Kan man koppla ifrån lockuppen på AW70?
Kan man koppla ifrån lockuppen på AW70?
Tjenare! Har en liten fråga angående min automatlåda 03-70(AW70) på en 740 88B med B230F-motor.
Ibland när jag själv kommer åt lockuppen eller någon har lånat bilen är det ett rent h...te att få den att växla upp till 4:an. Får trycka ganska många gånger innan den funkar igen.
Frågan är då. Kan man bara ta bort flatstiften ifrån den lilla knappen på sidan när 4:an funkar som den ska o sedan kommer det at fungera hela tiden?
Lampskrället(lilla oranga pilen) lyser konstant hela tiden både när 4:an funkar o när den inte funkar. Har haft isär o rengjort kontakten nere vid växellådan.
Ibland när jag själv kommer åt lockuppen eller någon har lånat bilen är det ett rent h...te att få den att växla upp till 4:an. Får trycka ganska många gånger innan den funkar igen.
Frågan är då. Kan man bara ta bort flatstiften ifrån den lilla knappen på sidan när 4:an funkar som den ska o sedan kommer det at fungera hela tiden?
Lampskrället(lilla oranga pilen) lyser konstant hela tiden både när 4:an funkar o när den inte funkar. Har haft isär o rengjort kontakten nere vid växellådan.
Japp jag menar OD, men på sidan av spaken sitter en knapp som förhindrar att OD:n läggs i om man kör med husvagn o så. Det är den lilla skitknappen som strular till det om man kommer åt den för sedan hoppar inte OD:n in förrän man tryckt typ 1000 gånger på den!!!!!
Kan det var reläet ändå som spökar menar du?
Kan det var reläet ändå som spökar menar du?
-
- Moderator
- Inlägg: 14489
- Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
- Kör: För fort.
- Ort: Luleå Medlemsnummer 2
- Kontakt:
Japp, kan vara
kika din relähistoria bakom askoppen,
har för mig att AW'n OD-relä är en stor orange grej.
Har ett par över, så kan kolla upp detaljnummer på dom
här är ett:
Relä 1307793 - Overdrive relay 740/760 82-84 ORANGE Auto. Trans AW70,AW71
åsså har ja no ett som sitter kvar i bilen som ja byggt om till manuell låda åxå,
om du skulle behöva ett nytt tänkte jag
Men du kan ju kontrollmäta knappen, om du lossar kontakten till den först.
Kan hända att kabeln är kass där spaken går ner i bilen om man säger så... där den böjs när man för växelväljaren fram å tebax.
//Erik
kika din relähistoria bakom askoppen,
har för mig att AW'n OD-relä är en stor orange grej.
Har ett par över, så kan kolla upp detaljnummer på dom
här är ett:
Relä 1307793 - Overdrive relay 740/760 82-84 ORANGE Auto. Trans AW70,AW71
åsså har ja no ett som sitter kvar i bilen som ja byggt om till manuell låda åxå,
om du skulle behöva ett nytt tänkte jag
Men du kan ju kontrollmäta knappen, om du lossar kontakten till den först.
Kan hända att kabeln är kass där spaken går ner i bilen om man säger så... där den böjs när man för växelväljaren fram å tebax.
//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
-
- Moderator
- Inlägg: 14489
- Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
- Kör: För fort.
- Ort: Luleå Medlemsnummer 2
- Kontakt:
låter ju bra. Har du tur kan det va nått så enkelt som oxiderade kontakter på stiften under relät bara, men har du otur är det mekanisk förslitning på kontaktytorna inne i relät. Då kan problemet komma tillbaka.
Men bra att det löste sig iaf, det är därför forumet finns.
//Erik
Men bra att det löste sig iaf, det är därför forumet finns.
//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
- Turbo-Mupp
- Forumsfreak
- Inlägg: 3428
- Blev medlem: 01 feb 2003, 00:08
- Kör: 740
pudaskung skrev:"TheSaint"
Tack så mycket för tippset!
Rev ur reläet och knackade lite försiktigt mot instrumentpanelen och tryckte i skiten igen. Allt funkar alldeles utmärkt nu!! Växlar hur fint som helst upp i överväxeln och vill man ha lockup så funkar det med perfekt!!!!! Kanon
annars kan du göra som jag, slit ut reläet, släng det i marken och slämng soporna, koppla ihop kablarna så att pilen på instrumentet släcks, viola, du har nu alltid od inkopplad
"Are you a mexi-can, or a mexi-can´t?"
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2490
- Blev medlem: 02 dec 2002, 15:38
- Kör: Mitsubishi Pajero-88
- Ort: Linköping Medlemsnr:73
Åter till topic ...
Går det överhuvudtaget att koppla ur lockupen ???
Skulle väldigt gärna vilja ha den manuell, pga att det inte funkar så bra med husvagn annars.
edit: AW-72L är det jag har.
Går det överhuvudtaget att koppla ur lockupen ???
Skulle väldigt gärna vilja ha den manuell, pga att det inte funkar så bra med husvagn annars.
edit: AW-72L är det jag har.
// Jonas
Mitsubishi Pajero Canvas 2600-88
Nissan Maxima QX 3.0 V6 24V -97
http://www.garaget.org/JonasK
Mitsubishi Pajero Canvas 2600-88
Nissan Maxima QX 3.0 V6 24V -97
http://www.garaget.org/JonasK
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1010
- Blev medlem: 14 nov 2004, 22:23
- Ort: Kungsbacka Kör: Volvo 944 2.3S
Lock-up:en kopplas la ur samtidigt som man kopplar ur OD:n. Är väl gjort så att OD:n måste gå i för att Lock-upen ska gå i?
Och varför koppla bort så man inte har den funktionen att koppa ur OD:n? Den e juh grym att ha, när man ska göra omkörningar. För jag har märkt att den inte vill växla ner när man ligger i 120 o gör kickdown, då brukar jag peta ur OD:n med den knappen så öser de på bättre
Och varför koppla bort så man inte har den funktionen att koppa ur OD:n? Den e juh grym att ha, när man ska göra omkörningar. För jag har märkt att den inte vill växla ner när man ligger i 120 o gör kickdown, då brukar jag peta ur OD:n med den knappen så öser de på bättre
- Turbo-Mupp
- Forumsfreak
- Inlägg: 3428
- Blev medlem: 01 feb 2003, 00:08
- Kör: 740
Zelle skrev:Lock-up:en kopplas la ur samtidigt som man kopplar ur OD:n. Är väl gjort så att OD:n måste gå i för att Lock-upen ska gå i?
Och varför koppla bort så man inte har den funktionen att koppa ur OD:n? Den e juh grym att ha, när man ska göra omkörningar. För jag har märkt att den inte vill växla ner när man ligger i 120 o gör kickdown, då brukar jag peta ur OD:n med den knappen så öser de på bättre
vill den inte?? min växlar ner i 170 om jag gör kicksdown då..men då varvar det rejält oxå..hehe min låda är nog sliten...
"Are you a mexi-can, or a mexi-can´t?"
-
- Moderator
- Inlägg: 14489
- Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
- Kör: För fort.
- Ort: Luleå Medlemsnummer 2
- Kontakt:
Zelle skrev:Lock-up:en kopplas la ur samtidigt som man kopplar ur OD:n. Är väl gjort så att OD:n måste gå i för att Lock-upen ska gå i?
Och varför koppla bort så man inte har den funktionen att koppa ur OD:n? Den e juh grym att ha, när man ska göra omkörningar. För jag har märkt att den inte vill växla ner när man ligger i 120 o gör kickdown, då brukar jag peta ur OD:n med den knappen så öser de på bättre
LockUp'en ska bara gå i på OD'n, dvs "fjärde växeln"
Sen finns det vissa modeller med, andra utan av AW-lådorna som har nedväxlingsspärr så dom inte ska varva såförbannat, t.ex om man drar ner spaken på 2'an i 180 ska den inte växla ner förän man kommit ner i lämplig hastighet.
//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
-
- Övningskörning
- Inlägg: 140
- Blev medlem: 13 dec 2004, 19:05
- Ort: Stockholm
Zelle skrev:Lock-up:en kopplas la ur samtidigt som man kopplar ur OD:n. Är väl gjort så att OD:n måste gå i för att Lock-upen ska gå i?
Och varför koppla bort så man inte har den funktionen att koppa ur OD:n? Den e juh grym att ha, när man ska göra omkörningar. För jag har märkt att den inte vill växla ner när man ligger i 120 o gör kickdown, då brukar jag peta ur OD:n med den knappen så öser de på bättre
Om du vill att lådan skall växla ner utan att behöva forceras kan du prova med att spänna kick down-wiren. Spänn den någon mm och njut av att lådan är villigare att växla ner vid gaspådrag!
B234F: Livet börjar vid 4000 rpm...
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2490
- Blev medlem: 02 dec 2002, 15:38
- Kör: Mitsubishi Pajero-88
- Ort: Linköping Medlemsnr:73
Zelle skrev:Lock-up:en kopplas la ur samtidigt som man kopplar ur OD:n. Är väl gjort så att OD:n måste gå i för att Lock-upen ska gå i?
Och varför koppla bort så man inte har den funktionen att koppa ur OD:n? Den e juh grym att ha, när man ska göra omkörningar. För jag har märkt att den inte vill växla ner när man ligger i 120 o gör kickdown, då brukar jag peta ur OD:n med den knappen så öser de på bättre
OD kopplar jag ju ur med knappen på spaken (AW72L).
Blir lite jobbigt att ligga på 3:an i 40-50 mil i 90 knyck.
16V'n är lite svag under 2500rpm och OD+lockup i 90km/h med 1200kg husvagn efter bilen blir kärran lite seg. därför vill jag kunna köra på OD utan lockup, då får jag lite mer varv & kraft, precis när man kommer upp i 90 och börjar få lite vrid vid 2500rpm så går lockupen i vips 2000rpm o orkeslös.
// Jonas
Mitsubishi Pajero Canvas 2600-88
Nissan Maxima QX 3.0 V6 24V -97
http://www.garaget.org/JonasK
Mitsubishi Pajero Canvas 2600-88
Nissan Maxima QX 3.0 V6 24V -97
http://www.garaget.org/JonasK
-
- Moderator
- Inlägg: 14489
- Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
- Kör: För fort.
- Ort: Luleå Medlemsnummer 2
- Kontakt:
lockup'en finns ju där av fler aledningar, dels spara soppa när man ligger å marschar på landsvägen, för att man får ner motorvarvet.
Dels skona momentomvandlaren vid tung belastning..
kan ju vara värt tänka på.
annars finns ju detta om ni inte läst det
EDIT: http://forum.7900klubben.se/viewtopic.p ... 483#275483
//Erik
Dels skona momentomvandlaren vid tung belastning..
kan ju vara värt tänka på.
annars finns ju detta om ni inte läst det
EDIT: http://forum.7900klubben.se/viewtopic.p ... 483#275483
//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2490
- Blev medlem: 02 dec 2002, 15:38
- Kör: Mitsubishi Pajero-88
- Ort: Linköping Medlemsnr:73
bara att byta till manuell om man vill dra husvagn alltså.
fan jag gillar ju min bil.
fan jag gillar ju min bil.
// Jonas
Mitsubishi Pajero Canvas 2600-88
Nissan Maxima QX 3.0 V6 24V -97
http://www.garaget.org/JonasK
Mitsubishi Pajero Canvas 2600-88
Nissan Maxima QX 3.0 V6 24V -97
http://www.garaget.org/JonasK
ThaSaint skrev:låter ju bra. Har du tur kan det va nått så enkelt som oxiderade kontakter på stiften under relät bara, men har du otur är det mekanisk förslitning på kontaktytorna inne i relät. Då kan problemet komma tillbaka.
Men bra att det löste sig iaf, det är därför forumet finns.
//Erik
Jahapp, det var ju kul så länge det varade. Igår hängde sig reläskiten igen och hur mycket jag än slår på reläskrället så hoppar överväxeln ändå inte in. 410 spänn skulle volvo ha för ett nytt....... Ska kolla på skroten på måndag....skulle ju inte köpa hela reläboxen....
ThaSaint skrev:kolla volvonummret på relät, ja har som sagt kanske nått liggandes..
//Erik
Jepp, ska jag göra imorgon. Blev så irriterad att jag inte rört bilen på hela helgen utan har kört med 855:an istället....! Passar ju bra att ta 740:in imorgon när semestern e slut
har jag tur så är det ett som du har liggandes vet allafall att det som sitter där är från Hella
Turbo-Mupp skrev:pudaskung skrev:"TheSaint"
Tack så mycket för tippset!
Rev ur reläet och knackade lite försiktigt mot instrumentpanelen och tryckte i skiten igen. Allt funkar alldeles utmärkt nu!! Växlar hur fint som helst upp i överväxeln och vill man ha lockup så funkar det med perfekt!!!!! Kanon
annars kan du göra som jag, slit ut reläet, släng det i marken och slämng soporna, koppla ihop kablarna så att pilen på instrumentet släcks, viola, du har nu alltid od inkopplad
Vilka kablar kopplade du ihop?