Fråger ang 740 16v.

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Chrillle
Färsk användare
Inlägg: 63
Blev medlem: 24 mar 2006, 18:22

Fråger ang 740 16v.

Inlägg av Chrillle »

Suttit å kollat lite å blivit sugen på en 740 glt med 16v motorn..



Å jag kan inte så mycke om bilar å skulle viljat veta lite mera om dom. så hade hoppats på att de finns några hära som kan berätta lite om 16v motorn å lite smått å gott om den .:) Tack på förhand iaf..

din_mentor
Uppkörning
Inlägg: 609
Blev medlem: 03 dec 2005, 21:07
Ort: Halmstad

Inlägg av din_mentor »

hmm ja den drar bra mycket hårdare på högre varv och går lite allmänt bättre än en vanlig 8V, sen så sitter det en balansrem på 16V motorn som de flesta brukar klippa av (helt ofarligt) pga att om den går av så kan den slå av kamremmen och om kamremmen går av så blir det ju inte särskilt kul, Så kallad ventilsallad = dyrt att reparera. Min motor har då inte krånglat nåntning, har bara bytt olja + diverse filter och den spinner som en katt trots 26000 mil. måste va noga med att byta kamremmen i rätt intervall om det inte är gjort.



Vissa säger att 16V även dricker en massa bensin men jag vet inte om jag tycker att min drar så extremt mycket, nu när det vart kallt samt att jag har haft vinterdäck som inte håller lufttryck + att jag kört som en biltjuv :D så har den dragit 1.2 liter/mil ungefär. så jag tror att min kommer dra runt 1-1.1 liter / mil när det blir varmt o sommarhjulen på. Det där med bensin förbrukningen kan ju variera hur bilen har blivit skött med service'ar och diverse också så klart.



men jag tycker det är en roligare bil än vanliga 740 iaf, sen är ju klart Turbo ett steg bättre :)
Bild

Bild

Bild

Chrillle
Färsk användare
Inlägg: 63
Blev medlem: 24 mar 2006, 18:22

Inlägg av Chrillle »

Okk tackar så mycket för det svaret..





Äger nämligen en 240, å vill som ha lite mera motor så då tyckte jag då att den 740 med 16v borde ju endå gå rätt bra, sen vart jag lite småsugen på å kanske lägga in en mindre turbo om de inte är för mycke jobb å sånt som måste skes. Men har nyligen fyllt 18 å sommarjobbar nämligen bara, så då har jag börjat planera lite me å sälja 240in mot sommaren å sen leta reda på den perfekt 740in med 16v motorn, sen så har jag haft en 740 före 240in, men övningskörde bara i den, å trivdes bra i den. :)



bensin förbruckingen va ju inte heller allt för hög verkar de som som du sa, sen när de blir varmare borde den kanske gå billigare..



Men vill som veta lite om den även om de bara är planer! Men ska då ha en till sommaren å de är jag fastspikad vid. Så jag tackar för det svaret.. å finns det mera som vet lite om dom så får ni mer än gärna dela med er. :)

din_mentor
Uppkörning
Inlägg: 609
Blev medlem: 03 dec 2005, 21:07
Ort: Halmstad

Inlägg av din_mentor »

går inte vad jag vet att besiktiga en 16V med turbo...



om du verkligen vill ha en turbo så köp en med det orginal ;) annars är 16V ett bra alternativ!
Bild

Bild

Bild

Chrillle
Färsk användare
Inlägg: 63
Blev medlem: 24 mar 2006, 18:22

Inlägg av Chrillle »

din_mentor skrev:går inte vad jag vet att besiktiga en 16V med turbo...



om du verkligen vill ha en turbo så köp en med det orginal ;) annars är 16V ett bra alternativ!




nae men hade tänkt göra en fuling då om de nu int är allt för svårt att isf plocka bort turbon under besiktningen å dess tillbehör. Men får se senare hur jag gör. Hur som hällst ska jag ha 740 med 16v motor :)

Användarvisningsbild
Quisten
Uppkörning
Inlägg: 912
Blev medlem: 26 feb 2005, 23:51
Ort: Trollhättan /960 3.0E-95/

Re: Fråger ang 740 16v.

Inlägg av Quisten »

Chrillle skrev:Suttit å kollat lite å blivit sugen på en 740 glt med 16v motorn..



Å jag kan inte så mycke om bilar å skulle viljat veta lite mera om dom. så hade hoppats på att de finns några hära som kan berätta lite om 16v motorn å lite smått å gott om den .:) Tack på förhand iaf..


Och välkommen till 7/900 forumet...... :D

Chrillle
Färsk användare
Inlägg: 63
Blev medlem: 24 mar 2006, 18:22

Re: Fråger ang 740 16v.

Inlägg av Chrillle »

Quisten skrev:
Chrillle skrev:Suttit å kollat lite å blivit sugen på en 740 glt med 16v motorn..



Å jag kan inte så mycke om bilar å skulle viljat veta lite mera om dom. så hade hoppats på att de finns några hära som kan berätta lite om 16v motorn å lite smått å gott om den .:) Tack på förhand iaf..


Och välkommen till 7/900 forumet...... :D




Tackar så mycket, registrerade mig igår å. :)

Rikard
Uppkörning
Inlägg: 570
Blev medlem: 10 jan 2004, 10:51
Ort: kista/stockholm

Inlägg av Rikard »

tja och väkommen .håller med föregående talare.16v är en trevlig motor

tycker ja och min drar inte så mycke soppa heller typ 0,8-0,9

sommar tid.



M.V.H

Rikard 8)
Bild

VOLVO 740 GLT 16V-88.SÅLD

volvoV70 2,5T AWD

Chrillle
Färsk användare
Inlägg: 63
Blev medlem: 24 mar 2006, 18:22

Inlägg av Chrillle »

Rikard skrev:tja och väkommen .håller med föregående talare.16v är en trevlig motor

tycker ja och min drar inte så mycke soppa heller typ 0,8-0,9

sommar tid.



M.V.H

Rikard 8)


Tackar tackar :)





Kollade upp försäkringen på den och va ju inte så mycke dyrare än 240in. En hundring mer på mitt namn (Dock bara trafik än så länge) Så de lät ju inge farligt alls, å att den tar under liter är ju skapligt även de :) Blir ju nästan bara gladare å gladare för varje info man får om den/dom :)

Gustafsson
Forumsfreak
Inlägg: 3865
Blev medlem: 13 jan 2005, 23:57
Ort: Fränsta

Inlägg av Gustafsson »

Du kommer inte ångra dig!! :D

Chrillle
Färsk användare
Inlägg: 63
Blev medlem: 24 mar 2006, 18:22

Inlägg av Chrillle »

Verkar nästan inte som det :)



Men vart lite fundersam nyss, fanns 16v motorn bara i 88erna ? När jag suttit å kollat så verkar dom bara finnas i årsmodell 88a. :? Kanske slarv läst lite då jag blir så sugen på å köpa.. :?

din_mentor
Uppkörning
Inlägg: 609
Blev medlem: 03 dec 2005, 21:07
Ort: Halmstad

Inlägg av din_mentor »

jag har en 89a 16V iaf ;) sen är jag rätt säker på att jag sett nyare modellen av 740 där det stått "16 Valve" där bak... så nej finns inte bara till 88orna
Bild

Bild

Bild

Chrillle
Färsk användare
Inlägg: 63
Blev medlem: 24 mar 2006, 18:22

Inlägg av Chrillle »

Aha, ska kolla vidare då, snabba folk är på å svara här :P Funkar mycket bra måst jag säga :D

steifan
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5828
Blev medlem: 19 jul 2005, 21:10
Kör: 740 GLT 16 VALVE
Ort: Falun
Kontakt:

Inlägg av steifan »

Chrillle skrev:Verkar nästan inte som det :)



Men vart lite fundersam nyss, fanns 16v motorn bara i 88erna ? När jag suttit å kollat så verkar dom bara finnas i årsmodell 88a. :? Kanske slarv läst lite då jag blir så sugen på å köpa.. :?


1989 kom utrustningspaketet GLT med 8v motor.

GLT 16 Valves utrustnings fast med B230F istället

för B234F.. säkert mera som skiljer också.



GLT 16 Valve fanns väl fram till 1990 iallafall. (eller hur?)



Finns även GLE 16 Valve (importbilar).



Sen har du även 940 GLT 1991 och 1992 med räsermotorn i.. hehe
Volvo 740 GLT 16V -88 / BMW 323 Ci -00 / BMW 325i -06

Chrillle
Färsk användare
Inlägg: 63
Blev medlem: 24 mar 2006, 18:22

Inlägg av Chrillle »

Jasså tackar även för den :P Men jag tycker 740in är snyggare än 940in ;) Eller iaf med 940ins front på 740in :D

steifan
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5828
Blev medlem: 19 jul 2005, 21:10
Kör: 740 GLT 16 VALVE
Ort: Falun
Kontakt:

Inlägg av steifan »

Chrillle skrev:Jasså tackar även för den :P Men jag tycker 740in är snyggare än 940in ;) Eller iaf med 940ins front på 740in :D


740front på 940 ska det vara :wink: haha
Volvo 740 GLT 16V -88 / BMW 323 Ci -00 / BMW 325i -06

Chrillle
Färsk användare
Inlägg: 63
Blev medlem: 24 mar 2006, 18:22

Inlägg av Chrillle »

Hehe ja man kan ju göra så :D Undra hur de sku se ut. :?

steifan
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5828
Blev medlem: 19 jul 2005, 21:10
Kör: 740 GLT 16 VALVE
Ort: Falun
Kontakt:

Inlägg av steifan »

Chrillle skrev:Hehe ja man kan ju göra så :D Undra hur de sku se ut. :?


Lite off-topic.



Tycker att nån borde ha provat det..

Finns ju tydligen volvos med saabfront eller tvärtom.

Nån "1337" själ får helt enkelt photoshoppa lite :D
Volvo 740 GLT 16V -88 / BMW 323 Ci -00 / BMW 325i -06

swetype3
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2490
Blev medlem: 02 dec 2002, 15:38
Kör: Mitsubishi Pajero-88
Ort: Linköping Medlemsnr:73

Inlägg av swetype3 »

fanns ju 940 med 740 front i usa ett tag.

ska se om jag hittar bilder, vet att jag har nånstans...
// Jonas
Mitsubishi Pajero Canvas 2600-88
Nissan Maxima QX 3.0 V6 24V -97
http://www.garaget.org/JonasK

steifan
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5828
Blev medlem: 19 jul 2005, 21:10
Kör: 740 GLT 16 VALVE
Ort: Falun
Kontakt:

Inlägg av steifan »

swetype3 skrev:fanns ju 940 med 740 front i usa ett tag.

ska se om jag hittar bilder, vet att jag har nånstans...


Jo med 740-1990+ fronten, såg jag i nån tråd för ett tag sen! 8)
Volvo 740 GLT 16V -88 / BMW 323 Ci -00 / BMW 325i -06

Chrillle
Färsk användare
Inlägg: 63
Blev medlem: 24 mar 2006, 18:22

Inlägg av Chrillle »

Lite off fråga när de är lite snack om olika frontar,..



Hade inte 850in typ samma front (Typ usa importerad 850) som den senaste 740in ?

Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Inlägg av Robban67 »

Hej

Hoppas du hittat en BRA bil med BRA maskin i, det är inget dåligt val alls att köpa en 16ventilare, har ägt en del volvo enom åren men dena motor är i sin egen klass tycker jag, helt klart.



Det har skrivits ovan, var noga att göra servicen inom rätt intervaller bara.



Ett litet tillägg vill jag göra åt dig bara :



När du byter kamrem se då även till att byta ut den bult som håller drevet till oljepumpen, den ligger i spänn hela tiden vilket gör att materialet i bulten mattas ut med tiden, tills den går av.



Våran bult gick av i Februari i år och drog då med sig totalt elva ventiler i toppen :( .



Soppaförbrukningen ligger ganska konstant trots en del busåka och trasig överväxel på ca: 1,025/mil.



Med hel övervxl ner under litern utan problem.



Körde hem från småland förra året, 0,67/mil ( nästan i MICRAklass ).





Hej & välkommen till forumet förresten..



mvh



Robban
Bild

Skriv svar