Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
... som jag har förstått det ska den även gå en kort stund när man vrider på tändningen, eller?
Kanske ska berätta hela historien från början:
Bilen är en 740 GL -90 (B230F). När jag köpte bilen för två år sedan gick inte förpumpen alls och jag har inte brytt mig om det under dessa två år utan istället sett till att ha mycket bensin i tanken.
Så på semestern tänkte jag att det var dags att få tummen ur, så jag tog och rev ur tankarmaturen. Den såg hur fräch ut som helst och datumstämpeln var 2003 nånting, alltså bara ett år innan jag köpte den. Provkörde pumpen utan att ha den i bilen och den gick. Hade tidigare mätt att det fanns ström fram till kontakten i bagageutrymmet, så felet är alltså mellan kontakten och pumpen. Inser ganska snabbt att det inte finns någon jordkabel i kontakten. Finns dock jordkabel från pumpen till kontaktstycket så jag tog och jordade den och nu går pumpen perfekt när motorn är igång. Men borde den inte gå även när man vrider på tändningen? Nu måste man pumpa lite för att få fram bensin.
Blev långt det här
Om nu någon har orkat läsa så får ni gärna komma med förslag på vad som kan vara fel. Har själv tänkt på relät, men det känns dyrt att köpa ett nytt om det inte är det som är felet. Vad tror ni?
vet inte hur det är på LH, men på k-jet och på motronic så startar pumpen när man har tändning på. bytt armatur på dessa, då båda var trasiga... o den skall starta när tändning e på...
frågan e vad som kan vara felet. tror inte att det är relät, men har du ingen vän med 740 så du kan prova relät?
Privat: Audi S6 -01 4.2L V8, Volvo 960 -96 2.5L Firmabil: Peugeot Partner -12
Kommande:
Audi S6 -08 5.2L V10
Anders1984 skrev:vet inte hur det är på LH, men på k-jet och på motronic så startar pumpen när man har tändning på. bytt armatur på dessa, då båda var trasiga... o den skall starta när tändning e på...
frågan e vad som kan vara felet. tror inte att det är relät, men har du ingen vän med 740 så du kan prova relät?
på k-jet går pumparna så fort motorn går runt hallgivaren ger signal till reläet när fördelaren snurrar
Jag har nu på dagen lusläst kopplingsschema för 740 88 - 92 och där sitter kabeln till tankpumpen efter säkring 11, och kabeln från tändningslåset - läge 15 går till samma säkring.
Lägena i tändningslåset visar att t-låsets läge 15 skall vara igång i både läge II och i läge III dvs att tankpumpen skall fungera innan motorn startar i läge III och även sedan i läge II.
Ja, man vet ju inte vad tidigare ägare har haft för sig. Är det t.ex någon som har en förklaring till varför det inte fanns någon jord till mitt kontaktstycke i bagaeutrymmet?
Verkar ju som att någon har pillat med grejorna förr...
Trodde att jag fuskade när jag istället drog en jordkabel till en skruv i golvet
Men varför är jordkabeln från tankarmaturen dragen ända fram till kontaktstycket? Verkar ju lite skumt när kontakten som kommer från bilen inte har någon jord och kontakten från tankarmaturen, som ska sitta ihop med den, har en jors
E___ skrev:Trodde att jag fuskade när jag istället drog en jordkabel till en skruv i golvet
Men varför är jordkabeln från tankarmaturen dragen ända fram till kontaktstycket? Verkar ju lite skumt när kontakten som kommer från bilen inte har någon jord och kontakten från tankarmaturen, som ska sitta ihop med den, har en jors
hmm, alla de 740 jag mekat med har haft jordningen i golvet. bara tre kablar i kontaktstycket..
aja det är inte fel att jorda i golvet.
renoverade 80amp boschgenerator. 800kr +stomme
bor du i sthlm?, vill du mäta din bil med bredbandslambda?
jaja, detdär med jorden fungerar ju nu iaf. Problemet är ju att inte pumpen går när tändningen vrids på. Om felet skulle sitta i tändningslåset är det inte konstigt att relät klickar till när man vrider på tändningen då? Vad kan mer vara fel?
E___ skrev:jaja, detdär med jorden fungerar ju nu iaf. Problemet är ju att inte pumpen går när tändningen vrids på. Om felet skulle sitta i tändningslåset är det inte konstigt att relät klickar till när man vrider på tändningen då? Vad kan mer vara fel?
Volvo 740 1990 B230F... Där kan jag hjälpa dig... Har en likadan bil och tagit upp detta med Volvo samt att det står i Volvo's rep. handböcker och Haynes boken...
Vissa 1990 modeller så går inte förpumpen när man vrider på tändningen, enbart när bilen hoppar igång! Så det är nog absolut inga problem med din pump =)