Tempvisaren la av

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
jochen
Färsk användare
Inlägg: 8
Blev medlem: 17 okt 2005, 12:45
Ort: Skövde

Tempvisaren la av

Inlägg av jochen »

Idag sjönk tempvisaren i kupén i bott. Vad kan ha hänt? Drar jag på värme kommer det värme och kalluft kommer det kalluft osv.



Symtomen på tempvisaren är att den går snabbt upp till mitten (normaltemp), och sedan "dör" den efter en stund och faller tillbaka.



Är det termostaten som är pajj eller vad kan felet vara?
Volvo 940GL -94 B230FD

Rikard
Uppkörning
Inlägg: 570
Blev medlem: 10 jan 2004, 10:51
Ort: kista/stockholm

Inlägg av Rikard »

kan va termostaten min mätare dog när den la av



M.V.H

Rikard 8)
Bild

VOLVO 740 GLT 16V-88.SÅLD

volvoV70 2,5T AWD

Användarvisningsbild
jonas_740
Uppkörning
Inlägg: 725
Blev medlem: 22 dec 2005, 19:20
Ort: Huskvarna

Inlägg av jonas_740 »

Men om det kommer värme hur fläkten så borde termostaten funka.

Men kör motorn varm och sen öppna huven och skän på den övre slangen till kylaren är den varm så är det nog temperaturgivaren sitter på toppen eller så har mätaren inne i bilen lagt av..



/Jonas
Kör:
Finbilen: 940/S90 Turbo. B230FT, 19T,531, H-profil stakar osv...
Brukis: V70 T5 -98

jochen
Färsk användare
Inlägg: 8
Blev medlem: 17 okt 2005, 12:45
Ort: Skövde

Inlägg av jochen »

Övre slangen är varm, Vart sitter tempgivaren? det finns tre kontakter som går in i toppen?
Volvo 940GL -94 B230FD

Andreas
Forumsfreak
Inlägg: 3387
Blev medlem: 01 dec 2002, 22:09
Ort: Örebro

Inlägg av Andreas »

Det är den givaren som sitter närmast framänden på toppen under insugsröret som är till tempmätaren.

jochen
Färsk användare
Inlägg: 8
Blev medlem: 17 okt 2005, 12:45
Ort: Skövde

Inlägg av jochen »

Ok, tack :)



En Bilia-reparatör sa till mig att även ta bort mätartavlan och kolla så ingen skruv på baksidan är lös som jordar. Detta gjorde jag, men alla skruvar är fastsatta.
Volvo 940GL -94 B230FD

zappa
Färsk användare
Inlägg: 3
Blev medlem: 05 sep 2006, 16:20

Inlägg av zappa »

Jag har samma fenomen i min 940 -92. När man kallstartar motorn visar mätaren på kallt, när motorn blir varm stiger mätaren men fallaer strax tillbaka till kall. Den kan göra några ryckningar under fallet.

Jag inbillar mig att det ät nåt i sjäva tempgivaren som börjar gllappa när motorn blir varm.

Har dock inte kommit mig för att resistansmäta givaren med kall respektive varm motor, men det är ju int så svårt att göra.

Återkommer med resistansvärden.

mvh

Zappa

Användarvisningsbild
jonas_740
Uppkörning
Inlägg: 725
Blev medlem: 22 dec 2005, 19:20
Ort: Huskvarna

Inlägg av jonas_740 »

zappa skrev:Jag har samma fenomen i min 940 -92. När man kallstartar motorn visar mätaren på kallt, när motorn blir varm stiger mätaren men fallaer strax tillbaka till kall. Den kan göra några ryckningar under fallet.

Jag inbillar mig att det ät nåt i sjäva tempgivaren som börjar gllappa när motorn blir varm.

Har dock inte kommit mig för att resistansmäta givaren med kall respektive varm motor, men det är ju int så svårt att göra.

Återkommer med resistansvärden.

mvh

Zappa


Min 940 turbo - 91 är exakt lika dan. Har inte hunnit felsöka än.



Zappa: Hittar du felet så får du gärna skriva vad det var för fel.



/Jonas
Kör:
Finbilen: 940/S90 Turbo. B230FT, 19T,531, H-profil stakar osv...
Brukis: V70 T5 -98

Skriv svar