B230 motsvarar vad i marinsamanhang? Lista på motorer S.2
Postat: 16 aug 2006, 18:15
Ja, vad heter B23 och B230 motorn när den används i båtar?
Platsen för oss som värnar om Volvos 7/900-serie
https://forum.7900klubben.se/
Da Bear skrev:B23 - AQ131
B230 - AQ151
B234 - AQ171
Kan det stämma?
Da Bear skrev:B23 - AQ131
B230 - AQ151
B234 - AQ171
Kan det stämma?
Lucif3r skrev:Här kommer en riktigt idiotisk fråga![]()
är det ifrån dessa motor man plocka s.k marinvevar?
Hellquist skrev:Lucif3r skrev:Här kommer en riktigt idiotisk fråga![]()
är det ifrån dessa motor man plocka s.k marinvevar?
Bra att du tog på dig ansvaret! Jag undrar medmen nu slipper jag ju avslöja min okunnighet
Zelle skrev:Det e la veven från AQ171 man vill ha? Den e juh på 2.5 Liter.
Frasseman, så du har med Draco?Vadå för nån? Jag har en Draco 1800 Suntop från 82 med AQ141. Köpte den för några veckor sedan så har inte kört med den. Ligger på land, blir vintens projekt. Farsan hade en Draco 2000DC innan som han sålde i våras, med en AQ231 i
Den gick som fan. Ska juh bara ligga en AQ131-171 i egentligen
sljungaracer skrev:Zelle skrev:Det e la veven från AQ171 man vill ha? Den e juh på 2.5 Liter.
Frasseman, så du har med Draco?Vadå för nån? Jag har en Draco 1800 Suntop från 82 med AQ141. Köpte den för några veckor sedan så har inte kört med den. Ligger på land, blir vintens projekt. Farsan hade en Draco 2000DC innan som han sålde i våras, med en AQ231 i
Den gick som fan. Ska juh bara ligga en AQ131-171 i egentligen
Dom där beteckningarna låter som rena rama grekiskan för mig.. hehehe
Zelle skrev:sljungaracer skrev:Zelle skrev:Det e la veven från AQ171 man vill ha? Den e juh på 2.5 Liter.
Frasseman, så du har med Draco?Vadå för nån? Jag har en Draco 1800 Suntop från 82 med AQ141. Köpte den för några veckor sedan så har inte kört med den. Ligger på land, blir vintens projekt. Farsan hade en Draco 2000DC innan som han sålde i våras, med en AQ231 i
Den gick som fan. Ska juh bara ligga en AQ131-171 i egentligen
Dom där beteckningarna låter som rena rama grekiskan för mig.. hehehe
AQ heter volvos motorer i marinversion. Och nuffrorna efter de är antalet hästar
*L.R* skrev:ja det är från marinmotorerna man tar marinveven..
för b23 och b230 har denna vev 86mm slag.
frassemann skrev:Zele vi har en Draco 1700 DC den nyare modellen våran är från 84 köpte den i våras av en som har volvo verkstad här i stan. Lite kuriosa med den en viss direktör som startade Dafgårds de som gör billys och piroger. Köpte den ny, kul efter som vi bor/är från Källby.
Gilbert skrev:Passar gräjjena som är i dom? är de nå hållbarare gräjjer då?
Angry_Buddha skrev:Gilbert skrev:Passar gräjjena som är i dom? är de nå hållbarare gräjjer då?
Penta motorerna hade i stort sett exakt samma saker, dock är det några små skillnader
¤ finns inga grenrör utan vattenkylda avgaslimpor
¤ kamremsdreven har en annan härdning för att tåla saltvatten = lite starkare
¤ AQ171 hade en volym på 2,5liter med den såkallade marinveven, AQ131 & AQ141 vet jag inte vilken motorvolym de hade riktigt.
¤ B20 i marin utförande hade exakt samma spec som bilmotorn utom just avgaslimpan, vet ej vad beteckningen på den var i marint utförande
¤ För övrigt hade de alla samma topp och kammar som bilmotorer och alla delar passar att byta mellan marin och bilmotor
frassemann skrev:AQ 145B stämmer bra på b23 har en i Dracon från 84. Piskar på bra inge problem att dra både tube och vattenskidor samtidigt. Sen är det ju rärr gött att varva ur den och köra ifrån div busters med stoora utombordare som låter som riia plan.
Obs väldigt OT.
Angry_Buddha skrev:Gilbert skrev:Passar gräjjena som är i dom? är de nå hållbarare gräjjer då?
Penta motorerna hade i stort sett exakt samma saker, dock är det några små skillnader
¤ finns inga grenrör utan vattenkylda avgaslimpor
¤ kamremsdreven har en annan härdning för att tåla saltvatten = lite starkare
¤ AQ171 hade en volym på 2,5liter med den såkallade marinveven, AQ131 & AQ141 vet jag inte vilken motorvolym de hade riktigt.
¤ B20 i marin utförande hade exakt samma spec som bilmotorn utom just avgaslimpan, vet ej vad beteckningen på den var i marint utförande
¤ För övrigt hade de alla samma topp och kammar som bilmotorer och alla delar passar att byta mellan marin och bilmotor