Tips inför byte av 745 till något nyare
Tips inför byte av 745 till något nyare
Ska byta min 745:a till ngt nyare.
Har fått ett pris på en 945:a -94, 36´mil, skapligt skick, allt fungerar (bakrutetorkare är på g att ge sig), turbo renoverad för ca 3000 mil sedan
Det är en fd polisbil, turbo, med Hundburarna kvar, vilket jag vill ha (har två hundar).
Nybesiktigad, och pris begärt 18 000:-
Är det ett OK pris, har tittat runt på beg marknaden och det ser OK ut men ville kolla med er proffs.
Finns det ngt mer jag behöver tänka/kolla på med tanke att det är en fd polisbil?
J
Har fått ett pris på en 945:a -94, 36´mil, skapligt skick, allt fungerar (bakrutetorkare är på g att ge sig), turbo renoverad för ca 3000 mil sedan
Det är en fd polisbil, turbo, med Hundburarna kvar, vilket jag vill ha (har två hundar).
Nybesiktigad, och pris begärt 18 000:-
Är det ett OK pris, har tittat runt på beg marknaden och det ser OK ut men ville kolla med er proffs.
Finns det ngt mer jag behöver tänka/kolla på med tanke att det är en fd polisbil?
J
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1744
- Blev medlem: 20 feb 2004, 13:20
- Kör: Volvo v70, s70
- Ort: Göteborg
Re: Behöver hjälp
Johnny99 skrev:Ska byta min 745:a till ngt nyare.
Har fått ett pris på en 945:a -94, 36´mil, skapligt skick, allt fungerar (bakrutetorkare är på g att ge sig), turbo renoverad för ca 3000 mil sedan
Det är en fd polisbil, turbo, med Hundburarna kvar, vilket jag vill ha (har två hundar).
Nybesiktigad, och pris begärt 18 000:-
Är det ett OK pris, har tittat runt på beg marknaden och det ser OK ut men ville kolla med er proffs.
Finns det ngt mer jag behöver tänka/kolla på med tanke att det är en fd polisbil?
J
Tycker priset låter väldigt bra.
Och en polisbil brukar inte vara dåligt köp då jag är inne på min andra vet flera kompisar till mig som kör gamla polisbilar och de är väldigt nöjda.
Jämnför med denna tex?
http://www.blocket.se/vi/7952589.htm?ca=15_s
-
- Forumsfreak
- Inlägg: 3217
- Blev medlem: 20 apr 2003, 21:06
- Ort: Sverige
- Kontakt:
Och det är ju positivt. Var jävligt nära på en snutkärra innan jag bestämde mig för hålla kvar fars gamla 945:a.ThaSaint skrev:Siqqe skrev:Jag har inga som helst belägg för detta, men är inte polisbilar i överlag väldigt bra servade och alltid använt fina oljor etc etc?
jo Generellt Alltid servade på märkesverkstad åxå.
//Erik
-
- Uppkörning
- Inlägg: 594
- Blev medlem: 05 okt 2003, 16:21
- Ort: Lidköping (4 mil från skövde vid vänerns fot):)
Forumskurs: Varför man inte skall köpa gammal snutkärra Del 1
Oj,oj... Man behöver ha haft en snutbil för att fatta hur slut de egentligen är, har haft 5 stycken gamla snutbilar senaste 2 åren och kan sammanfatta allihop som riktigt slut.
Först och främst brukar karosserna se ut som stryk, i regel alltid krockade nån gång, kom också ihåg att kriterierna för inlösen vid krock då de går som riktiga polisbilar är helt andra, hur jävla illa det än är brukar de lagas upp. På min första var torpedväggen inkl fjädertorn helt krokiga och vridna. Sen har vi detta med de beryktade hålen i taken, har man tur har man bara ett, dock är 2-4 bjässehål i taket inget ovanligt.
(Om ni undrar varför så är det till siren och blåljus etc)
Sen också i regel alltid, buckliga och jävliga.
Sparkar, slag, gatstenar förbannade knarkare sätter sina spår.
Sen lite annat smått och gott som sönderkapad grill för blixtljus, blå färg här och där, rester efter polisdekaler och liknande.
Så kosmetiskt sett brukar en gammal snuthink inte vara nåt att ha.
Sen ivändigt:
Sönderborrade överallt, trasiga stolar (främst efter hölster och annan utrsustning de har i bältet)
I min sista snutkärra. en 97" som rullat 37" mil i småstad, fick jag byta allt utom en dörrsida och en golvmatta, reste var kass, innertak instrumentpanel, dörrsidor ja rubbet.
Ovan backspegeln, sitter alltid en konsoll med knappar för siren och liknande, tar man bort denna får man ett jätte hål i innertaket då det går 5 cm tjock kabelhärva genom innertaket där.
Elhissar med styrning av c-lås till bakdörrarna, och där man inte kan styra passagerarsidan från förarssidan. Elen är alltid omdragen så det räcker inte med att bara byta kabelhärvan i dörren utan man måste riva loss all el fram till säkringsboxen.
Kom ihåg att en snutbil har en helsikes massa mer el framdraget överallt till diverse utrustning och denna är rent helvete att dra loss, gjorde detta själv på min förra Blev en halvpall med 2 pallkragar med elhärvor.
ock går de ej heller att ta loss all el eftersom mycket ligger "ihop" med resterande el till motorstyrning och lyktor.
Men om nu inredet är bra och helt, hur kul är det med ett galonbaksäte och fula framstolar som är i hälften galon med nackstödsförlängare (Sitter på många snutkärror då många poliser är långa)
Även bälten och ratt brukar vara trasiga och söndertuggade.
På Kombi dvs gamla hundbilar, räkna med at byta hela bagagen
Sen detta med service, ja visst de är ju "skötta" om man säger sig så oljan är bytt när den skall och allt på en snutbil lagas så fort det är trasigt.
Men och andra sidan har en snutbil gått järnet sen den var ny, går ju inte direkt och ligga och fisköra om man jagar en biltjuv ?
Ta bara detta med grenrören, är i regel alltid spruckna, tom på de få snutbilar som är lågmilade. På min 940 Snut 93, var det så satans sprucket att det var stora hål
Tänk på att en Taxi som kanske rullat det dubbla jämt emot en snutbi oftast är dubbelt så "bra"
Där har du lite och tänka på...
Skall du mot all förmodan köpa ändå, försök köp den riktigt billigt isf.
//Anders
Leg polisbilskännare
Oj,oj... Man behöver ha haft en snutbil för att fatta hur slut de egentligen är, har haft 5 stycken gamla snutbilar senaste 2 åren och kan sammanfatta allihop som riktigt slut.
Först och främst brukar karosserna se ut som stryk, i regel alltid krockade nån gång, kom också ihåg att kriterierna för inlösen vid krock då de går som riktiga polisbilar är helt andra, hur jävla illa det än är brukar de lagas upp. På min första var torpedväggen inkl fjädertorn helt krokiga och vridna. Sen har vi detta med de beryktade hålen i taken, har man tur har man bara ett, dock är 2-4 bjässehål i taket inget ovanligt.
(Om ni undrar varför så är det till siren och blåljus etc)
Sen också i regel alltid, buckliga och jävliga.
Sparkar, slag, gatstenar förbannade knarkare sätter sina spår.
Sen lite annat smått och gott som sönderkapad grill för blixtljus, blå färg här och där, rester efter polisdekaler och liknande.
Så kosmetiskt sett brukar en gammal snuthink inte vara nåt att ha.
Sen ivändigt:
Sönderborrade överallt, trasiga stolar (främst efter hölster och annan utrsustning de har i bältet)
I min sista snutkärra. en 97" som rullat 37" mil i småstad, fick jag byta allt utom en dörrsida och en golvmatta, reste var kass, innertak instrumentpanel, dörrsidor ja rubbet.
Ovan backspegeln, sitter alltid en konsoll med knappar för siren och liknande, tar man bort denna får man ett jätte hål i innertaket då det går 5 cm tjock kabelhärva genom innertaket där.
Elhissar med styrning av c-lås till bakdörrarna, och där man inte kan styra passagerarsidan från förarssidan. Elen är alltid omdragen så det räcker inte med att bara byta kabelhärvan i dörren utan man måste riva loss all el fram till säkringsboxen.
Kom ihåg att en snutbil har en helsikes massa mer el framdraget överallt till diverse utrustning och denna är rent helvete att dra loss, gjorde detta själv på min förra Blev en halvpall med 2 pallkragar med elhärvor.
ock går de ej heller att ta loss all el eftersom mycket ligger "ihop" med resterande el till motorstyrning och lyktor.
Men om nu inredet är bra och helt, hur kul är det med ett galonbaksäte och fula framstolar som är i hälften galon med nackstödsförlängare (Sitter på många snutkärror då många poliser är långa)
Även bälten och ratt brukar vara trasiga och söndertuggade.
På Kombi dvs gamla hundbilar, räkna med at byta hela bagagen
Sen detta med service, ja visst de är ju "skötta" om man säger sig så oljan är bytt när den skall och allt på en snutbil lagas så fort det är trasigt.
Men och andra sidan har en snutbil gått järnet sen den var ny, går ju inte direkt och ligga och fisköra om man jagar en biltjuv ?
Ta bara detta med grenrören, är i regel alltid spruckna, tom på de få snutbilar som är lågmilade. På min 940 Snut 93, var det så satans sprucket att det var stora hål
Tänk på att en Taxi som kanske rullat det dubbla jämt emot en snutbi oftast är dubbelt så "bra"
Där har du lite och tänka på...
Skall du mot all förmodan köpa ändå, försök köp den riktigt billigt isf.
//Anders
Leg polisbilskännare
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1334
- Blev medlem: 04 apr 2004, 12:50
- Ort: kristinehamn kör:v70n 2,4d v70 2,5d
- Kontakt:
http://www.bilauktioner.com/ kolla där istället..där kan du få 96er för samma pris..ja köpte min där..
Ursäkta rubriken, tack moderatorn.
Varför just en snutbil, jag ska ha den som "hundbil" därför är det perfekt med inbygda burar som är mycket större än om man köper till en bur. Burarna har fläkt går att öppna så de kommer ut i baksätet ifall man blir påkörd bakifrån.
Ovanför vid backspegeln, den konsolen fungerar och styr innebelysning samt burarna, ser inte det som hinder.
Han som haft den efter Polisen, har bytt en massa saker sedan han köpte den. Så jag tror att han fixat det mesta som behövs.
Det jag mest undrade över, var är priset OK? Bara burarna får jag 6-7000 för om jag säljer separat (nu vill jag ha dem men men)
Är det andra specialgrejor typ bromsar, framvagnsdelar dvs slitagesaker som är annorlunda pga det är en polisbil? Det kanske blir dyrare att byta dessa?
Tack en än gång för alla svar.
J
Varför just en snutbil, jag ska ha den som "hundbil" därför är det perfekt med inbygda burar som är mycket större än om man köper till en bur. Burarna har fläkt går att öppna så de kommer ut i baksätet ifall man blir påkörd bakifrån.
Ovanför vid backspegeln, den konsolen fungerar och styr innebelysning samt burarna, ser inte det som hinder.
Han som haft den efter Polisen, har bytt en massa saker sedan han köpte den. Så jag tror att han fixat det mesta som behövs.
Det jag mest undrade över, var är priset OK? Bara burarna får jag 6-7000 för om jag säljer separat (nu vill jag ha dem men men)
Är det andra specialgrejor typ bromsar, framvagnsdelar dvs slitagesaker som är annorlunda pga det är en polisbil? Det kanske blir dyrare att byta dessa?
Tack en än gång för alla svar.
J
-
- Forumsfreak
- Inlägg: 3217
- Blev medlem: 20 apr 2003, 21:06
- Ort: Sverige
- Kontakt:
Men Volvo-Anders, vad är det för snuthäckar du brukar köpa? Köper man bilar med 37 000 mil på mätarn så får man räkna med att de inte är i nyskick.
Jag köpte en 940 TIC -96:a som gått 14 000, lite knölig här och där men absolut värt pengarna. Galonbaksäte är ju bara fräckt! Men visst - man skall inte köpa en snuthäck om man värdesätter blank lack och helfin inredning. En snuthäck köper man för att få en bra, säker bil billigt som man inte behöver må dåligt när man kastar in hunden i.
Jag köpte en 940 TIC -96:a som gått 14 000, lite knölig här och där men absolut värt pengarna. Galonbaksäte är ju bara fräckt! Men visst - man skall inte köpa en snuthäck om man värdesätter blank lack och helfin inredning. En snuthäck köper man för att få en bra, säker bil billigt som man inte behöver må dåligt när man kastar in hunden i.
Det ska vara en andrabil till hundarna och tjejen, inte att skjutsa tjejen till svärföräldrarna eller till kyrkan.
Min 745:a som gått 42´tror jag börjar bli dyr att köra ganska snart. Motorn går som en klocka men allt det andra böjar bli dags att byta igen.
Den nyare bilen har haft en period där den ägaren har byt diverse saker så jag tänkte att det blir bättre.
Får jag runt 9000 för min + ca 3500 för hundburen i min gamla så blir "uppgraderingen" ifrån -90 till -94 och 745 till 945 inte speciellt dyr.
J
Min 745:a som gått 42´tror jag börjar bli dyr att köra ganska snart. Motorn går som en klocka men allt det andra böjar bli dags att byta igen.
Den nyare bilen har haft en period där den ägaren har byt diverse saker så jag tänkte att det blir bättre.
Får jag runt 9000 för min + ca 3500 för hundburen i min gamla så blir "uppgraderingen" ifrån -90 till -94 och 745 till 945 inte speciellt dyr.
J
-
- Uppkörning
- Inlägg: 594
- Blev medlem: 05 okt 2003, 16:21
- Ort: Lidköping (4 mil från skövde vid vänerns fot):)
Greensilver skrev:Men Volvo-Anders, vad är det för snuthäckar du brukar köpa? Köper man bilar med 37 000 mil på mätarn så får man räkna med att de inte är i nyskick.
Jag köpte en 940 TIC -96:a som gått 14 000, lite knölig här och där men absolut värt pengarna. Galonbaksäte är ju bara fräckt! Men visst - man skall inte köpa en snuthäck om man värdesätter blank lack och helfin inredning. En snuthäck köper man för att få en bra, säker bil billigt som man inte behöver må dåligt när man kastar in hunden i.
Har haft 2 stycken som rullat runt 20 000 mil, (En 16, en 22) och kan inte påstå de vara bättre än de som rullat det dubbla.
Snarare tvärtom, de lågmilade har krånglat mindre än de långmilade.
Förmodligen eftersom fler prylar är bytt på långmilarna.
Ser absolut inte gamla snuthäckar som bra köp, endast om man nu skall riva dem i delar och sälja iväg, till det är de utmärkta.
Och som jag sa tidigare, kan en snutbil till viss mån vara ett bra köp, men då måste det vara pris därefter.
Marknaden på 940 idag är nästintill körd i bott, och det är inga bekymmer att leta fram "vanliga" 940s som inte tjänstgjort som polisbilar till precis samma pris.
För hur kul är det egentligen med galonbaksäte, hål i taket och bucklig bil när man kan få en annan för samma pengar ?
Dessutom är de svårkrängda som attans, som sagt många vill inte ha gamla polisbilar, är ju inte direkt en bil för den som inte kan skruva ?
En ex polisbil går sönder mer och krånglar mer än en vanlig, så är det bara...
Ni får säga vad ni vill, men se dessa inlägg som konstruktiva, vill ju inte att nån skall göra en dålig affär "bara för att"
Vill ej heller verka som nån besserwisser, men har ju som tidigare sagt ett flertal, och tycker mig fått en bra uppfattning om just dessa bilar och ser det inte som en slump att samtliga varit riktigt dåliga ?
Hade inte Du (Greensilver) själv bekymmer med din ex snutkärra under provkörningen redan ?
//Anders
Volvo-Anders ska väl inte få gnäll för att han är klok. Håller med honom till 100 %. Gamla snuthäckar ska man ju nästintill få gratis i stället. Betala 18 lax. Det får man ju en 92-93 årsmodell i bättre och normalskick. Idag är det ju nästan gratis att köpa begagnat. Fast är man bakvänd köper man väl helst en pundarbil för 500 kr. Och tycker att man gjort ett klipp.
Har fiskat sen jag var 5 år och är idag 50 år. Många år med tävlingsfiske i olika grenar och även varit ungdomsledare i en fiskeförening. Idag har jag lugnat ner mig och fiskar kanske bara 150 dagar om året. Är en musikfantast med musik från 50 talet till runt 80 talets stuk. Har en Volvo 945, årsmodell 91.
Johnny, finns det ingen annan bil än snuthäcken. Det kryllar av Volvo 945-745 som man kan få redan från 13 000 kr i riktigt bra skick. Köper du en polisbil får du ju lägga ut en massa tusenlappar till. Vad är det för vettigt. Inte mer än högst 10 000 kr. Och då ska den vara i bra skick. Genomkollad ordentligt.
Har fiskat sen jag var 5 år och är idag 50 år. Många år med tävlingsfiske i olika grenar och även varit ungdomsledare i en fiskeförening. Idag har jag lugnat ner mig och fiskar kanske bara 150 dagar om året. Är en musikfantast med musik från 50 talet till runt 80 talets stuk. Har en Volvo 945, årsmodell 91.
Inte mer än max 10000 och då genomkollad ordentligt. Kolla i stället på Blocket. Du får ju en kanon Volvo för småpengar där. Med lite mil på mätaren och bra skött. Vet inte varför du hakat upp dej på en snuthäck. Det är ju det sista man köper. Taxibilar likaså.
Har fiskat sen jag var 5 år och är idag 50 år. Många år med tävlingsfiske i olika grenar och även varit ungdomsledare i en fiskeförening. Idag har jag lugnat ner mig och fiskar kanske bara 150 dagar om året. Är en musikfantast med musik från 50 talet till runt 80 talets stuk. Har en Volvo 945, årsmodell 91.
Blev lite dubbelt skrivet he he.
Har fiskat sen jag var 5 år och är idag 50 år. Många år med tävlingsfiske i olika grenar och även varit ungdomsledare i en fiskeförening. Idag har jag lugnat ner mig och fiskar kanske bara 150 dagar om året. Är en musikfantast med musik från 50 talet till runt 80 talets stuk. Har en Volvo 945, årsmodell 91.
Johnny99 skrev:Manke, det var det jag undrade.
Priset jag fått är 18 000:- för en 945:a -94 vanliga Turbo tror det är den med ca 170hp i ganska bra skick allt fungerar. Varför jag är extra intresserad är för att den har inbyggd dubbelbur för hundarna.
Det jag frågade var om 18 000 är OK?
170 Hk??
LTT = 135
FTT = 165
eller?
2nd place is 1st loser
Dodge RAM2500HD -04
Tri-Star Ford F250HD -92
Volvo 740 GL/T -89
Volvo 740 Turbo -87
Volvo BM 400 Buster -69
Chevrolet Chevelle Malibu -69
Medlemsnummer 2006: 398 2007 o framåt: 53
Dodge RAM2500HD -04
Tri-Star Ford F250HD -92
Volvo 740 GL/T -89
Volvo 740 Turbo -87
Volvo BM 400 Buster -69
Chevrolet Chevelle Malibu -69
Medlemsnummer 2006: 398 2007 o framåt: 53
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1744
- Blev medlem: 20 feb 2004, 13:20
- Kör: Volvo v70, s70
- Ort: Göteborg
Johnny99 skrev:Manke, det var det jag undrade.
Priset jag fått är 18 000:- för en 945:a -94 vanliga Turbo tror det är den med ca 170hp i ganska bra skick allt fungerar. Varför jag är extra intresserad är för att den har inbyggd dubbelbur för hundarna.
Det jag frågade var om 18 000 är OK?
Jag anser att det är ett väldigt bra pris för -94 med turbo.
Om du kikar på www.kvibergsoverskott.se så har de 2 snutbilar där och de begär över 30 för dem.
kmx skrev:Johnny99 skrev:Manke, det var det jag undrade.
Priset jag fått är 18 000:- för en 945:a -94 vanliga Turbo tror det är den med ca 170hp i ganska bra skick allt fungerar. Varför jag är extra intresserad är för att den har inbyggd dubbelbur för hundarna.
Det jag frågade var om 18 000 är OK?
170 Hk??
LTT = 135
FTT = 165
eller?
Ca 170 hp er vel ikke spesielt langt unna 165 hk uansett...:p
Volvo is the name, Turbo is the game;)