Bytt ägare på bilen men inte fått betalt

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Decibel
V.I.P.
Inlägg: 320
Blev medlem: 31 jul 2005, 04:18
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Bytt ägare på bilen men inte fått betalt

Inlägg av Decibel »

Är lite kluven, sålde en bil förra vintern och köparen har förhalat det hela flera gånger, gång på gång på gång.

Trodde han skulle lösa det då han köpt en bil av mig tidigare.



Han fick nyckeln + att vi fixade ägarbytet.

Jag har inte fått några pengar.



Några konkreta tips på vad man kan göra, kan man begära så kallad ägandeutredning från vägverket eller liknande ?
Bilstereogalningen No;1

www.sundsvalltuning.se - Bilstereo - Styling - Tuning

mandg

Re: Bytt ägare på bilen men inte fått betalt

Inlägg av mandg »

Decibel skrev:Är lite kluven, sålde en bil förra vintern och köparen har förhalat det hela flera gånger, gång på gång på gång.

Trodde han skulle lösa det då han köpt en bil av mig tidigare.



Han fick nyckeln + att vi fixade ägarbytet.

Jag har inte fått några pengar.



Några konkreta tips på vad man kan göra, kan man begära så kallad ägandeutredning från vägverket eller liknande ?




varför säljer man en bil utan att få pengar??? Och varför skriver man över en bil på någon annan utan att få pengar....???



Har ni skrivit kvitto? För om det står på kvittot att han skall betala senaste en viss dag och han inte gör dettta kan köper återgå eller så lämnar du över din fordran till KFM.

rickard
Forumsfreak
Inlägg: 3142
Blev medlem: 22 jul 2003, 19:24
Kör: som en galning
Ort: Östervåla

Inlägg av rickard »

muntliga avtal är lika giltiga som skriftliga.





Dock.. är det ju lite svårt att bevisa...
Bild

segdraget 765-88 t5-project, en massa skrotiga 740is och några v70is... toppat med några kingcabs!

mandg

Inlägg av mandg »

jo det är mycket svårare att bevisa speciellt om köparen i detta fallet inte har tänkt att betala.....mycket lättare att driva in hos KFM med skrivit kvitto, vad finns det då att överklaga för den som köper bilen?

Yak
Övningskörning
Inlägg: 153
Blev medlem: 16 okt 2005, 22:54
Ort: nollåtta

Inlägg av Yak »

Ja, du har skrivit över en bil på någon annan utan ett skriftligt avtal alltså. Då sitter du ju lite i smeten. Det du kan göra är att starta en civilrättslig process, dvs stämma personen. Du kan också ansöka om utmätning hos kronofogden. Dock kommer han säkert bestrida detta och ord kommer stå mot ord.
Volvo 940 Turbo -94 33k mil

Volvo 745 GL/T -90 42k mil

Decibel
V.I.P.
Inlägg: 320
Blev medlem: 31 jul 2005, 04:18
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Decibel »

Finns en hel del vittnen, så den punkten är minsta problemet.



Polisanmälan på bedrägeri kanske ?
Bilstereogalningen No;1

www.sundsvalltuning.se - Bilstereo - Styling - Tuning

mandg

Inlägg av mandg »

Decibel skrev:Finns en hel del vittnen, så den punkten är minsta problemet.



Polisanmälan på bedrägeri kanske ?


Jag hade inlämnat ärendet till kronorfogden och begärt full utmätning av lön,egendom osv osv...



samt gjort en polis anmälan.



Men frågan är vill du ha tillbaka pengarna eller bilen?



Satsar du på bilen så polisanmäler du, satsar du på att få dina pengar är det KFM som gäller enligt mig.

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

Sälj skulden till Baltic Inkasso ;)



Nej men svårt detdära... säger nog som ovanstående.



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

Användarvisningsbild
Quisten
Uppkörning
Inlägg: 912
Blev medlem: 26 feb 2005, 23:51
Ort: Trollhättan /960 3.0E-95/

Inlägg av Quisten »

Jag skulle inte överhuvettaget sälja något utan cash i näven... :o

Sålde den förra vintern och inte fått pengarna än... :o Luktar blåsning lång väg.

Jag hadde rotat fram mitt gamla basebollträ för länge sedan... :evil:

Decibel
V.I.P.
Inlägg: 320
Blev medlem: 31 jul 2005, 04:18
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Decibel »

Det jag klurade lite på är hur mycket man skall begära?



Om priset var 15.000kr förra året vid denna tid, kan man bara säga 15k + ränta då tills att det betalas ?

Eller ska man börja räkna med värdeminskning på fordonet under året och liknande.
Bilstereogalningen No;1

www.sundsvalltuning.se - Bilstereo - Styling - Tuning

Hellquist
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2995
Blev medlem: 25 jun 2005, 21:11
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Hellquist »

Du ska nog vara glad om du får pengar.. Hade som en del aldrig släppt iväg något utan att få betalt!



Om bilen kostade 15k så är det det du ska ha plus ränta. Det är ju så mycket pengar du hade haft nu om du hade fått betalt i rätt tid. (Ja, egentligen så ska ju inflationen räknas med också)



Du kan ju alltid hota med polisen.. Jag hade köpt en grej en gång, satte över pengar på hans konto men ingenting kom. Då hotade jag med polisen och sedan så kom grejerna på posten :D :D



Balkan Inkasso funkar nog med :P
Bild
Busbil: Mitsubishi Evo VI GSR -99 380hk/500Nm

Diazz
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2538
Blev medlem: 21 maj 2006, 13:25
Kör: Volvo 945 -97
Ort: Ellös
Kontakt:

Inlägg av Diazz »

Ring Hells Angels, de håller på med inkasso ;) fast då får du dras med dom för resten av ditt liv sen :)



Nej, jag är nog rädd att du sitter ganska mycket i smeten, bara att ta steg för steg med olika myndigheter tills du får napp !



Lycka till!
Meritlista: Volvo 744GLE -88 - Volvo 745Tic -86 - Volvo 945Ltt -97 - BMW 325Ci
Bild

niel
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2293
Blev medlem: 01 dec 2002, 05:00
Ort: Luleå

Inlägg av niel »

Synd att det är en så liten summa. Starta en civilrättslig process är ju ekonomiskt vansinnigt.



Polisen kommer att få svårt att göra något, då du godkänt att han ska "betala senare". Bedrägligt beteende att inte betala, men det är tveksamt om det klassas som bedrägeri.



Finns vittnen på då affären genomfördes skulle jag nog gå via kronofogden. Fast ännu effektivare är nog att få köparen att förstå att du kommer gå till kronofogden och lyckas om han inte betalar. Men sånt brukar kosta pengar. Ansöka om ett betalningsföreläggande hos kronofogden kostar 500 spänn.
Volvo 760 GLE Turbodiesel -89 [Fotoalbum]

gasglad
Övningskörning
Inlägg: 117
Blev medlem: 19 maj 2006, 08:44
Kör: volvo 945 -92SE
Ort: Lindome

Inlägg av gasglad »

du får ringa hells angels hehe sista utvägen då betalar han definitivt :o haha
Söker usa front till volvo 740-88 samt stötfångare till volvo 940 usa modellen med litet "utag "för skylten .=)

Decibel
V.I.P.
Inlägg: 320
Blev medlem: 31 jul 2005, 04:18
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Decibel »

Det som är gjort är att jag dragit en faktura från mitt företag (som ägde bilen innan) på summan + ränta genom ett inkassobolag, betalas inte den tar det 10 dagar innan kronokalle kommer.



Har också begärt ägandeutredning ifrån VV.



Har jag tur så får jag stålarna

eller så har jag tur och får tillbaka bilen + ersättning för slitage/värdeminskning gentemot datumet den hämtades.
Bilstereogalningen No;1

www.sundsvalltuning.se - Bilstereo - Styling - Tuning

mandg

Inlägg av mandg »

niel skrev:Synd att det är en så liten summa. Starta en civilrättslig process är ju ekonomiskt vansinnigt.



Polisen kommer att få svårt att göra något, då du godkänt att han ska "betala senare". Bedrägligt beteende att inte betala, men det är tveksamt om det klassas som bedrägeri.



Finns vittnen på då affären genomfördes skulle jag nog gå via kronofogden. Fast ännu effektivare är nog att få köparen att förstå att du kommer gå till kronofogden och lyckas om han inte betalar. Men sånt brukar kosta pengar. Ansöka om ett betalningsföreläggande hos kronofogden kostar 500 spänn.


visst kostar det 500 men det läggs på får man igen om man får igenom betalningsföreläggandet. Avgiften betalas av sökande som sedan får lägga dessa på skulden om denna visas vara korrekt.

Skriv svar