Svårstartad, kan det vara pga lite bensin kvar?

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
timebandit
Uppkörning
Inlägg: 991
Blev medlem: 10 mar 2005, 19:57
Kontakt:

Svårstartad, kan det vara pga lite bensin kvar?

Inlägg av timebandit »

När jag skulle åka hem efter jobbet i eftermiddags så ville bilen inte starta hur mycket jag än försökte så jag testade att rycka ur Säkring nr 1 som går till Bensinpumpen och försökte starta bilen 2ggr, satte tillbaks säkringen och vred om nyckeln och vips så starta den direkt...

Kan man få denna effekten om man har lågt med soppa i tanken? Uppskattar att jag kanske hade runt 8-10 liter kvar i tanken vid tillfället...





Anledningen till att jag testade göra så här är att jag för en månad sedan haft problem med 2 spridare som läckte bensin och gjorde man så, så börbrände man bensinen som låg i cylindrarna för att den inte skall bli sur...

Antingen har jag fått problem med spridarna igen eller så tror jag det kan vara för lite bensin i tanken?

Någon som vet om bilen kan vara svårstartad med lite bensin i?

Om ja, varför startade den när jag ryckte ur säkring nr 1 etc?

Manke
Forumsfreak
Inlägg: 3264
Blev medlem: 13 jul 2005, 20:48
Ort: Leksand / Arjeplog

Inlägg av Manke »

Hmm, jag har alltid lite bensin i, ligger aldrig över röda, för det blir ju inte så dyrt om man tankar en hunding om gången bara ;)

Men jag har då aldrig nåra problem med att starta trots att nålen ligger i botten, bara det finns nån droppe kvar.

timebandit
Uppkörning
Inlägg: 991
Blev medlem: 10 mar 2005, 19:57
Kontakt:

Inlägg av timebandit »

Misstänkte det... Då har antingen nån av dem andra 2 spridarna börjar krångla eller nån av dem 2 jag köpte begagnat... Får väl lossa fuelrailen på fredag kväll och låta dem vara av till lördag förmiddag och se vilken av dem som läcker :-(

Aldrig skall man kunna få ha en bil utan att laga den varje månad ...

Manke
Forumsfreak
Inlägg: 3264
Blev medlem: 13 jul 2005, 20:48
Ort: Leksand / Arjeplog

Inlägg av Manke »

timebandit skrev:Misstänkte det... Då har antingen nån av dem andra 2 spridarna börjar krångla eller nån av dem 2 jag köpte begagnat... Får väl lossa fuelrailen på fredag kväll och låta dem vara av till lördag förmiddag och se vilken av dem som läcker :-(

Aldrig skall man kunna få ha en bil utan att laga den varje månad ...


Det är väl det som är lite charmit med en gammal volvo, man vet aldrig vad som kommer hända ;)

timebandit
Uppkörning
Inlägg: 991
Blev medlem: 10 mar 2005, 19:57
Kontakt:

Inlägg av timebandit »

Om jag skulle ha sådana fel som är lite roligare och billigare å fixa så älskar jag att fixa å dona med bilen... men när det gäller tusenlappar så finns intresset inte riktigt där.

Köpte ju iofs en 740 för att den är relativt enkel att fixa det mesta själv...

Gode_Herrn
Van forumsanvändare
Inlägg: 1499
Blev medlem: 10 apr 2005, 23:45
Ort: Nykil

Inlägg av Gode_Herrn »

Jag tankar alltid fullt :lol:

Rikard
Uppkörning
Inlägg: 570
Blev medlem: 10 jan 2004, 10:51
Ort: kista/stockholm

Inlägg av Rikard »

Tja min bil blir väldit svår startad med lite soppa i typ 5/10L

men det finns en lösning på det tanka :wink:



M.V.H

Rikard 8)
Bild

VOLVO 740 GLT 16V-88.SÅLD

volvoV70 2,5T AWD

Jonne88
Van forumsanvändare
Inlägg: 1061
Blev medlem: 29 mar 2005, 10:44
Ort: Haparanda

Inlägg av Jonne88 »

jag förstår mig inte på såna som tankar för 100:- varje gång. å alltid kör så den går på ångor :lol: varför inte tanka fullt å tanka innan man nästan måste putta den till macken? :)

Manke
Forumsfreak
Inlägg: 3264
Blev medlem: 13 jul 2005, 20:48
Ort: Leksand / Arjeplog

Inlägg av Manke »

Jonne88 skrev:jag förstår mig inte på såna som tankar för 100:- varje gång. å alltid kör så den går på ångor :lol: varför inte tanka fullt å tanka innan man nästan måste putta den till macken? :)


Hehe, nedå man vet ju att när det börjar hacka i högersvängar, då är det dax att besöka närmaste mack :lol:

Sen så måste ju bilen dra mindre bensin om man inte tankar fullt, skiljer ju en 50 kg :P;)

timebandit
Uppkörning
Inlägg: 991
Blev medlem: 10 mar 2005, 19:57
Kontakt:

Inlägg av timebandit »

Måste inflika att jag alltid tankar fullt då jag pendlar minst 8mil om dagen... Och jag kör ju så olika hela tiden så jag vet ju inte vad bilen egentligen drar... Ligger allt från 0-150 dagligen... Idag hade tankade jag efter 46mil och fick i 55.46 liter och oftast så brukar jag få i runt 48 liter... Antar att bensinförbrukningen varierar då jag inte har nån körekonomi =)

Manke
Forumsfreak
Inlägg: 3264
Blev medlem: 13 jul 2005, 20:48
Ort: Leksand / Arjeplog

Inlägg av Manke »

timebandit skrev:Måste inflika att jag alltid tankar fullt då jag pendlar minst 8mil om dagen... Och jag kör ju så olika hela tiden så jag vet ju inte vad bilen egentligen drar... Ligger allt från 0-150 dagligen... Idag hade tankade jag efter 46mil och fick i 55.46 liter och oftast så brukar jag få i runt 48 liter... Antar att bensinförbrukningen varierar då jag inte har nån körekonomi =)


Hehe, vad är körekonomi? Å vad det än är så låter det intesom nått man ska förena med en 740 :P

Köp en polo eller nått annat med en 1,1 liters motor på 49 hk isf :P

kmx
Forumsfreak
Inlägg: 3502
Blev medlem: 13 apr 2005, 13:20
Kör: ca 20 000 mil per år
Ort: Kil

Inlägg av kmx »

Bränsleekonomi har vi alla....säkerligen på olika nivåer då :wink:



Jag är glad när 940'n går under 1.5 l/mil och häromdagen slog jag nytt låg-rekord me 740'n: Bara 1.34 l/mil...brukar ligga på 1.6 me den
2nd place is 1st loser

Dodge RAM2500HD -04
Tri-Star Ford F250HD -92
Volvo 740 GL/T -89
Volvo 740 Turbo -87
Volvo BM 400 Buster -69
Chevrolet Chevelle Malibu -69


Medlemsnummer 2006: 398 2007 o framåt: 53

Jan-E
Övningskörning
Inlägg: 265
Blev medlem: 08 dec 2002, 18:09
Ort: Norrköping Kör: 850 S -96

Inlägg av Jan-E »

Kan vara förpumpen i tanken eller huvudpumpen som håller på att ge upp.. eller båda... För om huvudpunpen börjar bli sliten så får förpumpen jobba hårdare och det är den inte byggd för. Jag hade en 740 som blev segstartad när det var ca 15-20 liter kvar.. Fick då tipset att byta båda pumparna. Gjorde dock inte detta för jag hann sälja bilen innan.. Har dock flera kompisar som gjort det och blivit av med problemen.
"GLIDE LITE" på ren östgötska..

Användarvisningsbild
Anders1984
Forumsnarkoman
Inlägg: 4533
Blev medlem: 29 jan 2005, 15:21
Kör: Audi S6
Ort: Stockholm / Karlstad / Åmål

Inlägg av Anders1984 »

Jan-E skrev:Kan vara förpumpen i tanken eller huvudpumpen som håller på att ge upp.. eller båda... För om huvudpunpen börjar bli sliten så får förpumpen jobba hårdare och det är den inte byggd för. Jag hade en 740 som blev segstartad när det var ca 15-20 liter kvar.. Fick då tipset att byta båda pumparna. Gjorde dock inte detta för jag hann sälja bilen innan.. Har dock flera kompisar som gjort det och blivit av med problemen.


kunde inte sagt det bättre själv...



pump i tanken som e risig kan ställa till med allt från gnälliga ljud till startproblem ;)
Privat: Audi S6 -01 4.2L V8, Volvo 960 -96 2.5L Firmabil: Peugeot Partner -12
Kommande:
Audi S6 -08 5.2L V10

timebandit
Uppkörning
Inlägg: 991
Blev medlem: 10 mar 2005, 19:57
Kontakt:

Inlägg av timebandit »

Pumpen i tanken är bytt för ca 1½ månad sedan, helt flong ny... tom orginal... Så inte är det pumpen iaf :)

Har inte haft svårt å starta den igen efter den gången så det kan nog vart lite bensin som gjorde det såvida det inte är slumpen.

Får hålla koll på det en stund...

krillebus
Forumsfreak
Inlägg: 3361
Blev medlem: 30 okt 2004, 22:11
Ort: Stockholm Haninge

Inlägg av krillebus »

Anledningen till att förpumpen finns är ju att tanken ligger så långt ner så huvudpumpen behöver lite hjälp för att orka pumpa, tankar man mer än halv tank så blir trycket bättre och förpumpen behöver inte jobba lika mkt!



Nåja, troligen inte det som spökar i det här fallet!
"Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"

Spanarn
Van forumsanvändare
Inlägg: 1744
Blev medlem: 20 feb 2004, 13:20
Kör: Volvo v70, s70
Ort: Göteborg

Inlägg av Spanarn »

Kan det inte vara bränslepumpsrelät som spökar?

När var det bytt senast?

timebandit
Uppkörning
Inlägg: 991
Blev medlem: 10 mar 2005, 19:57
Kontakt:

Inlägg av timebandit »

Relät byttes för 2 månader sedan :)

Skriv svar