Sida 1 av 2

240 med B230F går snålt

Postat: 29 aug 2006, 15:55
av RoTe
Felkoder jag fått:

2-2-1 Lambdareglering, mager dellast

2-3-1 Lambdareglering, mager eller fet vid dellast



Den går oftast på 3 cyl och gasar man hastigt så stryps den. Helt hopplöst om man ska ut i en trafikerad korsning... Den går lika illa kall som varm.

Den är etanolkonverterad så jag kan skjuta in extra bränsle och då går den jättebra.



Har bytt stift, tändkablar, LMM och soppafilter.

Har sökt efter tjuvluft utan resultat. Bromsservot läcker inte heller.

Har även komptestat med perfekt resultat.



Någon som har en idé om vad det kan vara?

Postat: 29 aug 2006, 16:00
av jesper13
hur är detn konverterad? spridare ett btr? vad har du för bränsletryck isåfall?

Postat: 29 aug 2006, 16:05
av RoTe
jesper13 skrev:hur är detn konverterad? spridare ett btr? vad har du för bränsletryck isåfall?


Flexitune, förlänger spridartiderna.



Jag har testat att koppla ur boxen och köra med min gamla btr konvert och den gick lika illa då. Körde jag däremot ca 60% mer bränsle gick den klockrent.

Frågan är VAD som gör att den inte får bränsle som den ska.

Postat: 29 aug 2006, 16:42
av micael
dåligt soppatryck kanske.



Huvudpumpen kanske inte går så bra som den borde.

Postat: 29 aug 2006, 16:49
av RoTe
micael skrev:dåligt soppatryck kanske.



Huvudpumpen kanske inte går så bra som den borde.


Pumpen klarar av att leverera över 4 bar på tomggång men ändå går den piss.

Postat: 29 aug 2006, 19:33
av micael
När hände det då?

Hux flux bara?



Inge stopp i katalysatorn då?



Har du mätt med bredbandslambda?

Postat: 30 aug 2006, 08:13
av Hassell
Kan inte spridarna "klagga" igen då? Med tanke på att E85 tar bort eventuella avlagringar osv i bränslesystemet.. :?

Postat: 30 aug 2006, 13:05
av RoTe
micael skrev:När hände det då?

Hux flux bara?



Inge stopp i katalysatorn då?



Har du mätt med bredbandslambda?


Har varit så här jättelänge, har inte brytt mig eftersom jag använt bilen dagligen till arbetet. Nu har jag dock semester och måste fixa den innan jag börjar igen.



Om jag ska kolla katten måste jag såga av avgassystemet... Skitkul.

Nej jag har ingen bredbandslambda.






GL Power skrev:Kan inte spridarna "klagga" igen då? Med tanke på att E85 tar bort eventuella avlagringar osv i bränslesystemet.. :?


Jo det är mycket möjligt.

Postat: 30 aug 2006, 14:06
av *L.R*
du kan be nån gasa och känns på avgasflåset..



banka lite försiktigt med en knytnmäve på katten kan du oxå höra om det är nått.



fungerar båda pumparna??

Postat: 30 aug 2006, 18:11
av RoTe
*L.R* skrev:du kan be nån gasa och känns på avgasflåset..



banka lite försiktigt med en knytnmäve på katten kan du oxå höra om det är nått.



fungerar båda pumparna??


Pumparna borde fungera då bilen går utmärkt när den får 60% mer soppa till ett tryck av över 4 bar på tomgång. De låter inte heller illa.

Postat: 30 aug 2006, 18:47
av RoTe
*L.R* skrev:du kan be nån gasa och känns på avgasflåset..



banka lite försiktigt med en knytnmäve på katten kan du oxå höra om det är nått.




Jag har gjort detta men hur ska jag veta vad som är normalt?

Postat: 30 aug 2006, 21:01
av micael
RoTe skrev:
*L.R* skrev:du kan be nån gasa och känns på avgasflåset..



banka lite försiktigt med en knytnmäve på katten kan du oxå höra om det är nått.




Jag har gjort detta men hur ska jag veta vad som är normalt?


Åk till en stormarknad å kryp under alla volvosar du hittar å knacka..







Lyft ur spridarna å fuelrail å jorda sladdarna å så vrider någon polare på nyckeln..



Då ser du ju om spridarna funkar lika...

Postat: 30 aug 2006, 23:51
av *L.R*
om nu allt är så svårt kan jag rekomendera en bilverkstad.

Postat: 31 aug 2006, 03:42
av RoTe
*L.R* skrev:om nu allt är så svårt kan jag rekomendera en bilverkstad.


Jo precis!

Men hur många tror du glatt tar in bilen när man säger att den är konverterad till etanol? Där har du felet brukar alla säga...



Sedan känns det ju sådär jättevärt att lämna in bilen man köpte för 3500kr...



Jag har inte gett upp än. Men tips om att knacka på saker och känna på saker utan att man får nån vetskap om hur det ska vara ger ju inte mycket... :roll:



Knackar på katten och det låter metall...

Ur avgasröret kommer det väldigt mycket avgaser...

Postat: 31 aug 2006, 10:34
av *L.R*
du verkar ju inte ha nån kännsla.. t.ex, skrammlar det om kattalysatorn så kan man ju tänka att det är nått som är fel.



kommer det mkt avgaser, så är det ju inte stopp i allfall.



du hade säkert undrat om det var nått feler eller inte även om det bara rök lite svagt ur avgasröret..

Postat: 31 aug 2006, 12:20
av RoTe
*L.R* skrev:du verkar ju inte ha nån kännsla..


Nej jag vet. Jag är kass på bilar. Jag hatar även bilar men jag mekar för plånbokens skull.

Därför har jag köpt en S70 nu, den åker in på volvo direkt om det blir något. Men 240 har jag kvar som vinterbil.

Postat: 05 sep 2006, 16:02
av RoTe
Har nu upptäckt att soppapumpen fungerar ibland och ibland inte. Tankpumpen är det enda som fungerar. Relät är helt och fint, mer än så har jag inte hunnit kolla. Ska mäta nere på pumpen ikväll och se.

Postat: 07 sep 2006, 23:15
av RoTe
Huvudpumpen bytt och nu startar bilen iaf.

Gamla pumpen var som allt annat, fullt med lila färg, jätteärgad och skabbig. Slangklämman på bensinslangen på lågtryckssidan innan pumpen hade rostat av så att den pumpen var gammal. Tur man såg det innan en olycka skedde.



Problemet kvarstår dock. Bilen går skit vid gaspådrag. Var ute en sväng och testade. Den rycker inte, den hackar inte men den är otroligt slö. Men så fort jag trycker in kallstarten så pinnar den iväg som den ska.



Höll ju på att kolla spridarna men mitt under det testet lade ju soppapumpen av.

Postat: 11 sep 2006, 21:38
av kukka
Går den ok på vanlig bensin då?

Postat: 12 sep 2006, 16:00
av RoTe
kukka skrev:Går den ok på vanlig bensin då?


Senast jag körde på bensin var över ett halvår sedan och då gick den bra. Nu måste jag dock köra slut på etanolen innan jag kan tanka bensin igen.

Postat: 12 sep 2006, 19:37
av Kromgrill
RoTe skrev: Men så fort jag trycker in kallstarten så pinnar den iväg som den ska.


låter som att den får för lite soppa. (Edit: va ju inte det som stog i topic heller :roll: :!: )



kolla så det inte är igensatt nånstans. är dte inte det så tror jag nästan att du ska införskaffa större sprdare.

Postat: 19 sep 2006, 16:50
av RoTe
Har testat spridarna nu. Jag vet inte hur spridarbilden ska se ut men detta kan väl inte stämma? Alla spridare sprutar en smal ganska koncenterad stråle. Stålen klarade utan problem att pricka väggen 1,5 meter bort. Jag fick för mig att det skulle bli en fin dimma som blandar sig bra med luften. Eller är alla fyra spridarna dåliga?



Spridartätningarna byttes mot volvos org nya. Dock använder volvo en standardsats till alla spridare och ska verkligen plastnosen sitta löst? Den går att förflytta kanske 2mm framåt och bakåt efter att man tryckt fast den. Nej jag har inte glömt plastbrickan. Hade exakt samma skit med min 740 tic förut. Slutade med att jag bytte till andra spridare utan att byta tätningarna.



Här kan ni se skillnaderna i volvos nya repsats:

http://rote.t9.se/bilder/bilar/rotes_74 ... ridare.jpg

Den gula är nya. Den har ett mycket mindre fördjupning runt spridarnålen.



Hitta en bild på nätet.

Spridarbilden såg ut ungefär så här:

http://static.howstuffworks.com/gif/fue ... firing.jpg

Postat: 19 sep 2006, 18:52
av *L.R*
hatten sitter där bara för att hålla kvar tätningen.

Postat: 24 sep 2006, 18:41
av RoTe
Efter diverse jox beter sig bilen körbar igen.

DOCK skjuter den i insuger och vägrar varva upp om man gasar för mycket och för snabbt på låga varv.

Fungerar klockrent med kallstarten intryckt.

Postat: 24 sep 2006, 20:18
av micael
Hur är det med jorden till motorn då?



Den kanske suger i sig massa tjuvluft genom vevhusventilationen.

Sitter ju en oring under vevhusventilationen som kan vara torr som fnöske.

Testa att suga i slangen(man blir svart om munnen)