Svårstartad, kan det vara pga lite bensin kvar?
-
- Uppkörning
- Inlägg: 991
- Blev medlem: 10 mar 2005, 19:57
- Kontakt:
Svårstartad, kan det vara pga lite bensin kvar?
När jag skulle åka hem efter jobbet i eftermiddags så ville bilen inte starta hur mycket jag än försökte så jag testade att rycka ur Säkring nr 1 som går till Bensinpumpen och försökte starta bilen 2ggr, satte tillbaks säkringen och vred om nyckeln och vips så starta den direkt...
Kan man få denna effekten om man har lågt med soppa i tanken? Uppskattar att jag kanske hade runt 8-10 liter kvar i tanken vid tillfället...
Anledningen till att jag testade göra så här är att jag för en månad sedan haft problem med 2 spridare som läckte bensin och gjorde man så, så börbrände man bensinen som låg i cylindrarna för att den inte skall bli sur...
Antingen har jag fått problem med spridarna igen eller så tror jag det kan vara för lite bensin i tanken?
Någon som vet om bilen kan vara svårstartad med lite bensin i?
Om ja, varför startade den när jag ryckte ur säkring nr 1 etc?
Kan man få denna effekten om man har lågt med soppa i tanken? Uppskattar att jag kanske hade runt 8-10 liter kvar i tanken vid tillfället...
Anledningen till att jag testade göra så här är att jag för en månad sedan haft problem med 2 spridare som läckte bensin och gjorde man så, så börbrände man bensinen som låg i cylindrarna för att den inte skall bli sur...
Antingen har jag fått problem med spridarna igen eller så tror jag det kan vara för lite bensin i tanken?
Någon som vet om bilen kan vara svårstartad med lite bensin i?
Om ja, varför startade den när jag ryckte ur säkring nr 1 etc?
-
- Uppkörning
- Inlägg: 991
- Blev medlem: 10 mar 2005, 19:57
- Kontakt:
Misstänkte det... Då har antingen nån av dem andra 2 spridarna börjar krångla eller nån av dem 2 jag köpte begagnat... Får väl lossa fuelrailen på fredag kväll och låta dem vara av till lördag förmiddag och se vilken av dem som läcker
Aldrig skall man kunna få ha en bil utan att laga den varje månad ...
Aldrig skall man kunna få ha en bil utan att laga den varje månad ...
timebandit skrev:Misstänkte det... Då har antingen nån av dem andra 2 spridarna börjar krångla eller nån av dem 2 jag köpte begagnat... Får väl lossa fuelrailen på fredag kväll och låta dem vara av till lördag förmiddag och se vilken av dem som läcker
Aldrig skall man kunna få ha en bil utan att laga den varje månad ...
Det är väl det som är lite charmit med en gammal volvo, man vet aldrig vad som kommer hända
-
- Uppkörning
- Inlägg: 991
- Blev medlem: 10 mar 2005, 19:57
- Kontakt:
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1499
- Blev medlem: 10 apr 2005, 23:45
- Ort: Nykil
Jonne88 skrev:jag förstår mig inte på såna som tankar för 100:- varje gång. å alltid kör så den går på ångor varför inte tanka fullt å tanka innan man nästan måste putta den till macken?
Hehe, nedå man vet ju att när det börjar hacka i högersvängar, då är det dax att besöka närmaste mack
Sen så måste ju bilen dra mindre bensin om man inte tankar fullt, skiljer ju en 50 kg ;)
-
- Uppkörning
- Inlägg: 991
- Blev medlem: 10 mar 2005, 19:57
- Kontakt:
Måste inflika att jag alltid tankar fullt då jag pendlar minst 8mil om dagen... Och jag kör ju så olika hela tiden så jag vet ju inte vad bilen egentligen drar... Ligger allt från 0-150 dagligen... Idag hade tankade jag efter 46mil och fick i 55.46 liter och oftast så brukar jag få i runt 48 liter... Antar att bensinförbrukningen varierar då jag inte har nån körekonomi =)
timebandit skrev:Måste inflika att jag alltid tankar fullt då jag pendlar minst 8mil om dagen... Och jag kör ju så olika hela tiden så jag vet ju inte vad bilen egentligen drar... Ligger allt från 0-150 dagligen... Idag hade tankade jag efter 46mil och fick i 55.46 liter och oftast så brukar jag få i runt 48 liter... Antar att bensinförbrukningen varierar då jag inte har nån körekonomi =)
Hehe, vad är körekonomi? Å vad det än är så låter det intesom nått man ska förena med en 740
Köp en polo eller nått annat med en 1,1 liters motor på 49 hk isf
Bränsleekonomi har vi alla....säkerligen på olika nivåer då
Jag är glad när 940'n går under 1.5 l/mil och häromdagen slog jag nytt låg-rekord me 740'n: Bara 1.34 l/mil...brukar ligga på 1.6 me den
Jag är glad när 940'n går under 1.5 l/mil och häromdagen slog jag nytt låg-rekord me 740'n: Bara 1.34 l/mil...brukar ligga på 1.6 me den
2nd place is 1st loser
Dodge RAM2500HD -04
Tri-Star Ford F250HD -92
Volvo 740 GL/T -89
Volvo 740 Turbo -87
Volvo BM 400 Buster -69
Chevrolet Chevelle Malibu -69
Medlemsnummer 2006: 398 2007 o framåt: 53
Dodge RAM2500HD -04
Tri-Star Ford F250HD -92
Volvo 740 GL/T -89
Volvo 740 Turbo -87
Volvo BM 400 Buster -69
Chevrolet Chevelle Malibu -69
Medlemsnummer 2006: 398 2007 o framåt: 53
Kan vara förpumpen i tanken eller huvudpumpen som håller på att ge upp.. eller båda... För om huvudpunpen börjar bli sliten så får förpumpen jobba hårdare och det är den inte byggd för. Jag hade en 740 som blev segstartad när det var ca 15-20 liter kvar.. Fick då tipset att byta båda pumparna. Gjorde dock inte detta för jag hann sälja bilen innan.. Har dock flera kompisar som gjort det och blivit av med problemen.
"GLIDE LITE" på ren östgötska..
- Anders1984
- Forumsnarkoman
- Inlägg: 4533
- Blev medlem: 29 jan 2005, 15:21
- Kör: Audi S6
- Ort: Stockholm / Karlstad / Åmål
Jan-E skrev:Kan vara förpumpen i tanken eller huvudpumpen som håller på att ge upp.. eller båda... För om huvudpunpen börjar bli sliten så får förpumpen jobba hårdare och det är den inte byggd för. Jag hade en 740 som blev segstartad när det var ca 15-20 liter kvar.. Fick då tipset att byta båda pumparna. Gjorde dock inte detta för jag hann sälja bilen innan.. Har dock flera kompisar som gjort det och blivit av med problemen.
kunde inte sagt det bättre själv...
pump i tanken som e risig kan ställa till med allt från gnälliga ljud till startproblem
Privat: Audi S6 -01 4.2L V8, Volvo 960 -96 2.5L Firmabil: Peugeot Partner -12
Kommande:
Audi S6 -08 5.2L V10
Kommande:
Audi S6 -08 5.2L V10
-
- Uppkörning
- Inlägg: 991
- Blev medlem: 10 mar 2005, 19:57
- Kontakt:
Anledningen till att förpumpen finns är ju att tanken ligger så långt ner så huvudpumpen behöver lite hjälp för att orka pumpa, tankar man mer än halv tank så blir trycket bättre och förpumpen behöver inte jobba lika mkt!
Nåja, troligen inte det som spökar i det här fallet!
Nåja, troligen inte det som spökar i det här fallet!
"Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"
efter midnatt"
-
- Uppkörning
- Inlägg: 991
- Blev medlem: 10 mar 2005, 19:57
- Kontakt: