Förpumpen går bara när motorn är igång...

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
E___
Övningskörning
Inlägg: 257
Blev medlem: 07 jan 2004, 19:56
Ort: Stockholm

Förpumpen går bara när motorn är igång...

Inlägg av E___ »

... som jag har förstått det ska den även gå en kort stund när man vrider på tändningen, eller?



Kanske ska berätta hela historien från början:



Bilen är en 740 GL -90 (B230F). När jag köpte bilen för två år sedan gick inte förpumpen alls och jag har inte brytt mig om det under dessa två år utan istället sett till att ha mycket bensin i tanken.

Så på semestern tänkte jag att det var dags att få tummen ur, så jag tog och rev ur tankarmaturen. Den såg hur fräch ut som helst och datumstämpeln var 2003 nånting, alltså bara ett år innan jag köpte den. Provkörde pumpen utan att ha den i bilen och den gick. Hade tidigare mätt att det fanns ström fram till kontakten i bagageutrymmet, så felet är alltså mellan kontakten och pumpen. Inser ganska snabbt att det inte finns någon jordkabel i kontakten. Finns dock jordkabel från pumpen till kontaktstycket så jag tog och jordade den och nu går pumpen perfekt när motorn är igång. Men borde den inte gå även när man vrider på tändningen? Nu måste man pumpa lite för att få fram bensin.



Blev långt det här :P



Om nu någon har orkat läsa så får ni gärna komma med förslag på vad som kan vara fel. Har själv tänkt på relät, men det känns dyrt att köpa ett nytt om det inte är det som är felet. Vad tror ni?

Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Inlägg av Robban67 »

Hej



Ja, det låter logiskt att den går igång innan huvudpumpen startar för att på så vis mata fram soppan.



Jag är dock inte riktigt säker på detta utan hoppas på att fler säger sitt för att det ska bli riktigt.



mvh



Robban
Bild

jesper13
Forumsnarkoman
Inlägg: 4221
Blev medlem: 03 feb 2003, 18:21
Ort: HÖÖR

Inlägg av jesper13 »

startar och går bilen som den skall för övrigt?
kör 945T aut och 945T man, 1998

E___
Övningskörning
Inlägg: 257
Blev medlem: 07 jan 2004, 19:56
Ort: Stockholm

Inlägg av E___ »

bilen går som den ska annars. Det gjorde den även när förpumpen inte gick alls så länge soppatanken var fylld mer än ca 1/3.

Användarvisningsbild
Anders1984
Forumsnarkoman
Inlägg: 4533
Blev medlem: 29 jan 2005, 15:21
Kör: Audi S6
Ort: Stockholm / Karlstad / Åmål

Inlägg av Anders1984 »

vet inte hur det är på LH, men på k-jet och på motronic så startar pumpen när man har tändning på. bytt armatur på dessa, då båda var trasiga... o den skall starta när tändning e på...



frågan e vad som kan vara felet. tror inte att det är relät, men har du ingen vän med 740 så du kan prova relät?
Privat: Audi S6 -01 4.2L V8, Volvo 960 -96 2.5L Firmabil: Peugeot Partner -12
Kommande:
Audi S6 -08 5.2L V10

kaviar
Färsk användare
Inlägg: 25
Blev medlem: 10 jul 2006, 01:17
Ort: iggesund

Inlägg av kaviar »

jag ahr varit lite ful där.. fick inte ström till stycket så jag kopplade till bakljusen :P
its 24 beers in a case.

its 24 hours in a day.

coincidense? i dont think so :P

Gode_Herrn
Van forumsanvändare
Inlägg: 1499
Blev medlem: 10 apr 2005, 23:45
Ort: Nykil

Inlägg av Gode_Herrn »

Anders1984 skrev:vet inte hur det är på LH, men på k-jet och på motronic så startar pumpen när man har tändning på. bytt armatur på dessa, då båda var trasiga... o den skall starta när tändning e på...



frågan e vad som kan vara felet. tror inte att det är relät, men har du ingen vän med 740 så du kan prova relät?




på k-jet går pumparna så fort motorn går runt hallgivaren ger signal till reläet när fördelaren snurrar

E___
Övningskörning
Inlägg: 257
Blev medlem: 07 jan 2004, 19:56
Ort: Stockholm

Inlägg av E___ »

Finns det ingen som har en bil med B230F motorn som kan gå ut och lyssna om pumpen går igång när man vrider på tändningen? :P

Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Inlägg av Robban67 »

Hej



Jag har nu på dagen lusläst kopplingsschema för 740 88 - 92 och där sitter kabeln till tankpumpen efter säkring 11, och kabeln från tändningslåset - läge 15 går till samma säkring.

Lägena i tändningslåset visar att t-låsets läge 15 skall vara igång i både läge II och i läge III dvs att tankpumpen skall fungera innan motorn startar i läge III och även sedan i läge II.



Hoppas detta hjälper till ngt iallafall.



mvh



Robban
Bild

*L.R*
Uppkörning
Inlägg: 558
Blev medlem: 04 okt 2005, 11:32

Inlägg av *L.R* »

jag bytte tankpump i helgen..



och min strömpenna indikierade iallfall 3sekunders spänning i kontaktstycket till tankpumpen på tändningen

och ja man hör den varje gång man vrider på tändningen.



230f

lh2,4





det stämmer att läge 15 är aktivt i både tändningsläge och startmotorläge.

15 I släpper däremot på startläge..
renoverade 80amp boschgenerator. 800kr +stomme

bor du i sthlm?, vill du mäta din bil med bredbandslambda?

E___
Övningskörning
Inlägg: 257
Blev medlem: 07 jan 2004, 19:56
Ort: Stockholm

Inlägg av E___ »

Något förslag på var jag ska börja leta fel?

RoTe
Uppkörning
Inlägg: 663
Blev medlem: 30 nov 2002, 14:41
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av RoTe »

Är det inte bränslepumpsrelät som sköter om det där 3 sekunders intevallet innan start?
Volvo 244 GL -88 Etanoldriven

Volvo S70 2.5T -98

http://www.utryckning-uppsala.se/

*L.R*
Uppkörning
Inlägg: 558
Blev medlem: 04 okt 2005, 11:32

Inlägg av *L.R* »

RoTe skrev:Är det inte bränslepumpsrelät som sköter om det där 3 sekunders intevallet innan start?


på bilar med k.jet tror jag det är det.



annars är det väl styrdonet?
renoverade 80amp boschgenerator. 800kr +stomme

bor du i sthlm?, vill du mäta din bil med bredbandslambda?

E___
Övningskörning
Inlägg: 257
Blev medlem: 07 jan 2004, 19:56
Ort: Stockholm

Inlägg av E___ »

kanske ska tillägga att det iaf klickar i relät när man vrider på tändningen

Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Inlägg av Robban67 »

Hej



Har du mätt hur stor spänning du får i kontaktstycket för tankpumpen , sitter iallafall på vår kombi strax under mattan på vä.pass.plats bak .?.



Om du har spänning där i läge II då borde felet sitta i tankens närhet tycker jag.



mvh



Robban
Bild

E___
Övningskörning
Inlägg: 257
Blev medlem: 07 jan 2004, 19:56
Ort: Stockholm

Inlägg av E___ »

jag har bara spänning i kontaktstycket när motorn är igång. Ingen spänning alls när man vrider på tändningen utan att starta motorn.

Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Inlägg av Robban67 »

Hej



Då verkar det som om det inte finns ett helt tändningslås, det är tredelat.



Du kan skruva loss det bakre stycket underifrån bakom tändningslåset, men håll ordning på kabelordningen när allt är isär.



de kontaktbleck som finns där slits med tiden.



mvh



Robban
Bild

*L.R*
Uppkörning
Inlägg: 558
Blev medlem: 04 okt 2005, 11:32

Inlägg av *L.R* »

jo men om tändnigen fungerar, det verkar den ju göra eftersom bilen går.



då ska ju oxå relät slå till.

relät matas av 30, dvs konstant ström.

det som styr relät är tändning och styrdon. jag kan mäta upp i min bil imorgon vilka stift som går till vad exakt.





det kan ju vara så att det är omkopplat oxå just därför att det inte har fungerat.
renoverade 80amp boschgenerator. 800kr +stomme

bor du i sthlm?, vill du mäta din bil med bredbandslambda?

E___
Övningskörning
Inlägg: 257
Blev medlem: 07 jan 2004, 19:56
Ort: Stockholm

Inlägg av E___ »

Ja, man vet ju inte vad tidigare ägare har haft för sig. Är det t.ex någon som har en förklaring till varför det inte fanns någon jord till mitt kontaktstycke i bagaeutrymmet?

Verkar ju som att någon har pillat med grejorna förr...

*L.R*
Uppkörning
Inlägg: 558
Blev medlem: 04 okt 2005, 11:32

Inlägg av *L.R* »

jorden ska inte vara i kontaktstycket utan sitter med en skruv i "golvet" precis bakom hjulhuset.
renoverade 80amp boschgenerator. 800kr +stomme

bor du i sthlm?, vill du mäta din bil med bredbandslambda?

E___
Övningskörning
Inlägg: 257
Blev medlem: 07 jan 2004, 19:56
Ort: Stockholm

Inlägg av E___ »

Trodde att jag fuskade när jag istället drog en jordkabel till en skruv i golvet :lol:

Men varför är jordkabeln från tankarmaturen dragen ända fram till kontaktstycket? Verkar ju lite skumt när kontakten som kommer från bilen inte har någon jord och kontakten från tankarmaturen, som ska sitta ihop med den, har en jors :?

*L.R*
Uppkörning
Inlägg: 558
Blev medlem: 04 okt 2005, 11:32

Inlägg av *L.R* »

E___ skrev:Trodde att jag fuskade när jag istället drog en jordkabel till en skruv i golvet :lol:

Men varför är jordkabeln från tankarmaturen dragen ända fram till kontaktstycket? Verkar ju lite skumt när kontakten som kommer från bilen inte har någon jord och kontakten från tankarmaturen, som ska sitta ihop med den, har en jors :?




hmm, alla de 740 jag mekat med har haft jordningen i golvet. bara tre kablar i kontaktstycket..





aja det är inte fel att jorda i golvet.
renoverade 80amp boschgenerator. 800kr +stomme

bor du i sthlm?, vill du mäta din bil med bredbandslambda?

E___
Övningskörning
Inlägg: 257
Blev medlem: 07 jan 2004, 19:56
Ort: Stockholm

Inlägg av E___ »

jaja, detdär med jorden fungerar ju nu iaf. Problemet är ju att inte pumpen går när tändningen vrids på. Om felet skulle sitta i tändningslåset är det inte konstigt att relät klickar till när man vrider på tändningen då? Vad kan mer vara fel?

Gode_Herrn
Van forumsanvändare
Inlägg: 1499
Blev medlem: 10 apr 2005, 23:45
Ort: Nykil

Inlägg av Gode_Herrn »

E___ skrev:jaja, detdär med jorden fungerar ju nu iaf. Problemet är ju att inte pumpen går när tändningen vrids på. Om felet skulle sitta i tändningslåset är det inte konstigt att relät klickar till när man vrider på tändningen då? Vad kan mer vara fel?


kom till linköping så fixar ja bilen åt dig.. 8)

timebandit
Uppkörning
Inlägg: 991
Blev medlem: 10 mar 2005, 19:57
Kontakt:

Inlägg av timebandit »

Volvo 740 1990 B230F... Där kan jag hjälpa dig... Har en likadan bil och tagit upp detta med Volvo samt att det står i Volvo's rep. handböcker och Haynes boken...



Vissa 1990 modeller så går inte förpumpen när man vrider på tändningen, enbart när bilen hoppar igång! Så det är nog absolut inga problem med din pump =)

Skriv svar