Jaha nu ryker la kortet....

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
ClaesThomas
Färsk användare
Inlägg: 91
Blev medlem: 25 sep 2004, 01:50

Jaha nu ryker la kortet....

Inlägg av ClaesThomas »

Hej!

Behöver prata av mig lite granna.

Var på väg hem ifrån jobbet 22.20 i torsdagskväll, så har vi en 30 zon utanför Ica som är typ 20m lång.

Det var upplyst och varken en människa eller bil i sikte så jag håller 50 genom denna, på min mätare, 100 meter bort kommer en polis ut på vägen o vinkar in mig :cry: . nääääh!, tänker jag och han talar om för mig att dom lasrat mig i 55.

Sen får jag prata med en annan polis som skriver ut bötern och han säger jag med största sannolikhet kommer bli av med kortet eftersom jag fortfarande har det på prov.



Så nu kommer jag antagligen bli av med jobb o allt för att jag bor lite utsatt o får jävligt svårt att ta mig till jobbet.

Men polisen sa även att man skriva till körkortsmyndigheten och få förmildrade omständigheter eller nått liknande pga sikten och det inte var nån vårdslöskörning.

Skriva gärna ner vad ni tror...



MVH Patrik

Billy_
Övningskörning
Inlägg: 188
Blev medlem: 06 dec 2005, 14:01
Ort: Malmö

Inlägg av Billy_ »

Jag tror de tar hänsyn till att man är beroende av körkort pga jobb osv men även som du skriver att sikten var bra och ej mycket trafik.
Bild

Manke
Forumsfreak
Inlägg: 3264
Blev medlem: 13 jul 2005, 20:48
Ort: Leksand / Arjeplog

Inlägg av Manke »

När jag blev av med kortet :roll: så fick kag skriva en redogörelse till

Länsstyrelsen tror jag det var, å där så ska man passa på att skriva hur det såg ut å så,

typ tomt på vägen å bra sikt som sagt, man får väl även fylla i om man har jobb där man måste ha körkort osv. fläska på där bara

så kanske du slipper bli av med det :)

Fast iofs så vet jag inte om det är samma, för mitt tog de på plats :cry:

Olsson
Forumsfreak
Inlägg: 3230
Blev medlem: 03 jun 2005, 21:28
Ort: Bollebygd Medlemsnummer: 47 Fordon: BMW 325 E30 Projekt: BMW 355 E30 Andrabilen: BMW 320 E30

Inlägg av Olsson »

Satan va tråkigt, det går att skriva bort en hel del, vet en som kortade sin "vara utan kortet period" mycket!



Skriver man en bra förklaring, att man är beroende av kortet, att det var bra sikt,

inget folk så kan du nog komma undan lite bättre.



// Anders
BMW E30 325 - OO=00=OO - BMW E30 355 - OO=00=OO - BMW E30 320
----------------------------------100% Touring----------------------------------

steifan
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5828
Blev medlem: 19 jul 2005, 21:10
Kör: 740 GLT 16 VALVE
Ort: Falun
Kontakt:

Inlägg av steifan »

En kompis körde 70 på en 30väg en gång med en civilpolisbil efter sig.. polisen stoppade honom och gav en varning bara :P
Volvo 740 GLT 16V -88 / BMW 323 Ci -00 / BMW 325i -06

OLH
Övningskörning
Inlägg: 173
Blev medlem: 01 jan 2006, 21:54
Ort: Luleå

Inlägg av OLH »

jag körde efter polisen i 110 på en 50 väg och förbi en skola men dom gjorde inget och så länge dom inte har på blå ljuset så får dom inte köra för fort så de är bara att ligga bakom, dom kan inget göra :lol:
Bild

bakhjuls drift och turbo

Coolgate
Uppkörning
Inlägg: 311
Blev medlem: 05 dec 2004, 17:30
Ort: Gullspång / Mariestad

Inlägg av Coolgate »

När snuten tog min polare som kör för samma åkeri som mig (lastbil) så överklagade han oxå.. Men de sket de fullständigt i. Så att han blev ju arbetslös o pank... ta om ALLA kort hade ju allt utom buss.. stackarn
Signaturen bryter mot forumsreglerna. Nu mer raderad. /Admin

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Inlägg av Hesselgren »

En kompis till mig fick just tilbaka sin svänglapp efter en månad utan, 51kmh på 30 sträcka, polisen på platsen sa att gränsen för att dom tar det är 20kmh.. (på tretti sträcka)



Har du prövotid fortfarande?

cheva
Övningskörning
Inlägg: 181
Blev medlem: 03 feb 2005, 20:48

Inlägg av cheva »

Hörde av en polis att dom får köra för fort utan att ha blåljusen på, Men jag vet i fan om man ska tro på det...



Överklaga eller något sånt?
Volvo 744TIC -86 + en tic 85. Amazon -65,



Säljes: 4 dörrar utan dörrsidor men med centrallås samt elhissar till 740 gröna. Samt baklucka FRÄCHA.

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

coolepa skrev:Hörde av en polis att dom får köra för fort utan att ha blåljusen på, Men jag vet i fan om man ska tro på det...


Jodå det får dom..



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

Användarvisningsbild
Road_Devil
Färsk användare
Inlägg: 49
Blev medlem: 03 nov 2003, 15:48
Ort: Rättvik och Mora

Re: Jaha nu ryker la kortet....

Inlägg av Road_Devil »

ClaesThomas skrev:


Sen får jag prata med en annan polis som skriver ut bötern och han säger jag med största sannolikhet kommer bli av med kortet eftersom jag fortfarande har det på prov.



MVH Patrik


Svar på wumpscut fråga
Volvo 745 Tic 86

Gothicteo
Moderator
Inlägg: 2994
Blev medlem: 17 jan 2005, 17:43
Ort: Göteborg Volvo945se-96 Toyota Starlet-81 CitroenDSpecial-70 Folkrace 244 och E30
Kontakt:

Inlägg av Gothicteo »

Men hallå.... om dom inte tar det på plats så tar dom väll inte det alls.... fast det är väll tingsrätten man diskuterar med! se till att skaffa ett intyg från arbetsgivaren att du behöver kortet i tjänsten!
Tacklista : Domino, Volvo-Anders, Nmoen, Zappe, Fido, Micke_940T, Blackliner, MrZ, taz

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: Jaha nu ryker la kortet....

Inlägg av Hesselgren »

Road_Devil skrev:
ClaesThomas skrev:


Sen får jag prata med en annan polis som skriver ut bötern och han säger jag med största sannolikhet kommer bli av med kortet eftersom jag fortfarande har det på prov.



MVH Patrik


Svar på wumpscut fråga


:oops:



Men du om din mätare visade 50 så överklaga på de där 55.. hur ska du veta om mätaren visar fel..

Användarvisningsbild
VOLVOMANNEN
Van forumsanvändare
Inlägg: 1703
Blev medlem: 05 dec 2002, 17:58
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av VOLVOMANNEN »

Ajdå. Lider med dig. Vet precis hur det känns då jag blev av med mitt för 2 och en halv månad sen. Blev av med det i 6 månader men skickade in brev ifrån min arbetplats så jag fick det förkortat till 3 månader. Så nu i slutet av februari skall jag börja med skiten IGEN *pust*.
Bild
----------Volvo 240------------------BMW 523------------ 940 Kameleont Till Salu

Användarvisningsbild
VOLVOMANNEN
Van forumsanvändare
Inlägg: 1703
Blev medlem: 05 dec 2002, 17:58
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Jaha nu ryker la kortet....

Inlägg av VOLVOMANNEN »

wumpscut skrev:
Road_Devil skrev:
ClaesThomas skrev:


Sen får jag prata med en annan polis som skriver ut bötern och han säger jag med största sannolikhet kommer bli av med kortet eftersom jag fortfarande har det på prov.



MVH Patrik


Svar på wumpscut fråga


:oops:



Men du om din mätare visade 50 så överklaga på de där 55.. hur ska du veta om mätaren visar fel..


På 30 väg räcker det med 20 km/h över så då spelar det väl ingen roll?
Bild
----------Volvo 240------------------BMW 523------------ 940 Kameleont Till Salu

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: Jaha nu ryker la kortet....

Inlägg av Hesselgren »

VOLVOMANNEN skrev:
wumpscut skrev:
Road_Devil skrev:


Svar på wumpscut fråga


:oops:



Men du om din mätare visade 50 så överklaga på de där 55.. hur ska du veta om mätaren visar fel..


På 30 väg räcker det med 20 km/h över så då spelar det väl ingen roll?


Japp så är det men man kan ju överklaga och hävda att mätaren visade 49..



Man kan få förmildrande om man har väldigt bra anledning att ha kortet kvar med men då ofta med fetare böter.. :( Men då ska det vara att man kör ambulans eller liknande, annars tror jag det är svårt..

Användarvisningsbild
VOLVOMANNEN
Van forumsanvändare
Inlägg: 1703
Blev medlem: 05 dec 2002, 17:58
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av VOLVOMANNEN »

ClaesThomas erkännde du på plats?
Bild
----------Volvo 240------------------BMW 523------------ 940 Kameleont Till Salu

ClaesThomas
Färsk användare
Inlägg: 91
Blev medlem: 25 sep 2004, 01:50

Inlägg av ClaesThomas »

gothicteo skrev:Men hallå.... om dom inte tar det på plats så tar dom väll inte det alls.... fast det är väll tingsrätten man diskuterar med! se till att skaffa ett intyg från arbetsgivaren att du behöver kortet i tjänsten!
Hade tappat plånboken dagen innan så dom kunde inte ta det på platsen, men jag fick en lapp som jag kunde köra på i 48timmar sen var det kört.

Men man blir lite förbannad när dom står en torsdagkväll kl 22 när det inte finns en människa ute, hade det varit i rusningstrafik hade det varit en annan sak men nu var dom bara ute efter att plocka folk.



//Patrik



Edit: VOLVOMANNEN: Ja det gjorde jag, tänkte att det kanske skulle hjälpa i efterhand

Gustav J
Ordförande
Inlägg: 3817
Blev medlem: 13 jan 2006, 22:07
Ort: Skövde

Inlägg av Gustav J »

jag blev stoppad 2 timmar efter jag hade fått mitt kort fick varning på mina bak däck :? var 100 meter från brosans jobb så jag sa att jag skulle just lägga på nya (han jobbar på WW/audi i udevalla)

Alriksson
Övningskörning
Inlägg: 238
Blev medlem: 26 dec 2002, 21:10
Ort: Kungälv
Kontakt:

Inlägg av Alriksson »

största felet du gjorde va ju att erkänna på plats. erkänn aldrig nått, ge dom inte ditt körkort utan annat leg. det är reglerna.



du borde ha fjäskat till dig 49km/h men det går ju inte nu.
Bild

Gode_Herrn
Van forumsanvändare
Inlägg: 1499
Blev medlem: 10 apr 2005, 23:45
Ort: Nykil

Re: Jaha nu ryker la kortet....

Inlägg av Gode_Herrn »

ClaesThomas skrev:Hej!

Behöver prata av mig lite granna.

Var på väg hem ifrån jobbet 22.20 i torsdagskväll, så har vi en 30 zon utanför Ica som är typ 20m lång.

Det var upplyst och varken en människa eller bil i sikte så jag håller 50 genom denna, på min mätare, 100 meter bort kommer en polis ut på vägen o vinkar in mig :cry: . nääääh!, tänker jag och han talar om för mig att dom lasrat mig i 55.

Sen får jag prata med en annan polis som skriver ut bötern och han säger jag med största sannolikhet kommer bli av med kortet eftersom jag fortfarande har det på prov.



Så nu kommer jag antagligen bli av med jobb o allt för att jag bor lite utsatt o får jävligt svårt att ta mig till jobbet.

Men polisen sa även att man skriva till körkortsmyndigheten och få förmildrade omständigheter eller nått liknande pga sikten och det inte var nån vårdslöskörning.

Skriva gärna ner vad ni tror...



MVH Patrik




Jävla grisar o stå o ta nån på kvällen de gör de bara för att jävlas... dom borde ha nått bättre för sig!

krillebus
Forumsfreak
Inlägg: 3361
Blev medlem: 30 okt 2004, 22:11
Ort: Stockholm Haninge

Inlägg av krillebus »

Har svårt att hålla med!



Kör man 160 på motorväg så kan det vara okej, men att köra 50 på 30 sträcka ja då får man skylla sig själv när man blir av med lappen är det nått man ska respektera så är 30 sträckor!!
"Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"

VolVoPV
Färsk användare
Inlägg: 95
Blev medlem: 31 okt 2005, 18:56

Inlägg av VolVoPV »

krillebus skrev:Har svårt att hålla med!



Kör man 160 på motorväg så kan det vara okej, men att köra 50 på 30 sträcka ja då får man skylla sig själv när man blir av med lappen är det nått man ska respektera så är 30 sträckor!!


bättre svar finns det inte..
[image]Please insert correct image link here[/image]

STOLT ÄGARE !!!

--------------------------------

Nissan GTTC

450 hästar!!

jäklar vilken arselförflyttare :P

Lucif3r
Forumsnarkoman
Inlägg: 4001
Blev medlem: 06 jul 2005, 14:44
Ort: Sverige :)
Kontakt:

Inlägg av Lucif3r »

krillebus skrev:Har svårt att hålla med!



Kör man 160 på motorväg så kan det vara okej, men att köra 50 på 30 sträcka ja då får man skylla sig själv när man blir av med lappen är det nått man ska respektera så är 30 sträckor!!




kan inte annat än att hålla med... 30 sträckor ska man respektera...
Bild

Glider runt i min blanka 945 <3

Användarvisningsbild
Micke 940 Turbo
Forumsfreak
Inlägg: 3538
Blev medlem: 18 jan 2005, 19:24
Ort: [_Värnamo_] Kör: S60 2,4T - 01 Tidigare : 940LTT -97 Rallybilen 240 GLE - 90
Kontakt:

Inlägg av Micke 940 Turbo »

Polisen får köra inte hur fort de vill, Men de får köra lite fortare än vad som står på skyltarna. Det kan vara bråskande äre som det heter.

Men det kräver ingen fri väg. Där av bör de köra utan blåljus. De är ju inte på utryckning.



Vad gäller körkortet. 55 på 30. Den tidpunkten.

Jag tror på att du får igen det efter 1månad eller så.

Om du skriver in o säger att du måste ha bilen.



Detta funkade iallafall för en kompis som körde 130 på 90väg.

Men han hade inte kortet på prov. Vet inte vad som gäller när man har kortet på praotiden. Skulle tro att du får igen det.



// Micke
Bild
───────────────── http://www.mickesvolvo.se ─────────────────

Skriv svar