LTT drar tidigare?

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Användarvisningsbild
volvofanaTIC
Färsk användare
Inlägg: 33
Blev medlem: 26 aug 2005, 17:31
Ort: Norrköping
Kontakt:

LTT drar tidigare?

Inlägg av volvofanaTIC »

Tja! Satt o disskuterade lite om 940 med min lärare häromdan. Han påstod att om man gör om en LTT till en fullturbo, så drar turbon mycket tidigare än vad en 940 gör som har fullturbo från fabrik?



Hur pass stämmer detta?





Och så en till fråga ang responssystem.



Vad är egentligen det? Ökar det antalet hk?

Kan det monteras i vilka bilar som helst?



Tacksam för svar :)



med vänliga hälsningar



Kim
Intelligent power

RoTe
Uppkörning
Inlägg: 663
Blev medlem: 30 nov 2002, 14:41
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av RoTe »

Fel, sitter samma turbo i dom så det ska ej vara någon skillnad.
Volvo 244 GL -88 Etanoldriven

Volvo S70 2.5T -98

http://www.utryckning-uppsala.se/

Bulan
Van forumsanvändare
Inlägg: 1739
Blev medlem: 16 maj 2005, 22:15
Kör: V70RV70T5940T740T
Ort: Jämshög
Kontakt:

Inlägg av Bulan »

RoTe skrev:Fel, sitter samma turbo i dom så det ska ej vara någon skillnad.


Nyare har mindre avgashus har jag för mig..
Pannrum Racing - PRR
421hk@1.6bar, 6800rpm!!
SÖK FÖR HELVETE INNAN DU FRÅGAR!!!

VOLVO-MANGE
Övningskörning
Inlägg: 191
Blev medlem: 07 maj 2004, 21:25
Ort: Uddevalla

Inlägg av VOLVO-MANGE »

Responssystem sitter i en del rallybilar.

Det är ett system som man installerar för att inte tappa turbotrycket när man växlar.

När man växlar så flyttas tändningen fram så att förbränningen sker i grenröret typ, då får turbon ett jävla ryck och du har bättre varv på turbon när du släpper kopplingen igen. Det är det som smäller så när rally bilarna kommer i skogen.



Inget man sätter på en vanlig bil då det sliter väldigt mycket på turbon, och det ger väl inga direkta hk.
Magnus Andersson



745 GL/T -90 bruksbil

760 -88 , S90 TIC Projekt

ion
Färsk användare
Inlägg: 8
Blev medlem: 16 nov 2005, 23:11

Re: LTT drar tidigare?

Inlägg av ion »

volvofanaTIC skrev:Tja! Satt o disskuterade lite om 940 med min lärare häromdan. Han påstod att om man gör om en LTT till en fullturbo, så drar turbon mycket tidigare än vad en 940 gör som har fullturbo från fabrik?



Hur pass stämmer detta?


På polarens saab 900 16v stämmer det. Det beror inte på turbon utan på att LTT-motorn har ett komprimeringsförhållande på 1 till 10.5 medans fullturbo-motorn har 1 till 8.5 i komprimeringsförhållande (det lågkompkolvar i det blocket). Drar man sedan upp LTT-turbons laddtryck (man bör givetvis helst veta med man pysslar med också ;-) så kommer den vara stakare på låga varv än fullturbon.



Hur det ser ut med 940:ns motor vet jag inte, men det är inte osannolikt med liknande förhållanden så din lärare var nog inte ute och cyklade :)



/Jon

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

B230FT (fulltryck) och B230FK (lättrycksturbomotor)

har samma komp, de är lika helt mekaniskt sett.



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

Skriv svar