"Glödning" i extraljus

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Davidov
Färsk användare
Inlägg: 36
Blev medlem: 05 mar 2006, 13:58
Ort: Leksand

"Glödning" i extraljus

Inlägg av Davidov »

Hej!

En liten fundering bara, har tre st. Bosch extraljus

som man kan ha glödning i.

Men har hört att detta inte gillas av våra ordningsmakter? :roll:

Det är ju grymt snyggt men är det lagligt eller??

Hört massa olika bud nu och undrar vilket som är sant!

//David

Användarvisningsbild
MattisH
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5171
Blev medlem: 25 maj 2003, 23:24
Kör: Fabia & Vitara
Ort: Hässleholm

Inlägg av MattisH »

Tja, det finns ju små satser som innehåller lamphållare och sladd för det ända målet. Dessutom finns det ju original på nya extraljusen så varför inte ? Om polisen mot förmodan skulle stoppa dig iaf är det bara till att säga att du har dom där för att slippa kondens på glaset :lol:
Säger Mathias som kör Zukan
Bild

bamyl
Övningskörning
Inlägg: 176
Blev medlem: 02 apr 2006, 16:27

Inlägg av bamyl »

Hej hopp !



Förglödning och inbyggda parkeringsljus i extraljusen är enligt polisen olagligt, då de påstår att fordonsbilden vid dålig sikt kan ändras.

"Att bilen ser ut som ett tåg då eller ?"



Nåja, men det finns dock inte någon som kan styrka detta i lagboken, ingen som jag har träffat på i alla fall.



Skulle de stanna dig för det, så skulle jag nog fundera på om ordningsmakten har lite fel prioriteringar...



Mvh



Bamyl

T.Q.M
Forumsnarkoman
Inlägg: 4020
Blev medlem: 07 sep 2004, 19:56
Kör: SAAB

Inlägg av T.Q.M »

Glödljus ger även en tvåa vid besiktningen. För att Man får ej ha Mer än två halvljus och att parkeringsljus ska sitta på bilens "kanter" eller så nära som möjligt. Så för att slippa onödiga tvåor, släck dom :wink:. Hur det är med Polisen beror som vanligt på var man bor i lanet. I vissa distrikt är dom benhårda på att man absolue inte får ha dom tända. Å i vissa bryr dom sig inte alls :|
Över and ut!

Manke
Forumsfreak
Inlägg: 3264
Blev medlem: 13 jul 2005, 20:48
Ort: Leksand / Arjeplog

Inlägg av Manke »

Blev stoppad i Lördags pga av det, visserligen så hade jag dimljus, halvljus + fem xtraljus med "glim".

Men då förklarade han att "glimmet" räknades typ som halvljus å fick bara användas tillsammans med parkeringsljus.

Användarvisningsbild
forbo
Van forumsanvändare
Inlägg: 1388
Blev medlem: 25 mar 2004, 14:27
Ort: Malung (Dalarna)

Inlägg av forbo »

Dra in sladdarna i kupén och koppla dom till en knapp.



Gjorde jag när jag kopplade in glödljus i mina extraljus.



Smidigt när man ska besikta osv.. iofs så kan man ju även sätta på stenskottsskydden med.

Crooken
Uppkörning
Inlägg: 617
Blev medlem: 01 dec 2004, 23:49
Ort: Framsidan

Inlägg av Crooken »

bamyl skrev:Hej hopp !



Förglödning och inbyggda parkeringsljus i extraljusen är enligt polisen olagligt, då de påstår att fordonsbilden vid dålig sikt kan ändras.

"Att bilen ser ut som ett tåg då eller ?"



Nåja, men det finns dock inte någon som kan styrka detta i lagboken, ingen som jag har träffat på i alla fall.



Skulle de stanna dig för det, så skulle jag nog fundera på om ordningsmakten har lite fel prioriteringar...



Mvh



Bamyl


Så länge glödljuset är vitt kan inte polisen stoppa dig.

Då skulle dom få stoppa i princip varenda nya bil som kör.

Om du dock har dom i en annan fär (orange som mig själv) så blir dom kinkigare
Kör: Kia Cee'd -08, Skoda PickUp och Kawasaki Ultra 150

Bild

Wirre740
Van forumsanvändare
Inlägg: 1292
Blev medlem: 30 jan 2003, 23:23
Kör: 960 3,0 24V -97
Ort: Hagfors
Kontakt:

Inlägg av Wirre740 »

Crooken skrev:
bamyl skrev:Hej hopp !



Förglödning och inbyggda parkeringsljus i extraljusen är enligt polisen olagligt, då de påstår att fordonsbilden vid dålig sikt kan ändras.

"Att bilen ser ut som ett tåg då eller ?"



Nåja, men det finns dock inte någon som kan styrka detta i lagboken, ingen som jag har träffat på i alla fall.



Skulle de stanna dig för det, så skulle jag nog fundera på om ordningsmakten har lite fel prioriteringar...



Mvh



Bamyl


Så länge glödljuset är vitt kan inte polisen stoppa dig.

Då skulle dom få stoppa i princip varenda nya bil som kör.

Om du dock har dom i en annan fär (orange som mig själv) så blir dom kinkigare


Finns vissa mått som gäller för detta..



Måttet mellan parkerings ljusen måste vara minst 60cm, sitta minst 35cm över marken.. har för mig att det finns ett mått på hur långt in från hörnen dom får sitta oxå.. Kan kolla upp detta om det är någon som seriöst intressera.



/Micke
240 Turbo -81, 960 3,0 -97, 245 DL -75, 245 DL -76, 245 GL -91, 940 Polar -95.

Skriv svar