Om DU fick en timme med en av Volvos...

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
JE Jr
Ledamot
Inlägg: 3369
Blev medlem: 14 apr 2003, 21:57
Kör: 740GLE
Ort: Göteborg
Kontakt:

Om DU fick en timme med en av Volvos...

Inlägg av JE Jr »

1. Designers, vad skulle du fråga då??



2. Motorutvecklare, vad skulle du fråga då??



Japp, vad är det du är nyfiken på? :)

tommy34
Uppkörning
Inlägg: 659
Blev medlem: 07 jan 2006, 06:23
Ort: örebro

Inlägg av tommy34 »

1.varför 740isarna är så kantiga :roll:



2. VARFÖR dom satte toppmonterad fördelare på vissa b230motorer.. =/
Bild
744 gle b230e -88

Användarvisningsbild
Domino
V O L V O G U D
Inlägg: 19439
Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
Kontakt:

Inlägg av Domino »

snacka om svår fråga...

återkommer med svar senare *tänker*
Bild

Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)

Olsson
Forumsfreak
Inlägg: 3230
Blev medlem: 03 jun 2005, 21:28
Ort: Bollebygd Medlemsnummer: 47 Fordon: BMW 325 E30 Projekt: BMW 355 E30 Andrabilen: BMW 320 E30

Inlägg av Olsson »

Skulle hellre tagit ett snack med Leif Johansson! :)



Hur i helvete kunde du sälja Volvo!!! :wink:



// Anders
BMW E30 325 - OO=00=OO - BMW E30 355 - OO=00=OO - BMW E30 320
----------------------------------100% Touring----------------------------------

kmx
Forumsfreak
Inlägg: 3502
Blev medlem: 13 apr 2005, 13:20
Kör: ca 20 000 mil per år
Ort: Kil

Inlägg av kmx »

1. Varför bilarna ska va så små.



2. Varför de föll för grupptrycket och började med grävlingdrift.
2nd place is 1st loser

Dodge RAM2500HD -04
Tri-Star Ford F250HD -92
Volvo 740 GL/T -89
Volvo 740 Turbo -87
Volvo BM 400 Buster -69
Chevrolet Chevelle Malibu -69


Medlemsnummer 2006: 398 2007 o framåt: 53

Användarvisningsbild
Christian
Övningskörning
Inlägg: 130
Blev medlem: 12 okt 2005, 13:04

Inlägg av Christian »

kmx skrev:1. Varför bilarna ska va så små.



2. Varför de föll för grupptrycket och började med grävlingdrift.


1. För att det finns större bilar som ska kosta mer.



2. För det dels är mer kostnadseffektivt samt säkrare i majoritetens ögon.
Volvo 850 Turbo -94

Diazz
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2538
Blev medlem: 21 maj 2006, 13:25
Kör: Volvo 945 -97
Ort: Ellös
Kontakt:

Inlägg av Diazz »

Christian skrev:
kmx skrev:1. Varför bilarna ska va så små.



2. Varför de föll för grupptrycket och började med grävlingdrift.


1. För att det finns större bilar som ska kosta mer.



2. För det dels är mer kostnadseffektivt samt säkrare i majoritetens ögon.


Nu var det frågor, inte svar :)



1. Varför de inte behöll sedan baklysena på kombin som de hade på prototypen av 745.



2. Varför de var kvar så länge på 8v och förgasare...
Meritlista: Volvo 744GLE -88 - Volvo 745Tic -86 - Volvo 945Ltt -97 - BMW 325Ci
Bild

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Inlägg av Hesselgren »

1: varför 700 serien slutade tillverkas.



2: vafan dom började med hydrauliska tryckare! (=problem).

Blackliner
Uppkörning
Inlägg: 552
Blev medlem: 23 apr 2006, 18:20
Ort: Kinna

Re: Om DU fick en timme med en av Volvos...

Inlägg av Blackliner »

JE Jr skrev:1. Designers, vad skulle du fråga då??



2. Motorutvecklare, vad skulle du fråga då??



Japp, vad är det du är nyfiken på? :)




1. Massor, t.ex:



Varför gjorde ni inte 940:s USA-front lika snygg som 740:ns?

Vädertestade ni nånsin plasten till 740-90:s kofångare och baklyktor?

Fick "Draco" designern nånsin spöstraff?

Varför den dumma sidoplaceringen av tutan på 740 ratten?

(Sen skulle jag tacka för allt annat som är underbart lyckat :D)



2.



Varför så sena med elfläkt?

Hur stolt är du över "vit-blockarna" jämfört med "röd-blockarna"?
Bild
Pendlarbilen 945 GL´93, 740 Turbo projekt ´90, 944 Turbo ´94

Lucif3r
Forumsnarkoman
Inlägg: 4001
Blev medlem: 06 jul 2005, 14:44
Ort: Sverige :)
Kontakt:

Inlägg av Lucif3r »

1. varför dagens kombi är så sjujäkla små jämnfört med 7/945 (lastutrymmet tänker jag på nu)



2. Varför dom designade rödblockarna att låta som en stor hårfön (innan elfläkten kom då)
Bild

Glider runt i min blanka 945 <3

Thomas_7i
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2345
Blev medlem: 14 mar 2005, 11:11
Kör: Citroen C3 II
Ort: Bålsta

Inlägg av Thomas_7i »

1. Varför gjordes ingen riktig häftig 2-dörrarsmodell med gener från en 7/900?



2. Varför kom det ingen T6a till 7/900 i tex en "super sport" variant?



MvH Thomas

Kroona
Övningskörning
Inlägg: 207
Blev medlem: 29 jan 2006, 21:42

Inlägg av Kroona »

Som tidigare sagt..varför de såldes sig till ford..



Och varför sluta de med gamla 700-900-800 V/S70 serierna..

Det nya..v50 va e de?en ford rakt igenom ju=/

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

1: Designen, ptjaa, Varför turbomodeller kanske inte utrustades med addon från fabrik? ;)



2: Varför håla på med 8v-toppar så länge, 16V borde funnits på alla volvos från 88 tycker jag..



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

Användarvisningsbild
Quisten
Uppkörning
Inlägg: 912
Blev medlem: 26 feb 2005, 23:51
Ort: Trollhättan /960 3.0E-95/

Inlägg av Quisten »

1: Varför fick inte alla modeller Multilink då det fanns i huset.. :?:



2: Varför fick inte 960/s90 turbo matning (hur tänkte dom då :?: :?: )



3: Varför är "highline" bilarna inte nerlackade från fabrik då allt annat är det :?:



4: Öppnade ni aldrig bakluckan på en 700/900 vagn i ösregn :?:



Men det finns 100++ punkter som är helt brilljanta också men det är en annan sak/tråd.

pacman
Övningskörning
Inlägg: 114
Blev medlem: 10 jul 2006, 09:48
Ort: Kävlinge

Inlägg av pacman »

Jag tycker många frågor här är konstiga :roll:


Thomas_7i skrev:1. Varför gjordes ingen riktig häftig 2-dörrarsmodell med gener från en 7/900?



MvH Thomas
Det gjorde det ju, men ingen ville köpa den (780, med 16v-Turbo de sista åren)


Quisten skrev:2: Varför fick inte 960/s90 turbo matning (hur tänkte dom då :?: :?: )
2. Ehh...16v-Turbo är väl ett av de vanligare motoralternativen till 960 :roll:





Mina två frågor hade nog blivit:

1: Varför har ni gått bakåt i utveckling och försökt få dagens bilar att likna 50- och 60-talets PV och Amazon?



2: Varför gick ni 30år tillbaka i utveckling när ni gick från 4v-teknik i rödblocksmotorn till 4v-teknik i vitblocksmotorn? Räckte det inte de första 10 åren som ni gick back när ni förstörde det superfina Hi-Tech-förbränningsrummet när ni gick från 16v-Rsport-toppen till Standard-16v-toppen?
/ Pacman

Användarvisningsbild
Quisten
Uppkörning
Inlägg: 912
Blev medlem: 26 feb 2005, 23:51
Ort: Trollhättan /960 3.0E-95/

Inlägg av Quisten »

PACEMAN.......... :o :o :o

2. Ehh...16v-Turbo är väl ett av de vanligare motoralternativen till 960 :roll



Vi snackat inte om sunkiga V6or nu som bara pajade helatiden.

Volvos turbo sexor har inte imponerat på mig i allafall :cry:

Jag menar VIT BLOCKARE..... :D :D



Men hallå :o :o eller läs på eller skriv inte om du inte ens vet... :wink:

T6an kom lite senare på tok för sent där missade Volvo många sköna kunder tyvärr..... :cry:

ahberg
Van forumsanvändare
Inlägg: 1338
Blev medlem: 24 jan 2006, 18:30

Inlägg av ahberg »

1. designen måste ha mkt att göra med hur alla volvo bilar ser ut och hur krocksäkra om är?



2.varför blev inte 940 standard med 16v 2.3 evt 16v turbo 2.3l
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Inlägg av Hesselgren »

Quisten skrev:PACEMAN.......... :o :o :o

2. Ehh...16v-Turbo är väl ett av de vanligare motoralternativen till 960 :roll



Vi snackat inte om sunkiga V6or nu som bara pajade helatiden.

Volvos turbo sexor har inte imponerat på mig i allafall :cry:

Jag menar VIT BLOCKARE..... :D :D



Men hallå :o :o eller läs på eller skriv inte om du inte ens vet... :wink:

T6an kom lite senare på tok för sent där missade Volvo många sköna kunder tyvärr..... :cry:


ursäkta om jag förstör konceptet med tråden, måste bara.. 960 finns med 4cylindriga turbomatade rödblockare om jag inte har väldigt fel.



MVH Micke

Nightwolf
Färsk användare
Inlägg: 36
Blev medlem: 02 nov 2006, 22:51
Ort: Stenungsund

Inlägg av Nightwolf »

1. Designers, vad skulle du fråga då??



Fråga:

1. Kan ni inte börja tillverka 7/900 serien igen?



2. Varför finns det inte nyare saker till alla bilar i volvo koncernen som passar alla bilar?



2. Motorutvecklare, vad skulle du fråga då??



Fråga:

1. Skulle ni kunna få T motorerna att passa till 7/900 serien oxå?



2. Skulle ni kunna göra en twinturbo matad V8/V12 till 7/900?

vixi
Uppkörning
Inlägg: 703
Blev medlem: 08 sep 2006, 00:03
Ort: Robertsfors

Inlägg av vixi »

1, varför dom inte hade konstruerat 740n så att de vart lite

mer tyngd på bakändan.

2, varför dom inte klämde ner en liten V8 i volvo 780 för då hade

den ju gjort skäl för namnet. :D
Volvochefen på Garaget.org

gLasspinneL
Övningskörning
Inlägg: 162
Blev medlem: 17 apr 2006, 15:03
Ort: Norrland!
Kontakt:

Inlägg av gLasspinneL »

1. Tycker ni att det är snyggt med gardiner i en herrgårdsvagn?



2. Varför ni inte serietillverkat en B230FK(med 16v topp och herrejössesturbo och alldeles för mkt effekt för en bil med all vikt fram =)))OCH
kmx skrev:2. Varför de föll för grupptrycket och började med grävlingdrift.
!!! gruvar mig för när min 740 är slut och jag måste hitta en annan bakhjulsräcer!
Kör:

740GLT 16V

Chevrolet Camaro Z28 73a

http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?t=49931

http://camaroforum.mine.nu/viewtopic.php?id=11054



"No turboshit just real power!"

Kromgrill
Uppkörning
Inlägg: 476
Blev medlem: 21 aug 2006, 15:14
Kör: sönder saker
Ort: Ängelholm

Inlägg av Kromgrill »

1. varför dom inte fortsatte med amazonliknande modeller. o började tillverka plåtburkar.



2. kan inte komma på nått, möjligvis varför amazonen inte hade V8.



sen allmänt, varför de sålde volvo, o varför till FORD! :evil:
BMW 525 Touring -94
Chevrolet C10 -76 Pickup

Chrillee
Uppkörning
Inlägg: 630
Blev medlem: 10 nov 2005, 21:51
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Chrillee »

kmx skrev:1. Varför bilarna ska va så små.


Små? Kompisar och bekanta som åker med mig säger alltid att den är så rymlig och skön att åka i. Så små är dem väl ändå inte, men visst, det beror ju på vad man jämför med.

JE Jr
Ledamot
Inlägg: 3369
Blev medlem: 14 apr 2003, 21:57
Kör: 740GLE
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av JE Jr »

Vad skulle jag fråga då:



1:

*Vart fick ni inspirationen till när ni designade Polaris, snyggaste fälgen nånsin!

*Hur tänkte ni när ni designade Add-On?

*Fanns det fler kjoldesigner som skrotades, kan man få se dem??

*Vilken är den design du är mest nöjd med?

*Vilken design är du mest missnöjd med?

*Om du skulle rita en uppdaterad version av 740, hur skulle den se ut?

*Hur kom du in på designavdelningen på Volvo?

*Varför har du köpt en 945:a, gillar du dem så mycket?? :D



osv, finns hur mkt som helst...



2:

*Hur mycket efferkt har ni testat själva att få ut ur en B230FT

-::- B204GT/FT Varför endast 190Hk?

S90 3.0 -97
Färsk användare
Inlägg: 95
Blev medlem: 20 sep 2006, 10:16

Inlägg av S90 3.0 -97 »

Hesselgren skrev:
Quisten skrev:PACEMAN.......... :o :o :o

2. Ehh...16v-Turbo är väl ett av de vanligare motoralternativen till 960 :roll



Vi snackat inte om sunkiga V6or nu som bara pajade helatiden.

Volvos turbo sexor har inte imponerat på mig i allafall :cry:

Jag menar VIT BLOCKARE..... :D :D



Men hallå :o :o eller läs på eller skriv inte om du inte ens vet... :wink:

T6an kom lite senare på tok för sent där missade Volvo många sköna kunder tyvärr..... :cry:


ursäkta om jag förstör konceptet med tråden, måste bara.. 960 finns med 4cylindriga turbomatade rödblockare om jag inte har väldigt fel.



MVH Micke


De hade faktiskt turbo på gång till de nya sexorna som kom i 960/s90 men de brände upp huven hela tiden och de fick ingen ordning på det, därför det sitter en 4cyl turbo i dessa.... sen kördes det även med den omtalade v10 i två st 960 och dessa gick utav bara f-n... men det är en annan historia.... :D

Skriv svar