blev medlem: 06 jul 2003, 17:10
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Volvotoken »

Helt rätt att någon som använder dimljusen fel får böter!! ;-)

Manke
Forumsfreak
Inlägg: 3264
Blev medlem: 13 jul 2005, 20:48
Ort: Leksand / Arjeplog

Inlägg av Manke »

Tja, vi vet väl alla att det är olagligt att använda Dimljus med nått annat än parkeringsljus och denna kombination enbart i fullt dagsljus.



Visst kör själv med dim- och halvljus, eller tom amerikablinkers som inte heller är lagligt,



men vet inte om jag skulle börja spy galla över polisen om de gav mig böter för det, det är ju olagligt enligt lag.



Man tar ju en medveten risk om man kör på ett olagligt vis, och att säga att polisen använder sina resureser fel kan väl diskuteras,



men att bli förbannad på dem för att de tar en för en mindre företeelse är väl fel, slipper man undan med bara en tillrättavisning så är det väl bara en bonus, i annat fall har man väl bara sig själv att bli förbannad på?

Mattsson
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6368
Blev medlem: 07 feb 2005, 18:30
Kör: V70
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Mattsson »

Vad ska man säga? Klantigt ;) Skyll inte på polisen, det är du som förare som bär ansvaret för att belysningen är korekt.



Dom gjorde helt rätt, men visst, det är inte kul o få sånna böter på lite klantighet. Men dom har ett jobb dom också! Dom är även människor, vissa grymt trevliga me ;)
[Volvo 945 LTT-96]

Användarvisningsbild
BMoon
Uppkörning
Inlägg: 403
Blev medlem: 06 jun 2005, 15:03
Kör: 965 och 745
Ort: Mariestad
Kontakt:

Inlägg av BMoon »

De gör ju sitt jobb så man ska inte klanka ner på poliserna, sen att en del e så nitiska så en vill nita dem tillbaka till stenåldern är en annan femma!



En bra lösning på bötesproblem är annars att råka känna polisen i fråga som stoppar en. Kan spara många fina slantar ska ni veta :D

vixi
Uppkörning
Inlägg: 703
Blev medlem: 08 sep 2006, 00:03
Ort: Robertsfors

Inlägg av vixi »

Kan ju vara så att han som gav dig böterna ä nybakad å dom

brukar va riktigt nitiska tyvärr! :wink:
Volvochefen på Garaget.org

Användarvisningsbild
_chevrolet_
Van forumsanvändare
Inlägg: 1974
Blev medlem: 14 jun 2006, 20:14
Kör: Buick Roadmaster
Ort: Dingelvik

Inlägg av _chevrolet_ »

värs va alla va snut-vänliga då... poliser är enkla varelser som skaffar sitt yrke för att dom är sadister innerst inne.

My opinion!!!

sen håller jag med om att halvljus å dimljus e dumt, men positionsljus å dimljus är OK. bländar ju inte i tätbebygt område med gatubelysning.

pos.ljus å park.ljus e ju samma sak. men man kan även kalla sidomarkeringar för positionsljus.

och det är ju så löjligt att T.ex USA-blinkers ska va olagligt här när en hel jävla värdsdel har så??? varför lixom.. men om du importerar en bil från staterna som flyttgods så får du dispens för lampor, å då får du ha USA-blinkers helt lagligt.. varförskulle det vara tillåtet :? idiotregler är till för att ifrågasättas och bestridas av så många som möjligt.. då finns det en chans att det kan ändras

Olsson
Forumsfreak
Inlägg: 3230
Blev medlem: 03 jun 2005, 21:28
Ort: Bollebygd Medlemsnummer: 47 Fordon: BMW 325 E30 Projekt: BMW 355 E30 Andrabilen: BMW 320 E30

Inlägg av Olsson »

_chevrolet_ skrev:poliser är enkla varelser som skaffar sitt yrke för att dom är sadister innerst inne.

My opinion!!!


Hoppas det sas med ironi!



Du har helt klart en skev bild av polisiärt arbete hör jag!



Min far är polis och han sökte inte in till polis skolan av de anledningar du hävdar.



Sedan som jag skrev innan så tycker jag det prioriteras fel emellanåt, att jaga bilister som har

på dimljusen tycker jag känns fånigt.

Min farsa brukar säga att det är en sak som han aldrig skulle sätta dit någon för, å andra sidan är inte han

trafikpolis men men. Dimljus bländar ju inte, jo kanske om man kollar rakt in i lyktan.



Hur poliser än agerar så är det fel, tänkt på det nångång?



Avlossar dom ett skott ska det utredas varför det inträffade, polisen som gjorde det får sitta i korsförhör med

utredare och förklara sitt agerande. (tro mig, det utreds så fort en polisman får anmälning eller nåt liknande emot sig)



Fast skulle dom inte avlossat skottet skulle hela allmänheten gapa över hur passiv svenska polisen är.

Nä vill bara säga att man måste tänka lite på vilken risk dom utsätter sig för i deras vardag på jobbet

innan man drar alla över samma kam om kallar dom för sadister...



My opinion!



// Anders



PS. Låt inte detta bli någon diskution om hurvida polisarbete ska utföras. Ville bara förmedla min åsikt

med tanke på att jag vet hur det kan vara, vad min pappa berättar.
BMW E30 325 - OO=00=OO - BMW E30 355 - OO=00=OO - BMW E30 320
----------------------------------100% Touring----------------------------------

Användarvisningsbild
_chevrolet_
Van forumsanvändare
Inlägg: 1974
Blev medlem: 14 jun 2006, 20:14
Kör: Buick Roadmaster
Ort: Dingelvik

Inlägg av _chevrolet_ »

jaja.. jag har väldigt lätt för att dra alla över en kam.

finns väl kanske trevliga snutar men inte som jag har träffat iaf.. och de snutarna härikring är såna äckliga typer som får vem som helst att hata hela poliskåren. mats hansson heter en av dom och är känd över hela dalsland för sina korkade jakter efter trimmade mopeder, han kör själv enduro och är över 50 år gammal, men ändå blir han helt stöllig när han får på sig uniformen och tror han äger samhället, han jagar crossar nerför släntar med polisbilen, kör fast på gräsmattor för att han genar för att jaga en mopedist mm mm...

honom har jag haft mycket otalt med, åkte fast en gång för några år den för trimmad moppe å blev av med traktorkortet, han lovade att det bara skulle bli böter så jag drog det aldrig till rättegång, men där fick jag fan för att jag litade på snutens ord.

sist gång jag åkte ast var med en enduro i vintras då jagade han mig å jag drog full speta igenom samhället men fick paniknita för en lastbil å stöp omkull så han fick mig, detta drog jag till rättegång eftersom jag riskerade kortet och jag fick rätt, dock har jag en varning som sitter i 3 år nu. chefen på jobbet va bussig å bjöd på egen advokat eftersom han också ogillade hans sätt att bete sig, polisen fick en varning han med och får inte jaga någon och inte längre åka ensam i polisbilen.

eftersom allt konstigt händer då han åker själv.

dessutom läste jag i tidningen att poliser i åmål manipulerade med alkomätarna och slapp påföljder för detta, vet dock inte vad det handlade om.

dessutom fick jag batteritorsk på en bensinstation mitt i natten och då kommer det en snutbil som svänger in så jag går fram å frågar ifall dom kan hjälpa mig med startkablar, får till svar att dom inte har några kablar (det lär dm ju garanterat ha) men däremot vill dom se körkortet och bilens registreringsbevis, men då svarade jag att jag inte tänker ödsla tid på dom om dom ska vara ohjälpsamma mot mig, sen gick jag bort till bilen och satte mig, men dom åkte iväg.. jag trodde nästan att dom skulle gå ur bilen å börja shabbla om böter å skit.

så du kanske förstår att jag ogillar polisen å även samhället i övrigt...

och jag menar inget ont om din far, jag har inte träffat honom så..

jag stör mig bara nåt fruktansvärt på överförmynderi och "storebror-beordrar" beteendet. man tjänar mer på att vara vänlig, hjälpsam och tillmötesgående

niel
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2293
Blev medlem: 01 dec 2002, 05:00
Ort: Luleå

Inlägg av niel »

swetype3 skrev:
VolvoDanne skrev:tråkigt med böter :cry:



jonaz_6: dimljus +pos. ljus får ENBART användas dagtid, inte gryning skymning nattetid, endast dagtid
dimljus är endast tillåtet tillsammans med park.ljus Inte pos.ljus.


Parkeringsljuset kan även kallas positionsljuset. Det är således samma sak.
Volvo 760 GLE Turbodiesel -89 [Fotoalbum]

niel
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2293
Blev medlem: 01 dec 2002, 05:00
Ort: Luleå

Inlägg av niel »

Prototypen skrev:
jonaz_6 skrev:men dimljus+positionsljus är väl inte olagligt?

det är väl halvljus å dimljus man inte får ha!?


Eftersom han körde med dimljus för att kolla ljusbilden förutsätter jag att det var mörkt ute.





"I gryning, skymning eller mörker ska du använda helljus eller halvljus.



Om du använder helljus skall du blända av när avståndet till framförvarande eller mötande fordon är sådant att föraren kan bli bländad.



Annat ljus får inte användas"




http://www.vv.se/filer/publikationer/fo ... ysning.pdf sidan 5.


Bläddra vidare till sid 8, så kan du där läsa att:



I dimma eller kraftig nederbörd ska du använda halvljus eller dimljus, dock inte tillsammans.



Det vill säga, positionsljus och dimljus får användas samtidigt i mörker, under förutsättning att det samtidigt är dimma eller kraftig nederbörd. Med det menas, att är det det minsta dimmigt eller regnigt ute blir det problematiskt att skriva ut böter för "felaktig belysning" om man åker omkring med bara dimljus på. Jag kanske tyckte nederbörden var kraftig?!
Volvo 760 GLE Turbodiesel -89 [Fotoalbum]

Skriv svar