Sida 1 av 1

Fråga ang GE's sats

Postat: 10 nov 2006, 00:30
av Bot
Jag har en fundering kring GE's väghållningssats GE12158 740/760/940- Sedan. Kan man kapa ett varv runt om på fjädrarna och fortfarande vara helt säker på att det inte påverkar negativt vid besiktningen?



Mvh

Postat: 10 nov 2006, 10:10
av John
Jag är lite tveksam hur dom kommer att ligga kvar i kopparna om du kapar ett varv, och det tycker ju inte SBP om.

Ta en titt i min projekttråd så ser du skillnaden emot orginalfjädrar, och även att den knappt ligger i koppen med bakfjädrarna, det utan nån kapning alls!



(kan säga att bilen är ännu lägre nu än på dom bilderna, har satt sig riktigt bra efter några veckor!)

Postat: 10 nov 2006, 13:49
av Bot
Om den knappt ligger i koppen ens orginal låter det nog inte så bra att kapa ett varv, blir ju ännu värre då :(

Hade tänkt mig ett varv fram mest iof, men det kanske är lika illa där.



Det har alltså blivit en synlig skillnad efter några veckor? Bilen är väl avställd i garage nu om jag inte tänker på fel bil? Kanske inte går att ta nya bilder?



Tack

Postat: 11 nov 2006, 16:32
av Lammhults_Racing
Jag hade ge väghållningsats på min gammla 945 .. Och jag tror inte du behöver kapa dom för dom sänker mer än dom ska.. Dom skulle sänka 40mm men dom sänkte mer..Jag tänkte åkså kapa dom föst men märkte sen att det inte behövdes när jag sänkte ner bilen efter bytet

http://www.garaget.org/?car=14464

Postat: 12 nov 2006, 12:12
av Tic power
jo ge motor sports sats är bra sänkte mycket mer fram på min än bak så jag lär kapa bakfjädrarna

Postat: 12 nov 2006, 16:13
av Bot
Låter mycket bra att den sänker mer fram vilket jag vill. Frågan är bara om det blir tillräckligt ändå, för behöver man byta fjädrar vid besiktningen kan jag lika gärna kapa orginal.

Någon som vet helt säkert att det är tillåtet med slangklämma? För om jag kapar ett varv och målar änden röd så syns det ju inte att det är kapat och en sänkningssats är ju trots allt tillåtet? För det besiktningen slår ner på när det gäller kapade är ju trots allt att den är kapad, går ju som brusten fjäder då. Eller tänker jag knasigt nu?

Postat: 12 nov 2006, 16:33
av Östlund
Att måla tror jag man gör för att undvika rostangrepp?..

Men det brukar ju gå att plocka bort stora färgflagor efter några år..



Slangklämmor gillar dom inte på besiktningen..

Hitta på någon eget för att få fjädern att hänga kvar..

Postat: 12 nov 2006, 18:40
av Bot
Turbo_Erik skrev:Att måla tror jag man gör för att undvika rostangrepp?..

Men det brukar ju gå att plocka bort stora färgflagor efter några år..



Slangklämmor gillar dom inte på besiktningen..

Hitta på någon eget för att få fjädern att hänga kvar..
Man brukar säkert måla för att undvika rostangrepp, men nu tänkte jag göra det för att de ska se okapade ut.



Det var synd det med slangklämmorna. Men hur ska man då göra om sänkningsfjädern redan okapad hoppar ur skålen lite grann? För sänkningssats är ju knappast otillåtet men fjädern måste samtidigt sitta i skålen?

Postat: 12 nov 2006, 21:56
av _chevrolet_
jag fick 2:or på att fjädrarna var för korta på en föredetta 744. då gjorde jag helt enkelt så att jag satte 48mm avgasrörsklammer runt sista fjädervarvet bak och skålen, det va helt OK på besiktningen sa dom. slangklämmer ville dom inte se sa dom...

fram var det värre men där svetsade jag fast fjädrarna i skålarna och la på en massa underredsmassa så det inte syntes att det var ihopsvetsat, och i överkant fick dom vara lösa. det var lite nervöst när dom lyfte framvagnen och kände på fjädrarna men dom strök ju 2:orna...

Postat: 12 nov 2006, 23:47
av John
Bot skrev:Om den knappt ligger i koppen ens orginal låter det nog inte så bra att kapa ett varv, blir ju ännu värre då :(

Hade tänkt mig ett varv fram mest iof, men det kanske är lika illa där.



Det har alltså blivit en synlig skillnad efter några veckor? Bilen är väl avställd i garage nu om jag inte tänker på fel bil? Kanske inte går att ta nya bilder?



Tack




Jodå, det är rätt bil du tänker på, den står i garage över vintern, kan försöka ta med kameran nästa gång jag är ut!



Såhär såg det ut vid monteringen bak, andvände ingen spännare när jag skulle dit med fjädern.

Bild

Postat: 30 jan 2007, 20:34
av Rikard_n
lånar tråden lite, nån som har problem me besiktning med ge väghållnings sats

Postat: 30 jan 2007, 20:44
av Peter Larsson
Så länge fjädrarna sitter där de ska så är det inga problem med spb. Och de gör de om man inte börjar kapa i dem :)



Jag har inte haft några problem vid besiktningen med min ge-sats.



Mvh/ Peter Larsson

Postat: 30 jan 2007, 20:46
av Rikard_n
Peter Larsson skrev:Så länge fjädrarna sitter där de ska så är det inga problem med spb. Och de gör de om man inte börjar kapa i dem :)



Jag har inte haft några problem vid besiktningen med min ge-sats.



Mvh/ Peter Larsson




okej, började undra lite, när jag såg Jonnes bild på bakfjädern

Postat: 31 jan 2007, 21:50
av Denesfay
Min har gått igenom utan problem när det gäller fjädrarna/dämpningen med GEs väghållningssats.

Postat: 01 feb 2007, 00:04
av Blaxxor
Ska montera min sats till våren tillsammans med 17" med nya däck. Hade självklart tänkt göra en framvagnsinställning. Först hade jag tänkt åka raka vägen till verkstad så dom får göra det, men sen slog det mig att dämparna och fjädrarna sätter sig efter ett tag. Och gör man då inställning innan dom satt sig riktigt så borde den väl bli fel när den väl satt sig. Förstår ni hur jag menar ?



Hur hade ni gjort ? Hur långt ska man köra för att dom ska sätta sig riktigt ?

Postat: 05 feb 2007, 13:23
av Rikard_n
jag undrar hur ni gör när ni beställade satsen. hur mycke längre blev bilen med denna satsen på monterad?

Postat: 05 feb 2007, 16:44
av John
Man ringer honom helt enkelt http://www.gemotorsport.se/kontakt.html



Före och efterbilder på sänkningen finns i min projekttråd om du klickar på bilden under mitt inlägg!

Postat: 05 feb 2007, 16:52
av Blaxxor
Gå in i webbutiken och beställ. Det gjorde jag. Inga som helst problem.



http://www.gemotorsport.se/webbutiken.html

Postat: 18 feb 2007, 20:52
av Rikard_n
nån som har bild på muttern som håller fast dämparen i fjäderbenet. som man ska få med

Postat: 18 feb 2007, 21:14
av Denesfay
Här är en bild på originalmuttern. Den man får med ser i princip likadan ut fast ny då. En bild på när den är påväg bort med "lilla" rörtången också :lol:



Bild

Bild



Hoppas det var till hjälp. Jag hade lite problem med att få dit dom nya muttrarna man fick med på fjäderbenen. Men tillslut gick det. Försök att göra rent gängorna i fjäderbenet innan. Det undelättar väldigt mycket. Även fast dom ser rena ut!