B230F startar ej

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Volvoracing
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2973
Blev medlem: 10 nov 2003, 07:41
Kör: Volvo 940 TURBO -96
Ort: Gråbo

B230F startar ej

Inlägg av Volvoracing »

B230F -89 manuell lh 2,4



Inga felkoder



Startar ej, har kollat kammremm, soppa, gnista, bränslepumpsrelä, tändningsrelä, säkringar.



Vad mer kan det vara?
VOLVO 940 TURBO -96

Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Inlägg av Robban67 »

Hej



Spridarrelät vid exp.kärlet ?



Tändmodulen ?



mvh



Robban
Bild

Volvoracing
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2973
Blev medlem: 10 nov 2003, 07:41
Kör: Volvo 940 TURBO -96
Ort: Gråbo

Inlägg av Volvoracing »

Robban67 skrev:Hej



Spridarrelät vid exp.kärlet ?



Tändmodulen ?



mvh



Robban


Spridarrelät är kollat i annan bil och det funkar. Tändmodulen får jag kolla idag!
VOLVO 940 TURBO -96

Användarvisningsbild
**[FOX]**
Färsk användare
Inlägg: 94
Blev medlem: 23 aug 2006, 22:26

Inlägg av **[FOX]** »

Har du gjort något med bilen, bytt något eller lagat något?

Eller kom du ut en morgon och sen har bilen inte startat?
Bild

Volvoracing
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2973
Blev medlem: 10 nov 2003, 07:41
Kör: Volvo 940 TURBO -96
Ort: Gråbo

Inlägg av Volvoracing »

**[FOX]** skrev:Har du gjort något med bilen, bytt något eller lagat något?

Eller kom du ut en morgon och sen har bilen inte startat?


Kom ut en morgon och bilen vägrar strarta. Detta var ca ett år sedan och bilen har stått sen dess.



Tändmodul bytt, ny bränsletrycksregulator, men fortfarande stendöd.



Ska byta svänghjulsgivare idag och stryrbox.



Fler tips?
VOLVO 940 TURBO -96

Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Inlägg av Robban67 »

Hej



Gnista från tändspolen ?

Får den soppa ända fram ?

Bränslerelät , vita bakom askkoppen ?



Vevaxellägesgivaren är nog aktuell, intressant med vad som händer när du byter den .. :)



mvh



Robban
Bild

Yak
Övningskörning
Inlägg: 153
Blev medlem: 16 okt 2005, 22:54
Ort: nollåtta

Inlägg av Yak »

Rent generellt när det gäller trådar om bilar som inte startar: Folk skriver ofta att dom kollat soppa/gnista utan att berätta EXAKT hur. Har dom kollat att spridarna öppnar eller bara kollat att det finns soppa i tanken?

Tolka mig inte fel nu, det är inte menat mot dig utan se det mer som lite allmänna råd för att vi ska kunna ge dig bättre tips.



En bilmotor är inte direkt "rocket science", finns det gnista (vid rätt tillfälle), bränsle samt kompression så startar den. Svårare än så är det inte.



I ditt fall skulle jag börja med att se om den går igång på startgas. Gör den det så är det dags att leta fel på bränslesidan. Ingen reaktion där, ja då är det något med tändingen. Kolla med en tändkabeltestare (typ 29 kr på biltema) eller tändningslampa om det finns gnista fram till stiften. Eller ta ur ett stift och se (kan vara svårt att se om det är ljust ute).

Har du varken gnista eller bränsle så är ju vevlägesgivaren en trolig misstänkt.

I väldigt sällsynta fall finns både gnista och bränsle, då är kompressionen borta. I 9 fall av 10 har kamremmen gått av eller kuggat fel (men den den hade du kollat).
Volvo 940 Turbo -94 33k mil

Volvo 745 GL/T -90 42k mil

Volvoracing
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2973
Blev medlem: 10 nov 2003, 07:41
Kör: Volvo 940 TURBO -96
Ort: Gråbo

Inlägg av Volvoracing »

Robban67 skrev:Hej



Gnista från tändspolen ?

Får den soppa ända fram ?

Bränslerelät , vita bakom askkoppen ?



Vevaxellägesgivaren är nog aktuell, intressant med vad som händer när du byter den .. :)



mvh



Robban


Jo den får soppa ända fram till fuelrailen, stiften är fuktiga och det luktar soppa i avgasystemet när man har malt en stund. Gnista får den!



Bränslerelät är bytt



Ska byta svänghjlusgivare så fort det slutar regna! :evil:



Måste fan va det!!!
VOLVO 940 TURBO -96

Volvoracing
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2973
Blev medlem: 10 nov 2003, 07:41
Kör: Volvo 940 TURBO -96
Ort: Gråbo

Inlägg av Volvoracing »

Yak skrev:Rent generellt när det gäller trådar om bilar som inte startar: Folk skriver ofta att dom kollat soppa/gnista utan att berätta EXAKT hur. Har dom kollat att spridarna öppnar eller bara kollat att det finns soppa i tanken?

Tolka mig inte fel nu, det är inte menat mot dig utan se det mer som lite allmänna råd för att vi ska kunna ge dig bättre tips.



En bilmotor är inte direkt "rocket science", finns det gnista (vid rätt tillfälle), bränsle samt kompression så startar den. Svårare än så är det inte.



I ditt fall skulle jag börja med att se om den går igång på startgas. Gör den det så är det dags att leta fel på bränslesidan. Ingen reaktion där, ja då är det något med tändingen. Kolla med en tändkabeltestare (typ 29 kr på biltema) eller tändningslampa om det finns gnista fram till stiften. Eller ta ur ett stift och se (kan vara svårt att se om det är ljust ute).

Har du varken gnista eller bränsle så är ju vevlägesgivaren en trolig misstänkt.

I väldigt sällsynta fall finns både gnista och bränsle, då är kompressionen borta. I 9 fall av 10 har kamremmen gått av eller kuggat fel (men den den hade du kollat).


Det jag gjorde vara att lossa på slangen till fuelrailen, så jag vet om det är nån av pumparna. Men det var ett jäkla tryck där så det är det inte. Sen om spridarna öppnar som de ska vet jag ej. Hur kollar man det enklast?



Gnista har den, skruvade ur ett av stiften och jordade och drog på starten. Blev en väldigt fin gnista!



Kamremmen sitter rätt. Komptest ej utfört, men tror inte på det eftersom den helt plötsligt vägrar starta.
VOLVO 940 TURBO -96

Volvoracing
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2973
Blev medlem: 10 nov 2003, 07:41
Kör: Volvo 940 TURBO -96
Ort: Gråbo

Inlägg av Volvoracing »

Idag bytte jag till nya tändstift och bytte tändlägesgivaren. Vägrade först starta. Tänkte att nu ska jag fan ha igång skiten tills jag har dratt ur batteriet helt :twisted:



Drog på starten i intervaller i några minuter. Tände till då och då. Tillslut fick jag igång den :D



Var svårstartad ett par starter men nu verkar den starta fint. Får se imån när den är kall igen.



Men problemet är förhoppningsvis löst nu!



Tack för alla tips/hjälp!



M.V.H

Volvoracing
VOLVO 940 TURBO -96

Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Inlägg av Robban67 »

Hej



Vad kul...



Hoppas som sagt att den fortsätter på samma sätt i starten... :D



mvh



Robban
Bild

Skriv svar