Halv/Helsyntetisk olja.

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Chrillee
Uppkörning
Inlägg: 630
Blev medlem: 10 nov 2005, 21:51
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Halv/Helsyntetisk olja.

Inlägg av Chrillee »

Hej!

Nu är det dags för oljebyte i min 740 1990 B230F. Det är första gången jag ska byta olja, och ägaren innan sa att jag skulle köra på halvsyntetisk olja, antar att den gått på det hela tiden.



Men vad har det för roll egentligen? Om jag nu skulle vilja köra på helsyntetisk istället, för hel är väl bättre? Eller tål inte motorn att byta så där 'hux flux' :lol:



Tack på förhand!

940turbo.com
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2380
Blev medlem: 23 maj 2006, 16:00
Kör: 740 GLE -88 USAimpo
Ort: Någonstans

Inlägg av 940turbo.com »

Kommer läcka (mest troligen)om du slår i hel syntet... så forstätt på halvsyntet..

sljungaracer
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2157
Blev medlem: 09 apr 2005, 23:15
Ort: Ljungby Kör 850R-96

Inlägg av sljungaracer »

Det är nästan aldrig farligt att byta ner sig, men det är inte bra att gå från en mineral till en helsyntetisk.. Då läcker det! :lol: Sen är det klart inte bra heller att göra tvärtom... :lol:
Bild

Östlund
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6877
Blev medlem: 03 sep 2004, 22:10
Kör: Volvo, Skoda
Ort: Nykvarn

Inlägg av Östlund »

Jag skulle köra på halvsyntet..

Finns ingen anledning att köra en B230F med dyr helsyntetolja..



Kör min 240 på mineral och ibland på halvsyntet,, Inte en oljedroppe på parkeringsplatsen :) Så dedär med att man inte ska hälla i syntetolja i en motor som gått på mineralolja tror jag är lite överdrivet..
Volvo 244 DL -77 Volvo V70 2,5t -05 Skoda Octavia 4x4 -14

Användarvisningsbild
Anders1984
Forumsnarkoman
Inlägg: 4533
Blev medlem: 29 jan 2005, 15:21
Kör: Audi S6
Ort: Stockholm / Karlstad / Åmål

Inlägg av Anders1984 »

Turbo_Erik skrev:Jag skulle köra på halvsyntet..

Finns ingen anledning att köra en B230F med dyr helsyntetolja..



Kör min 240 på mineral och ibland på halvsyntet,, Inte en oljedroppe på parkeringsplatsen :) Så dedär med att man inte ska hälla i syntetolja i en motor som gått på mineralolja tror jag är lite överdrivet..


håller med dig. kör fan alltid på helsyntetsoljor nu. F motorer får lite billigare medans FT/ET osv får dyrare oljor.



jag har aldrig märkt att nån bil börjat läcka när man dunkar i helsyntet. nu för tiden borde oljorna vara så pass bra så det inte ska läcka nåt tycker man.
Privat: Audi S6 -01 4.2L V8, Volvo 960 -96 2.5L Firmabil: Peugeot Partner -12
Kommande:
Audi S6 -08 5.2L V10

940turbo.com
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2380
Blev medlem: 23 maj 2006, 16:00
Kör: 740 GLE -88 USAimpo
Ort: Någonstans

Inlägg av 940turbo.com »

Min läckte och drog olja när jag slog i hel syntet... gör inte det igen + att den går bättre av nån anledning på del syntet.....

Användarvisningsbild
Mantronix
Uppkörning
Inlägg: 300
Blev medlem: 17 aug 2005, 19:58
Ort: Mariestad
Kontakt:

Inlägg av Mantronix »

Det är tydligen olika för alla. Min B230E läckte som fan med mineralolja. Det läckaget upphörde helt när jag började med halvsyntet.
Volvo 945 GL 1991 | färgkod 214 | taklucka | B230FB med M47 | 29 000 mil,

Det är inte alltid som ljuset i tunneln e positivt, det kan även vara tåget som kommer!

Chrillee
Uppkörning
Inlägg: 630
Blev medlem: 10 nov 2005, 21:51
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Chrillee »

What?? Varför börja den läcka om man slår i helsyntetisk? Och mineralolja har jag läst ska vara bra mycket sämre, billig skitolja typ :lol:

940turbo.com
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2380
Blev medlem: 23 maj 2006, 16:00
Kör: 740 GLE -88 USAimpo
Ort: Någonstans

Inlägg av 940turbo.com »

För att mineral och del syntet lämmnar avlagringar som tätar.. och helsyntet löser upp dem... iallfall så förklara olika personer det för mig...

Östlund
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6877
Blev medlem: 03 sep 2004, 22:10
Kör: Volvo, Skoda
Ort: Nykvarn

Inlägg av Östlund »

Chrillee skrev:What?? Varför börja den läcka om man slår i helsyntetisk? Och mineral olja har jag läst ska vara bra mycket sämre, billig skit olja typ :lol:


Billig skitolja?? Om du går till ÖB och köper deras texakoolja så får du billig skitolja..



Men Mobils mineralolja för 207 kr på Volvo så får du en olja som mycket väl duger för en Rödblockare med några mil på mätaren
Volvo 244 DL -77 Volvo V70 2,5t -05 Skoda Octavia 4x4 -14

Chrillee
Uppkörning
Inlägg: 630
Blev medlem: 10 nov 2005, 21:51
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Chrillee »

volvo740.info skrev:För att mineral och del syntet lämmnar avlagringar som tätar.. och helsyntet löser upp dem... iallfall så förklara olika personer det för mig...


Aha okej. Då klarnar det varför det kanske kan bli läckage.


Turbo_Erik skrev:
Chrillee skrev:What?? Varför börja den läcka om man slår i helsyntetisk? Och mineral olja har jag läst ska vara bra mycket sämre, billig skit olja typ :lol:


Billig skitolja?? Om du går till ÖB och köper deras texakoolja så får du billig skitolja..



Men Mobils mineralolja för 207 kr på Volvo så får du en olja som mycket väl duger för en Rödblockare med några mil på mätaren


Aha, okej. Läste nånstans att det skulle vara mindre bra. Men har ni nåt tips på en bra halvsyntetisk olja? Max 500:-. Hur många liter ryms i ett rödblock förresten?

Prototypen
Uppkörning
Inlägg: 412
Blev medlem: 26 aug 2004, 10:35

Inlägg av Prototypen »

Här kommer det ett lååååångt inlägg med mycket förklaringar om oljor.



Jag har kopierat denna text från ett Audi forum som "Farbror Bo" har skrivit, jag tror inte han har något emot det??





Blev "farbror Bo" och läste in ett inslag att någon på forumet ville ha hjälp när det gäller val av olja. Väldigt "halt" ämne. Privat forskade jag i 4 år(började av ren nyfikenhet), blev besatt av oljor i samband med ett uppdrag på Volvo (är konstruktör på dagtid ) så varför inte berätta det jag har lärt mig. Självklart min egen tolkning och åsikt, upp till var och en att acceptera eller inte. Kort, koncist och helt opartiskt:



8 fabriker i världen tillverkar den syntetyska basen- polyalfaolefiner(PAO)eller"grupp4” oljor. I kemivärlden existerar som ”oligomer olefin”,”poliol ester”,”ester dibasic acid”etc.

Framställs från kolväten med låg molekylvikt genom polymerisering till hög molekylvikt och önskvärd viskositet.

En kemisk framställning från Inovene, ExxonMobile, Neste, Ineos, Chevron-Philips, Chemtura och Niznijkamnefthim. Vet ej om andra aktörer under tiden hunnit blanda sig in i spelet. Tillverkas i USA, Belgien, Frankrike, Canada, Ryssland. Varför behövs PAO?



Oxidationsstabila polymerer med ursprungligen hög viskositetindex (VI), klarar extremt höga tryck, låga och höga temperaturer, lång livslängd etc. Ämnade till att ”misshandlas”. En superdyr superolja. För jetmotorer, gasturbiner t.ex. Men i bilvärlden numera ställer ökade kostnader för service och miljökrav press på biltillverkarna som ställer krav på kemiindustrin som vill ha ordentligt betalt för ansträngningen . Från oss konsumenter.



För bilmotorer var förut överflödiga, men tendensen är att klämma ur mindre cyl.volym större effekt, samt minska oljevolymen i motorn och förlänga oljebytesintervallerna och minska bränsleåtgången. Som gör mig galen, hur går det ihop? Som tekniskt kunnig förstår man att det kommer att krävas olefiner, annars brister det någonstans. Min forskning sökte svar på frågan vad vi konsumenter häller i oljesumpen – det vi tror på, genom färgglada ”top of the art” varor eller det som verkligen krävs. Därför att 8 fabriker absolut inte räcker till att leverera en nödvändig ingrediens i moderna oljor. En bråkdel av det totala behovet är olefiner, (estrar, polyglycol är tyvärr inte riktigt samma sak) . Resten är mineralolja. 400 000 ton/år (metriska ton) mot 420 000 000 ton/år (källa ”Lube World).Man kan räkna ut i % en blygsam siffra. Kliver man däremot i en butik eller verkstad är uteslutande allt där ”syntet”. En och annan dammig dunk mineralolja väntar förgäves på någon hylla, för vem bryr sig om mineralolja längre?

PAO behöver dock mineralolja och tillsatser för att fungera och att kallas för syntetisk motorolja. Men än så länge har jag inte lyckats få svar på hur mycket är just andelen PAO i % av den totala basoljan, det vi egentligen betalar för den syntetiska delen.



Ibland när jag lyckas hitta äkta syntet och läsa i säkerhetsdatabladen, står det t.ex. ”polyalfaolefiner och syntetiskt modifierade mineraloljor – 80 %...? Men hur mycket PAO? = inget svar.

PAO behövs egentligen bara i extrema miljöer - om vi startar motorn vid Nordpolen och tävlar i Sahara samma dag, köra F1 bil, dragrace, rally etc. Allt annat förutom extrema förhållanden klarar modifierade mineraloljor (grupp3 med VI över 120, grupp2 –VI 80-120). Att köra till och från jobbet, åka på semester, även köra hårt på autobahn i flera timmar klarar med råge ovannämnda oljor.



Grupp 1 är solvent raffinerad råolja med högre svavelhalt (blir 10W 30 efter förädling med tillsatser = ”husets olja”)Annars helt OK ”glidarolja”. Kan bli ännu bättre genom bättre tillsatser.



Grupp 2 & 3 är utvalda råoljor förädlade genom vidare raffinering, hydrofinishing och hydrocracking för att likna PAO. Därför har Gr2 och 3 fått fäste på marknaden som syntet oljor som inte är riktigt sant. Kvalité och pris ökar med utvecklingen men grupp 3 blir aldrig lika bra som olefiner. Kampen kommer att bestå, konkurrensen kräver att folk måste överleva. Men…

En bilmotor går inte att ”lura” med vad som helst, ställda krav är till för att följas, även om det står ”syntet” på flaskan vi köpt i god tro.

Benämningar som "helsyntetisk", ”halvsyntetisk” används friskt (missbrukas heter det) ofta av mycket kända och mindre kända märken som säljer grupp 3 och även grupp2 under namnet ”syntetisk formula”, ”syntetisk baserad”, ”kemiskt modifierad ” osv.

Mycket sämre olja är det inte, men det är vilseledande, missvisande information.

Castrol är ett exempel med bara 2 äkta syntetiska oljor i sortimentet, Shell har en artikel, Statoil två eller tre, OKQ8 lika många, Mobil har större utbud. De flesta kör med samma recept – till 0W produkter - olefiner och estrar + Gr 3; till 5W ibland olefiner,estrar och resten är modifierade mineral (Gr 2+Gr3) med tillsatser. Ett exempel med OKQ8 oljor. Jag ”dissekerar” i korthet tre artiklar:

”OK/Q8 helsyntet 5W-40”, ”OK/Q8 delsyntet 10W-40”, ”OK/Q8 Formula Excel 5W-40”. Samtliga oljor uppfyller stränga krav, ”syntetiska” i produktdatabladen. Men bara Formula Excel innehåller PAO i tillräcklig mängd enligt säkerhetsdatabladet, därmed dyrast. Och prisvärt.

För den som vill kolla vad verkligen finns i flaskan man köper räcker det att läsa i produkt (beskriver egenskaper) resp. Säkerhetsdatabladen (redovisar sammansättning). Varje större tillverkare (i fall respekterar sina trogna kunder) erbjuder på sin hemsida denna tjänst. För olja på helt syntetisk bas ska det stå ”polyalfaolefiner” ”polyol ester”

(som "Red Line" använder) eller ”PAO” och inget annat som ”syntetiskt modifierade, formulerade någonting…” som kan vara hur bra som helst men inte olefiner.

Diskussioner har startat rättegångar och etik är något vi bilägare behöver. Varför litar då oljetillverkarna på sina oljor och klistrar gärna etiketter med ordet syntetisk?

Svaret är tillsatser.

Tillsatser är det som gör både PAO och Mineral till användbara produkter. Infineum,

Afton, Akzo, BASF, Ciba, Chevron, Lubrisol,Crompton, Cognis, Rhein Chemie och några till kemiska giganter äger 90% av marknaden när det gäller tillverkning av ämnen som utgör mellan 10-20% av en liter motorolja. Hundratals andra tillverkare/blandare bidrar till det annars gigantiska utbudet av oljor och varje av dem tycks hitta sin egen unika formel. Men tillsatserna är knappast unika i kemivärlden. Det är doseringen, kombinationen, erfarenheten som gör en olja bättre än annan.



Tillsatspaketet innehåller några huvudgrupper:

1. Viskositetsförbättrare-(ca25%)håller viskositeten i schack vid högre temperaturer.

Namn:polymetacrylat, styren-isoprene.(PAO har mindre behov av )

2. Dispersants/detergents-(ca50%)-förhindrar oxidation, rostangrepp, frätning på ickemetaller,

skumbildning , håller smuts svävande i oljan, håller motorn ren kall som varm,ja-listan är lång

Heter: sulfonater, phenater, sucinamider, (metalbaser, organiska ämnen) o.s.v.

3. Pour Point depressors – förhindrar paraffinet i oljan att kristallisera vintertid.

4. 10 % av paketet förhindrar metall/metall kontakt- molybdendisulfid t.ex.



Allt skrivet hittills betyder att vem som helst kan starta sitt eget märke och heta t.ex ”Bastrol”, bara man betalar för råvaror, logistik, varumärke, reklam, certifiering eller sponsra F1. En dyr affär…

Exempel: bara certifieringen till CJ-4 (för dieselmotorer 2006 och framåt) kommer att kosta runt

$ 520 000. Innehåller 10 tester. Jämför sedan med CG (omfattar 1994-98) som kostade $100 000. För nästan samma olja, i princip.

Från nästan 5000 certifieringar 1993 minskar volymen till cirka 1000 år 2005. Det är dyrt att certifiera och uppgradera.

Den enorma kostnaden gör att mindre bolag som inte drabbats av storhetsvansinne men ändå vill vara med säljer bra oljor till bra priser (egna förslag kommer längst ner).

Man kan inte idag, även med stora ansträngningar hitta riktigt dålig olja som gör att motorn rasar bara så där, då har man använt olivolja, eller eftermonterat för stor turbo, genomfört usel reparation/trimning.



Vad blir det då i praktiken:

Praktiska prover (Tidskriften ”Lube World ”som testar i oberoende lab.) visar:

-samtliga tillsatser oavsett tillverkare börjar tappa egenskaper redan vid ungefär 600-700 mil användning och körstil, kallstarter, korta sträckor till/från har betydelse.

-oxidation: är fundamental del av oljans föråldring –oundviklig resultat av förbränningen.

-smuts: som produkt av detta är också bidragande orsak och riktig rening av oljan under drift är nödvändig för att säkerställa lång livslängd.3000 mil är för långt vid ”stop and go” körning.

smuts 2: dålig/ej bytt luftfilter gör att motorn andas turbulent luft från vägbanan som innehåller uteslutande sand, gjutjärnspartiklar från bromsskivor och fibrer/metaller från bromsbelägg. Hamnar i oljan täpper till filtret successivt så flödet minskar.

Min egen åsikt: jag har inte hittills sett olje/luftfilter tillverkade enligt standard som ska motsvara t.ex. hårda kraven som ställs på motorolja. ”30 000 km” stämplat på ett oljefilter är bara en siffra som inte är relaterad till verkliga förhållanden.

Därmed är jag skeptisk till förlängda oljebyten Filter vi köper räcker inte till oavsett vilka mirakel som lovas därför att rening av oljan under drift är uruselt konstruerat på samtliga bilmärken och modeller. Sedan urminnes tider har vi bara en pump som skickar runt olja genom pressat papper…Byt därför filter 2 gånger även om du kör äkta syntet och vill ändå byta olja vid 3000 mil. Värre är det med dieselmotorer som av sin konstruktion har tendens att späda ut oljan. Efter 800 mil är oljan ”färdig”. Vist går det att köra vidare men det på bekostnad av livslängden på motorn .



OK, några förslag :

Swedol heter ett ”smultronsställe” för ”gamla” och nya ( i 20 liters dunkar) Q8 oljor.

Har butiker i hela landet.

För den Som vill köra syntet:

”Swedol 5W-40 helsyntet” 4 lit. 177 :- + moms.

Kamuflerad ”Q8 5W-40 Formula Super Plus” äkta PAO ( sek.datablad finns att läsa)

”Super Plus” blev uppgraderad till SL och blev ”Formula Excel”och ca 550 :- på macken.

Uppfyller Volvo std för äkta syntet oljor ”std 97 467-54” En superolja för bensin/diesel

För den Som vill köra ”delsyntet”:

”Swedol 10W-40 delsyntet ” 4 lit -: 117 + moms.

Kamuflerad ”Q8 10W-40 Extra Plus” Grupp3 olja ( sek.datablad finns att läsa)

Blev ”Advanced” efter uppgradering till SL därmed dyrare.

Uppfyller Volvo ”std 97 465-14” Mycket bra olja.

För den modigaste:

”Q8 T 750” SAE 15W-40. 20 lit. dunk, kostar ca 500 :- (minGr1+tills.) Produktdatabladet fyller en hel sida A4. API CI -4/SL Passar bensin /diesel.

Strängaste normerna för Volvo, MAN, Caterpillar etc. ACEA E7, E5, B4, A3.

Den som tycker att ovanstående verkar konstigt, kör vidare som vanligt.

Min enda avsikt var att väcka bilägarnas medvetande vid val av olja, upplysa om rådande missförstånd.



Vi hörs. Farbror Bo.
Varför inte prova en SAAB istället?

sljungaracer
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2157
Blev medlem: 09 apr 2005, 23:15
Ort: Ljungby Kör 850R-96

Inlägg av sljungaracer »

Ingen kvalite är bättre eller sämre än någon annan.. Bara på olika bilar... Visst är den helsyntetiska en jättefin och bra olja.. Men inte till en gammal rödblockare som har gått 20000-30000 mil... Och sköter man bara sina oljebyten så är det absolut ingen fara att köra på en mineral i en B230F.
Bild

Bulan
Van forumsanvändare
Inlägg: 1739
Blev medlem: 16 maj 2005, 22:15
Kör: V70RV70T5940T740T
Ort: Jämshög
Kontakt:

Inlägg av Bulan »

Då ska jag nog börja köra på Mineral från biltema i min TIC så det slutar pissa olja från alla jävla håll o kanter :evil: :evil:
Pannrum Racing - PRR
421hk@1.6bar, 6800rpm!!
SÖK FÖR HELVETE INNAN DU FRÅGAR!!!

sljungaracer
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2157
Blev medlem: 09 apr 2005, 23:15
Ort: Ljungby Kör 850R-96

Inlägg av sljungaracer »

Bulan skrev:Då ska jag nog börja köra på Mineral från biltema i min TIC så det slutar pissa olja från alla jävla håll o kanter :evil: :evil:


Vad kör du på nu då? När det gäller turbo är det ju lite andra förutsättningar... En halvsyntet där kanske?
Bild

Östlund
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6877
Blev medlem: 03 sep 2004, 22:10
Kör: Volvo, Skoda
Ort: Nykvarn

Inlägg av Östlund »

sljungaracer skrev:Ingen kvalite är bättre eller sämre än någon annan.. Bara på olika bilar... Visst är den helsyntetiska en jättefin och bra olja.. Men inte till en gammal rödblockare som har gått 20000-30000 mil... Och sköter man bara sina oljebyten så är det absolut ingen fara att köra på en mineral i en B230F.


Vad menar du med kvalite?? Gämför du Biltema med Red tex då eller??
Volvo 244 DL -77 Volvo V70 2,5t -05 Skoda Octavia 4x4 -14

kalle andersson
Van forumsanvändare
Inlägg: 1277
Blev medlem: 11 feb 2003, 23:55
Ort: Växjö Medlemsnummer: 2
Kontakt:

Inlägg av kalle andersson »

Min rödblockare har gått 27500 och läcker obetydligt trots att jag kör på helsyntet...



Kan ju faktiskt vara en poäng att byta till helsyntet och fixa ev läcka som uppstår istället för att köra kvar på mineral och hoppas på att läckan inte kommer. (Om oljan håller ihop bilen skulle jag bli skraj)
De ska va gott o leva, annars kan de kvitta

perraost
Färsk användare
Inlägg: 97
Blev medlem: 11 jan 2006, 15:13
Ort: Luleå (Porsön)

Inlägg av perraost »

jag känner f.d shellchefen för sverige. han om nån är expert på oljor. han har sagt nån gång att biltemas helsyntet, 5w-40, funkar som vilken annan helsyntetolja. han har själv kört med den i kanske 10-15 år och det har aldrig krånglat.



hans bil gick igenom besiktningen U.A men med en anmärkning: Biltema olja.

han sa inte att han var expert på oljor utan gick bara ut skrattandes.
Bild

Bruksbil:VOLVO 360GL -87 | Projekt: VOLVO 244DL -77

benni
Uppkörning
Inlägg: 365
Blev medlem: 09 jun 2005, 23:57

Inlägg av benni »

perraost skrev:jag känner f.d shellchefen för sverige. han om nån är expert på oljor. han har sagt nån gång att biltemas helsyntet, 5w-40, funkar som vilken annan helsyntetolja. han har själv kört med den i kanske 10-15 år och det har aldrig krånglat.



hans bil gick igenom besiktningen U.A men med en anmärkning: Biltema olja.

han sa inte att han var expert på oljor utan gick bara ut skrattandes.


Just det att han varit chef för shell gör mig lite tveksam. Later som en pappersnisse.
Toytoa Corolla 1.3 XLi -96

Volvo 744 -87 (Evighetsprojektet)

940turbo.com
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2380
Blev medlem: 23 maj 2006, 16:00
Kör: 740 GLE -88 USAimpo
Ort: Någonstans

Inlägg av 940turbo.com »

Det sägs biltemas olja är statoil olja....

Användarvisningsbild
zappe
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2292
Blev medlem: 11 mar 2005, 19:05
Kör: Volvo 945 GL
Ort: Göteborg Medlemsnummer:503 Kör: Vit Volvo 945
Kontakt:

Inlägg av zappe »

Jag kör jue mercedes 190E 2,3 och den har läckt olja ända sen jag köpte den, eller bytte till mig den, men skitsamma det är bagateller.. Men nu ere så att jag har kört allt ifrån Mineral, halvsyntet, helsyntet och har inte märkt nån skillnad, den har varken läckt mer eller mindre!
http://www.teknikhype.se Först med det senaste! ;)

Bulan
Van forumsanvändare
Inlägg: 1739
Blev medlem: 16 maj 2005, 22:15
Kör: V70RV70T5940T740T
Ort: Jämshög
Kontakt:

Inlägg av Bulan »

sljungaracer skrev:
Bulan skrev:Då ska jag nog börja köra på Mineral från biltema i min TIC så det slutar pissa olja från alla jävla håll o kanter :evil: :evil:


Vad kör du på nu då? När det gäller turbo är det ju lite andra förutsättningar... En halvsyntet där kanske?


Kör lite på allt möjligt :lol: :lol: Det man kommer hittar i gömmorna eller hämtar på jobben (bondgårdar) :lol: :lol:
Pannrum Racing - PRR
421hk@1.6bar, 6800rpm!!
SÖK FÖR HELVETE INNAN DU FRÅGAR!!!

sljungaracer
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2157
Blev medlem: 09 apr 2005, 23:15
Ort: Ljungby Kör 850R-96

Inlägg av sljungaracer »

Turbo_Erik skrev:
sljungaracer skrev:Ingen kvalite är bättre eller sämre än någon annan.. Bara på olika bilar... Visst är den helsyntetiska en jättefin och bra olja.. Men inte till en gammal rödblockare som har gått 20000-30000 mil... Och sköter man bara sina oljebyten så är det absolut ingen fara att köra på en mineral i en B230F.


Vad menar du med kvalite?? Gämför du Biltema med Red tex då eller??


nej då menar jag mellan Mineral och Halvsyntet...
Bild

swetype3
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2490
Blev medlem: 02 dec 2002, 15:38
Kör: Mitsubishi Pajero-88
Ort: Linköping Medlemsnr:73

Inlägg av swetype3 »

Om man är riktigt duktig och lämnar i sin bil på t.ex Rejmes i Linköping (Volvo återförsäljaren här) så fär man Mobil 10W-40 Mineral-olja i sin kärra. Delsyntet används inte alls, och helsyntet används bara i "värsting"-maskiner typ R-modeller o sånt.



Detta har jag fått från en polare som jobbar som bil-mek på Rejmes.
// Jonas
Mitsubishi Pajero Canvas 2600-88
Nissan Maxima QX 3.0 V6 24V -97
http://www.garaget.org/JonasK

sljungaracer
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2157
Blev medlem: 09 apr 2005, 23:15
Ort: Ljungby Kör 850R-96

Inlägg av sljungaracer »

swetype3 skrev:Om man är riktigt duktig och lämnar i sin bil på t.ex Rejmes i Linköping (Volvo återförsäljaren här) så fär man Mobil 10W-40 Mineral-olja i sin kärra. Delsyntet används inte alls, och helsyntet används bara i "värsting"-maskiner typ R-modeller o sånt.



Detta har jag fått från en polare som jobbar som bil-mek på Rejmes.


Det tycker jag är jävligt konstigt.. hehe för Mobils Halvsyntet är den jag säljer mest av här där jag jobbar.. hehe... Och kollar man i deras rek lista så är nästan alla bilar godkända att köra med den.. Men jag förstår inte varför dom häller i en Mineralolja i tex en V70N 2,5T??? Det låter ju helt dumt.. nej där ska vara en HEL syntet!
Bild

Skriv svar