Fråga ang GE's sats

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Bot
Övningskörning
Inlägg: 290
Blev medlem: 12 apr 2006, 16:29

Fråga ang GE's sats

Inlägg av Bot »

Jag har en fundering kring GE's väghållningssats GE12158 740/760/940- Sedan. Kan man kapa ett varv runt om på fjädrarna och fortfarande vara helt säker på att det inte påverkar negativt vid besiktningen?



Mvh

John
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2735
Blev medlem: 03 mar 2003, 10:18
Kör: Volvo 242 turbo -81
Ort: Sala
Kontakt:

Inlägg av John »

Jag är lite tveksam hur dom kommer att ligga kvar i kopparna om du kapar ett varv, och det tycker ju inte SBP om.

Ta en titt i min projekttråd så ser du skillnaden emot orginalfjädrar, och även att den knappt ligger i koppen med bakfjädrarna, det utan nån kapning alls!



(kan säga att bilen är ännu lägre nu än på dom bilderna, har satt sig riktigt bra efter några veckor!)

Bot
Övningskörning
Inlägg: 290
Blev medlem: 12 apr 2006, 16:29

Inlägg av Bot »

Om den knappt ligger i koppen ens orginal låter det nog inte så bra att kapa ett varv, blir ju ännu värre då :(

Hade tänkt mig ett varv fram mest iof, men det kanske är lika illa där.



Det har alltså blivit en synlig skillnad efter några veckor? Bilen är väl avställd i garage nu om jag inte tänker på fel bil? Kanske inte går att ta nya bilder?



Tack

Lammhults_Racing
Övningskörning
Inlägg: 166
Blev medlem: 22 sep 2004, 20:56
Ort: Lammhult
Kontakt:

Inlägg av Lammhults_Racing »

Jag hade ge väghållningsats på min gammla 945 .. Och jag tror inte du behöver kapa dom för dom sänker mer än dom ska.. Dom skulle sänka 40mm men dom sänkte mer..Jag tänkte åkså kapa dom föst men märkte sen att det inte behövdes när jag sänkte ner bilen efter bytet

http://www.garaget.org/?car=14464
Sparar hellre tid än bensin.

http://www.garaget.org/racingcar

Tic power
Övningskörning
Inlägg: 251
Blev medlem: 17 apr 2005, 23:46

Inlägg av Tic power »

jo ge motor sports sats är bra sänkte mycket mer fram på min än bak så jag lär kapa bakfjädrarna
volvo 740 tic 87:A



volvo 740 tic 85:A

Bot
Övningskörning
Inlägg: 290
Blev medlem: 12 apr 2006, 16:29

Inlägg av Bot »

Låter mycket bra att den sänker mer fram vilket jag vill. Frågan är bara om det blir tillräckligt ändå, för behöver man byta fjädrar vid besiktningen kan jag lika gärna kapa orginal.

Någon som vet helt säkert att det är tillåtet med slangklämma? För om jag kapar ett varv och målar änden röd så syns det ju inte att det är kapat och en sänkningssats är ju trots allt tillåtet? För det besiktningen slår ner på när det gäller kapade är ju trots allt att den är kapad, går ju som brusten fjäder då. Eller tänker jag knasigt nu?

Östlund
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6877
Blev medlem: 03 sep 2004, 22:10
Kör: Volvo, Skoda
Ort: Nykvarn

Inlägg av Östlund »

Att måla tror jag man gör för att undvika rostangrepp?..

Men det brukar ju gå att plocka bort stora färgflagor efter några år..



Slangklämmor gillar dom inte på besiktningen..

Hitta på någon eget för att få fjädern att hänga kvar..
Volvo 244 DL -77 Volvo V70 2,5t -05 Skoda Octavia 4x4 -14

Bot
Övningskörning
Inlägg: 290
Blev medlem: 12 apr 2006, 16:29

Inlägg av Bot »

Turbo_Erik skrev:Att måla tror jag man gör för att undvika rostangrepp?..

Men det brukar ju gå att plocka bort stora färgflagor efter några år..



Slangklämmor gillar dom inte på besiktningen..

Hitta på någon eget för att få fjädern att hänga kvar..
Man brukar säkert måla för att undvika rostangrepp, men nu tänkte jag göra det för att de ska se okapade ut.



Det var synd det med slangklämmorna. Men hur ska man då göra om sänkningsfjädern redan okapad hoppar ur skålen lite grann? För sänkningssats är ju knappast otillåtet men fjädern måste samtidigt sitta i skålen?

Användarvisningsbild
_chevrolet_
Van forumsanvändare
Inlägg: 1974
Blev medlem: 14 jun 2006, 20:14
Kör: Buick Roadmaster
Ort: Dingelvik

Inlägg av _chevrolet_ »

jag fick 2:or på att fjädrarna var för korta på en föredetta 744. då gjorde jag helt enkelt så att jag satte 48mm avgasrörsklammer runt sista fjädervarvet bak och skålen, det va helt OK på besiktningen sa dom. slangklämmer ville dom inte se sa dom...

fram var det värre men där svetsade jag fast fjädrarna i skålarna och la på en massa underredsmassa så det inte syntes att det var ihopsvetsat, och i överkant fick dom vara lösa. det var lite nervöst när dom lyfte framvagnen och kände på fjädrarna men dom strök ju 2:orna...

John
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2735
Blev medlem: 03 mar 2003, 10:18
Kör: Volvo 242 turbo -81
Ort: Sala
Kontakt:

Inlägg av John »

Bot skrev:Om den knappt ligger i koppen ens orginal låter det nog inte så bra att kapa ett varv, blir ju ännu värre då :(

Hade tänkt mig ett varv fram mest iof, men det kanske är lika illa där.



Det har alltså blivit en synlig skillnad efter några veckor? Bilen är väl avställd i garage nu om jag inte tänker på fel bil? Kanske inte går att ta nya bilder?



Tack




Jodå, det är rätt bil du tänker på, den står i garage över vintern, kan försöka ta med kameran nästa gång jag är ut!



Såhär såg det ut vid monteringen bak, andvände ingen spännare när jag skulle dit med fjädern.

Bild

Rikard_n
Van forumsanvändare
Inlägg: 1758
Blev medlem: 03 apr 2004, 01:13
Ort: Alingsås

Inlägg av Rikard_n »

lånar tråden lite, nån som har problem me besiktning med ge väghållnings sats
Bild

Peter Larsson
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 3087
Blev medlem: 25 nov 2004, 18:08
Kör: CBB
Ort: Stockholm Medlemsnr: 3

Inlägg av Peter Larsson »

Så länge fjädrarna sitter där de ska så är det inga problem med spb. Och de gör de om man inte börjar kapa i dem :)



Jag har inte haft några problem vid besiktningen med min ge-sats.



Mvh/ Peter Larsson
Hesselgren skrev:Skönt med ordentlig belysning i handskfacket när man käkar mosmeny i bilen nattetid..
|740 GL -88| |745 Turbo -88 USA-import| |760 GLE -83| |760 GLE Executive -90| |780 -87| |780 Turbo -89 USA-import|

Rikard_n
Van forumsanvändare
Inlägg: 1758
Blev medlem: 03 apr 2004, 01:13
Ort: Alingsås

Inlägg av Rikard_n »

Peter Larsson skrev:Så länge fjädrarna sitter där de ska så är det inga problem med spb. Och de gör de om man inte börjar kapa i dem :)



Jag har inte haft några problem vid besiktningen med min ge-sats.



Mvh/ Peter Larsson




okej, började undra lite, när jag såg Jonnes bild på bakfjädern
Bild

Denesfay
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2712
Blev medlem: 13 jan 2004, 22:00
Kör: Volvo 744 T5 -90
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Denesfay »

Min har gått igenom utan problem när det gäller fjädrarna/dämpningen med GEs väghållningssats.
Sommarbil: Volvo 740 Turbo Intercooler 1990.

Blaxxor
Forumsfreak
Inlägg: 3295
Blev medlem: 13 okt 2004, 16:26
Kör: 744 T5, 745 GLT 16V
Ort: Västergötland
Kontakt:

Inlägg av Blaxxor »

Ska montera min sats till våren tillsammans med 17" med nya däck. Hade självklart tänkt göra en framvagnsinställning. Först hade jag tänkt åka raka vägen till verkstad så dom får göra det, men sen slog det mig att dämparna och fjädrarna sätter sig efter ett tag. Och gör man då inställning innan dom satt sig riktigt så borde den väl bli fel när den väl satt sig. Förstår ni hur jag menar ?



Hur hade ni gjort ? Hur långt ska man köra för att dom ska sätta sig riktigt ?

Rikard_n
Van forumsanvändare
Inlägg: 1758
Blev medlem: 03 apr 2004, 01:13
Ort: Alingsås

Inlägg av Rikard_n »

jag undrar hur ni gör när ni beställade satsen. hur mycke längre blev bilen med denna satsen på monterad?
Bild

John
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2735
Blev medlem: 03 mar 2003, 10:18
Kör: Volvo 242 turbo -81
Ort: Sala
Kontakt:

Inlägg av John »

Man ringer honom helt enkelt http://www.gemotorsport.se/kontakt.html



Före och efterbilder på sänkningen finns i min projekttråd om du klickar på bilden under mitt inlägg!

Blaxxor
Forumsfreak
Inlägg: 3295
Blev medlem: 13 okt 2004, 16:26
Kör: 744 T5, 745 GLT 16V
Ort: Västergötland
Kontakt:

Inlägg av Blaxxor »

Gå in i webbutiken och beställ. Det gjorde jag. Inga som helst problem.



http://www.gemotorsport.se/webbutiken.html

Rikard_n
Van forumsanvändare
Inlägg: 1758
Blev medlem: 03 apr 2004, 01:13
Ort: Alingsås

Inlägg av Rikard_n »

nån som har bild på muttern som håller fast dämparen i fjäderbenet. som man ska få med
Bild

Denesfay
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2712
Blev medlem: 13 jan 2004, 22:00
Kör: Volvo 744 T5 -90
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Denesfay »

Här är en bild på originalmuttern. Den man får med ser i princip likadan ut fast ny då. En bild på när den är påväg bort med "lilla" rörtången också :lol:



Bild

Bild



Hoppas det var till hjälp. Jag hade lite problem med att få dit dom nya muttrarna man fick med på fjäderbenen. Men tillslut gick det. Försök att göra rent gängorna i fjäderbenet innan. Det undelättar väldigt mycket. Även fast dom ser rena ut!
Sommarbil: Volvo 740 Turbo Intercooler 1990.

Skriv svar