Sida 1 av 2

Speedart????

Postat: 16 nov 2006, 20:13
av ewi
http://www.speedart.se/ har nån köpt därifrån?? bra kvalite? är lite sugen på deras grenrör till 2-7-900 serien där 2000kr är billigt

Postat: 16 nov 2006, 20:20
av Jens.L
Intressant!. Vill veta jag med :)

Postat: 16 nov 2006, 21:14
av påsen
Har mailat dem angående grenröret :D blev riktigt nyfiken på de, men när jag kollade lite närmare sen så skulle jag mailat lite angående deras turbos också :D hehe



Men jag lägger ut svaret som jag får av dem här sen så alla för ta del av det.



/Robert

Postat: 16 nov 2006, 21:25
av jijson
påsen skrev:Har mailat dem angående grenröret :D blev riktigt nyfiken på de, men när jag kollade lite närmare sen så skulle jag mailat lite angående deras turbos också :D hehe



Men jag lägger ut svaret som jag får av dem här sen så alla för ta del av det.



/Robert


ja jag vill veta, värkar ju väldigt intressant :D

tveksamnt om den är polerad för det priset *hum*

Postat: 16 nov 2006, 21:44
av Jens.L
Grenrör är ju rätt känsliga grejjer. Sprickbildning och sånt alltså.

Postat: 16 nov 2006, 21:49
av jijson
Jens.L skrev:Grenrör är ju rätt känsliga grejjer. Sprickbildning och sånt alltså.


Men borde inte ett grenrör man köper på en firma vara i något bättre skick än "Leif bakom kröken i svängen AB"

Postat: 16 nov 2006, 21:51
av Jens.L
jijson skrev:
Jens.L skrev:Grenrör är ju rätt känsliga grejjer. Sprickbildning och sånt alltså.


Men borde inte ett grenrör man köper på en firma vara i något bättre skick än "Leif bakom kröken i svängen AB"


Jo men vi vet ju inte hur seriös firman är i fråga. Eller vilka som nu tillverkar grenröret.

Postat: 16 nov 2006, 21:53
av jijson
Jens.L skrev:
jijson skrev:
Jens.L skrev:Grenrör är ju rätt känsliga grejjer. Sprickbildning och sånt alltså.


Men borde inte ett grenrör man köper på en firma vara i något bättre skick än "Leif bakom kröken i svängen AB"


Jo men vi vet ju inte hur seriös firman är i fråga. Eller vilka som nu tillverkar grenröret.


ja värkar ju nästan lite billigt..

ännu är inte den sista lurendrejaren född

Postat: 16 nov 2006, 21:55
av Domino
jijson skrev:ännu är inte den sista lurendrejaren född


så sant :(

Postat: 16 nov 2006, 21:55
av JE Jr
ok, endast lösa gissningar, men är inte det där et sånt där SS- Autochrome grenrör som har flänsen åt fel håll? jag kommer inte ihåg hur det ser ut på en topp, men ni som har en topp framför er kan ju kika hur det ser ut, vart turbon hamnar, om det är uppe på huven eller nere vid passagerarnas fötter.



Är det en SS-Autochrome header så har den diskuterats ganska friskt på turbobricks, men tyvärr är det bara ett temporärt forum uppe där just nu, men sök på google och välj cachad så kanske ni hittar nåt

Postat: 16 nov 2006, 22:38
av Jens.L
JE Jr skrev:ok, endast lösa gissningar, men är inte det där et sånt där SS- Autochrome grenrör som har flänsen åt fel håll? jag kommer inte ihåg hur det ser ut på en topp, men ni som har en topp framför er kan ju kika hur det ser ut, vart turbon hamnar, om det är uppe på huven eller nere vid passagerarnas fötter.



Är det en SS-Autochrome header så har den diskuterats ganska friskt på turbobricks, men tyvärr är det bara ett temporärt forum uppe där just nu, men sök på google och välj cachad så kanske ni hittar nåt


Men ss-autochrome är väl inga dåliga grejjer?. Var in på deras sida där finns det mera bilder. Men då står det att grenröret är till en 2.4liters motor :lol: . Men jag tänkte liksom för att hålla viss kvalité så lär ju material kostnad och jobb gå på mera än 2000:- ?. 249$ = 1 788,32 SEK



Finns lite bättre bilder där. Ser ju ut att vara ett sånt iaf.

http://www.ssautochrome.com/level.itml/icOid/1613

Postat: 17 nov 2006, 09:56
av ewi
jag tror att sakerna är tillverkade i japan. köper du till en nissan via japan ger du ca 900kr för det i sverige om man beställer själv. om det är likadana då tjänar han på grejerna. å vet folk som har köpt från japan å dom håller dessa grenrör som ser ut som dessa på hemsidan. skulle inte förvåna mig om det ä samma grenrör den andra firman säljer fast det står att det är till 2,4l

Postat: 17 nov 2006, 09:59
av ewi
Bild

skulle kunna vara ett sådant.. men tycker att det ser ut som turbon hamnar väldigt långt bak

http://www.forumbilder.se/show.asp?iid=64BE33FE

Postat: 17 nov 2006, 11:44
av VolvoDanne
Det var inte dyrt....frågan är ju som sagt hur kvalitén är :?

Postat: 17 nov 2006, 15:56
av påsen
Fick svar av dem idag.

Jag skrev:

Hej.

jag undrar om detta grenrör: #005 Volvo 240 740 940 (T3-anslutning) 1990:- passar på volvos b234f motor, ska nämligen turbokonventera min 740 glt 16v undrar även vad det är tillverkat i för material.

Tack på förhand.



Mvh. Robert Johnsson



Dem svarade:

ja det ska passar på den motorn.



Mvh

SpeedArt.se



mailade lite mer frågor till dem nu, får se när dem svarar och vad dem svarar.



/Robert

Postat: 17 nov 2006, 17:30
av ewi
ok fan blir sugen nu.. men ska det vara samma grenrör på en 8v å 16v?

Postat: 17 nov 2006, 17:32
av påsen
ewi skrev:ok fan blir sugen nu.. men ska det vara samma grenrör på en 8v å 16v?


Samma här :D

Vad jag vet så är det inte samma, men det kanske är någon kompromiss emellan så att det passar båda, eller så har dem till båda.

Få se vad dem svarar på mitt senaste mail till dem.



/Robert

Postat: 17 nov 2006, 17:46
av VolvoDanne
sitter inte turbon åt fel håll på bilden som ewi länkade till ? ser ut som avgashuset är riktat frammåt på motorn sett eller hur man ska säga..

Postat: 17 nov 2006, 18:01
av ThaSaint
VolvoDanne skrev:sitter inte turbon åt fel håll på bilden som ewi länkade till ? ser ut som avgashuset är riktat frammåt på motorn sett eller hur man ska säga..


Ser ut som om lagerdelen och kompressorn är bortplockat, på ett garrett-agg.

det är bultat fast ..



Det är väl ett såntdär taiwan-grenrör, sett på nått annat forum, nån som handlat,

dock inte till volvo utan nån 4hjulsdriven sak vad det då var..

Håller väl så länge dom håller.



Men snyggt är det ju iaf ;)



Trist bara de va T3 fläns, trist att turbon hamnar åt fanders med, så man för göra om alla

olja + vattenanslutningar, downpipe å hela insugsbaletten, och tryckrör osv..



Det är Inte samma grenrör på 8v och 16v-toppen, så de på "SpeedArt" vet nog inte alls vad dom pratar om.

Avgasportarna ser helt annorlunda ut.



//Erik

Postat: 17 nov 2006, 18:18
av påsen
ThaSaint skrev:
VolvoDanne skrev:sitter inte turbon åt fel håll på bilden som ewi länkade till ? ser ut som avgashuset är riktat frammåt på motorn sett eller hur man ska säga..


Ser ut som om lagerdelen och kompressorn är bortplockat, på ett garrett-agg.

det är bultat fast ..



Det är väl ett såntdär taiwan-grenrör, sett på nått annat forum, nån som handlat,

dock inte till volvo utan nån 4hjulsdriven sak vad det då var..

Håller väl så länge dom håller.



Men snyggt är det ju iaf ;)



Trist bara de va T3 fläns, trist att turbon hamnar åt fanders med, så man för göra om alla

olja + vattenanslutningar, downpipe å hela insugsbaletten, och tryckrör osv..



Det är Inte samma grenrör på 8v och 16v-toppen, så de på "SpeedArt" vet nog inte alls vad dom pratar om.

Avgasportarna ser helt annorlunda ut.




//Erik


Det va de jag misstänkte också.



/Robert

Postat: 17 nov 2006, 18:34
av ThaSaint
jämför grenrörsflänsen på bilderna ovan med

16v-motorernas (B234F och B204FT/GT) nedan:

Bild



//Erik

Postat: 17 nov 2006, 18:44
av påsen
ThaSaint skrev:jämför grenrörsflänsen på bilderna ovan med

16v-motorernas (B234F och B204FT/GT) nedan:

Bild



//Erik


Aha, då vet man äntligen vad det är för skillnad.

Tackar.



/Robert

Postat: 19 nov 2006, 19:16
av ewi
prata med en kompis som köpt ett likvärdigt grenrör till sin nissan. fast från en annan firma så jag vet ej om det är samma dessa. men det funka så där. han fick bekymmer att det kommer sprickor i svetsarna som kan sprida sig i rören. om det är samma på dessa dom säljer vet ja ej :?:

Postat: 19 nov 2006, 21:25
av Domino
OT:

Diggar Ewi:s sign :wink:

Postat: 20 nov 2006, 22:21
av ewi
Domino skrev:OT:

Diggar Ewi:s sign :wink:


:D skriver bara sanningen :D