Hur gör man rent vevhusvent på B234

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
svensson
Uppkörning
Inlägg: 514
Blev medlem: 19 feb 2005, 17:40
Kör: Långkalsång blå 360
Ort: Ludvika

Hur gör man rent vevhusvent på B234

Inlägg av svensson »

Som topic hur gör man rent vevhusventilationen och exakt vart sitter den. jag tror jag har hittat den är en cylinderformad grej under insuget nästan nere vid oljetråget som kommer ut ur blocket och som har en slang på toppen som går till insuget.

Men hur gör man rent det för jag ser inget sätt att ta isär det (är ioförsig jävligt trångt och svårt att se), ska man bara ta av slangen och göra rent den eller??



//Johan

16valve4ever
Övningskörning
Inlägg: 140
Blev medlem: 13 dec 2004, 19:05
Ort: Stockholm

Inlägg av 16valve4ever »

Japp du har helt rätt angående placeringen. Jag ska själv ta och plocka isär och rengöra min snart och det verkar lite knepigt att komma åt. Jag tror att det räcker med att ta bort den veckade insugsslangen och ha långa armar för att komma åt! :)



Det som oftast sätter igen sig är den lilla flamfällan, eller mera exakt, den tunna vacuumslangen till den.
B234F: Livet börjar vid 4000 rpm...

svensson
Uppkörning
Inlägg: 514
Blev medlem: 19 feb 2005, 17:40
Kör: Långkalsång blå 360
Ort: Ludvika

Inlägg av svensson »

Ok, ska väl in och gräva jag med men det är ju jävligt bökigt där nere

Addekarlsson
Van forumsanvändare
Inlägg: 1304
Blev medlem: 25 feb 2003, 09:51
Ort: Världsmetropolet Hoting
Kontakt:

Inlägg av Addekarlsson »

Tyvärr måste man lätta på insuget för att kunna få lös oljefällan. Röret som går ner i sumpen är för långt, så själva behållaren tar i insuget annars.

Sitter med 2 "bultar" storlek 10 mm i blocket.

Kom ihåg att även byta o-ringarna som sitter på oljefällan.



Mvh/ Adde
Bild

Med bild får man bara skriva en rad här, så nu skriver jag en rad bara för att man får det :lol:

16valve4ever
Övningskörning
Inlägg: 140
Blev medlem: 13 dec 2004, 19:05
Ort: Stockholm

Inlägg av 16valve4ever »

Ok, tack för tipset. Jag har ingen tidigare erfarenhet av B234:an utan utgick från att det var ungefär som på B230. Nåja, det är väl priset man får betala för att få avstämda insugningsrör! :D
B234F: Livet börjar vid 4000 rpm...

740Power
Uppkörning
Inlägg: 462
Blev medlem: 30 nov 2002, 17:13
Ort: Sollentuna Medlemsnummer: 575 Kör: Volvo 744 16V GLT
Kontakt:

Inlägg av 740Power »

Är det denna ni menar?

Bild
Bild

Morst
Forumsfreak
Inlägg: 3225
Blev medlem: 19 maj 2005, 19:16
Kör: Opel Omega 2,2 -02
Ort: Förorten till någons GLE

Inlägg av Morst »

Exakt! Det där är uppsamlingskärlet för oljan som kan förja med vevhusgaserna upp ur sumpen, ta loss och gör ren! Gäller även övriga slangar och ledningar till denna burk och till insuget. Inte minst "t-korset" med flamfällan som tidigare nämnts av 16valve4ever.
Leg. garagehangaround - kan inte mecka själv men är intresserad och vill gärna lära mig, både i folks garage och på forumet!

740Power
Uppkörning
Inlägg: 462
Blev medlem: 30 nov 2002, 17:13
Ort: Sollentuna Medlemsnummer: 575 Kör: Volvo 744 16V GLT
Kontakt:

Inlägg av 740Power »

okej! då får jag skriva upp det på att göra listan oxå!
Bild

väg222
Färsk användare
Inlägg: 59
Blev medlem: 15 aug 2005, 23:31
Ort: ingarö

Vevhusventilationen

Inlägg av väg222 »

Det är ju ett jäkla system som borde gå att förenkla och få också tillförlitligare. Förr satt det bara ett rör böjt ner mot gatan och behövde minimalt med kontroll/service. (Öppen vevhusventilation). Sedan blev den sluten och röret drogs in i insuget efter luftfiltret så inte filtret skulle kladdas ner av oljeröken. En oljefälla/filter/broms måste det finnas för att inte oljeföbrukningen skall öka. Men att komma åt och göra något. Man blir svettig av bara tanken. Jag tycker det kunde vara en burk med bajonettfattning och en slang utan klammer som lätt lossades och därefter skruvade man av locket och tog ut metallfiltret 0ch lade allt i diskmaskinen medan man fikade. Sedan tillbaka lika lätt, Lätt som en plätt, fixat och klart. Undra on någon skulle köpa en sådan om den fanns på marknaden? 945 2.0 Turbo -97 POLAR.

Addekarlsson
Van forumsanvändare
Inlägg: 1304
Blev medlem: 25 feb 2003, 09:51
Ort: Världsmetropolet Hoting
Kontakt:

Re: Vevhusventilationen

Inlägg av Addekarlsson »

väg222 skrev:Det är ju ett jäkla system som borde gå att förenkla och få också tillförlitligare.
Olje-/filterbyte på rätt intervall samt slita bort eventuellt flamfälla, så är det inga problem med denna vevhusventilation/oljefälla. :wink:



Mvh/ Adde
Bild

Med bild får man bara skriva en rad här, så nu skriver jag en rad bara för att man får det :lol:

väg222
Färsk användare
Inlägg: 59
Blev medlem: 15 aug 2005, 23:31
Ort: ingarö

oljefälla

Inlägg av väg222 »

Tack addekarlsson för tipset. Får nog bli så vid nästa sporadiska service. Raka rör andas bäst.

b234f
Färsk användare
Inlägg: 19
Blev medlem: 26 aug 2005, 08:10

Serviceintervall

Inlägg av b234f »

Skall man rengöra vevhusventilationen var 1500 mil?



Har jag förstått det rätt, skall man ta bort och rengöra hela "burken", det räcker alltså inte med det grova filtret i slangen ovanpå "burken", eller?
Det bästa man kan äga och köra är en gammal Volvo.

Addekarlsson
Van forumsanvändare
Inlägg: 1304
Blev medlem: 25 feb 2003, 09:51
Ort: Världsmetropolet Hoting
Kontakt:

Re: Serviceintervall

Inlägg av Addekarlsson »

b234f skrev:Skall man rengöra vevhusventilationen var 1500 mil?



Har jag förstått det rätt, skall man ta bort och rengöra hela "burken", det räcker alltså inte med det grova filtret i slangen ovanpå "burken", eller?
Varje 1500 mil vet jag inget om, men att man ska slita bort både behållare samt slangar och göra rent håller jag med om. :D

Sitter det nått vitt/gult uppe vid det grova filtret, så brukar jag kasta ut det i omloppsbana. Det är flamfällan, som ofta orsakar problem med vevhusventilationen.



Mvh/ Adde
Bild

Med bild får man bara skriva en rad här, så nu skriver jag en rad bara för att man får det :lol:

b234f
Färsk användare
Inlägg: 19
Blev medlem: 26 aug 2005, 08:10

Tack, har en annan fråga också

Inlägg av b234f »

Har ett problem som du kanske kan hjälpa mig med, har en 740 16 V -88 som smårycker eller misständer egentligen på alla varvtal och även på tomgången. Har även problem vid starten, den startar och dör direkt, sen får man pumpa mellan 10 sek till 30 sek sen startar den igen.



Har bytt tankarmatur med förpumpen, tändkablar, tändstift, fördelarlock och rotor, bränslefilter, kompressionstesten sa 13,1 bar på 1:an till 3:an, 4:an hade 14 bar. 4:an sotar även lite på tändstiftet. Har bytt o-ringarna till spridarna.



Har du något tips till mig?
Det bästa man kan äga och köra är en gammal Volvo.

Skriv svar