CO-värde

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
CVic
Övningskörning
Inlägg: 128
Blev medlem: 16 apr 2003, 19:03
Ort: Linköping
Kontakt:

CO-värde

Inlägg av CVic »

Vad är ett normalt CO-värde för en 740 Turbo? Tillåtet på besiktningen är ju upp till 3,5, men på senaste besiktningen hade min bil 0,1. :|
Volvo 740 Tic -86

n00b på allt som gäller bilar ;)

Blaxxor
Forumsfreak
Inlägg: 3295
Blev medlem: 13 okt 2004, 16:26
Kör: 744 T5, 745 GLT 16V
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: CO-värde

Inlägg av Blaxxor »

CVic skrev:Vad är ett normalt CO-värde för en 740 Turbo? Tillåtet på besiktningen är ju upp till 3,5, men på senaste besiktningen hade min bil 0,1. :|


Min 86a med B230ET hade 0,6 på besiktningen förra veckan. Så ditt är väldigt bra.

sljungaracer
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2157
Blev medlem: 09 apr 2005, 23:15
Ort: Ljungby Kör 850R-96

Re: CO-värde

Inlägg av sljungaracer »

CVic skrev:Vad är ett normalt CO-värde för en 740 Turbo? Tillåtet på besiktningen är ju upp till 3,5, men på senaste besiktningen hade min bil 0,1. :|


Då är du ju en miljövän... :P



edit: hade 0,1 på senaste bes...
Bild

CVic
Övningskörning
Inlägg: 128
Blev medlem: 16 apr 2003, 19:03
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av CVic »

Hmm, har hört att ju lägre värdet är desto sämre går bilen.
Volvo 740 Tic -86

n00b på allt som gäller bilar ;)

Halmstad-Tompa
Uppkörning
Inlägg: 709
Blev medlem: 17 sep 2004, 22:32

Inlägg av Halmstad-Tompa »

CVic skrev:Hmm, har hört att ju lägre värdet är desto sämre går bilen.


Nu har jag visserligen ingen turbo men mitt värde är också 0,1 (exakt 0,007 enligt SBPs mätare,uppsatt till 0,01)...och min kärra går som en klocka :D

Lucif3r
Forumsnarkoman
Inlägg: 4001
Blev medlem: 06 jul 2005, 14:44
Ort: Sverige :)
Kontakt:

Inlägg av Lucif3r »

ska väl också skryta då.. hade också 0.1 enligt papprerna :) ... Ingen turbo dock... :roll:
Bild

Glider runt i min blanka 945 <3

alx
Övningskörning
Inlägg: 184
Blev medlem: 13 okt 2004, 13:05
Ort: Sthlm/Hägersten

Inlägg av alx »

på min ståre 0,0.. de trodde ja va bra?



//Alex
Bild

Elvis
Övningskörning
Inlägg: 145
Blev medlem: 23 jan 2003, 14:23
Ort: Oraklet från Märsta Kör: 740 TIC
Kontakt:

Inlägg av Elvis »

Hade 0,0 på både V70 T5:an och 740 GLT:n.
Bild

V70 T5 | 740 Turbo | S70 GLT | 850 S 2.5 | http://elvis.horisont.net | garaget.org/elvis

Vice Ordförande, Turbo Performance Club

Yak
Övningskörning
Inlägg: 153
Blev medlem: 16 okt 2005, 22:54
Ort: nollåtta

Inlägg av Yak »

Elvis skrev:Hade 0,0 på både V70 T5:an och 740 GLT:n.


Allt annat än 0,0 på V70n hade nog inneburit ett byte av kat :)

Går inte din 740 på E85 också? :wink:

Men så en bil om inte är katalysatorrenad så brukar man ha drygt 0,2-0,5 i CO-halt. Ju hörde CO desto fetare är bränsleblandningen (ofullständig förbränning).

För att en bil ska gå bra bör ju blandningen ligga lite på den feta sidan, så några tiondelar är inte helt fel. Det är ju inte så bra om bilen går för magert heller.
Volvo 940 Turbo -94 33k mil

Volvo 745 GL/T -90 42k mil

745TIC-89
Uppkörning
Inlägg: 472
Blev medlem: 30 aug 2005, 01:53
Ort: Norge

Inlägg av 745TIC-89 »

Bedre at bilen går litt fett enn at den går magert, da risikoen for tenningsbank(spikning) er større om blandingen er mager... Dette er fremfor alt viktig på en turbobil. Å justere bensinblandingen er en enkel sak hos et bilverksted med CO måler...
Bild

Volvo is the name, Turbo is the game;)

Skriv svar