Hur vet jag om det är batteriets fel? :P

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Soundrunner
Van forumsanvändare
Inlägg: 1517
Blev medlem: 12 feb 2006, 16:46
Kör: Bmw 325i Coupe
Ort: Gävle

Hur vet jag om det är batteriets fel? :P

Inlägg av Soundrunner »

hallo! :]

Jag har nu iochmed vintern fått startproblem på min 740GL -90. Bilen går fint och är lättstartad hela dagen efter det att jag kört den relativt nyligen, alltså tyder det på att generatorn funkar som den ska. Dagen efter jag kört på morgonen är bilen död .. Den startar inte :( Och värre blir det om det är kallare ute.



Är det så att batteriet måste bytas eller hur ska jag lösa detta? Min fader snackade om läckströmmar men jag vet inte.. Så min fråga är hur jag vet om batteriet måste bytas :P ?



mvh



Soundrunner
Bild
Volvo 945-SE 2.3 LTT - http://garaget.org/Lumik" onclick="window.open(this.href);return false;

240in
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2974
Blev medlem: 14 okt 2005, 15:48
Kör: 945 GL/Turbo -91
Ort: Surahammar
Kontakt:

Inlägg av 240in »

Tja jag skulle iaf byta om det laddar ur sig eller inte tar emot laddning. Det ja skulle göra är kolla Allt i el-centralen se om den drar nån tjuvström och varför. Ett tips är o kolla Tändpucken kan ju vara som så att den är trasig eller om nån har koplat stereo fel och då kan den få ström hela tiden för det råckade kompisen göra på sin 940-91. Så kolla allt jag nämde nyss är iaf det jag skulle göra.
Bild
Tidgare Volvosar: 1st 242 2st 244 1st 245 1st 764 1st 745

Soundrunner
Van forumsanvändare
Inlägg: 1517
Blev medlem: 12 feb 2006, 16:46
Kör: Bmw 325i Coupe
Ort: Gävle

Inlägg av Soundrunner »

Jooo i somras så kopplade jag in en stereo men då funkade det bra det inte förns nu på vintern som det blivit såhär. Vad är El-Centralen? :P Hur skulle stereon kunna vara felkopplad, alltspå vart? :P Jag är inte kunnig på detta med el och sladdar...
Bild
Volvo 945-SE 2.3 LTT - http://garaget.org/Lumik" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
MattisH
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5171
Blev medlem: 25 maj 2003, 23:24
Kör: Fabia & Vitara
Ort: Hässleholm

Inlägg av MattisH »

Min bil är lättstartad alltid när det är milt, men sjunker det under nollan som det gjort nu så är den riktigt morgontrött.. Tror du har samma problem och det är batteriet som spökar. Ska sätta i mitt extra batteri och se om det blir bättre.
Säger Mathias som kör Zukan
Bild

Spanarn
Van forumsanvändare
Inlägg: 1744
Blev medlem: 20 feb 2004, 13:20
Kör: Volvo v70, s70
Ort: Göteborg

Inlägg av Spanarn »

Det kan vara laddningsregulatorn till generatorn som är kass. Det är den runda insatsen med kol som sitter på baksidan av generatorn inga dyra grejer kostar 98 på biltema.

Sen skadar det ju inte att mäta upp om du har tjyvströmmar genom att mäta med en mätare mellan + o - när bilen är avstängd.

Du kan ju även ladda batteriet seperat i en batteriladdare.

Soundrunner
Van forumsanvändare
Inlägg: 1517
Blev medlem: 12 feb 2006, 16:46
Kör: Bmw 325i Coupe
Ort: Gävle

Inlägg av Soundrunner »

Hmm så jag behöver alltså inte byta batteri. ;P Vad bra.. ska försöka byta kolet och mäta mellan + och -.
Bild
Volvo 945-SE 2.3 LTT - http://garaget.org/Lumik" onclick="window.open(this.href);return false;

240in
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2974
Blev medlem: 14 okt 2005, 15:48
Kör: 945 GL/Turbo -91
Ort: Surahammar
Kontakt:

Inlägg av 240in »

Kommer ej ihåg vilken kabel kompisen klippte men kan fråga han om du vill ? El-centralen det är där du stoppar i Säkringarna då Reläer och säkringshålalre sitter ihop.
Bild
Tidgare Volvosar: 1st 242 2st 244 1st 245 1st 764 1st 745

Soundrunner
Van forumsanvändare
Inlägg: 1517
Blev medlem: 12 feb 2006, 16:46
Kör: Bmw 325i Coupe
Ort: Gävle

Inlägg av Soundrunner »

Vore schysst om du kunde kolla det 240in!



Jag tänkte fråga hur man kan mäta läckströmmar? Mätar man ström eller ampere?? eller vad säger man :P ? och hur mycket kan de läcka utan att de märks eller är dåligt ... hmm..



Glad för svar!
Bild
Volvo 945-SE 2.3 LTT - http://garaget.org/Lumik" onclick="window.open(this.href);return false;

240in
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2974
Blev medlem: 14 okt 2005, 15:48
Kör: 945 GL/Turbo -91
Ort: Surahammar
Kontakt:

Inlägg av 240in »

Nu har ja kollat opp det .Polarn ville ha konstant ström på så då hade han hade tvinnat ihop plusena till stereon. Då 740 har tändning och konstan plus på 2 olika kablar . Så han gjorde om dom så dom gick in på på samma kabel in i stereon och pga det gick Strömen bakvägen och då hade han konstant ström på tändingens första läge va på hela tiden. Förståligt?
Bild
Tidgare Volvosar: 1st 242 2st 244 1st 245 1st 764 1st 745

Soundrunner
Van forumsanvändare
Inlägg: 1517
Blev medlem: 12 feb 2006, 16:46
Kör: Bmw 325i Coupe
Ort: Gävle

Inlägg av Soundrunner »

Mm låter inte så smart :D men så har inte jag gjort hehe
Bild
Volvo 945-SE 2.3 LTT - http://garaget.org/Lumik" onclick="window.open(this.href);return false;

Nightwolf
Färsk användare
Inlägg: 36
Blev medlem: 02 nov 2006, 22:51
Ort: Stenungsund

Inlägg av Nightwolf »

När fukten krypper på, då kan det före komma lite krypp stöm här och där, sen så kan man alltid kolla så själva batteriet är rent och tort om det är det så kan man koppla ur det och öppna upp det och titta inuti batteriet och se om vätskan är till räklig den ska då täka metall flänsarna och dom får då inte ha ärgat, den lilla erfarenheten har jag från en och annan bil. :lol:
Alltid skoj me Volvo

Soundrunner
Van forumsanvändare
Inlägg: 1517
Blev medlem: 12 feb 2006, 16:46
Kör: Bmw 325i Coupe
Ort: Gävle

Inlägg av Soundrunner »

jooo exakt .. men hur hittar man där det kryper ström då? För som det är nu kan jag inte köra bilen.. så jag har t.om. börjat åka tåg :O

Vätskan är bra...
Bild
Volvo 945-SE 2.3 LTT - http://garaget.org/Lumik" onclick="window.open(this.href);return false;

kukka
Färsk användare
Inlägg: 55
Blev medlem: 27 aug 2006, 22:27
Ort: Vasa/Finland

Inlägg av kukka »

Har du inte tillgång till ampere meter så kan du helt enkelt koppla ur batteriet efter att du kört, och koppla i det på nytt på morgonen när du skall starta. startar inte bilen då..-----> Byt batteri...



Om den däremot skulle starta , får du börja leta efter läckströmmar på allvar...

Soundrunner
Van forumsanvändare
Inlägg: 1517
Blev medlem: 12 feb 2006, 16:46
Kör: Bmw 325i Coupe
Ort: Gävle

Inlägg av Soundrunner »

Aha :) perfekt tack för tipset Kukka! Låter smart...
Bild
Volvo 945-SE 2.3 LTT - http://garaget.org/Lumik" onclick="window.open(this.href);return false;

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

åk till en bilverkstad, dom BÖR ha en batteritestare och kan säkert testa batteri och laddning för nåra tjugor.



Man matar in startströmmen batteriet har uppmärkt, (t.ex 420A),

trycker på en knapp så får man ut en pappersremsa med kapacitet i % och

status typ "Ladda", "Byt ut" eller "Bra" ..

på samma sätt kan man kolla om generatorn laddar som den ska.



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

Soundrunner
Van forumsanvändare
Inlägg: 1517
Blev medlem: 12 feb 2006, 16:46
Kör: Bmw 325i Coupe
Ort: Gävle

Inlägg av Soundrunner »

aha! smart... tack för alla svar :) Ska ut och och röjja elcentralen nu!
Bild
Volvo 945-SE 2.3 LTT - http://garaget.org/Lumik" onclick="window.open(this.href);return false;

Soundrunner
Van forumsanvändare
Inlägg: 1517
Blev medlem: 12 feb 2006, 16:46
Kör: Bmw 325i Coupe
Ort: Gävle

Inlägg av Soundrunner »

*Problem solved* Bytte batteri :D 900kr's batterifrån OK/Q8 funkar GULD!! 62amp eller va man säger...
Bild
Volvo 945-SE 2.3 LTT - http://garaget.org/Lumik" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar