lamporna i instrumentpanelen lyser inte

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Halmstad-Tompa
Uppkörning
Inlägg: 709
Blev medlem: 17 sep 2004, 22:32

lamporna i instrumentpanelen lyser inte

Inlägg av Halmstad-Tompa »

När jag vrider nyckeln till tändningsläge så lyser inte alla lamporna i instrumentpanelen som de alltid ha gjort...vad kan vara fel?

Har kollat alla lamporna i panelen och bytt spänningsregulator..eller generatorkol,laddningsrelä som det också kallas.

mattem
Uppkörning
Inlägg: 365
Blev medlem: 14 okt 2003, 20:27
Ort: Hässleholm/Skåne

Inlägg av mattem »

Menar du varningslamporna eller lamporna till reglagen mm?



På 740 så är det bara att plocka ut instrumenthuset och byta de dåliga lamporna. De håller ju inte i evighet då det är små glödlampor. Detta går att göra med instrumenthuset på plats underifrån, men det är krångligare än att lossa två skruvar som håller hela huset.

Samma sak med de lamporna till reglagen. Bara att plocka ut och byta.



Vet inte om det är samma sak på 940, men där är lamporna till reglagen lödade i en sockel så man måste byta både lampa och sockel för den nätta summan av 45:- stycket på volvo. Så jag ska till skroten och leta lampor till min bil...
Bild

Halmstad-Tompa
Uppkörning
Inlägg: 709
Blev medlem: 17 sep 2004, 22:32

Inlägg av Halmstad-Tompa »

Jag menar varningslamporna...alltså alla lamporna längst ner i panelen som lyser när du sätter på tändningen.

Har haft ur instrumentpanelen genom att lossa de två skruvarna och kollat alla glassockel lamporna och en var kass men den är numera bytt.



Bilen är en 740 GLE 87

mattem
Uppkörning
Inlägg: 365
Blev medlem: 14 okt 2003, 20:27
Ort: Hässleholm/Skåne

Inlägg av mattem »

Ok.. kolla så att kabeln till ladningslampan är hel. Brukar bli kabelbrott i kabelstammen under motorn pga värmen gör att isoleringen spricker på kablarna...



När min kabel var av så lös inte alla varningslamporna...
Bild

Halmstad-Tompa
Uppkörning
Inlägg: 709
Blev medlem: 17 sep 2004, 22:32

Inlägg av Halmstad-Tompa »

Ok, ska kolla detta!

Tack för svar!

Användarvisningsbild
Frankenberg
Uppkörning
Inlägg: 809
Blev medlem: 02 apr 2006, 09:06
Kör: Volvo 745 GL
Ort: Kungälv (utanför gbg)
Kontakt:

Inlägg av Frankenberg »

vill inte ge ett korkat svar men antar att alla lampor är säkrade?. kolla säkringarna :-) brukar ja alltid kolla först
Volvo 745 GL ( Såld ) ---- http://www.garaget.org/?car=158352" onclick="window.open(this.href);return false;
Volvo S60 2.4T ( "Brukis" )---- http://www.garaget.org/?car=98338" onclick="window.open(this.href);return false;
Volvo 964 3.0E ( Död :( ) ---- http://www.garaget.org/?car=37028" onclick="window.open(this.href);return false;

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Inlägg av Hesselgren »

744gleRalf skrev:vill inte ge ett korkat svar men antar att alla lampor är säkrade?. kolla säkringarna :-) brukar ja alltid kolla först


när alla varningslampor slutar att fungera när man drar på nyckeln så är det oftast laddregulatorn (som han redan bytt) eller kabeln till laddlampan eller att laddlampan är trasig, finns ingen säkring som säkrar av bara varningslamporna.



mycke dumt konstruerat kan man tycka men.. :wink:



MVH Micke

Användarvisningsbild
Frankenberg
Uppkörning
Inlägg: 809
Blev medlem: 02 apr 2006, 09:06
Kör: Volvo 745 GL
Ort: Kungälv (utanför gbg)
Kontakt:

Inlägg av Frankenberg »

wumpscut skrev:
744gleRalf skrev:vill inte ge ett korkat svar men antar att alla lampor är säkrade?. kolla säkringarna :-) brukar ja alltid kolla först


när alla varningslampor slutar att fungera när man drar på nyckeln så är det oftast laddregulatorn (som han redan bytt) eller kabeln till laddlampan eller att laddlampan är trasig, finns ingen säkring som säkrar av bara varningslamporna.



mycke dumt konstruerat kan man tycka men.. :wink:



MVH Micke


aha ajja.. elektriker skada som ja kallar det :).. de e de enda man hör från handledaren "KOLLA SÄKRINGEN!" :D
Volvo 745 GL ( Såld ) ---- http://www.garaget.org/?car=158352" onclick="window.open(this.href);return false;
Volvo S60 2.4T ( "Brukis" )---- http://www.garaget.org/?car=98338" onclick="window.open(this.href);return false;
Volvo 964 3.0E ( Död :( ) ---- http://www.garaget.org/?car=37028" onclick="window.open(this.href);return false;

Datorskrotarn'
Uppkörning
Inlägg: 346
Blev medlem: 01 aug 2004, 18:48
Ort: Ludvika

Re: lamporna i instrumentpanelen lyser inte

Inlägg av Datorskrotarn' »

Jag hade x-akt lika på min "pudasholk" när jag köpte den men efter att fått kretskortet på baksidan av instrumenttavlan utbytt så fungerade det perfekt igen, testa med en annan tavla tillfälligt så ser du ju om det fungerar på den och har på så vis "delvis" hittat felet, leta taskiga lödningar eller byt kretskort alt. hela "instrumenttavlan" så får du tillbaka "julgransbelysningen" framför ratten innan du startar bilen :P



Kan ju såhär i efterhand tillägga att h-bromslampan & helljus-lampan fungerade, om jag minns rätt så fungerade även "pilen" som visade om jag hade "w-läget" i på vxl-lådan.
Halmstad-Tompa skrev:När jag vrider nyckeln till tändningsläge så lyser inte alla lamporna i instrumentpanelen som de alltid ha gjort...vad kan vara fel?

Har kollat alla lamporna i panelen och bytt spänningsregulator..eller generatorkol,laddningsrelä som det också kallas.
V70 AWD -00 Ludvika

hullan
Färsk användare
Inlägg: 13
Blev medlem: 06 jun 2006, 01:00
Ort: Kristianstad

Inlägg av hullan »

Om alla lamporna är döda(oljetryck, bromskrets etc...) har det med instrumentpanelen/kretskortet att göra... så föregående man är på rätt spår...



Hade det varit fel på D+ kabeln mellan generatorn och och laddlampan hade ju inte de andra lamporna också slocknat :)



Det fungerar som så att den lilla 3w(tror jag?)-laddningslampan skickar en magnetsignal till generatorn att den ska börja ladda, om inte laddningslampan funkar får inte generatorn någon signal och fattar inte vad den ska göra...



Är det en 740 du har så kan du starta bilen och varva upp den till 3000 rpm ca så börjar generatorn ladda och sen laddar den som den ska tills du stannar bilen nästa gång... fungerar dock inte på 940...



Johan

Busgrabb
Övningskörning
Inlägg: 135
Blev medlem: 11 okt 2005, 01:02
Ort: Göteborg

Inlägg av Busgrabb »

hullan skrev:Om alla lamporna är döda(oljetryck, bromskrets etc...) har det med instrumentpanelen/kretskortet att göra... så föregående man är på rätt spår...



Hade det varit fel på D+ kabeln mellan generatorn och och laddlampan hade ju inte de andra lamporna också slocknat :)



Det fungerar som så att den lilla 3w(tror jag?)-laddningslampan skickar en magnetsignal till generatorn att den ska börja ladda, om inte laddningslampan funkar får inte generatorn någon signal och fattar inte vad den ska göra...



Är det en 740 du har så kan du starta bilen och varva upp den till 3000 rpm ca så börjar generatorn ladda och sen laddar den som den ska tills du stannar bilen nästa gång... fungerar dock inte på 940...



Johan


Jodå fungerar på 940 med....men runt 4000 Rpm

hullan
Färsk användare
Inlägg: 13
Blev medlem: 06 jun 2006, 01:00
Ort: Kristianstad

Inlägg av hullan »

där ser man, lär sig något nytt var dag!

Sandman
Färsk användare
Inlägg: 6
Blev medlem: 12 nov 2006, 18:41

Inlägg av Sandman »

Lånar denna tråden ett slag istället för att skapa en ny i första hand.

En hel del relevant relaterat till mitt problem har faktiskt sagts här, men trådskaparen har inte avslutat med att svara om informationen stämde och löste felet.





Problemet jag har är följande, mycket likt:



740 GLE 87

B230E ca 32000 mil



Bilen laddar inte. Först laddade den men mycket dåligt och batteriet drog ut på två veckor, sedan en vecka, sedan en dag och nu laddar den inte alls utan kör på batteriet.



Efter ett tags funderande tänkte jag "Det är nog laddningsregulatorn/kolen som är tokslut".

Så jag åkte då och köpte en ny sådan och tog fram multimeten för att mäta att det verkligen var så att den inte laddade och inte bara att strömmen tog vägen någon annanstans.



Mätte då batteriet: 13V+

Skulle sedan starta bilen och se hur spänningen låg med bilen igång.

Då märker jag till min fasa att laddningslampan inte lyser i intrument panelen när man vrider runt nyckeln längre, inte heller oljelampan.

Dom HAR gjort det innan under tiden som laddningen blivit sämmre och sämmre.

Startade bilen bara för att kolla om den laddade ändå. = 12V mellan polerna, och sjunker.



Då tänker jag "Eh... ja här kan jag ju byta laddningsregulatorn hur många gånger jag vill. Generatorn kommer inte ladda utan laddningslampan."

Så jag testar alla säkringar och finner då att alla lampor som inte lyser i instrumenthuset går till säkring 12. Men denna här hel... Hmm.

River ut instrumenthuset och kontrollerar alla lampor, dom är hela. Inget ser bränt eller trasigt ut. Hittar dock en kabel som inte är ansluten av någon anledning. Sätter dit den och yttertemperaturmätaren fungerar numera :P

Samt en kabelskoanslutning till hastighetsmätaren som ingenting är anslutet till... funktion..?

Men laddningslampan är fortfarande stendöd... den tänds inte heller när motorn startas, eller någon annan lampa förutom bältesvarnings lampan som sitter på egen säkring.



Så då började jag fundera. Det är nämligen som så att Overdrive lampan och handbromslampan också sitter på samma säkring, dom har heller aldrig lyst tidigare. Det enda som sitter på den säkringen som jag inte kollat om det fungerar är backbelysningen. Men allt annat på den kretsen är kollat, och dött.

Bör dock tillägas att OD och handbroms har "tvivelaktig" funktion. = Fungerar dåligt, och när den känner för det. Ett problem att tackla senare men det kanske är en separat anledning till att lamporna inte lyser och de bara råkar sitta på samma säkring?



Jag kollade kabeldragningen från generatorn. Dock inte så noga eftersom tidigare ägare ersatt den tunna orginalkabeln med två mycket fetare kablar.

Samma problem tidigare?



Så här kommer mina frågor då:



1.

Är det så att denna krets (säkring 12, tändningslampa mm) får sin matning ifrån anslutningen på generatorn och kan sluta fungera om generatorn är trasig, även om den inte ens är igång?



2.

Om det är så. Kan det räcka att byta laddningsregulatorn/kol eller tyder det på ett grövre fel i generatorn?

Rep. boken verkar antyda det men går som vanligt inte in på detalj någonstans.



3.

Stämmer det att generatorn kan börja ladda om man varvar upp motorn till 3000 varv även om (3w?) lampan är trasig?

Vore ju kalas!

Sandman
Färsk användare
Inlägg: 6
Blev medlem: 12 nov 2006, 18:41

Inlägg av Sandman »

En bra karl reder sig själv.

Är det så?



Redovisning med svar på mina egna frågor till näste man som läser tråden:



Bytte laddningsregulator men laddningslampan började inte lysa för det.

Mätte mellan polerna och bilen laddade inte. ca 12 V mot 13.5V innan start.



Jag testade att varva upp bilen till 3000 varv. Då blinkade alla lampor till och bilen började faktiskt ladda! 14.5V melan polerna.



Då hade jag alltså löst problemet med att bilen inte laddade. Kvar stod bekymret att lamporna till säkring 12 inte lös i instrumentpanelen.

Lade i backlampan för att försäkra mig om att den inte heller lös.

Såg då att den visst då lös. Och när jag sedan satte mig i bilen för att stänga av tändingen såg jag att batterilampan lös igen!

Den gjorde inte det innan start, men efter att jag varvat upp till 3000 varv en gång så hoppade den alltså till liv.



Oljelampan lös inte eftersom jag upptäckte att den svarta kabeln till givaren helt enkelt var avsliten.

OD'n fungerar fortfarande bara ibland och jag antar att det är därför lampan inte heller lyser. Det är ett problem för sig, om jag har tur bara magneten.

Lampan till handbromsen lyser väl inte av samma anledning, antagligen är kontakten som ska känna av det helt enkelt trasigt.



Jag gav mig ut på en två timmars tur med allt elektriskt på för fullt... ja, precis allt ;)

Det gick finfint och jag upptäckte till min glädje dels att temperaturmätaren visade rätt men ännu mer glädjande att på något sätt hade jag fixat tankmätaren när jag höll på att gräva i instrumenthuset. Om det håller tvivlar jag på, men den fungerade hela vägen och genom flera omstarter och visar rätt!



Efter turen mätte jag på batteriet med avstängd motor och spänningen låg då på strax över 13.5 V, den hade alltså underhållsladdat batteriet som den skulle!





Problemet löst. Svar på mina frågor:



1.

Ja. Så verkar det vara. Är anslutningen till generatorn eller laddningsregulatorn kass lyser inte ens laddlampan i vissa fall.



2.

Nej det behöver inte vara gröve generatorfel. Att byta laddningsregulatorn och se över kabeldragning och jordpunkter räckte!

Kolen var bara halvt nerslitna i mitt fall så det verkar ha varit själva regulatorn.



3.

Japp. Generatorn börjar ladda om man ondskefullt varvar den kalla motorn över 3000 varv från tomgång!





Ska testköra nu i en vecka och återkommer sedan om problemet kvarstår eller nytt problem uppstår.

Inget svar = Fungerar bra.

Datorskrotarn'
Uppkörning
Inlägg: 346
Blev medlem: 01 aug 2004, 18:48
Ort: Ludvika

Inlägg av Datorskrotarn' »

Sandman skrev:En bra karl reder sig själv.

Är det så?



Redovisning med svar på mina egna frågor till näste man som läser tråden:



Bytte laddningsregulator men laddningslampan började inte lysa för det.

Mätte mellan polerna och bilen laddade inte. ca 12 V mot 13.5V innan start.



Jag testade att varva upp bilen till 3000 varv. Då blinkade alla lampor till och bilen började faktiskt ladda! 14.5V melan polerna.



Då hade jag alltså löst problemet med att bilen inte laddade. Kvar stod bekymret att lamporna till säkring 12 inte lös i instrumentpanelen.

Lade i backlampan för att försäkra mig om att den inte heller lös.

Såg då att den visst då lös. Och när jag sedan satte mig i bilen för att stänga av tändingen såg jag att batterilampan lös igen!

Den gjorde inte det innan start, men efter att jag varvat upp till 3000 varv en gång så hoppade den alltså till liv.



Oljelampan lös inte eftersom jag upptäckte att den svarta kabeln till givaren helt enkelt var avsliten.

OD'n fungerar fortfarande bara ibland och jag antar att det är därför lampan inte heller lyser. Det är ett problem för sig, om jag har tur bara magneten.

Lampan till handbromsen lyser väl inte av samma anledning, antagligen är kontakten som ska känna av det helt enkelt trasigt.



Jag gav mig ut på en två timmars tur med allt elektriskt på för fullt... ja, precis allt ;)

Det gick finfint och jag upptäckte till min glädje dels att temperaturmätaren visade rätt men ännu mer glädjande att på något sätt hade jag fixat tankmätaren när jag höll på att gräva i instrumenthuset. Om det håller tvivlar jag på, men den fungerade hela vägen och genom flera omstarter och visar rätt!



Efter turen mätte jag på batteriet med avstängd motor och spänningen låg då på strax över 13.5 V, den hade alltså underhållsladdat batteriet som den skulle!





Problemet löst. Svar på mina frågor:



1.

Ja. Så verkar det vara. Är anslutningen till generatorn eller laddningsregulatorn kass lyser inte ens laddlampan i vissa fall.



2.

Nej det behöver inte vara gröve generatorfel. Att byta laddningsregulatorn och se över kabeldragning och jordpunkter räckte!

Kolen var bara halvt nerslitna i mitt fall så det verkar ha varit själva regulatorn.



3.

Japp. Generatorn börjar ladda om man ondskefullt varvar den kalla motorn över 3000 varv från tomgång!





Ska testköra nu i en vecka och återkommer sedan om problemet kvarstår eller nytt problem uppstår.

Inget svar = Fungerar bra.


Bara en liten fråga; Har du känt på generatorn så att spolen inte "glappar", råkade själv ut för att en av mina tidigare volvon laddade bra alltsom oftast och ibland dåligt, sen upptäckte jag att generatorn började "äta" kol med onormal fart dvs på några månader slet den ner kolen och det såg inte jämt slitet ut heller(?) Jag bytte kol och körde vidare med "sporadisk" laddning som alltsom oftast fungerade bra för att upptäcka att kolen nästan var utslitna igen efter några månader?? Jag lossade remmen och kände på spolen som "glappade" lite och så skall det väl inte vara tänkte jag och bytte ut hela generatorn mot en utbytes från mekonomen. Voila' laddningen blev perfekt efter det. Lagren var slut så det var bara en tidsfråga innan generatorn skulle ha skurit ihop.
V70 AWD -00 Ludvika

Sandman
Färsk användare
Inlägg: 6
Blev medlem: 12 nov 2006, 18:41

Inlägg av Sandman »

Tack för den idén!



Jo de var lite ojämnt slitna faktiskt. Men det fungerar alltså felfrit nu efter att jag bytt laddningsregulatorn vs inte alls med den gamla.



Dock ska jag efter dina ord plocka loss regulatorn efter någon vecka och kika efter om onormalt slitage på kolen förekommer!



I så fall byter jag hela generatorn nästa gång det börjar strula :)

Datorskrotarn'
Uppkörning
Inlägg: 346
Blev medlem: 01 aug 2004, 18:48
Ort: Ludvika

Inlägg av Datorskrotarn' »

Testa bara att släppa lite på "remmen", då kan du känna om spolen glappar. Det behövs inte mycke glapp förränns kolen skall börja vandra "fram och tillbaka" och slita ojämnt :roll:


Sandman skrev:Tack för den idén!



Jo de var lite ojämnt slitna faktiskt. Men det fungerar alltså felfrit nu efter att jag bytt laddningsregulatorn vs inte alls med den gamla.



Dock ska jag efter dina ord plocka loss regulatorn efter någon vecka och kika efter om onormalt slitage på kolen förekommer!



I så fall byter jag hela generatorn nästa gång det börjar strula :)
V70 AWD -00 Ludvika

Sandman
Färsk användare
Inlägg: 6
Blev medlem: 12 nov 2006, 18:41

Inlägg av Sandman »

Humm...



Så det faktum att vattenpumpen tidigare skar och trillade av i flisor med resultat att remmarna till pump och generator slirrade isönder och blev vääldigt slaka och sedan slirrade i ett bra tag kan ha gjort att kolen var ojämnt slitna då?



Känner inget "glapp" i generatorn om det var det du menade att jag skulle känna på remmskivan?



Satte på ny pump, bytte alla remmar till Volvo Org. och nu fungerar det finfint.

Datorskrotarn'
Uppkörning
Inlägg: 346
Blev medlem: 01 aug 2004, 18:48
Ort: Ludvika

Inlägg av Datorskrotarn' »

Jomenvisst, jag menade att du skulle känna om remmskivan på generatorn glappar vilket kan orsaka att kolen sprätter lite "hit och dit" eller om den "vandrar" lite fram och åter?


Sandman skrev:Humm...



Så det faktum att vattenpumpen tidigare skar och trillade av i flisor med resultat att remmarna till pump och generator slirrade isönder och blev vääldigt slaka och sedan slirrade i ett bra tag kan ha gjort att kolen var ojämnt slitna då?



Känner inget "glapp" i generatorn om det var det du menade att jag skulle känna på remmskivan?



Satte på ny pump, bytte alla remmar till Volvo Org. och nu fungerar det finfint.
V70 AWD -00 Ludvika

Sandman
Färsk användare
Inlägg: 6
Blev medlem: 12 nov 2006, 18:41

Inlägg av Sandman »

Okej!



Hade för mig att jag gjorde det senast.



Men får ta och göra det i morgon när jag kommer hem en extra gång :)





Tack för input.

Skriv svar