hur se skillnad på fjädrar???

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Greger Svärd
Färsk användare
Inlägg: 53
Blev medlem: 09 okt 2005, 22:23
Ort: Växjö

hur se skillnad på fjädrar???

Inlägg av Greger Svärd »

Ja den topiken säger nog allt :wink: . Har blivit lovad en uppsättning fjädrar och dämpare av bror min till 740:n som han köpt på biltema och inte har användning av. Min fråga nu är hur ser jag skillnad på bak och framfjädrar?



Har för mig att Bakfjädrarna oftast är lite kortare än fram om man nu inte skulle vilja ha lite mer framåtlut på bilen. :D rätta mig gärna om jag har fel.



Vid bytet måste ju antagligen bromsoket demonteras oxå men behöver man verkligen byta bultarna som volvo rekomenderar eller går det bra att använda de gamla och bara rengöra dem och lägga på gänglås.?



Funkar allt bra så här långt passar jag nog på att byta handbroms-backarna samtidigt och smörja upp vajern lite. Detta då jag inte har haft någon bromsverkan på handbromsen sedan förra besiktningen. Däremot har det varit ett fasligt skrapande i bakvagnen så jag anar vad det kommit från.



Bilen är en 744 GLE 88:A med 70'000 mil på mätaren.

Jens.L
Forumsfreak
Inlägg: 3023
Blev medlem: 23 sep 2004, 22:11
Kör: Volvo 940
Ort: Sala
Kontakt:

Inlägg av Jens.L »

Du ser utan tvekan skillnad på fram och bak fjädrarna.



Dom till vänster är fram och dom till höger är bak

Bild
Volvo 940 Turbo 1997

knacket
Övningskörning
Inlägg: 136
Blev medlem: 30 apr 2006, 21:57

Inlägg av knacket »

byta bultar låter onödigt. ta du dom gamla :wink:
//Knacket

steifan
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5828
Blev medlem: 19 jul 2005, 21:10
Kör: 740 GLT 16 VALVE
Ort: Falun
Kontakt:

Inlägg av steifan »

Tufft med 70 000 mil på mätaren, fixa upp lite bilder på bilen! :)
Volvo 740 GLT 16V -88 / BMW 323 Ci -00 / BMW 325i -06

Skriv svar