lite problem med en volvo 740 GLE -85

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
kaviar
Färsk användare
Inlägg: 25
Blev medlem: 10 jul 2006, 01:17
Ort: iggesund

lite problem med en volvo 740 GLE -85

Inlägg av kaviar »

har lite problem med min nya införskaffade 740 GLE -85



första problemet



det är så att en kompis till mej kopplade in en stereo i min bil igår natt... sen ville inte overdriven funka. M46 om jag inte e helt bakom flötet????

så ja gläste lite här och mina kompisar säger att jag ska knacka lite på reläet.. iå med att jag inte vet vilket det är :oops: så knackade jag lite på alla.... tog sen av batterikabeln och ryckte lös relä för relä och satte tillbaka.. men fortfarande ingen lycka... vad ska jag göra.. någon som har ett råd att ge?



andra problemet



det är att mina fönsterhissar går extremt sakta ner.. men går bra upp?!? vad e problemet???



tredje problemet



det är som sagt denna volvo sjuka som alla andra har... jag kan helt enkelt inte lita på min bränslemätare :P ett väldigt ovanligt problem :P



fjärde problemet



det är att min bil rycker väldigt mycket när jag har under 20 liter i tanken (jag vet iaf att jag har runt 20 när den börjar rycka:P)

så jag vet itne vad som e problemet.. antar att det är någon av pumparna.. eller?????



femte problemet



det är att (mycket att läsa nu va :P) att... det var nå mer på den :P

nope värkar itne som det iaf.. men alla knapparna till vänster om ratten( dimljus osv) sitter fast?!? går det bara att riva dom och göra rent dom eller måste jag köpa nytt???





tacksam för alla svar jag får!



obs.. vill ha mer än 131 hästar! något billigt man kan göra???

gav btw 3000 för den och den gick rakt igenom besiktningen.. det var väl inte för mycket :P

Greensilver
Forumsfreak
Inlägg: 3217
Blev medlem: 20 apr 2003, 21:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Hej.



Välkommen till forumet. Läs gärna reglerna innan du börjar posta. En regel säger bland annat att ett inlägg skall ha en relevant topic. "Tjenare..." säger inte så mycket.
Bild

kaviar
Färsk användare
Inlägg: 25
Blev medlem: 10 jul 2006, 01:17
Ort: iggesund

Inlägg av kaviar »

okey.. sorry det var inget jag tänkte på... men det går väl att ändra

bamyl
Övningskörning
Inlägg: 176
Blev medlem: 02 apr 2006, 16:27

Inlägg av bamyl »

Hej Du !



1.

När din kompis va och mekade stereo, så kom han antagligen åt reläbryggan som sitter där bakom ask-koppen.



Pilla fram hela bryggan, ev lossa 2 st. skruvar tror jag. för att få fri sikt.

Kolla alla anslutningar och kolla själva relät i sockeln. Tror det sitter i kolumn nummer 2. ett avlångt (högre än de andra) relä. grått el. brunt.



kolla även så att han inte drog av några kablar under stereon när han pillade där...





2.

Det är ett klassiskt fel, är det eftermonterade fönsterhissar ?

Jag hade samma fel på min gamla 740, så jag plockade bort dörrsidorna och smorde upp alla slädar och kugg med vitt litumfett.



Kan även bero på att rutan har hamnat snett i vaggen, kolla så att rutan går rakt hela vägen, så den inte kilar fast någonstans. (tryck lite på en sida i taget)



3.

Ja, sök här på forumet ;) Massor av trådar.....



4.

Testa först att byta bränslefiltret. Så kanske pumparna får tillbaka sin gamla ork. ;)



5.

Det är bara att pilla bort dem och kanske göra rent med lite 5-56. eller så.

Men om de är ofrächa, så kan du ju alltid köpa nya eller begagnade.

Finns 1000-tals med sådan tillsalu ;)





6. Det där med att trimma maskiner utan turbo och 530. 531-toppar osv. får nog någon annan lägga sig i, för jag har fortfarande ingen koll på vad som skall vara till vad ? ;)



Lycka till med din maskin !



/Bamyl
Volvo 945 -93

B230FT 29.000 mil

Al_xxx
Uppkörning
Inlägg: 315
Blev medlem: 25 maj 2006, 20:38
Kör: Volvo 940 GL

Inlägg av Al_xxx »

Har lagt upp en tråd om just trimning osv. på B230E motor i forumet Allmäna problem.



Hoppas att den kommer växa lite mer än vad jag trodde i och med att de verkar finnas fler än jag som vill krydda upp motorn, så de e bara att försöka följa..



Kanske även skriva något om du har lite tips eller funderingar som inte jag eller någon annan tänkt på. tråden har titeln "Bytte av topp" eller liknande
740 TIC B230ET -85

940 GL B230FS -95

Jag vet att du anser att du förstår vad du tror att jag sa, men jag är inte säker på att du inser att vad du hörde inte är vad jag menade.

BildTake the Magic: The Gathering 'What Color Are You?' Quiz.

kaviar
Färsk användare
Inlägg: 25
Blev medlem: 10 jul 2006, 01:17
Ort: iggesund

Inlägg av kaviar »

japp ska kika in den... tänkte även göra som alla andra med detta med projekt men jag skäms nu.. måste bort med rosten innan :P

kaviar
Färsk användare
Inlägg: 25
Blev medlem: 10 jul 2006, 01:17
Ort: iggesund

Inlägg av kaviar »

tja igen... har nu kollat oljan i lådan... *grå olja :(* bytte ut den mot ny olja... hände inget speciellt med över växeln... tog bort kablarna på lådan och sprutade 5-56 och gnussade bort skit.. hände i vilket fall inget :( sen fick jag rådet att kolla filtret i OD:n.. sagt och gjort så jag tömde ur oljan och skruvade upp den lilla fyrkantiga saken i botten på OD:n... skitig som FAN.. ajja i vilket fall så rengjorde jag filtret med tryckluft och gjorde ren plattan.. tillbaka med skiten och gissa vad?!?!? INGET hände!! asså någon som har några råd om vad jag ska göra?? det klickar i reläet under askkoppen. lampan på instrumenten lyser... solinoiden eller vad det heter på lådan funkar... vad är felet???? vill verkligen inte byta låda.. i så fall blir det en m47?! 5 växlad låda istället... har jag glömt något att kolla?

Skriv svar