Sida 1 av 1
1041 som inte låser sej......
Postat: 09 apr 2006, 02:14
av Tejptomas
Jag o polaren var o hämta en 1041 axel på skroten i okänt skick. Gav
500kr för den så vi hade våra förväntningar. Grejen är den att när vi
satte ihop allt o testade att få den att låsa på pallbockar med handkraft
så låser den men så fort man sänker ner bilen o ska ut o testa så går
det inte. Men alltid med handkraft. Vi har haft locket av o kollat o det är
en slungdiff o allt såg friskt ut. Det är inte oljud från axlen när man kör
heller. Allt funkar altså tyst o fint som en axel ska fast den låser inte sej.
Fan, man blir lite trött på sånt här. Tar ju ändå en stund att byta axel.
Tips och idéer om åtgärd för att få den att låsa sej tages tacksamt emot.
Mvh Tomas
Postat: 09 apr 2006, 16:55
av hedning
har du kollat så att det är rätt olja ni har haft i?
Postat: 09 apr 2006, 22:15
av Tejptomas
Vad är rätt olja då??? Det är likadan olja som jag har i min som jag köpt
till så kallade värsting diffar. 80-90 transmissionsolja.
Nån som har nåt annat förslag på olja????
Mvh Tomas
Postat: 09 apr 2006, 22:19
av ThaSaint
Kvalitet: Volvo bakaxelolja alt. API-GL-5 (MIL-L-2105 B eller C)
Viskositet: SAE 90 eller 80W/90
så säger volvo
//Erik
Postat: 09 apr 2006, 22:21
av glader
Det kan vara slitna lameller
Postat: 10 apr 2006, 01:42
av Tejptomas
ThaSaint skrev:Kvalitet: Volvo bakaxelolja alt. API-GL-5 (MIL-L-2105 B eller C)
Viskositet: SAE 90 eller 80W/90
så säger volvo
//Erik
Den oljan vi använder stämmer överens med det som står här ovan.
Hur kollar man lamellerna då??
Mvh Tomas
Postat: 10 apr 2006, 09:48
av iqbad
Har inte en 1041 slungdiff? Då finns det ju inte ens några lameller?
Det är väl bara meningen att de ska funka under 30km/h, det kan inte ha blivit nåt fel på denna funktion som gör att den kopplar ur mycket tidigare? Borde ju funka med några centrifugalvikter eller nåt liknande.
Postat: 10 apr 2006, 10:47
av ThaSaint
jodå det finns ett litet lamellpaket inne i slungdiffen med.
http://hacked.free-bsd.org/misc/faq/spranskiss1041.jpg
Det sitter där för att avlasta dreven om ett hjul skulle fastna på asfalt och det
andra på t.ex blankis tror jag, eller liknande, för att man inte ska rensa kuggar.
Det kan va det, och det kan även vara vikten/fjädern kanske som kärvar.
Man ser dock inte så mkt av det på en slungdiffklump
http://hacked.free-bsd.org/misc/faq/diff2.jpg
http://upload.hacked.free-bsd.org/ThaSa ... iff017.jpg
//Erik
Postat: 10 apr 2006, 12:40
av glader
Vet inget bra sätt att kolla på jag vet inte heller hur mycket den skall orka dra.Jag har nu en slung diff som inte drar bilen framåt om ett hjul står på asfalt och ett på is. Tha saint är duktig på det här han kan kanske svara på vad som är normalt. Jag har en 240 med diffbroms (DANA SPICER) som jag tycker funkar bättre.