Sida 1 av 2

B230 motsvarar vad i marinsamanhang? Lista på motorer S.2

Postat: 16 aug 2006, 18:15
av Da Bear
Ja, vad heter B23 och B230 motorn när den används i båtar?

Postat: 16 aug 2006, 20:35
av Da Bear
B23 - AQ131

B230 - AQ151

B234 - AQ171



Kan det stämma?

Postat: 16 aug 2006, 23:59
av Bear
Jag har såg en båtannons för någon vecka sedan, och då stod det bara B230 motor.

Postat: 18 aug 2006, 16:53
av Crooken
Da Bear skrev:B23 - AQ131

B230 - AQ151

B234 - AQ171



Kan det stämma?


Kan stämma men tror att VP151 borde vara mer rätt.

Så som min "erfarenhet" är så ska det va VP(Volvo Penta) och sen antalet hästkrafter.

B20 blir VP110 till exempel. Men AQ kan ju va rätt det med.

Postat: 18 aug 2006, 17:09
av jansson57
Da Bear skrev:B23 - AQ131

B230 - AQ151

B234 - AQ171



Kan det stämma?


b23= AQ145B!!!!!!!!!!!!!!! bara en liten rättning

Postat: 18 aug 2006, 17:45
av Gilbert
Passar gräjjena som är i dom? är de nå hållbarare gräjjer då? :D

Postat: 18 aug 2006, 18:40
av Zelle
Finns även en B23 som i marinversion heter AQ141, finns lite olika årsmodeller och förgasare där!

Postat: 18 aug 2006, 18:55
av Lucif3r
Här kommer en riktigt idiotisk fråga :lol:

är det ifrån dessa motor man plocka s.k marinvevar? :lol:

Postat: 18 aug 2006, 21:12
av Hellquist
Lucif3r skrev:Här kommer en riktigt idiotisk fråga :lol:

är det ifrån dessa motor man plocka s.k marinvevar? :lol:


Bra att du tog på dig ansvaret! Jag undrar med :oops: men nu slipper jag ju avslöja min okunnighet :roll:

Postat: 18 aug 2006, 21:47
av Da Bear
Det verkar finnas en hel uppsjö med penta motorer.

Såg nån dieselvariant som utifrån sett var precis lik en B20 :lol:

Postat: 18 aug 2006, 22:45
av Lucif3r
Hellquist skrev:
Lucif3r skrev:Här kommer en riktigt idiotisk fråga :lol:

är det ifrån dessa motor man plocka s.k marinvevar? :lol:


Bra att du tog på dig ansvaret! Jag undrar med :oops: men nu slipper jag ju avslöja min okunnighet :roll:






hellre fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum :wink: :roll:

Postat: 18 aug 2006, 23:52
av frassemann
AQ 145B stämmer bra på b23 har en i Dracon från 84. Piskar på bra inge problem att dra både tube och vattenskidor samtidigt. Sen är det ju rärr gött att varva ur den och köra ifrån div busters med stoora utombordare som låter som riia plan.



Obs väldigt OT.

Postat: 19 aug 2006, 01:44
av *L.R*
ja det är från marinmotorerna man tar marinveven..



för b23 och b230 har denna vev 86mm slag.

Postat: 19 aug 2006, 09:45
av Zelle
Det e la veven från AQ171 man vill ha? Den e juh på 2.5 Liter.



Frasseman, så du har med Draco? :D Vadå för nån? Jag har en Draco 1800 Suntop från 82 med AQ141. Köpte den för några veckor sedan så har inte kört med den. Ligger på land, blir vintens projekt. Farsan hade en Draco 2000DC innan som han sålde i våras, med en AQ231 i 8) Den gick som fan. Ska juh bara ligga en AQ131-171 i egentligen ;)

Postat: 19 aug 2006, 10:37
av sljungaracer
Zelle skrev:Det e la veven från AQ171 man vill ha? Den e juh på 2.5 Liter.



Frasseman, så du har med Draco? :D Vadå för nån? Jag har en Draco 1800 Suntop från 82 med AQ141. Köpte den för några veckor sedan så har inte kört med den. Ligger på land, blir vintens projekt. Farsan hade en Draco 2000DC innan som han sålde i våras, med en AQ231 i 8) Den gick som fan. Ska juh bara ligga en AQ131-171 i egentligen ;)


Dom där beteckningarna låter som rena rama grekiskan för mig.. hehehe :lol:

Postat: 19 aug 2006, 11:02
av Zelle
sljungaracer skrev:
Zelle skrev:Det e la veven från AQ171 man vill ha? Den e juh på 2.5 Liter.



Frasseman, så du har med Draco? :D Vadå för nån? Jag har en Draco 1800 Suntop från 82 med AQ141. Köpte den för några veckor sedan så har inte kört med den. Ligger på land, blir vintens projekt. Farsan hade en Draco 2000DC innan som han sålde i våras, med en AQ231 i 8) Den gick som fan. Ska juh bara ligga en AQ131-171 i egentligen ;)


Dom där beteckningarna låter som rena rama grekiskan för mig.. hehehe :lol:


AQ heter volvos motorer i marinversion. Och nuffrorna efter de är antalet hästar ;)

Postat: 19 aug 2006, 11:36
av sljungaracer
Zelle skrev:
sljungaracer skrev:
Zelle skrev:Det e la veven från AQ171 man vill ha? Den e juh på 2.5 Liter.



Frasseman, så du har med Draco? :D Vadå för nån? Jag har en Draco 1800 Suntop från 82 med AQ141. Köpte den för några veckor sedan så har inte kört med den. Ligger på land, blir vintens projekt. Farsan hade en Draco 2000DC innan som han sålde i våras, med en AQ231 i 8) Den gick som fan. Ska juh bara ligga en AQ131-171 i egentligen ;)


Dom där beteckningarna låter som rena rama grekiskan för mig.. hehehe :lol:


AQ heter volvos motorer i marinversion. Och nuffrorna efter de är antalet hästar ;)


AQ131-171 hehe vad betyder det där då? är det mellan 131 och 171 hk då eller? :wink: :lol:

Postat: 19 aug 2006, 12:02
av Lucif3r
*L.R* skrev:ja det är från marinmotorerna man tar marinveven..



för b23 och b230 har denna vev 86mm slag.




gött :D , då har man blivit lite klokare iaf :D



86mm slag säger du... Vad har B230(bil) för slaglängd då? :lol:



Hoppas jag inte går alldeles för mycket OT nu :roll:

Postat: 19 aug 2006, 12:06
av frassemann
Zele vi har en Draco 1700 DC den nyare modellen våran är från 84 köpte den i våras av en som har volvo verkstad här i stan. Lite kuriosa med den en viss direktör som startade Dafgårds de som gör billys och piroger. Köpte den ny, kul efter som vi bor/är från Källby.

Postat: 19 aug 2006, 12:23
av Zelle
frassemann skrev:Zele vi har en Draco 1700 DC den nyare modellen våran är från 84 köpte den i våras av en som har volvo verkstad här i stan. Lite kuriosa med den en viss direktör som startade Dafgårds de som gör billys och piroger. Köpte den ny, kul efter som vi bor/är från Källby.


Najs! Sån har pappa med haft, gammala modellen med delad ruta. ORANGE va den. Men den blev snodd. Fanns nog bara den o en till orange på hela västkusten. Skumt...

Postat: 19 aug 2006, 19:06
av Angry_Buddha
Gilbert skrev:Passar gräjjena som är i dom? är de nå hållbarare gräjjer då? :D


Penta motorerna hade i stort sett exakt samma saker, dock är det några små skillnader



¤ finns inga grenrör utan vattenkylda avgaslimpor

¤ kamremsdreven har en annan härdning för att tåla saltvatten = lite starkare

¤ AQ171 hade en volym på 2,5liter med den såkallade marinveven, AQ131 & AQ141 vet jag inte vilken motorvolym de hade riktigt.

¤ B20 i marin utförande hade exakt samma spec som bilmotorn utom just avgaslimpan, vet ej vad beteckningen på den var i marint utförande

¤ För övrigt hade de alla samma topp och kammar som bilmotorer och alla delar passar att byta mellan marin och bilmotor

Postat: 19 aug 2006, 20:16
av Zelle
Angry_Buddha skrev:
Gilbert skrev:Passar gräjjena som är i dom? är de nå hållbarare gräjjer då? :D


Penta motorerna hade i stort sett exakt samma saker, dock är det några små skillnader



¤ finns inga grenrör utan vattenkylda avgaslimpor

¤ kamremsdreven har en annan härdning för att tåla saltvatten = lite starkare

¤ AQ171 hade en volym på 2,5liter med den såkallade marinveven, AQ131 & AQ141 vet jag inte vilken motorvolym de hade riktigt.

¤ B20 i marin utförande hade exakt samma spec som bilmotorn utom just avgaslimpan, vet ej vad beteckningen på den var i marint utförande

¤ För övrigt hade de alla samma topp och kammar som bilmotorer och alla delar passar att byta mellan marin och bilmotor


Det är la lite andra kammar i marinmoorerna med?

Postat: 19 aug 2006, 23:59
av jansson57
frassemann skrev:AQ 145B stämmer bra på b23 har en i Dracon från 84. Piskar på bra inge problem att dra både tube och vattenskidor samtidigt. Sen är det ju rärr gött att varva ur den och köra ifrån div busters med stoora utombordare som låter som riia plan.



Obs väldigt OT.


med dubbla solex 40or o K-kam me fördelarspår :P

får min storbåt o ticka på i över 33 Knop iallfall

Postat: 21 aug 2006, 10:39
av frassemann
Gott det jansson jag nöjer mig med en solex jag tankar och tankar å han är ändå aldrig nöjd den gammle volvo pentan. :roll:

Postat: 21 aug 2006, 16:02
av Crooken
Angry_Buddha skrev:
Gilbert skrev:Passar gräjjena som är i dom? är de nå hållbarare gräjjer då? :D


Penta motorerna hade i stort sett exakt samma saker, dock är det några små skillnader



¤ finns inga grenrör utan vattenkylda avgaslimpor

¤ kamremsdreven har en annan härdning för att tåla saltvatten = lite starkare

¤ AQ171 hade en volym på 2,5liter med den såkallade marinveven, AQ131 & AQ141 vet jag inte vilken motorvolym de hade riktigt.

¤ B20 i marin utförande hade exakt samma spec som bilmotorn utom just avgaslimpan, vet ej vad beteckningen på den var i marint utförande

¤ För övrigt hade de alla samma topp och kammar som bilmotorer och alla delar passar att byta mellan marin och bilmotor


Se till att avgaslimpan inte blir tät... kan bli svårt att köra då och finns risk för vattenintag.... :roll: