Sida 1 av 1

Dra åt remskivan?

Postat: 08 apr 2006, 17:48
av Tantrum
Bytte kamremmen idag utan större bekymmer, förutom att remhjulet/kåpan över vattenpumpen lossnade med remmar och allt när vi skulle se så att motorn startade.

Hur som helst gick det finfint till slut, dock så kvarstår ett par funderingar:



1. Både remskivan och vevaxelhjulet har kilspår i sig, dock satt där ingen kil. Ska det sitta en kil i spåret?



2. Remskivan ska ju dras fast med ett visst moment... Men när man tar i och ska dra fast skiten drar man ju bara runt skivan. Hur drar man åt den på bästa sätt? Eller drar den åt sig själv iom. att motorn snurrar åt samma håll som man drar åt bulten?



Jaja, lite frågor bara. Tacksam för svar!

//

Tantrum

Re: Dra åt remskivan?

Postat: 08 apr 2006, 21:45
av waldo
Tantrum skrev:Bytte kamremmen idag utan större bekymmer, förutom att remhjulet/kåpan över vattenpumpen lossnade med remmar och allt när vi skulle se så att motorn startade.

Hur som helst gick det finfint till slut, dock så kvarstår ett par funderingar:



1. Både remskivan och vevaxelhjulet har kilspår i sig, dock satt där ingen kil. Ska det sitta en kil i spåret?



2. Remskivan ska ju dras fast med ett visst moment... Men när man tar i och ska dra fast skiten drar man ju bara runt skivan. Hur drar man åt den på bästa sätt? Eller drar den åt sig själv iom. att motorn snurrar åt samma håll som man drar åt bulten?



Jaja, lite frågor bara. Tacksam för svar!











//

Tantrum


Ja det ska vara en kil i spåret så den inte snurrar på axlen.

finns att köpa på mekonomen.



finns ett specialverktyg för att fålla imot det. om du lägger en handuk eller dyligt över den och tar tag i den med ed stor rörtång och håller imot så är det inte några problem. så brukar jag göra om jag inte har tillgång till specialverktyget.



Lycka till...



MVH Johan

Postat: 08 apr 2006, 23:13
av Angry_Buddha
det finns lite olika varianter på kilar vet jag.



B230 motorerna är klenast och har en liten klack på kamremshjulet på vevaxeln som ska passa mot remmskivan. Denna går Väldigt lätt av, kolla så det inte är det som är fallet. Jag vet att det kamremshjulet som satt på penta rödblockaren (AQ151) är lite bättre härdning på.



B23 motorer har en annan variant av kamremshjul som är betydligt starkare Även där sitter det en klack på hjulet, men denna håller bättre.



Sen vet jag att det finns en variant till med en lös halvmåne kil, men jag vet ej vilka motorer dessa satt på.





Sen det som jag brukar göra för att dra åt remskivan är att jag låter någon snäll själ sitta inne i bilen och lägga i fyrans växel och trampa med bägge fötterna på bromsen. Samtidigt som jag tar ett fast handtag med hylsa på och drar åt för pung och fostervatten.

Har aldrig varit med om att det släppt för mig.

Enda gången remskivan släppte var när jag drog med det momentet som stog i boken att man ska göra. Gör jag aldrig igen. dra så hårt du orkar bara. :D



Mvh Johan

Postat: 09 apr 2006, 07:13
av Nisse the man
Jag håller med föregående skribent, dra tills du får blodsmak i munnen, dra med moment så släpper den.

Postat: 09 apr 2006, 12:57
av Tantrum
Brukar sällan bry mig om momentangivelserna, dock drog jag ju knappast åt över huvud taget nu. När remskivan lossades så gjorde vi som Angry_Buddha sa, vi la i växel och bromsade. När den sedan skulle tillbaka använde vi inte samma metod av nån anledning. Men, men...

Har varit ute och kört lite vårdslöst idag, med idiotryckig körning, accelerationer från 10-110 på 3:an osv. för att eventuellt provocera fram nåt. Men inget händer och då är jag nöjd.



Vad det gäller kilen så finns den väl bara där för att inte remhjulet ska slira? Och själva remhjulet driver ju bara generator, servo och vattenpump men påverkar inte kamremmen vilket jag var orolig för.

Kilspåren var hela och fina, men nån kil satt där garanterat inte och har heller inte gjort på 9 år.



Tack för snabba svar!

//

Tantrum

Postat: 09 apr 2006, 20:37
av RoTe
Femmans växel i och en polare som bromsar hårt funkar oftast jättebra. Jag har alltid dragit med specificerat moment.

Postat: 12 apr 2006, 15:46
av Tantrum
Ville bara säga att remskivan nästan lossnade igår :)



Servon dog plötsligt och så tändes alla varningslampor. Förstår inte riktigt varför servon inte fungerade då remmen var spänd pch snurrade. Jaja, ut i regnet och dra åt nu bara så är allt frid och fröjd sen.



//

Tantrum

Postat: 12 apr 2006, 21:15
av Yak
Nej kilen sitter inte där för att remhjulet ska slira. Den ynka lilla kilen håller inte emot för sånt, utan det är kraften från bulten som håller fast remhjulet mot vevaxeln. Men det är klart om kilen försvinner och bulten sitter för dåligt kan allt lossna...

Kilen är för att remhjulet ska få rätt läge gentemot vevaxeln, eftersom det sitter ett hack för tändläget på remhjulet, skulle bli svårt att ställa tändningen annars :?

Postat: 13 apr 2006, 05:23
av RoTe
Yak skrev:Nej kilen sitter inte där för att remhjulet ska slira. Den ynka lilla kilen håller inte emot för sånt, utan det är kraften från bulten som håller fast remhjulet mot vevaxeln. Men det är klart om kilen försvinner och bulten sitter för dåligt kan allt lossna...

Kilen är för att remhjulet ska få rätt läge gentemot vevaxeln, eftersom det sitter ett hack för tändläget på remhjulet, skulle bli svårt att ställa tändningen annars :?


Det hacket snurrar ändå pga gummidämpningen. Det snurrade 45 grader varje gång jag körde startmotorn på min gamla 740...

Postat: 13 apr 2006, 11:21
av Yak
RoTe skrev:
Yak skrev:Nej kilen sitter inte där för att remhjulet ska slira. Den ynka lilla kilen håller inte emot för sånt, utan det är kraften från bulten som håller fast remhjulet mot vevaxeln. Men det är klart om kilen försvinner och bulten sitter för dåligt kan allt lossna...

Kilen är för att remhjulet ska få rätt läge gentemot vevaxeln, eftersom det sitter ett hack för tändläget på remhjulet, skulle bli svårt att ställa tändningen annars :?


Det hacket snurrar ändå pga gummidämpningen. Det snurrade 45 grader varje gång jag körde startmotorn på min gamla 740...


Då är gummilagret trasigt och remskivan bör bytas.

Postat: 13 apr 2006, 15:02
av RoTe
Yak skrev:
RoTe skrev:
Yak skrev:Nej kilen sitter inte där för att remhjulet ska slira. Den ynka lilla kilen håller inte emot för sånt, utan det är kraften från bulten som håller fast remhjulet mot vevaxeln. Men det är klart om kilen försvinner och bulten sitter för dåligt kan allt lossna...

Kilen är för att remhjulet ska få rätt läge gentemot vevaxeln, eftersom det sitter ett hack för tändläget på remhjulet, skulle bli svårt att ställa tändningen annars :?


Det hacket snurrar ändå pga gummidämpningen. Det snurrade 45 grader varje gång jag körde startmotorn på min gamla 740...


Då är gummilagret trasigt och remskivan bör bytas.


Bör bytas pga vad? Man kan inte ställa tändningen på de bilarna ändå så.

Postat: 13 apr 2006, 19:28
av silverräven
Samma "kil" håller ju kamremshjulet på plats på vevaxeln! Om kilen var borta så skulle inte motorn fungera överhuvudtaget. Om man missar att få remhjulet "rätt" på den lilla bit kil som sticker utanför kamremshjulet så sabbar man antingen lite på ändan av kilen eller så spänner man ett nytt "hack" i remhjulet.

Re: Dra åt remskivan?

Postat: 13 aug 2023, 22:32
av Per740
Lyfter denna gamla tråd då jag har har en liknande fundering. Jag ser att det finns ett spår i både vevaxeln och dess remskiva (b230F, 740, 89). Är det någon som har en länk till en bild på den kil som nämns ovan, jag antar att den måste ha trillat bort när jag tog bort remskivan för att byta kamrem. I den guide jag följer nämndes inget om att vevaxelns remskiva låses mot sin axel med en lös kil.
Tack på förhand!

Re: Dra åt remskivan?

Postat: 21 aug 2023, 06:36
av HenrikG
Per740 skrev:
13 aug 2023, 22:32
Lyfter denna gamla tråd då jag har har en liknande fundering. Jag ser att det finns ett spår i både vevaxeln och dess remskiva (b230F, 740, 89). Är det någon som har en länk till en bild på den kil som nämns ovan, jag antar att den måste ha trillat bort när jag tog bort remskivan för att byta kamrem. I den guide jag följer nämndes inget om att vevaxelns remskiva låses mot sin axel med en lös kil.
Tack på förhand!

Hej!
I denna gamla tråd fanns det både sanningar och osanningar minsann!

På B230 finns ingen lös kil, utan det är spår i vevaxel som ska passa mot klack i drev. Sedan sitter det en "näsa" på drevets framsida som ska passa mot ett spår i remskivan.

På bilden hos folkraceshop nedan syns den lite svagt, men den är inte stor och är man inte väldigt försiktig så kan man slå av den när man använder diverse patentlösningar för att lossa bulten.
https://folkraceshop.se/vevaxeldrev-vol ... 2-kantkugg

Se nedan för det mest korrekta svaret "från förr":
silverräven skrev:
13 apr 2006, 19:28
Samma "kil" håller ju kamremshjulet på plats på vevaxeln! Om kilen var borta så skulle inte motorn fungera överhuvudtaget. Om man missar att få remhjulet "rätt" på den lilla bit kil som sticker utanför kamremshjulet så sabbar man antingen lite på ändan av kilen eller så spänner man ett nytt "hack" i remhjulet.