Det jävla innertaket kommer inte in!

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Porris_tigern
Övningskörning
Inlägg: 124
Blev medlem: 19 okt 2005, 13:35
Ort: Sundsvall

Det jävla innertaket kommer inte in!

Inlägg av Porris_tigern »

Hej!

Nu är det såhär att jag har ett problem. Taket i min 740 ser ut som faan. Det har släppt i tyget och nån hund(?) har slitit ner delar av det så nu har vi tagit ut taket. Tyvärr så gick hela skiten av på väg ut så nu måste vi fixa ett nytt. Men det är inte det som är problemet. Problemet är hur fan vi ska få in det utan att bryta av det igen? Någon som har någon ide? Jag har hört att man kan bli tvungen att montera ut framrutan eller bakrutan men det verkar väl vara lite överkurs tycker jag.(?)

Bilen är förövrigt helt plåtren invändigt så det är inga stolar eller andra grejer som ska vara i vägen.
Janina, Tiger, Näslund

http://www.janinasportfolio.com

Ägare till DOH 423

Användarvisningsbild
MattisH
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5171
Blev medlem: 25 maj 2003, 23:24
Kör: Fabia & Vitara
Ort: Hässleholm

Inlägg av MattisH »

Det ska gå utan problem att få in det genom en bakdörr har jag för mig. Har för mig att Andre S har skrivit i sin projekttråd om hur han gjorde.
Säger Mathias som kör Zukan
Bild

Porris_tigern
Övningskörning
Inlägg: 124
Blev medlem: 19 okt 2005, 13:35
Ort: Sundsvall

Inlägg av Porris_tigern »

MattisH skrev:Det ska gå utan problem att få in det genom en bakdörr har jag för mig. Har för mig att Andre S har skrivit i sin projekttråd om hur han gjorde.


okej tack!
Janina, Tiger, Näslund

http://www.janinasportfolio.com

Ägare till DOH 423

Manke
Forumsfreak
Inlägg: 3264
Blev medlem: 13 jul 2005, 20:48
Ort: Leksand / Arjeplog

Inlägg av Manke »

Har hjälpt till att byta ett innertak, det går om man plocka ur inredningen, alltså stolar å dyl. Instrumentbrädan också om man orkar, det underlättar.

Växekspaken har jag också för mig att var lite ivägen, men vi hade den kvar.

Men det ska gå, är bara jävligt tajt =)

behövs många händer

Gutta Perka
Färsk användare
Inlägg: 23
Blev medlem: 12 feb 2007, 01:26

Att transportera ett innertak från skroten?

Inlägg av Gutta Perka »

Jag hänger på denna tråden.



Har en 745:a utan sollucka.



Hur transporterar man ett utbytestak från skroten?

Rullar/viker det försiktigt och trycker in det i bagageutrymmet?



/Gutta Perka

schnauz
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2097
Blev medlem: 30 dec 2004, 23:52
Kontakt:

Re: Att transportera ett innertak från skroten?

Inlägg av schnauz »

Gutta Perka skrev:Jag hänger på denna tråden.



Har en 745:a utan sollucka.



Hur transporterar man ett utbytestak från skroten?

Rullar/viker det försiktigt och trycker in det i bagageutrymmet?



/Gutta Perka


Går ej att vika/rulla, då taket är ganska styvt. Bästa sättet att transportera det inne i bilen är att helt enkelt lägga in det och ha det på skallen när du åker hem!
Bild

cruisingphill
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2142
Blev medlem: 24 aug 2004, 20:50
Kör: 740TIC

Inlägg av cruisingphill »

Jag är på gång att klä om innertaket i bilen då tyget släppt å det är fullt av små hål, revor och smutsfläcker. jag har läst här på forumet för länge sedan att man måste ta ut antingen fram eller bakrutan men min lärare på utbildningen jag går (bilskadereparatör) har jobbat 25 år på Volvo och han hävdar att man skall ta ut det genom höger framdörr... om man ska ta av dörren eller inte blev jag inte klok på..



Hur som helst så har jag planer på att byta bakrutan snart, framrutan byttes i måndags så det går inte den vägen.. så jag ska ta och ta ut innertaket den vägen samtidgt som bakrutan är ute.



Min stora fråga är ifall det finns någon som vet var man köper tyg på metervara, gärna samma typ som finna i bilen nu, det som är typ som en tjock nylonstrumpa och lite elastiskt?



Gärna i Skåne eller företag som säljer över nätet!
740 Turbo Intercooler -88,

schnauz
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2097
Blev medlem: 30 dec 2004, 23:52
Kontakt:

Inlägg av schnauz »

De flesta bilstereofirmor har vad som brukar kallas för "högtalartyg" som funkar bra. Nu menar jag alltså inte sån grov högtalarmatta som man brukar klä baslådor med, utan ett tunnare elastiskt tyg, som man brukar sätta över frontgaller etc. En bekant klädde in sin hembygda hatthylla i sånt och det blev riktigt bra!
Bild

Skriv svar