ZF Automatlåda + Trimmad B230FT
ZF Automatlåda + Trimmad B230FT
Någon som har erfarenhet av hur mycket den här lådan pallar ?
Motorn kommer hamna på ca 250 Hk. Skriv gärna vad ni haft för motor till den lådan och info om den, hur det funkat osv...
Kommer man stå still om man gör kickdown från stillastående med detta ?
Kommer den överhuvudtaget gå o köra med ? Kommer antagligen byta men vill inte göra det nu direkt om ingen går in o sponsrar med en M90 ; )
Motorn kommer hamna på ca 250 Hk. Skriv gärna vad ni haft för motor till den lådan och info om den, hur det funkat osv...
Kommer man stå still om man gör kickdown från stillastående med detta ?
Kommer den överhuvudtaget gå o köra med ? Kommer antagligen byta men vill inte göra det nu direkt om ingen går in o sponsrar med en M90 ; )
- Anders1984
- Forumsnarkoman
- Inlägg: 4533
- Blev medlem: 29 jan 2005, 15:21
- Kör: Audi S6
- Ort: Stockholm / Karlstad / Åmål
Detta har vi diskuterat förut...
Å då kom vi fram till att alla tyckte olika.
DOCK är det klart vanligast med AW71 i turbosar.
Även 760 gle har AW.
Jag tror att AW tål mer än ZF.
ZF är ju lådan som inte tål att varvas utan växel i.
Bilprovningen får inte kolla co vis 2500 rpm.
ZF sitter i BMW.......
Men det är säkerligen inte exakt samma men snarlik.
Turbocenter snackade om att man skulle bygga om ZF å ta lite delar från BMW`s lådor så skulle man få den att hålla bra.
Hållbarheten på lådan beror med på hur man kör.
Om man vill syssla med buskörning så är en extra automatlådekylare en bra investering.
Om man kör lugnt med sporadiska fullgaskörningar tex landsväg och omkörningar så borde det inte vara några problem.
Jag har kört sönder 2 st AW7x på min 764 turbo.
Den första AW71 pajade strax efter att jag timmat klart.
Då körde jag som en idiot i några veckor med ställ i 120 knyck å visa vad kärran går för.
Jag pressade bilen till jobbet och så stod den inte å puttra så länge heller eftersom jag hadde bråttom.
Så när jag skulle hem så började den slira på ettan å några dagar senare så fortsatte det upp i växlarna.
Då hängde jag i en AW70 från en 240. Den lådan höll bra som fasiken.
Tog loss den för att montera i en 245 turbo åsså monterade jag nuvarande aw71L.
Å nu har den med börjat slira.
Så bilen är avställd.
Det blir mer hästar å en TH-700 från cheva.
Så automatlådorna håller hyggligt om man behandlar dom väl.
250 hk på ZF är jag lite tveksam till.
250hk på AW71 funkar bättre..
en man skall kyla ned automatlådan efter hårdkörning.
Å då kom vi fram till att alla tyckte olika.
DOCK är det klart vanligast med AW71 i turbosar.
Även 760 gle har AW.
Jag tror att AW tål mer än ZF.
ZF är ju lådan som inte tål att varvas utan växel i.
Bilprovningen får inte kolla co vis 2500 rpm.
ZF sitter i BMW.......
Men det är säkerligen inte exakt samma men snarlik.
Turbocenter snackade om att man skulle bygga om ZF å ta lite delar från BMW`s lådor så skulle man få den att hålla bra.
Hållbarheten på lådan beror med på hur man kör.
Om man vill syssla med buskörning så är en extra automatlådekylare en bra investering.
Om man kör lugnt med sporadiska fullgaskörningar tex landsväg och omkörningar så borde det inte vara några problem.
Jag har kört sönder 2 st AW7x på min 764 turbo.
Den första AW71 pajade strax efter att jag timmat klart.
Då körde jag som en idiot i några veckor med ställ i 120 knyck å visa vad kärran går för.
Jag pressade bilen till jobbet och så stod den inte å puttra så länge heller eftersom jag hadde bråttom.
Så när jag skulle hem så började den slira på ettan å några dagar senare så fortsatte det upp i växlarna.
Då hängde jag i en AW70 från en 240. Den lådan höll bra som fasiken.
Tog loss den för att montera i en 245 turbo åsså monterade jag nuvarande aw71L.
Å nu har den med börjat slira.
Så bilen är avställd.
Det blir mer hästar å en TH-700 från cheva.
Så automatlådorna håller hyggligt om man behandlar dom väl.
250 hk på ZF är jag lite tveksam till.
250hk på AW71 funkar bättre..
en man skall kyla ned automatlådan efter hårdkörning.
![Bild](http://web.comhem.se/malmberg/bilar.jpg)
-
- Moderator
- Inlägg: 14489
- Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
- Kör: För fort.
- Ort: Luleå Medlemsnummer 2
- Kontakt:
min AW71L gav upp i min vita 940
efter 27tusen mil
hehe.
ZF4HP22 är den fullständiga beteckningen.
ZF4HP18 tror jag den heter som sitter i t.ex grannens SAAB 9000 CSE 2.3t 1993. Den har ändå 200hk original saft ganska bra vrid.
(med vad är saabs rykte om automatlådor?)
//Erik
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
ZF4HP22 är den fullständiga beteckningen.
ZF4HP18 tror jag den heter som sitter i t.ex grannens SAAB 9000 CSE 2.3t 1993. Den har ändå 200hk original saft ganska bra vrid.
(med vad är saabs rykte om automatlådor?)
//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
ThaSaint skrev:min AW71L gav upp i min vita 940 :) efter 27tusen mil :D hehe.
ZF4HP22 är den fullständiga beteckningen.
ZF4HP18 tror jag den heter som sitter i t.ex grannens SAAB 9000 CSE 2.3t 1993. Den har ändå 200hk original saft ganska bra vrid.
(med vad är saabs rykte om automatlådor?)
//Erik
Just därför som min 240 låda höll så bra antar jag.
100 hästar orginal sliter ju inte lika mycke som 168 kusar.
![Bild](http://web.comhem.se/malmberg/bilar.jpg)
Det där med ZF och varvtal utan växel.....
Har haft en gammal Audi 100 2,3 med automatväxel för övrigt en USA modell mycket lustig låda i(ZF) den bilen om man varvade mera än 2500 varv så hoppade växeln (framåt) i med stor panik som följd som ni kan förstå.
Roligt blev det då jag var bortrest samt lämnade in min fina Audi på den lokala verkstaden utan att säga hur automatlådan uppförde sig (glömmde)
Skulle byta kylledningar på aut lådan bytet gick göör bra men då verkstads killen skulle fylla på kylarvatten samt varva lite så att vattnet skulle cirkulera lite mera då blev det cirkus som ni förstår...
Bilen skenade med en burnout och mekanikern fick slänga sig i smörjgropen (tur att han klarade sig ) bilen "gick i väggen" med 2 stycken trasiga x-ljus och en chockad mekaniker som följd...
Audin var inte välkommen där mer.........![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Mekanikern var livrädd för min fina guldmetalic Audi (skällde lite på mig oxo)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Har haft en gammal Audi 100 2,3 med automatväxel för övrigt en USA modell mycket lustig låda i(ZF) den bilen om man varvade mera än 2500 varv så hoppade växeln (framåt) i med stor panik som följd som ni kan förstå.
Roligt blev det då jag var bortrest samt lämnade in min fina Audi på den lokala verkstaden utan att säga hur automatlådan uppförde sig (glömmde)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Skulle byta kylledningar på aut lådan bytet gick göör bra men då verkstads killen skulle fylla på kylarvatten samt varva lite så att vattnet skulle cirkulera lite mera då blev det cirkus som ni förstår...
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Bilen skenade med en burnout och mekanikern fick slänga sig i smörjgropen (tur att han klarade sig ) bilen "gick i väggen" med 2 stycken trasiga x-ljus och en chockad mekaniker som följd...
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Audin var inte välkommen där mer.........
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Mekanikern var livrädd för min fina guldmetalic Audi (skällde lite på mig oxo)
Klarar mig bra utan stressfläkt......![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
http://upload.hacked.free-bsd.org/Quisten/m2.JPG
http://upload.hacked.free-bsd.org/Quisten/m4.JPG
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
http://upload.hacked.free-bsd.org/Quisten/m2.JPG
http://upload.hacked.free-bsd.org/Quisten/m4.JPG
Quisten skrev:Det där med ZF och varvtal utan växel.....![]()
![]()
![]()
Har haft en gammal Audi 100 2,3 med automatväxel för övrigt en USA modell mycket lustig låda i(ZF) den bilen om man varvade mera än 2500 varv så hoppade växeln (framåt) i med stor panik som följd som ni kan förstå.
Roligt blev det då jag var bortrest samt lämnade in min fina Audi på den lokala verkstaden utan att säga hur automatlådan uppförde sig (glömmde)![]()
![]()
Skulle byta kylledningar på aut lådan bytet gick göör bra men då verkstads killen skulle fylla på kylarvatten samt varva lite så att vattnet skulle cirkulera lite mera då blev det cirkus som ni förstår...![]()
Bilen skenade med en burnout och mekanikern fick slänga sig i smörjgropen (tur att han klarade sig ) bilen "gick i väggen" med 2 stycken trasiga x-ljus och en chockad mekaniker som följd...![]()
![]()
![]()
Audin var inte välkommen där mer.........
Mekanikern var livrädd för min fina guldmetalic Audi (skällde lite på mig oxo)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
DKW hette dom ju förr! Verkar inte som det stämmer längre!
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
DET HETER STEREO!!!
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM.
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM.
Bytte till VOLVO.
är nu mera välkommen till verkstan men det behövs inte än på 40 000 mil (Det är en Volvo jag äger)...
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Förlåt menade DKW 100 2,3 med autlåda..............![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Förlåt menade DKW 100 2,3 med autlåda..............
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Klarar mig bra utan stressfläkt......![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
http://upload.hacked.free-bsd.org/Quisten/m2.JPG
http://upload.hacked.free-bsd.org/Quisten/m4.JPG
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
http://upload.hacked.free-bsd.org/Quisten/m2.JPG
http://upload.hacked.free-bsd.org/Quisten/m4.JPG