Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Tja! Satt o disskuterade lite om 940 med min lärare häromdan. Han påstod att om man gör om en LTT till en fullturbo, så drar turbon mycket tidigare än vad en 940 gör som har fullturbo från fabrik?
Det är ett system som man installerar för att inte tappa turbotrycket när man växlar.
När man växlar så flyttas tändningen fram så att förbränningen sker i grenröret typ, då får turbon ett jävla ryck och du har bättre varv på turbon när du släpper kopplingen igen. Det är det som smäller så när rally bilarna kommer i skogen.
Inget man sätter på en vanlig bil då det sliter väldigt mycket på turbon, och det ger väl inga direkta hk.
volvofanaTIC skrev:Tja! Satt o disskuterade lite om 940 med min lärare häromdan. Han påstod att om man gör om en LTT till en fullturbo, så drar turbon mycket tidigare än vad en 940 gör som har fullturbo från fabrik?
Hur pass stämmer detta?
På polarens saab 900 16v stämmer det. Det beror inte på turbon utan på att LTT-motorn har ett komprimeringsförhållande på 1 till 10.5 medans fullturbo-motorn har 1 till 8.5 i komprimeringsförhållande (det lågkompkolvar i det blocket). Drar man sedan upp LTT-turbons laddtryck (man bör givetvis helst veta med man pysslar med också ;-) så kommer den vara stakare på låga varv än fullturbon.
Hur det ser ut med 940:ns motor vet jag inte, men det är inte osannolikt med liknande förhållanden så din lärare var nog inte ute och cyklade :)