Sida 1 av 1

760tic vs 740tic?

Postat: 20 jun 2003, 17:33
av oskar_ax
Har studerat lite olika trådar och kommit fram till att många har just 760 tic!

kan nån förklara vad det är som är så speciellt med den!?....Är motorn bättre än t.ex 740? utrustning, hållbarhet?...Någon frågade vilken bil de tyckte han skulle köpa (här på forumet) och han fick säkert 15 svar och där hade mer eller mindre alla svarat 760tic!!!



Hade varit kul om nån skulle kunna ge en beskrivning på denna bil just varför den är så pass bra!!



Ska nämnligen själv byta bil snart!(kanske är värt att satsa på en 760tic)

P.s glömde att fråga vilka årsmodeller det handlar om!!



Tacksam för svar!!// M.V.H Oskar





:D

Postat: 20 jun 2003, 18:44
av Christian J
760 oftast mer utrustning eftersom den ska vara lite lyxigare än 740. Från 1988 har 760 annan front och instrumentpanel (samma som på 960). Den har även en annan bakaxel (multilink) som gör att bilen får mycket bättre komfort.

Motorn är samma på 740Tic och 760Tic.

Re:

Postat: 21 jun 2003, 02:19
av VOLVOMANNEN
skrev:760 oftast mer utrustning eftersom den ska vara lite lyxigare än 740. Från 1988 har 760 annan front och instrumentpanel (samma som på 960). Den har även en annan bakaxel (multilink) som gör att bilen får mycket bättre komfort.

Motorn är samma på 740Tic och 760Tic.


Kan inte annat än å hållla med.. Köp en 760 gärna av nyare årsmodell då, som du har läst i tidigare trådar..

Postat: 21 jun 2003, 11:05
av tictac
Säger som tidigare talare, köp en efter -88

Postat: 22 jun 2003, 22:17
av Tiggger
Och dom efter 88 är oxå mkt mysigare invändigt, med plysh istället för hårdplast på stolpar och sådant, klart bättre komfort, mkt tystare och skönare än 740...

Postat: 05 okt 2003, 19:12
av Micke W
mer x-akt vad är det för utrustning i 740 tic från 86???

Postat: 05 okt 2003, 20:48
av 740 snubben
är det inte 6-cylindrar i en 760 tic jämfört med 4 i 740 tic

Postat: 05 okt 2003, 20:54
av Preak_16v
nej de är de inte... de är 4 som i 740tic

Postat: 05 okt 2003, 21:43
av George Holmer
Nu börjas det igen.. jag trodde det bara var jänkarna som inte begrepp detta. Glöm totalt att siffra nummer två är antal cylindrar. 740 diesel, 780 alla motorer, 480, 460, 360, 760 turbo, 960 turbo, det är en lång lista med bilar med \"fel\" nuffra.

Re:

Postat: 05 okt 2003, 21:51
av Wizzman
skrev:Nu börjas det igen.. jag trodde det bara var jänkarna som inte begrepp detta. Glöm totalt att siffra nummer två är antal cylindrar. 740 diesel, 780 alla motorer, 480, 460, 360, 760 turbo, 960 turbo, det är en lång lista med bilar med "fel" nuffra.


Du glömde 240 GLT-6 :D

Postat: 05 okt 2003, 22:51
av George Holmer
Det gjorde jag, nu kommer väl någon som undrar om den har en multiventilare....

Postat: 06 okt 2003, 19:03
av 740 snubben
så att 760 är det asså \" bara\" 4 cylindrar?

Re:

Postat: 06 okt 2003, 19:05
av Wizzman
skrev:så att 760 är det asså " bara" 4 cylindrar?


På 760 Turbo... Japp

Postat: 07 okt 2003, 00:57
av Swe
760 har väll b23 motor och 740 upp till -87 b230



b23= bättre underdel..bland annat bättre stakar

Re:

Postat: 07 okt 2003, 12:32
av Elvis
skrev:760 har väll b23 motor och 740 upp till -87 b230



b23= bättre underdel..bland annat bättre stakar


Nej. De har samma motorer, tom 84 är det B23ET, 85-88a B230ET, 87-90 B230FT. B230FT (katalysator) var tillval 87 och på 88a, standard från 88b.

Re:

Postat: 07 okt 2003, 17:56
av Wizzman
skrev:
skrev:760 har väll b23 motor och 740 upp till -87 b230



b23= bättre underdel..bland annat bättre stakar


Nej. De har samma motorer, tom 84 är det B23ET, 85-88a B230ET, 87-90 B230FT. B230FT (katalysator) var tillval 87 och på 88a, standard från 88b.


740 fanns iofs aldrig med B23ET.

//Daniel

Postat: 08 okt 2003, 01:05
av Swe
Hette inte motorn i 744T -88 B23 FT ?

Re:

Postat: 08 okt 2003, 09:16
av Elvis
skrev:Hette inte motorn i 744T -88 B23 FT ?
Nej, 88 fanns B230ET (utan kat) och B230FT (med kat).



B23FT är en motor som bara såldes i USA, de var betydligt tidigare med att kräva katalysator.