Vad har hänt med 98 oktan?

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
John
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2735
Blev medlem: 03 mar 2003, 10:18
Kör: Volvo 242 turbo -81
Ort: Sala
Kontakt:

Vad har hänt med 98 oktan?

Inlägg av John »

Hej!



Jag reflekterade över en sak idag när jag skulle tanka i stan (Sala)



Det finns en bunt bensinmackar här i stan av blandade märken och flera av dom har helt slutat med 96 och 98 oktanig bensin, något jag inte tycker om då jag gärna tankar 98 när bilen går hårt.



Jet : Har slutat med 98 och kör istället diesel och E85

Uno-X : Finns en nybyggd mack i stan och en som funnits ett tag, ingen av dom har 98, inte heller etanol på dom



Jet visste jag om för nån månad sen att dom slutat med finbensin och märkte idag att uno-x inte heller hade det...

Det blev att åka till OK/Q8 och tanka, dom har fortfarande 98 iaf.



Är detta nåt som kommer att fortsätta på Shell och Statoil också efter ett tag, är det dags att etanolkonvertera istället för att köra på 98??

Är det nåt ni känner igen i era hemstäder, eller är det lokalt?

Gode_Herrn
Van forumsanvändare
Inlägg: 1499
Blev medlem: 10 apr 2005, 23:45
Ort: Nykil

Inlägg av Gode_Herrn »

va fan dom får ju inte sumpa 98an :cry:

Lucif3r
Forumsnarkoman
Inlägg: 4001
Blev medlem: 06 jul 2005, 14:44
Ort: Sverige :)
Kontakt:

Inlägg av Lucif3r »

Här finns 98 oktanig iaf, både på statiol och uno-x...
Bild

Glider runt i min blanka 945 <3

Thomas_7i
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2345
Blev medlem: 14 mar 2005, 11:11
Kör: Citroen C3 II
Ort: Bålsta

Inlägg av Thomas_7i »

Här finns de 98 överallt, men bara en mack me E85. :P



MvH Thomas

Wirre740
Van forumsanvändare
Inlägg: 1292
Blev medlem: 30 jan 2003, 23:23
Kör: 960 3,0 24V -97
Ort: Hagfors
Kontakt:

Inlägg av Wirre740 »

Här är det en mack som saknar 98.. Och alla saknar E85...



//Micke
240 Turbo -81, 960 3,0 -97, 245 DL -75, 245 DL -76, 245 GL -91, 940 Polar -95.

limpan94
Färsk användare
Inlägg: 82
Blev medlem: 24 aug 2005, 15:24
Ort: Linköping

Inlägg av limpan94 »

Statoil har i alla fall inga planer på att skrota 98 oktanen. Bara att skaffa kort och tanka för samma pris :)
Volvo 940 TURBO -98

BSR chip, BSR Filter, Feritta 2½

"940 - Den sista riktiga Volvon"

Bild

Användarvisningsbild
Domino
V O L V O G U D
Inlägg: 19439
Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
Kontakt:

Inlägg av Domino »

98 finns det ganska mycket kvar häromkring.



Däremot är 96 något som man inte hittar på alla mackar
Bild

Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)

John
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2735
Blev medlem: 03 mar 2003, 10:18
Kör: Volvo 242 turbo -81
Ort: Sala
Kontakt:

Inlägg av John »

OK, verkar inte bättre än att det är ett lokalt påhitt.



Men jag har beställning på ett volvokort liggandes på och väntar på påskrift, och dom har inga såna planer vad jag vet.

Användarvisningsbild
_chevrolet_
Van forumsanvändare
Inlägg: 1974
Blev medlem: 14 jun 2006, 20:14
Kör: Buick Roadmaster
Ort: Dingelvik

Inlägg av _chevrolet_ »

jag har hört att dom ska bygga om 98-pumparna och köra etanol i dom på en hel del ställen.. det är dumt, när det finns kanske 5st 95-pumpar och en 98 pump på en mack, då kan dom för fan ta en av skit-pumparna.

här har vi än så länge ingen etanol, och 96 samt 98 är kvar.

men det angår inte mig som åker diesel... däremot så har jag sett att preem har märkt sina pumpar med ACP diesel.. vad är detta för ett modernt påfund?

OddBall
Övningskörning
Inlägg: 201
Blev medlem: 30 jan 2005, 21:40
Ort: Åstorp (Helsingborg)

Inlägg av OddBall »

_chevrolet_ skrev:jag har hört att dom ska bygga om 98-pumparna och köra etanol i dom på en hel del ställen.. det är dumt, när det finns kanske 5st 95-pumpar och en 98 pump på en mack, då kan dom för fan ta en av skit-pumparna.

här har vi än så länge ingen etanol, och 96 samt 98 är kvar.

men det angår inte mig som åker diesel... däremot så har jag sett att preem har märkt sina pumpar med ACP diesel.. vad är detta för ett modernt påfund?




Nått Active Cleaning Power. Såg nån preem reklam där det stog just så. Så ACP är ^
Bild

schnauz
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2097
Blev medlem: 30 dec 2004, 23:52
Kontakt:

Inlägg av schnauz »

På JET i Göteborg finns det iaf 98-oktan... Iaf på de jag brukar tanka på...
Bild

Olsson
Forumsfreak
Inlägg: 3230
Blev medlem: 03 jun 2005, 21:28
Ort: Bollebygd Medlemsnummer: 47 Fordon: BMW 325 E30 Projekt: BMW 355 E30 Andrabilen: BMW 320 E30

Inlägg av Olsson »

OddBall skrev:
_chevrolet_ skrev:jag har hört att dom ska bygga om 98-pumparna och köra etanol i dom på en hel del ställen.. det är dumt, när det finns kanske 5st 95-pumpar och en 98 pump på en mack, då kan dom för fan ta en av skit-pumparna.

här har vi än så länge ingen etanol, och 96 samt 98 är kvar.

men det angår inte mig som åker diesel... däremot så har jag sett att preem har märkt sina pumpar med ACP diesel.. vad är detta för ett modernt påfund?




Nått Active Cleaning Power. Såg nån preem reklam där det stog just så. Så ACP är ^


Eftersom jag har ett helg jobb på Preem borde jag ju veta det! :oops:

Har ju tillochmed en t-shirt där det står Fråga mig om "Active Cleaning Power" :lol:



Det är iallafall vad ACP betyder, vad som egentligen är gjort får man ju aldrig reda på i

den infon jag sett. Det står bara allt blir bättre, motorn går renare, miljön blir glad, din plånbok blir också glad

för förbrukningen blir lägre. Så som det brukar låta när nån kommit på nåt "nytt".



Jag vet inte riktigt har aldrig testat, men jag har kunder som hävdar att dom känner skillnad

(vill tro det iallafall?)



Det är tydligen mer rapsolja i den än "vanlig" diesel och om regeringen tillåter ska de tillsätta ännu mer.



Ang 98 oktan så säljer jag det på macken, 96 också men ingen E85.



// Anders
BMW E30 325 - OO=00=OO - BMW E30 355 - OO=00=OO - BMW E30 320
----------------------------------100% Touring----------------------------------

940turbo.com
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2380
Blev medlem: 23 maj 2006, 16:00
Kör: 740 GLE -88 USAimpo
Ort: Någonstans

Inlägg av 940turbo.com »

Verkar lite si å så med 98 och jag har märkt att det har försvunnit på vissa mackar här nere runt hålan jag bor.. Statoil oc h okq8 har båda 95,98 shell har tilloch med e85 men när vissa andra mackarna bygger om/ förnyar så försvinner 98 (!) vet inte varför...

Användarvisningsbild
Ricke_gle
Uppkörning
Inlägg: 485
Blev medlem: 12 dec 2004, 12:44
Ort: Emmaboda

Inlägg av Ricke_gle »

Tanka som finns hos volvo handlarn tar bort 98 oktan när dom bygger om sina mackar,i nybro och emmaboda där jag brukar tanka finns inte 98 längre :evil: så det får bli OKQ8 istället....

Tycker det är synd då min bil går bättre och snålare med 98(menar inte 740:in då utan min BMW 540 -97)

/Ricke
Bild

Användarvisningsbild
MattisH
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5171
Blev medlem: 25 maj 2003, 23:24
Kör: Fabia & Vitara
Ort: Hässleholm

Inlägg av MattisH »

Här i kalmar finns 98 kvar på jetmacken, men det är väl för att dom inte byggt om den än. I Hässleholm försvann 98 och 96 för snart ett år sedan då dom började med diesel och E85. Jag tycker det är bättre med E85 och diesel. Dom håller ett lågt pris på den nämligen.. 9.85 :roll:



ACP dieseln är bra. Både bättre drag och snålare bil tack vare lite RME.
Säger Mathias som kör Zukan
Bild

steifan
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5828
Blev medlem: 19 jul 2005, 21:10
Kör: 740 GLT 16 VALVE
Ort: Falun
Kontakt:

Inlägg av steifan »

JET i Falun har nog lagt ned 98 också.. hehe
Volvo 740 GLT 16V -88 / BMW 323 Ci -00 / BMW 325i -06

ToBb@
Forumsfreak
Inlägg: 3271
Blev medlem: 27 aug 2004, 17:46
Ort: Karlskoga Medlemsnummerr: 276 Volvo 740 GL-88

Inlägg av ToBb@ »

Det var väll de äldre bilarna som man skulle köra på 96 & 98 oktan och de börjar ju försvinna därav mackarna inte ser någon vits med att ha det kvar.



Sen kan man ju blanda lite E85 & 95 bensin för att få en högre oktanhallt i bensinen så jag ser iaf inga problem för de få som vill ha det att göra så.
Volvo 740 GL 88B

Brallan
Van forumsanvändare
Inlägg: 1205
Blev medlem: 31 dec 2005, 14:10
Ort: Linköping

Inlägg av Brallan »

För det första borde det vara olagligt o kalla Sala för en "stad" :lol: För det andra så tror jag att de 98a oktaniga bilarna börjar dö ut rätt rejält och även ser mackarna vad som lönar sig och INTE lönar sig att ha på sina pumpar. Vi här i STORSTADEN Linköping har 98 på alla mackar o pumpar...Oh Yeah!
Bild

Volvo 764 GLE 88B | B280F 108kW/147HK | AW-71

raul
Färsk användare
Inlägg: 10
Blev medlem: 12 apr 2006, 12:48
Ort: Ingå, Finland
Kontakt:

Inlägg av raul »

Säljer Shell i Sverige deras nya 99+ V-Power alls?



I Finland finns det 98 på varje macka... men ingen E85 :( .
Bild

Användarvisningsbild
MattisH
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5171
Blev medlem: 25 maj 2003, 23:24
Kör: Fabia & Vitara
Ort: Hässleholm

Inlägg av MattisH »

raul skrev:Säljer Shell i Sverige deras nya 99+ V-Power alls?



I Finland finns det 98 på varje macka... men ingen E85 :( .


Ja de flesta bemannade mackar har Vpower (shell) då asså.
Säger Mathias som kör Zukan
Bild

Brallan
Van forumsanvändare
Inlägg: 1205
Blev medlem: 31 dec 2005, 14:10
Ort: Linköping

Inlägg av Brallan »

raul skrev:Säljer Shell i Sverige deras nya 99+ V-Power alls?



I Finland finns det 98 på varje macka... men ingen E85 :( .


Är det någon som har något positivt att säga om 99 V-Power? Nån som märkt nån skillnad? minimal eller markant....
Bild

Volvo 764 GLE 88B | B280F 108kW/147HK | AW-71

ToBb@
Forumsfreak
Inlägg: 3271
Blev medlem: 27 aug 2004, 17:46
Ort: Karlskoga Medlemsnummerr: 276 Volvo 740 GL-88

Inlägg av ToBb@ »

Brallan skrev:
raul skrev:Säljer Shell i Sverige deras nya 99+ V-Power alls?



I Finland finns det 98 på varje macka... men ingen E85 :( .


Är det någon som har något positivt att säga om 99 V-Power? Nån som märkt nån skillnad? minimal eller markant....


Sök lite det har varit uppe tidigare ifall du vill ha en massa svar.
Volvo 740 GL 88B

Skriv svar