Hej. jag har kylarproblem

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Användarvisningsbild
Pat Bullock
Färsk användare
Inlägg: 77
Blev medlem: 12 nov 2006, 16:54
Ort: TOLLERED

Hej. jag har kylarproblem

Inlägg av Pat Bullock »

Hej

Jag har kylarslangar som är ganska hårda efter jag har varit ute och kört min volvo 745, vad kan det vara för fel? kan det vara toppen som är på väg till att gå? eller vad kan det vara för fel, det jag vet är att jag måste byta vattenpumpen för att den är dålig men jag vet inte om det är det som orsakar dom hårda kylarslangarna, jag glömde att säga att bilen inte kokar och att den håller tempraturen och så är det ganska hårt tryck i kylarsystemet.

Är tacksam för alla svar



MVH/Pat

Användarvisningsbild
**[FOX]**
Färsk användare
Inlägg: 94
Blev medlem: 23 aug 2006, 22:26

Inlägg av **[FOX]** »

Uppenbarligen har du ingen cirkulation i systemet, utan det enda som händer är att du bygger upp ett tryck, jag kan inte säga att det är vattenpumpen som är orsaken till det, men om du vet att den är dålig, så är det väl bara att byta. Hoppas bara motorn inte har tagit någon skada av det.
Bild

Yak
Övningskörning
Inlägg: 153
Blev medlem: 16 okt 2005, 22:54
Ort: nollåtta

Inlägg av Yak »

Det sitter en tryckventil i kylarlocket som ska öppna vid 1.5 bars övertryck. Det är möjligt att den har packat ihop, jag har själv haft samma problem, vilket ledde till att kylarlocket sprack :o samt att mitt värmepaket började läcka.

Provtryck systemet om du har möjlighet och utrustning, annars bara byt locket. Slangarna ska kännas ganska "stela" men dom ska inte bli så hårda att man inte kan trycka ihop dom lite.

Tror nog att du har cirkulation om remmar sitter där dom ska och vattenpumpen snurrar. Det är rejäla grejer i metall, den tappar inte några vingar eller nåt sånt kan jag säga.
Volvo 940 Turbo -94 33k mil

Volvo 745 GL/T -90 42k mil

Användarvisningsbild
Pat Bullock
Färsk användare
Inlägg: 77
Blev medlem: 12 nov 2006, 16:54
Ort: TOLLERED

Inlägg av Pat Bullock »

Hej



Tack för alla svar, jag har löst problemet med att jag inte skruvar åt kylarlocket hårt, locket sitter lite löst nu och då får jag inget tryck i systemet slangarna käns mjuka nu,det läcker inte ut någon kylarvatten fast locket sitter löst, så jag tror nog att toppen är hel, så jag tror att felet är att kylarlocket är dåligt.



MVH/Pat

940turbo.com
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2380
Blev medlem: 23 maj 2006, 16:00
Kör: 740 GLE -88 USAimpo
Ort: Någonstans

Inlägg av 940turbo.com »

hade liknande strul, hällde i en flaska kylar rens från biltema och körde med det i typ 5 mil sen hällde ut och det såg inte mysigt ut... (spola igenom me trädgårdslangen eller nåt tills rent vatten kommer ut) byta termostat med (spola igenom motorn därifrån) och sen i med kylartätning eller nån kylsystemolja och vips det funka för mig nu cirkulerar det och blir inte hårda slangar

Skriv svar