Bilen går illa

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
LeoGetz
Övningskörning
Inlägg: 129
Blev medlem: 13 mar 2006, 17:35
Ort: Örebro
Kontakt:

Bilen går illa

Inlägg av LeoGetz »

Hejsan alla glada!



Jo, jag har ett problem med min 745 GLT 16V -89. Han bluddrar något mycket på tomgången och vill gärna rycka lite också när jag kör.



Första problemet åtgärdade jag och det var hål på soppafiltret. Andra felet var fördelaren och rotorn samt tändkablar. Trejde felet var kolet i

laddningsrelät, det är bytt nu. Har bytt stiften också.



Vad är det mer man kan tänkas kolla?
Det räcker inte med att lyckas. Andra måste misslyckas.

855 GLT 2,5 -97

hedning
Färsk användare
Inlägg: 27
Blev medlem: 12 mar 2006, 15:01
Ort: Gnesta

Inlägg av hedning »

du kan ha läckage så att den tar tjuvluft nånstans, spreja på med startgas runt insugspackningen och vakuumslangarna som sitter på insuget.
Bilar i min ägo: volvo 740 GLT 16V -88, volvo 164 -70, haft en 245 -77 (skrotad)

Zelle
Van forumsanvändare
Inlägg: 1010
Blev medlem: 14 nov 2004, 22:23
Ort: Kungsbacka Kör:   Volvo 944 2.3S

Inlägg av Zelle »

hedning skrev:du kan ha läckage så att den tar tjuvluft nånstans, spreja på med startgas runt insugspackningen och vakuumslangarna som sitter på insuget.


Det va min första tanke med !

LeoGetz
Övningskörning
Inlägg: 129
Blev medlem: 13 mar 2006, 17:35
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av LeoGetz »

Tack. Jag frågade på jobbet också och det var det svaret jag fick där också. Ska kolla upp det i helgen.
Det räcker inte med att lyckas. Andra måste misslyckas.

855 GLT 2,5 -97

LeoGetz
Övningskörning
Inlägg: 129
Blev medlem: 13 mar 2006, 17:35
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av LeoGetz »

Nu har jag mer info om bil...

Plockade ner hela fuel railen med spridare och allt, har gjort rent och bytit o-ringar. Sen så visste jag att när jag tagit bort kabeln på spridaren som är för 3:e cylindern så har det inte blivit någon skillnad på varvtalet.

När man testat att ta bort de andra har det blivit skillnad. Så det jag tänkte ifall det var spridaren det var fel på, så jag testade o switcha, men så var inte fallet, det var fortfarande fel på cylinder 3. Jag har bytit precis alla tändningsdelar. Kontrollerat luftmängdmätaren och lambda sonden. Kollat också tempgivaren. Även gjort komptest som visade bra.



Vad ska jag kolla nu?
Det räcker inte med att lyckas. Andra måste misslyckas.

855 GLT 2,5 -97

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av micael »

Förkopplingsmotståndet till spridarna kanske?



Sitter väl på högersidan vid batteriet om man har det på högersidan.
Bild

LeoGetz
Övningskörning
Inlägg: 129
Blev medlem: 13 mar 2006, 17:35
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av LeoGetz »

Är det typ som en relä eller? Jag kollade upp en sak men såg ingen fel på den, men det kan du ju vara ändå. Kan det bli sånt fel som jag har ifall den är påväg o bli trasig. Visar vilken jag kollade på bilden här nedan.



Bild
Det räcker inte med att lyckas. Andra måste misslyckas.

855 GLT 2,5 -97

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av micael »

Jag har druckit usel julmust som måste ha jäst på ett mycket illa sätt.







VÄNSTER sida skall förkopplingsmotståndet sitta..



VÄNSTER...



4 stavar å lite metall å kabel å en 6 polig kontakt.
Bild

LeoGetz
Övningskörning
Inlägg: 129
Blev medlem: 13 mar 2006, 17:35
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av LeoGetz »

Ok, tack, jag ska ta o kolla upp det imorgon får vi se. Men kan det vara något med den som gör att han går illa på 3:e burken?
Det räcker inte med att lyckas. Andra måste misslyckas.

855 GLT 2,5 -97

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av micael »

Ja om en spridare inte funkar så...
Bild

LeoGetz
Övningskörning
Inlägg: 129
Blev medlem: 13 mar 2006, 17:35
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av LeoGetz »

Jo, sant, men borde man inte märka det ifall man kastar om spridarna som jag gjorde?
Det räcker inte med att lyckas. Andra måste misslyckas.

855 GLT 2,5 -97

Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Inlägg av Robban67 »

Hej

Jo. om du kastar om spridarna borde felet flytta på sig, om inte felet sitter i kabeln ( alt. kontakten ) för tredje cylinderns spridare.



mvh



Robban
Bild

LeoGetz
Övningskörning
Inlägg: 129
Blev medlem: 13 mar 2006, 17:35
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av LeoGetz »

Precis, det är vad jag tror att det är något med kablarna. Men kabeln till spridarna måste man väl åka in till verkstad för att mäta va? Eller finns det några mätningar jag kan göra själv på spridar kablen och tändkabeln?
Det räcker inte med att lyckas. Andra måste misslyckas.

855 GLT 2,5 -97

Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Inlägg av Robban67 »

Tjena

Du har relät vid expansionskärlet därifrån de utgår till resp. spridare, du kan väl ta loss kabeln från reläet och lossa kablarna vid spridaren vid treans sedan ohm-mäta om du har hel kabel el. trasig, ( ohm-metern visar antingen fullt utslag = hel kabel ant. inget utslag = trasig kabel ).



Det är väl fyra olika färger på kablarna från reläet också om jag inte missminner mig...



Hoppas detta hjälper dig lite iallafall.



mvh



Robban
Bild

OLH
Övningskörning
Inlägg: 173
Blev medlem: 01 jan 2006, 21:54
Ort: Luleå

Inlägg av OLH »

knackat nå på soppa pumpen de var mitt fel att den inte gick som den skulle kändes som soppatorsk ryck. så fort jag gas lite
Bild

bakhjuls drift och turbo

LeoGetz
Övningskörning
Inlägg: 129
Blev medlem: 13 mar 2006, 17:35
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av LeoGetz »

Jag vet iaf att alla spridarna sprutar likvärdigt, tog ju o lyfte ur dom och farsan fick vrida på nyckel så jag såg. Men alla spred likvärdigt. Sen om det är soppapumpen som kanske ger dåligt tryck, borde det inte då vara dåligt på alla spridarna?



Sen så har jag fått höra nåt om någon tändmodul eller vad man ska kalla det, sitter på insidan av vänstra skärmen, kanske var det du syftade på Micael? Den har iaf bosch nummer på sig. Fick höra av en på jobbet som har en B230FT att han hade liknande problem med bilen innan han bytte den. Kan det vara nåt o kolla upp?
Det räcker inte med att lyckas. Andra måste misslyckas.

855 GLT 2,5 -97

Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Inlägg av Robban67 »

Hej

Ja, det kanske är värt att kolla den också, den blir väl utbränd med tiden som all annan elektronik.



Snart har du väl inte mkt kvar att kolla upp på bilen.



Är klart intersserad av att höra när du får ordning på kärran vad det var som spökade för dig.





mvh



Robban
Bild

LeoGetz
Övningskörning
Inlägg: 129
Blev medlem: 13 mar 2006, 17:35
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av LeoGetz »

Testade tändmodulen igår, blev ingen skillnad. Så imorgon tar jag ur styrboxen för tändningen. Ska testa med en annan så får vi se, efter det finns det väl inte så mycket mer o kolla, typ byta kablage då, haha.
Det räcker inte med att lyckas. Andra måste misslyckas.

855 GLT 2,5 -97

LeoGetz
Övningskörning
Inlägg: 129
Blev medlem: 13 mar 2006, 17:35
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av LeoGetz »

Ska iofs kolla en sak som går ganska snabbt, o testa tändstiften i tändkabeln mot grenröret eller nåt sånt för att se gnistorna ifall dom skiljer sig åt.
Det räcker inte med att lyckas. Andra måste misslyckas.

855 GLT 2,5 -97

Halmstad-Tompa
Uppkörning
Inlägg: 709
Blev medlem: 17 sep 2004, 22:32

Inlägg av Halmstad-Tompa »

LeoGetz skrev:Ska iofs kolla en sak som går ganska snabbt, o testa tändstiften i tändkabeln mot grenröret eller nåt sånt för att se gnistorna ifall dom skiljer sig åt.


Köp en gnistprovare istället så slipper du att demontera stiften och hålla de mot blocket då du testar gnistan...en helt klart vettig investering som inte kostar så många kronor.

LeoGetz
Övningskörning
Inlägg: 129
Blev medlem: 13 mar 2006, 17:35
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av LeoGetz »

har biltema nån gnistprovare? Hur funkar en sån och hur kopplar man den?
Det räcker inte med att lyckas. Andra måste misslyckas.

855 GLT 2,5 -97

Halmstad-Tompa
Uppkörning
Inlägg: 709
Blev medlem: 17 sep 2004, 22:32

Inlägg av Halmstad-Tompa »

jepp de har en gnistprovare...du kopplar ena änden av den i stiftet och den andra änden i kabeln...sen så har du en lampa i provaren som indikerar ifall du har gnista genom att blinka.



Allt detta står i bruksen...



Smidigt å enkelt å kostar bara ca: 30-40 spänn

LeoGetz
Övningskörning
Inlägg: 129
Blev medlem: 13 mar 2006, 17:35
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av LeoGetz »

Jo, jag kollade katalogen precis nu, 29.90 kostar den, bra pris :D

Blir och inhandla imorgon, så får man se hur det går. Tackar
Det räcker inte med att lyckas. Andra måste misslyckas.

855 GLT 2,5 -97

LeoGetz
Övningskörning
Inlägg: 129
Blev medlem: 13 mar 2006, 17:35
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av LeoGetz »

Nu har jag testat med ny tändmodul och styrbox, men det blev inte bättre :( Satt o tittade på elschema för LH 2.2 i Haynes handboken för att jag inte hittade LH 2.4. På 2.2 så sitter det förkopplingsmotstånd för varje spridare, är det nåt som sitter på 16V med? Och isf vart sitter den? Försökte följa kablarna från spridarna men inte så jäkla lätt. Är nämligen så att jag har dålig gång på 3:e burken och jag har nu kollat allt med just tändningen.
Det räcker inte med att lyckas. Andra måste misslyckas.

855 GLT 2,5 -97

Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Inlägg av Robban67 »

Hej



Du har gott tålamod må jag säga. :D



Törs inte uttala mig om förkopplingsmotståndet ( tror inte att det finns ngt ).



Det är inte så att det sitter skit i spridaren .



Du bytte plats på spridarna, fick du ngn skillnad på gången då på 3:e burken?



Om du har gnista etc. borde det vara soppan som spökar el. tvärtom.

Fasiken vad knepigt du ska göra det, du har bytt ut nästan allting som går att byta - det är väl bara karossen kvar snart :P .





Kan det vara så att om det är specifikt för 3:e burken att det är ngn av de två tryckarna som inte öppnar upp ordentligt för insuget av soppan i cylindern - tanke ?



Slitna nockar på kamaxeln på insugssidan för 3:e burken ?





Idelös just nu, återkommer om ngt dyker upp, problem är till för att lösas :D



Skulle du lösa det - hör av dig om resultatet....



mvh



Robban
Bild

Skriv svar