Sida 1 av 3

Förslag på BRA och ÄRLIGA verkstäder i Malmö. [AKUT]

Postat: 27 sep 2006, 23:01
av Turbo-Mupp
Hej!



Skulle besiktiga bilen idag, den nitiske jäveln knackade sönder halva bilen. Det visar sig att den verkstad som jag lämnat in bilen till tidigare har inte rostskyddat efter att de rostlagat så allt som de hade rostlagat hade rostat sönder igen. Nu vill jag veta en billig och ärlig och bra verkstad i Malmö. Det är som jag vill ha gjort är följande:



* Rostlagning Prioritet 1

* Kontrollmätning av strålkastare på bilen då det lyser svagare på en sida

* Byte av värmekran (som givetvis pajat) Prioritet 2

* Byte av kamaxel från A-kam till T-kam samt ventiljustering (behövs för lägre bränsleförbrukning)

* Eventuellt byta stötdämpare och fjädrar runt om (kan lika gärna få den sänkt om jag ändå ska lämna in den)

* Kontrollera och fixa frambromsarna (det skiljde sig 29% mellan frambromsarna, fick vara max 30% så jag hade "tur", tro fan att den drar snett då, jag som undrar varför den drar så mycket, samt all soppa som går åt i onödan) lika bra så får man ner förbrukningen lite.



Rabbla upp alla verkstäder i Malmö ni kan komma på. Det är hyffsat akut.

Postat: 27 sep 2006, 23:18
av andreas_940
du kan ju lämna in den till volvo vid jägersro

kanske inte de billigaste alternativet, men de är ärliga och bra!





OT:

min pappa har köpt mer eller mindre alla sina bilar där

och han servar sin där osså

Postat: 27 sep 2006, 23:25
av Turbo-Mupp
andreas_940 skrev:du kan ju lämna in den till volvo vid jägersro

kanske inte de billigaste alternativet, men de är ärliga och bra!





OT:

min pappa har köpt mer eller mindre alla sina bilar där

och han servar sin där osså


Jo men det ska vara billigare, de tar ju hutlösa priser för skitsaker, jag har inte råd med de summorna.

Postat: 28 sep 2006, 00:24
av Gode_Herrn
Det kanske är dags för din bil at ta en vila på närmaste bilkyrkogård för är det för mkt rost under brukar det aldrig bli bra när man svetsat... :cry: och så vitt jag kan förstå är din bil en -85 -86? dom brukar vara väldigt kexiga under tyvärr.. så mitt tips är att avliva bilen plocka de delar som är bra och sikta in dig på en galvad 740/940 88B- //Kenny

Postat: 28 sep 2006, 00:35
av perra?
Gode_Herrn skrev:Det kanske är dags för din bil at ta en vila på närmaste bilkyrkogård för är det för mkt rost under brukar det aldrig bli bra när man svetsat... :cry: och så vitt jag kan förstå är din bil en -85 -86? dom brukar vara väldigt kexiga under tyvärr.. så mitt tips är att avliva bilen plocka de delar som är bra och sikta in dig på en galvad 740/940 88B- //Kenny


även 86, 87, 88A är galvade..inte 85an däremot..men all rost går å fxa..svetsar min egen 81a nu..tar tid och är lite jävligt ibland men bra blir det tillslut..

Postat: 28 sep 2006, 00:37
av Turbo-Mupp
Gode_Herrn skrev:Det kanske är dags för din bil at ta en vila på närmaste bilkyrkogård för är det för mkt rost under brukar det aldrig bli bra när man svetsat... :cry: och så vitt jag kan förstå är din bil en -85 -86? dom brukar vara väldigt kexiga under tyvärr.. så mitt tips är att avliva bilen plocka de delar som är bra och sikta in dig på en galvad 740/940 88B- //Kenny


Glöm det. Kommer inte på tal. Rosten är bara lite i trösklar och i baljan höger sidan bak och ett litet hål i golvet vid pedalerna. inget mer, ingen "allvarlig" rost på så sätt. Inget bärande eller nåt. Bara smågrejor. Rent slarv från verkstäder. Min bil hamnar aldrig på nån skrot och den ska ej strippas på grejor heller.



Jag ville inte ha tips på att skrota bilen utan en lämplig verkstad.

Postat: 28 sep 2006, 00:43
av Gode_Herrn
Turbo-Mupp skrev:
Gode_Herrn skrev:Det kanske är dags för din bil at ta en vila på närmaste bilkyrkogård för är det för mkt rost under brukar det aldrig bli bra när man svetsat... :cry: och så vitt jag kan förstå är din bil en -85 -86? dom brukar vara väldigt kexiga under tyvärr.. så mitt tips är att avliva bilen plocka de delar som är bra och sikta in dig på en galvad 740/940 88B- //Kenny


Glöm det. Kommer inte på tal. Rosten är bara lite i trösklar och i baljan höger sidan bak och ett litet hål i golvet vid pedalerna. inget mer, ingen "allvarlig" rost på så sätt. Inget bärande eller nåt. Bara smågrejor. Rent slarv från verkstäder. Min bil hamnar aldrig på nån skrot och den ska ej strippas på grejor heller.



Jag ville inte ha tips på att skrota bilen utan en lämplig verkstad.




okey verkade som att det var mer i och med att du skrev att han "slog sönder halva bilen" Kenny

Postat: 28 sep 2006, 00:49
av andreas_940
kolla annars på eniro sedan ring runt till de olika firmorna och kolla vad de tar

blir nog enklast så!

Postat: 28 sep 2006, 00:51
av Turbo-Mupp
Gode_Herrn skrev:
Turbo-Mupp skrev:
Gode_Herrn skrev:Det kanske är dags för din bil at ta en vila på närmaste bilkyrkogård för är det för mkt rost under brukar det aldrig bli bra när man svetsat... :cry: och så vitt jag kan förstå är din bil en -85 -86? dom brukar vara väldigt kexiga under tyvärr.. så mitt tips är att avliva bilen plocka de delar som är bra och sikta in dig på en galvad 740/940 88B- //Kenny


Glöm det. Kommer inte på tal. Rosten är bara lite i trösklar och i baljan höger sidan bak och ett litet hål i golvet vid pedalerna. inget mer, ingen "allvarlig" rost på så sätt. Inget bärande eller nåt. Bara smågrejor. Rent slarv från verkstäder. Min bil hamnar aldrig på nån skrot och den ska ej strippas på grejor heller.



Jag ville inte ha tips på att skrota bilen utan en lämplig verkstad.




okey verkade som att det var mer i och med att du skrev att han "slog sönder halva bilen" Kenny


Ja men han var ju en sån där som gnällde på allt och skulle hamra sönder allt, han gnällde på blinkerserna bak att de hade "fel färg" trots att de blinkade orange. Han ville veta vilka poliser som hade stoppat mig på rutin 4 gånger på en månad för han skulle upplysa dom om min dåliga framskylt och att jag skulle ha böter i efterskott för det. Och så gnällde han på mina gamla kablar till ett par numera bortplockade extraljus som inte sitter kvar att de hade "dålig" upphängning, i vart fall så är det inte något som påverkar säkerheten på bilen kan jag lungt säga.

Postat: 28 sep 2006, 04:57
av Gode_Herrn
Turbo-Mupp skrev:
Gode_Herrn skrev:
Turbo-Mupp skrev:


Glöm det. Kommer inte på tal. Rosten är bara lite i trösklar och i baljan höger sidan bak och ett litet hål i golvet vid pedalerna. inget mer, ingen "allvarlig" rost på så sätt. Inget bärande eller nåt. Bara smågrejor. Rent slarv från verkstäder. Min bil hamnar aldrig på nån skrot och den ska ej strippas på grejor heller.



Jag ville inte ha tips på att skrota bilen utan en lämplig verkstad.




okey verkade som att det var mer i och med att du skrev att han "slog sönder halva bilen" Kenny


Ja men han var ju en sån där som gnällde på allt och skulle hamra sönder allt, han gnällde på blinkerserna bak att de hade "fel färg" trots att de blinkade orange. Han ville veta vilka poliser som hade stoppat mig på rutin 4 gånger på en månad för han skulle upplysa dom om min dåliga framskylt och att jag skulle ha böter i efterskott för det. Och så gnällde han på mina gamla kablar till ett par numera bortplockade extraljus som inte sitter kvar att de hade "dålig" upphängning, i vart fall så är det inte något som påverkar säkerheten på bilen kan jag lungt säga.


låter som en rolig besikningsgubbe :wink:

Postat: 28 sep 2006, 09:16
av Da Bear
Turbo-Mupp skrev:
Gode_Herrn skrev:
Turbo-Mupp skrev:


Glöm det. Kommer inte på tal. Rosten är bara lite i trösklar och i baljan höger sidan bak och ett litet hål i golvet vid pedalerna. inget mer, ingen "allvarlig" rost på så sätt. Inget bärande eller nåt. Bara smågrejor. Rent slarv från verkstäder. Min bil hamnar aldrig på nån skrot och den ska ej strippas på grejor heller.



Jag ville inte ha tips på att skrota bilen utan en lämplig verkstad.




okey verkade som att det var mer i och med att du skrev att han "slog sönder halva bilen" Kenny


Ja men han var ju en sån där som gnällde på allt och skulle hamra sönder allt, han gnällde på blinkerserna bak att de hade "fel färg" trots att de blinkade orange. Han ville veta vilka poliser som hade stoppat mig på rutin 4 gånger på en månad för han skulle upplysa dom om min dåliga framskylt och att jag skulle ha böter i efterskott för det. Och så gnällde han på mina gamla kablar till ett par numera bortplockade extraljus som inte sitter kvar att de hade "dålig" upphängning, i vart fall så är det inte något som påverkar säkerheten på bilen kan jag lungt säga.


Gör dina bes. här i Eslöv istället. De är trevliga och gör vad de ska. Dvs besiktigar bilen utan att gnälla. Enligt mina erfarenheter då :)

Postat: 28 sep 2006, 10:20
av Turbo-Mupp
Da Bear skrev:
Turbo-Mupp skrev:
Gode_Herrn skrev:




okey verkade som att det var mer i och med att du skrev att han "slog sönder halva bilen" Kenny


Ja men han var ju en sån där som gnällde på allt och skulle hamra sönder allt, han gnällde på blinkerserna bak att de hade "fel färg" trots att de blinkade orange. Han ville veta vilka poliser som hade stoppat mig på rutin 4 gånger på en månad för han skulle upplysa dom om min dåliga framskylt och att jag skulle ha böter i efterskott för det. Och så gnällde han på mina gamla kablar till ett par numera bortplockade extraljus som inte sitter kvar att de hade "dålig" upphängning, i vart fall så är det inte något som påverkar säkerheten på bilen kan jag lungt säga.


Gör dina bes. här i Eslöv istället. De är trevliga och gör vad de ska. Dvs besiktigar bilen utan att gnälla. Enligt mina erfarenheter då :)


eeh nä, när jag skulle bes min van så kom jag 4 mnin för sent för att deras vägbeskrivning sög. Och på grund av det ville han inte bes min van. Alltså ärligt? Vad hinner han göra på 4 min? Han hinner ju precis köra in en bil bara, och så ska man lägga till skillnaden mellan hans och min klocka då de ej är synkade. Det kanske skiljde 2 min, då min går efter fröken ur.

Postat: 28 sep 2006, 11:44
av Da Bear
Hehe, men nu hittar du ju ;)



De brukar inte vara gnälliga på tiden heller. Oftast tar de en annan bil istället under tiden och sedan den som skulle varit där.

Postat: 28 sep 2006, 15:54
av karup
Hohögs bilservice (Videdal)...nära IKEA o sånt är bra.

Billiga dessutom.



Prisjämförelse. Bromsbelägg byte fram Volvo S70 inkl material = c.a 1800:-. Köpte beläggens jälv för typ 350:- på volvo och dem bytte beläggen för 400:- där = 750:- för allting med material.



Länkarmsinfärstning bak + en damask fram = volvo c.a 4500:- med material. Dem skulle ha 2800:- med material. Dem handlar dessutom mkt delar på volvo så det är inget skit dem sätter in. Bra killar som jobbar där.

Postat: 28 sep 2006, 15:56
av karup
Sen ang Rostlagning så vet jag ej hur mkt dem gör. Det där med rosten e jobbigt. För det man ser kan se jävligt ut..men sen när man plockat bort mattor o allt annat så är det alltid mer än vad man tänkt. Om man vill ha det seriöst ordnat. Dessutom är det ganska dyrt att laga rost. Det är INTE svårt om man kan svetsa men saken är att det tar tid så det är där mkt av kostnaden är. Reparationsplåt är förhållandevis rätt billigt.



Det är alltid billigare att köpa en bil med kass motor för den är enkel att byta än att köpa en bil med bra motor och taskig kaross.

Postat: 28 sep 2006, 18:34
av Thomas_7i
Får man fråga om det är rostlagning för att grejja en besiktning eller en rostlagning i helhet för att få bilen fin?



MvH Thomas

Postat: 28 sep 2006, 19:18
av Turbo-Mupp
Thomas_7i skrev:Får man fråga om det är rostlagning för att grejja en besiktning eller en rostlagning i helhet för att få bilen fin?



MvH Thomas
det är både och. saken är den att det fanns bara ytrost innan och jag skickade in den på verkstad då för att få det fixat. betalade nån tusen för det. Men de har slarvat och ej rostskyddat och jag är aldrig under bilen själv så jag har ju inte sett det. Så det är för att få den fin och för att klara bes. Felen om jag ej minns fel är dessa:



1 eller 2 små rosthål i vänster tröskel, en bit ifrån varandra, 1 eller 2 rosthål i höger tröskel. Ett litet hål i golvet höger bak, höger "balja" (det utrymmet bredvidreservhjulsbaljan där man kan ha en dunk eller så) var "golvet" helt upprostat på. Och ett litet hål i golvet vid peladerna, värmekranen läcker. Inga allvarliga saker.



Vad gissar ni att det skulle gå på ett ungefär att rostlaga dessa få punkter? rostskydda kan jag göra själv.

Postat: 28 sep 2006, 19:23
av Thomas_7i
Lär nog gå på nåra tusenlappar, brukar inte va så billigt att laga rost. Frågan är om det är värt att plöja ner de pengarna på en så pass gammal bil, antar att du är medveten om att det finns lite rost och plåt att sjyssta till i karossen också, och inte bara under. Det bästa är nog ändå att leta efter annat projekt, har svårt o förstå annat. Men din bil, ditt beslut.



MvH Thomas

Postat: 28 sep 2006, 19:49
av Turbo-Mupp
Thomas_7i skrev:Lär nog gå på nåra tusenlappar, brukar inte va så billigt att laga rost. Frågan är om det är värt att plöja ner de pengarna på en så pass gammal bil, antar att du är medveten om att det finns lite rost och plåt att sjyssta till i karossen också, och inte bara under. Det bästa är nog ändå att leta efter annat projekt, har svårt o förstå annat. Men din bil, ditt beslut.



MvH Thomas


Den bilen betyder mycket för mig. Har sagt det tusen gånger förr. jag bryr mig inte om det kostar 5000kr att laga de små jävla hålen. Så länge jag har min fina bil så.

Postat: 28 sep 2006, 21:30
av Jens.L
Nu hänger jag inte med här. Först vill du ha billig verkstad. Men sen helt plöstligt får en rostlagning kosta typ 5000:-.

Postat: 28 sep 2006, 21:58
av Turbo-Mupp
Jens.L skrev:Nu hänger jag inte med här. Först vill du ha billig verkstad. Men sen helt plöstligt får en rostlagning kosta typ 5000:-.


jag menar att jag vill ha tag i en billig verkstad men också att bilen betyder så pass mycket att finns det inget annat sätt än att lägga ut 5000kr så gör jag det då. Men jag vill ju helst komma billigare undan. Samt så vill jag slippa inlägg där det står att man ska skaffa ny bil eller skrota denna för det kommer aldrig att ske och jag vill inte höra/läsa sådant om min bil.

Postat: 28 sep 2006, 22:52
av Spanarn
Kanske dags att köpa en hainezbok och lära sig skruva lite själv?



Kanske gå en svetskurs och lära dig att svetsa för då kan du göra det på gds-hallar som är utrustade med svets.



Bara en tanke för att göra ditt bilägande billigare. :wink:

Postat: 28 sep 2006, 22:55
av Turbo-Mupp
Spanarn skrev:Kanske dags att köpa en hainezbok och lära sig skruva lite själv?



Kanske gå en svetskurs och lära dig att svetsa för då kan du göra det på gds-hallar som är utrustade med svets.



Bara en tanke för att göra ditt bilägande billigare. :wink:


jag har en haynesbok men ingenstans att stå samt att varken kan svetsa eller har en svets. Och stå i GDS-hall klarar inte mitt psyke, för jag blir stressad då på grund av det kostar och då blir det fel.

Postat: 28 sep 2006, 23:03
av andreas_940
Turbo-Mupp skrev:
Spanarn skrev:Kanske dags att köpa en hainezbok och lära sig skruva lite själv?



Kanske gå en svetskurs och lära dig att svetsa för då kan du göra det på gds-hallar som är utrustade med svets.



Bara en tanke för att göra ditt bilägande billigare. :wink:


jag har en haynesbok men ingenstans att stå samt att varken kan svetsa eller har en svets. Och stå i GDS-hall klarar inte mitt psyke, för jag blir stressad då på grund av det kostar och då blir det fel.


kan du inte stå där du har dina parkeringar??

eller kanske hemma hos någon förälder eller kompis???

Postat: 28 sep 2006, 23:30
av Östlund
Här i Stockholm finns det mycket polacker som lagar rost billigt..

Och vissa är riktigt skickliga