Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Jag har nu iochmed vintern fått startproblem på min 740GL -90. Bilen går fint och är lättstartad hela dagen efter det att jag kört den relativt nyligen, alltså tyder det på att generatorn funkar som den ska. Dagen efter jag kört på morgonen är bilen död .. Den startar inte Och värre blir det om det är kallare ute.
Är det så att batteriet måste bytas eller hur ska jag lösa detta? Min fader snackade om läckströmmar men jag vet inte.. Så min fråga är hur jag vet om batteriet måste bytas ?
Tja jag skulle iaf byta om det laddar ur sig eller inte tar emot laddning. Det ja skulle göra är kolla Allt i el-centralen se om den drar nån tjuvström och varför. Ett tips är o kolla Tändpucken kan ju vara som så att den är trasig eller om nån har koplat stereo fel och då kan den få ström hela tiden för det råckade kompisen göra på sin 940-91. Så kolla allt jag nämde nyss är iaf det jag skulle göra.
Jooo i somras så kopplade jag in en stereo men då funkade det bra det inte förns nu på vintern som det blivit såhär. Vad är El-Centralen? Hur skulle stereon kunna vara felkopplad, alltspå vart? Jag är inte kunnig på detta med el och sladdar...
Min bil är lättstartad alltid när det är milt, men sjunker det under nollan som det gjort nu så är den riktigt morgontrött.. Tror du har samma problem och det är batteriet som spökar. Ska sätta i mitt extra batteri och se om det blir bättre.
Det kan vara laddningsregulatorn till generatorn som är kass. Det är den runda insatsen med kol som sitter på baksidan av generatorn inga dyra grejer kostar 98 på biltema.
Sen skadar det ju inte att mäta upp om du har tjyvströmmar genom att mäta med en mätare mellan + o - när bilen är avstängd.
Du kan ju även ladda batteriet seperat i en batteriladdare.
Kommer ej ihåg vilken kabel kompisen klippte men kan fråga han om du vill ? El-centralen det är där du stoppar i Säkringarna då Reläer och säkringshålalre sitter ihop.
Jag tänkte fråga hur man kan mäta läckströmmar? Mätar man ström eller ampere?? eller vad säger man ? och hur mycket kan de läcka utan att de märks eller är dåligt ... hmm..
Nu har ja kollat opp det .Polarn ville ha konstant ström på så då hade han hade tvinnat ihop plusena till stereon. Då 740 har tändning och konstan plus på 2 olika kablar . Så han gjorde om dom så dom gick in på på samma kabel in i stereon och pga det gick Strömen bakvägen och då hade han konstant ström på tändingens första läge va på hela tiden. Förståligt?
När fukten krypper på, då kan det före komma lite krypp stöm här och där, sen så kan man alltid kolla så själva batteriet är rent och tort om det är det så kan man koppla ur det och öppna upp det och titta inuti batteriet och se om vätskan är till räklig den ska då täka metall flänsarna och dom får då inte ha ärgat, den lilla erfarenheten har jag från en och annan bil.
Har du inte tillgång till ampere meter så kan du helt enkelt koppla ur batteriet efter att du kört, och koppla i det på nytt på morgonen när du skall starta. startar inte bilen då..-----> Byt batteri...
Om den däremot skulle starta , får du börja leta efter läckströmmar på allvar...