intercooler utan turbo?
intercooler utan turbo?
Leker bara lite med tanken, (jag vill mycket men har inte möjlighet till så mycket) ännu..
men vad skulle behövas (om det går), kanske helt annat insug .. för det kanske går genom turbon på något vis annars? har iaf sett billiga intercoolers på blocket bland annat, frågan är väl vad som behövs för att få den att fungera också, kanske till min b230e.. Det borde väl ge ett par extra hästkrafter? en varm sommardag borde den ju märkas iallafall :=) Nåja.. ännu så länge är det bara funderingar
men vad skulle behövas (om det går), kanske helt annat insug .. för det kanske går genom turbon på något vis annars? har iaf sett billiga intercoolers på blocket bland annat, frågan är väl vad som behövs för att få den att fungera också, kanske till min b230e.. Det borde väl ge ett par extra hästkrafter? en varm sommardag borde den ju märkas iallafall :=) Nåja.. ännu så länge är det bara funderingar
Re:
skrev:denna fråga har behandlats förut... jag frågade nämligen om man rent teoretiskt kan motera Ic på en sugis... visst går det, men det ger inget. En IC är i en turbobil i ett slutet system... hur skulle du lösa det på en sugis??
Största problemet är väl att det inte går att kyla ner utomhusluft med utomhusluft...
Volvo 760 GLE Turbodiesel -89 [Fotoalbum]
Lite snabbt bara..
En turbo komprimerar luften.
då detta sker så bildas det värme.
Ungefär 10 grader per hekto.
Denna värme gör att luften tar mer plats.
Tar luften mer plats så får man in mindre med luft.
Alltså..
Säg att lufttempen är på 20 grader.
Du laddar 1,0 bar.
Då får man 20+100=120 gradig insugningsluft.
Säg då att intercoolern har 50% effektivitet(vet ej hur effektiv den är)
Då kanske man får ned luften till 60 grader.
Med en intercooler(laddluftkylare) så kyler man laddluften som är varm.
När luften blir svalkare så får man in mer luft i cylindern och effekten ökar.
Så har man en intercooler på en vanlig sugis så får man sämre flöde.
Å då minskar effekten.
Intercoolern är alltså bara till för att kyla laddluften...
En turbo komprimerar luften.
då detta sker så bildas det värme.
Ungefär 10 grader per hekto.
Denna värme gör att luften tar mer plats.
Tar luften mer plats så får man in mindre med luft.
Alltså..
Säg att lufttempen är på 20 grader.
Du laddar 1,0 bar.
Då får man 20+100=120 gradig insugningsluft.
Säg då att intercoolern har 50% effektivitet(vet ej hur effektiv den är)
Då kanske man får ned luften till 60 grader.
Med en intercooler(laddluftkylare) så kyler man laddluften som är varm.
När luften blir svalkare så får man in mer luft i cylindern och effekten ökar.
Så har man en intercooler på en vanlig sugis så får man sämre flöde.
Å då minskar effekten.
Intercoolern är alltså bara till för att kyla laddluften...
![Bild](http://web.comhem.se/malmberg/bilar.jpg)
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1323
- Blev medlem: 01 dec 2002, 01:13
- Ort: Köping/Västmanland
- Kontakt:
Om man bara leke med tanken:
hur är det om man skulle ta bort IC:n helt då... då kör turbon ut den varma laddluften i luften och insuget tar kall luft från ett filter... (som en sugis nästan)
turbon kaske inte funkar bra då...vad händer??
jag förstår att har man vattenkyld IC tjänar man på att ha det till insuget...
hur är det om man skulle ta bort IC:n helt då... då kör turbon ut den varma laddluften i luften och insuget tar kall luft från ett filter... (som en sugis nästan)
turbon kaske inte funkar bra då...vad händer??
jag förstår att har man vattenkyld IC tjänar man på att ha det till insuget...
![Bild](http://home.koping.net/u3919a/my_banner.jpg)
Körde:
740 GL -88B B230F
Kör:
850R -96
Re:
skrev:Om man bara leke med tanken:
hur är det om man skulle ta bort IC:n helt då... då kör turbon ut den varma laddluften i luften och insuget tar kall luft från ett filter... (som en sugis nästan)
turbon kaske inte funkar bra då...vad händer??
jag förstår att har man vattenkyld IC tjänar man på att ha det till insuget...
Öh? Hur menar du nu?
Ordningen är ju följande:
Luftburk -> Turbo -> IC -> Insug
Tar man bort IC:n händer ju inget annat än att motorn får varmare insugsluft?
Volvo 760 GLE Turbodiesel -89 [Fotoalbum]
Nu tror jag att det finns någon här som rör till saker lite extra..
Å det är inte Niel...
Ingen som kan skissa lite?
Har man ingen IC så kopplar man röret direkt från turbon till insuget.
Annars så är det luftfilter till luftmassemätare(eller mängd) vidare till turbon å sedan till intercoolern å sedan till insuget.
Inget konstigt slutet system eller vad endel har felaktigt fått för sig...
Enda slutna systemet är kylarsystemet och bromssystemet typ..
Å det är inte Niel...
Ingen som kan skissa lite?
Har man ingen IC så kopplar man röret direkt från turbon till insuget.
Annars så är det luftfilter till luftmassemätare(eller mängd) vidare till turbon å sedan till intercoolern å sedan till insuget.
Inget konstigt slutet system eller vad endel har felaktigt fått för sig...
Enda slutna systemet är kylarsystemet och bromssystemet typ..
![Bild](http://web.comhem.se/malmberg/bilar.jpg)
Re:
skrev:öhh, Om du tar bort anslutningen mellan IC och insug blåser du ju turbotrycket rätt ut i luften, och hela idén med överladdning försvinner...
det han menar (tror ja) är att han tar bort IC:n och sätter någon slags slang i mellan (kopplar förbi IC)
940 Classic
Man får inte igång motorn utan ic inkopplad.
Eftersom man då får världens största tjuvluft....
Har man motorn igång och tar bort IC`n så stannar kärran bums.
man kan koppla förbi IC`n med ett rör.
Då funkar turbon som vanligt.
dvs trycker luft in i insuget med hjälp av överskottsenergin i avgaserna som gör att turbinen börjar snurra som sedan pumpar luften mot förbränningen...
Eftersom man då får världens största tjuvluft....
Har man motorn igång och tar bort IC`n så stannar kärran bums.
man kan koppla förbi IC`n med ett rör.
Då funkar turbon som vanligt.
dvs trycker luft in i insuget med hjälp av överskottsenergin i avgaserna som gör att turbinen börjar snurra som sedan pumpar luften mot förbränningen...
![Bild](http://web.comhem.se/malmberg/bilar.jpg)
Re:
skrev:jag är nöjd med alla svar i alla fall...
basic - tar bort ic så funkar det inte så bra...
Det är som att ta bort ditt rör mellan LMM och insuget.
Funkar inte alls.
![Bild](http://web.comhem.se/malmberg/bilar.jpg)
Re:
skrev:Man får inte igång motorn utan ic inkopplad.
Eftersom man då får världens största tjuvluft....
Min bil startade faktiskt när jag tog bort slangen från turbon till ic:n den startade gick ner i varv o dog.........
Sideways is the only way........
Re:
skrev:skrev:Man får inte igång motorn utan ic inkopplad.
Eftersom man då får världens största tjuvluft....
Min bil startade faktiskt när jag tog bort slangen från turbon till ic:n den startade gick ner i varv o dog.........
Den gick på kallstarten då...
Å den är inte igång särskillt länge...
![Bild](http://web.comhem.se/malmberg/bilar.jpg)
Re:
skrev:skrev:skrev:Man får inte igång motorn utan ic inkopplad.
Eftersom man då får världens största tjuvluft....
Min bil startade faktiskt när jag tog bort slangen från turbon till ic:n den startade gick ner i varv o dog.........
Den gick på kallstarten då...
Å den är inte igång särskillt länge...
Nä det vet jag väl, skrev ju att den dog, men du skrev att den inte startade överhuvudtaget, har inget att göra på kvällen så jag leker bessewisser
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Sideways is the only way........
Re:
skrev:Lite snabbt bara..
En turbo komprimerar luften.
då detta sker så bildas det värme.
Ungefär 10 grader per hekto.
Denna värme gör att luften tar mer plats.
Tar luften mer plats så får man in mindre med luft.
Alltså..
Säg att lufttempen är på 20 grader.
Du laddar 1,0 bar.
Då får man 20+100=120 gradig insugningsluft.
Säg då att intercoolern har 50% effektivitet(vet ej hur effektiv den är)
Då kanske man får ned luften till 60 grader.
Med en intercooler(laddluftkylare) så kyler man laddluften som är varm.
När luften blir svalkare så får man in mer luft i cylindern och effekten ökar.
Så har man en intercooler på en vanlig sugis så får man sämre flöde.
Å då minskar effekten.
Intercoolern är alltså bara till för att kyla laddluften...
Min tanke var att man skulle kyla utomhusluften så att det gick in mer utomhusluft i motorn.. och därigenom öka kompen blabla.., men hajar nu att utomhusluften inte skulle bli kallare om man körde det genom en IC.., men OM den skulle kyla den redan 20-gradiga luften till typ 0, så skulle det ju ge lite effekt på sommaren kanske.. nja.. väldigt lite.. :/ Va en dum idé men nu har jag lärt mig något i alla fall, det är aldrig fel
Re:
skrev:skrev:skrev:
Min bil startade faktiskt när jag tog bort slangen från turbon till ic:n den startade gick ner i varv o dog.........
Den gick på kallstarten då...
Å den är inte igång särskillt länge...
Nä det vet jag väl, skrev ju att den dog, men du skrev att den inte startade överhuvudtaget, har inget att göra på kvällen så jag leker bessewisser :D
Ja å du lyckades!
![Bild](http://web.comhem.se/malmberg/bilar.jpg)
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1144
- Blev medlem: 12 jan 2003, 13:21
- Ort: JoKKmoKK
- Kontakt:
Re:
skrev:skrev:Lite snabbt bara..
En turbo komprimerar luften.
då detta sker så bildas det värme.
Ungefär 10 grader per hekto.
Denna värme gör att luften tar mer plats.
Tar luften mer plats så får man in mindre med luft.
Alltså..
Säg att lufttempen är på 20 grader.
Du laddar 1,0 bar.
Då får man 20+100=120 gradig insugningsluft.
Säg då att intercoolern har 50% effektivitet(vet ej hur effektiv den är)
Då kanske man får ned luften till 60 grader.
Med en intercooler(laddluftkylare) så kyler man laddluften som är varm.
När luften blir svalkare så får man in mer luft i cylindern och effekten ökar.
Så har man en intercooler på en vanlig sugis så får man sämre flöde.
Å då minskar effekten.
Intercoolern är alltså bara till för att kyla laddluften...
Min tanke var att man skulle kyla utomhusluften så att det gick in mer utomhusluft i motorn.. och därigenom öka kompen blabla.., men hajar nu att utomhusluften inte skulle bli kallare om man körde det genom en IC.., men OM den skulle kyla den redan 20-gradiga luften till typ 0, så skulle det ju ge lite effekt på sommaren kanske.. nja.. väldigt lite.. :/ Va en dum idé men nu har jag lärt mig något i alla fall, det är aldrig fel
rototest säger att om man sänker temperaturen med 5 grader så ökar effekten med 1%. så du får en effektökning på ca. 5%