Sida 1 av 1

Tempvisaren la av

Postat: 26 jun 2006, 18:23
av jochen
Idag sjönk tempvisaren i kupén i bott. Vad kan ha hänt? Drar jag på värme kommer det värme och kalluft kommer det kalluft osv.



Symtomen på tempvisaren är att den går snabbt upp till mitten (normaltemp), och sedan "dör" den efter en stund och faller tillbaka.



Är det termostaten som är pajj eller vad kan felet vara?

Postat: 26 jun 2006, 20:12
av Rikard
kan va termostaten min mätare dog när den la av



M.V.H

Rikard 8)

Postat: 26 jun 2006, 21:32
av jonas_740
Men om det kommer värme hur fläkten så borde termostaten funka.

Men kör motorn varm och sen öppna huven och skän på den övre slangen till kylaren är den varm så är det nog temperaturgivaren sitter på toppen eller så har mätaren inne i bilen lagt av..



/Jonas

Postat: 27 jun 2006, 13:34
av jochen
Övre slangen är varm, Vart sitter tempgivaren? det finns tre kontakter som går in i toppen?

Postat: 27 jun 2006, 14:12
av Andreas
Det är den givaren som sitter närmast framänden på toppen under insugsröret som är till tempmätaren.

Postat: 02 jul 2006, 12:54
av jochen
Ok, tack :)



En Bilia-reparatör sa till mig att även ta bort mätartavlan och kolla så ingen skruv på baksidan är lös som jordar. Detta gjorde jag, men alla skruvar är fastsatta.

Postat: 05 sep 2006, 17:48
av zappa
Jag har samma fenomen i min 940 -92. När man kallstartar motorn visar mätaren på kallt, när motorn blir varm stiger mätaren men fallaer strax tillbaka till kall. Den kan göra några ryckningar under fallet.

Jag inbillar mig att det ät nåt i sjäva tempgivaren som börjar gllappa när motorn blir varm.

Har dock inte kommit mig för att resistansmäta givaren med kall respektive varm motor, men det är ju int så svårt att göra.

Återkommer med resistansvärden.

mvh

Zappa

Postat: 05 sep 2006, 19:54
av jonas_740
zappa skrev:Jag har samma fenomen i min 940 -92. När man kallstartar motorn visar mätaren på kallt, när motorn blir varm stiger mätaren men fallaer strax tillbaka till kall. Den kan göra några ryckningar under fallet.

Jag inbillar mig att det ät nåt i sjäva tempgivaren som börjar gllappa när motorn blir varm.

Har dock inte kommit mig för att resistansmäta givaren med kall respektive varm motor, men det är ju int så svårt att göra.

Återkommer med resistansvärden.

mvh

Zappa


Min 940 turbo - 91 är exakt lika dan. Har inte hunnit felsöka än.



Zappa: Hittar du felet så får du gärna skriva vad det var för fel.



/Jonas