Kan man koppla ifrån lockuppen på AW70?

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Användarvisningsbild
pudaskung
Färsk användare
Inlägg: 29
Blev medlem: 19 apr 2005, 23:09
Ort: Ystad

Kan man koppla ifrån lockuppen på AW70?

Inlägg av pudaskung »

Tjenare! Har en liten fråga angående min automatlåda 03-70(AW70) på en 740 88B med B230F-motor.

Ibland när jag själv kommer åt lockuppen eller någon har lånat bilen är det ett rent h...te att få den att växla upp till 4:an. Får trycka ganska många gånger innan den funkar igen.



Frågan är då. Kan man bara ta bort flatstiften ifrån den lilla knappen på sidan när 4:an funkar som den ska o sedan kommer det at fungera hela tiden?

Lampskrället(lilla oranga pilen) lyser konstant hela tiden både när 4:an funkar o när den inte funkar. Har haft isär o rengjort kontakten nere vid växellådan.

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

du menar OD'n på lådan :)

det finns ett OD-relä som fixar det, kanske är det relät som är problemet?



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

Användarvisningsbild
pudaskung
Färsk användare
Inlägg: 29
Blev medlem: 19 apr 2005, 23:09
Ort: Ystad

Inlägg av pudaskung »

Japp jag menar OD, men på sidan av spaken sitter en knapp som förhindrar att OD:n läggs i om man kör med husvagn o så. Det är den lilla skitknappen som strular till det om man kommer åt den för sedan hoppar inte OD:n in förrän man tryckt typ 1000 gånger på den!!!!!



Kan det var reläet ändå som spökar menar du?

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

Japp, kan vara :)

kika din relähistoria bakom askoppen,

har för mig att AW'n OD-relä är en stor orange grej.

Har ett par över, så kan kolla upp detaljnummer på dom



här är ett:

Relä 1307793 - Overdrive relay 740/760 82-84 ORANGE Auto. Trans AW70,AW71



åsså har ja no ett som sitter kvar i bilen som ja byggt om till manuell låda åxå,

om du skulle behöva ett nytt tänkte jag ;)

Men du kan ju kontrollmäta knappen, om du lossar kontakten till den först.

Kan hända att kabeln är kass där spaken går ner i bilen om man säger så... där den böjs när man för växelväljaren fram å tebax.



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

har även ett tredje relä såg jag nu

-Relä 1363876 (OD-Relä Aisin-Warner) Märkt G

vet inte om det är till AW7x eller AW30-43



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

Användarvisningsbild
pudaskung
Färsk användare
Inlägg: 29
Blev medlem: 19 apr 2005, 23:09
Ort: Ystad

Inlägg av pudaskung »

Ok, man tackar!

Ska riva ut reläerna imorgon o kolla. Enligt Haynes sitter det på plats G fast på deras bild ser det högt o fyrkantigt ut....!



Ska även kolla om det är något brott på kabelskrället!



Tack för tipsen så länge så återkommer jag när jag kollat :P

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

gör så, bara kul om jag kunde hjälpa :)



sen väntar vi på uppföljning vad som felades!





//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

Användarvisningsbild
pudaskung
Färsk användare
Inlägg: 29
Blev medlem: 19 apr 2005, 23:09
Ort: Ystad

Inlägg av pudaskung »

Japp, naturligtvis...... :D

Användarvisningsbild
pudaskung
Färsk användare
Inlägg: 29
Blev medlem: 19 apr 2005, 23:09
Ort: Ystad

Inlägg av pudaskung »

"TheSaint"

Tack så mycket för tippset!



Rev ur reläet och knackade lite försiktigt mot instrumentpanelen och tryckte i skiten igen. Allt funkar alldeles utmärkt nu!! Växlar hur fint som helst upp i överväxeln och vill man ha lockup så funkar det med perfekt!!!!! Kanon :D

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

låter ju bra. Har du tur kan det va nått så enkelt som oxiderade kontakter på stiften under relät bara, men har du otur är det mekanisk förslitning på kontaktytorna inne i relät. Då kan problemet komma tillbaka.



Men bra att det löste sig iaf, det är därför forumet finns. ;)



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

Användarvisningsbild
Turbo-Mupp
Forumsfreak
Inlägg: 3428
Blev medlem: 01 feb 2003, 00:08
Kör: 740

Inlägg av Turbo-Mupp »

pudaskung skrev:"TheSaint"

Tack så mycket för tippset!



Rev ur reläet och knackade lite försiktigt mot instrumentpanelen och tryckte i skiten igen. Allt funkar alldeles utmärkt nu!! Växlar hur fint som helst upp i överväxeln och vill man ha lockup så funkar det med perfekt!!!!! Kanon :D


annars kan du göra som jag, slit ut reläet, släng det i marken och slämng soporna, koppla ihop kablarna så att pilen på instrumentet släcks, viola, du har nu alltid od inkopplad
"Are you a mexi-can, or a mexi-can´t?"

swetype3
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2490
Blev medlem: 02 dec 2002, 15:38
Kör: Mitsubishi Pajero-88
Ort: Linköping Medlemsnr:73

Inlägg av swetype3 »

Åter till topic :wink: ...



Går det överhuvudtaget att koppla ur lockupen ???

Skulle väldigt gärna vilja ha den manuell, pga att det inte funkar så bra med husvagn annars.



edit: AW-72L är det jag har.
// Jonas
Mitsubishi Pajero Canvas 2600-88
Nissan Maxima QX 3.0 V6 24V -97
http://www.garaget.org/JonasK

Zelle
Van forumsanvändare
Inlägg: 1010
Blev medlem: 14 nov 2004, 22:23
Ort: Kungsbacka Kör:   Volvo 944 2.3S

Inlägg av Zelle »

Lock-up:en kopplas la ur samtidigt som man kopplar ur OD:n. Är väl gjort så att OD:n måste gå i för att Lock-upen ska gå i?



Och varför koppla bort så man inte har den funktionen att koppa ur OD:n? Den e juh grym att ha, när man ska göra omkörningar. För jag har märkt att den inte vill växla ner när man ligger i 120 o gör kickdown, då brukar jag peta ur OD:n med den knappen så öser de på bättre :D

Användarvisningsbild
Turbo-Mupp
Forumsfreak
Inlägg: 3428
Blev medlem: 01 feb 2003, 00:08
Kör: 740

Inlägg av Turbo-Mupp »

Zelle skrev:Lock-up:en kopplas la ur samtidigt som man kopplar ur OD:n. Är väl gjort så att OD:n måste gå i för att Lock-upen ska gå i?



Och varför koppla bort så man inte har den funktionen att koppa ur OD:n? Den e juh grym att ha, när man ska göra omkörningar. För jag har märkt att den inte vill växla ner när man ligger i 120 o gör kickdown, då brukar jag peta ur OD:n med den knappen så öser de på bättre :D


vill den inte?? min växlar ner i 170 om jag gör kicksdown då..men då varvar det rejält oxå..hehe min låda är nog sliten...
"Are you a mexi-can, or a mexi-can´t?"

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

Zelle skrev:Lock-up:en kopplas la ur samtidigt som man kopplar ur OD:n. Är väl gjort så att OD:n måste gå i för att Lock-upen ska gå i?



Och varför koppla bort så man inte har den funktionen att koppa ur OD:n? Den e juh grym att ha, när man ska göra omkörningar. För jag har märkt att den inte vill växla ner när man ligger i 120 o gör kickdown, då brukar jag peta ur OD:n med den knappen så öser de på bättre :D


LockUp'en ska bara gå i på OD'n, dvs "fjärde växeln"

Sen finns det vissa modeller med, andra utan av AW-lådorna som har nedväxlingsspärr så dom inte ska varva såförbannat, t.ex om man drar ner spaken på 2'an i 180 ska den inte växla ner förän man kommit ner i lämplig hastighet.



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

16valve4ever
Övningskörning
Inlägg: 140
Blev medlem: 13 dec 2004, 19:05
Ort: Stockholm

Inlägg av 16valve4ever »

Zelle skrev:Lock-up:en kopplas la ur samtidigt som man kopplar ur OD:n. Är väl gjort så att OD:n måste gå i för att Lock-upen ska gå i?



Och varför koppla bort så man inte har den funktionen att koppa ur OD:n? Den e juh grym att ha, när man ska göra omkörningar. För jag har märkt att den inte vill växla ner när man ligger i 120 o gör kickdown, då brukar jag peta ur OD:n med den knappen så öser de på bättre :D


Om du vill att lådan skall växla ner utan att behöva forceras kan du prova med att spänna kick down-wiren. Spänn den någon mm och njut av att lådan är villigare att växla ner vid gaspådrag! 8)
B234F: Livet börjar vid 4000 rpm...

swetype3
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2490
Blev medlem: 02 dec 2002, 15:38
Kör: Mitsubishi Pajero-88
Ort: Linköping Medlemsnr:73

Inlägg av swetype3 »

Zelle skrev:Lock-up:en kopplas la ur samtidigt som man kopplar ur OD:n. Är väl gjort så att OD:n måste gå i för att Lock-upen ska gå i?



Och varför koppla bort så man inte har den funktionen att koppa ur OD:n? Den e juh grym att ha, när man ska göra omkörningar. För jag har märkt att den inte vill växla ner när man ligger i 120 o gör kickdown, då brukar jag peta ur OD:n med den knappen så öser de på bättre :D


OD kopplar jag ju ur med knappen på spaken (AW72L).

Blir lite jobbigt att ligga på 3:an i 40-50 mil i 90 knyck.

16V'n är lite svag under 2500rpm och OD+lockup i 90km/h med 1200kg husvagn efter bilen blir kärran lite seg. därför vill jag kunna köra på OD utan lockup, då får jag lite mer varv & kraft, precis när man kommer upp i 90 och börjar få lite vrid vid 2500rpm så går lockupen i vips 2000rpm o orkeslös.
// Jonas
Mitsubishi Pajero Canvas 2600-88
Nissan Maxima QX 3.0 V6 24V -97
http://www.garaget.org/JonasK

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

lockup'en finns ju där av fler aledningar, dels spara soppa när man ligger å marschar på landsvägen, för att man får ner motorvarvet.

Dels skona momentomvandlaren vid tung belastning..

kan ju vara värt tänka på.



annars finns ju detta om ni inte läst det

EDIT: http://forum.7900klubben.se/viewtopic.p ... 483#275483



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

swetype3
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2490
Blev medlem: 02 dec 2002, 15:38
Kör: Mitsubishi Pajero-88
Ort: Linköping Medlemsnr:73

Inlägg av swetype3 »

bara att byta till manuell om man vill dra husvagn alltså.

fan jag gillar ju min bil.
// Jonas
Mitsubishi Pajero Canvas 2600-88
Nissan Maxima QX 3.0 V6 24V -97
http://www.garaget.org/JonasK

Användarvisningsbild
pudaskung
Färsk användare
Inlägg: 29
Blev medlem: 19 apr 2005, 23:09
Ort: Ystad

Inlägg av pudaskung »

ThaSaint skrev:låter ju bra. Har du tur kan det va nått så enkelt som oxiderade kontakter på stiften under relät bara, men har du otur är det mekanisk förslitning på kontaktytorna inne i relät. Då kan problemet komma tillbaka.



Men bra att det löste sig iaf, det är därför forumet finns. ;)



//Erik


Jahapp, det var ju kul så länge det varade. Igår hängde sig reläskiten igen och hur mycket jag än slår på reläskrället så hoppar överväxeln ändå inte in. 410 spänn skulle volvo ha för ett nytt....... :evil: Ska kolla på skroten på måndag....skulle ju inte köpa hela reläboxen.... :D

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

kolla volvonummret på relät, ja har som sagt kanske nått liggandes..



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

Användarvisningsbild
pudaskung
Färsk användare
Inlägg: 29
Blev medlem: 19 apr 2005, 23:09
Ort: Ystad

Inlägg av pudaskung »

ThaSaint skrev:kolla volvonummret på relät, ja har som sagt kanske nått liggandes..



//Erik


Jepp, ska jag göra imorgon. Blev så irriterad att jag inte rört bilen på hela helgen utan har kört med 855:an istället....! Passar ju bra att ta 740:in imorgon när semestern e slut :(

har jag tur så är det ett som du har liggandes :D vet allafall att det som sitter där är från Hella

Användarvisningsbild
pudaskung
Färsk användare
Inlägg: 29
Blev medlem: 19 apr 2005, 23:09
Ort: Ystad

Inlägg av pudaskung »

ThaSaint skrev:kolla volvonummret på relät, ja har som sagt kanske nått liggandes..



//Erik


Hittade ett på skroten i Skurup som jag köpte. Funkar perfekt nu!!! Tack än en gång för hjälpen :D

peterand
Färsk användare
Inlägg: 3
Blev medlem: 10 dec 2005, 13:12

Inlägg av peterand »

Turbo-Mupp skrev:
pudaskung skrev:"TheSaint"

Tack så mycket för tippset!



Rev ur reläet och knackade lite försiktigt mot instrumentpanelen och tryckte i skiten igen. Allt funkar alldeles utmärkt nu!! Växlar hur fint som helst upp i överväxeln och vill man ha lockup så funkar det med perfekt!!!!! Kanon :D


annars kan du göra som jag, slit ut reläet, släng det i marken och slämng soporna, koppla ihop kablarna så att pilen på instrumentet släcks, viola, du har nu alltid od inkopplad


Vilka kablar kopplade du ihop?

Yak
Övningskörning
Inlägg: 153
Blev medlem: 16 okt 2005, 22:54
Ort: nollåtta

Inlägg av Yak »

Håll isär OD och lockup nu :)

Eller är det så att lockupen aldrig går in om inte lådan ligger i OD-läge? hmm? har inte märkt det på min bil.
Volvo 940 Turbo -94 33k mil

Volvo 745 GL/T -90 42k mil

Skriv svar