Har testat etanol ett tag nu

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Originalet
Van forumsanvändare
Inlägg: 1054
Blev medlem: 14 mar 2004, 23:35
Ort: Axvall

Har testat etanol ett tag nu

Inlägg av Originalet »

Började för några månader sedan att testa etanol i olika mängder. Testade först 10% - Märkte ingen direkt skillnad varken på ork eller törst

Testade 25% - Fick vrida upp CO en del, drog en del mer och jobbigare när den var kall

Testade 33% - Gick bra, men drog en del extra och var ännu lite jobbigare kall

Testade 100% - Gick jättebra när den var varm, men gick knappt köra den den var kall



Ger nu upp etanol försöken i denna bil. Gillar inte när bilen är jobbig när den är kall, och så är det så trassligt att tanka om man ska blanda en viss mängd. Får nog bli att tanka vanlig 98 i fortsättningen, när man väl kört upp tanken som är i nu med 50/50.



Någon mer som testat etanol i en B230a som kanske fått bättre resultat?

Volvoracing
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2973
Blev medlem: 10 nov 2003, 07:41
Kör: Volvo 940 TURBO -96
Ort: Gråbo

Inlägg av Volvoracing »

Jag kör med ca: 70% etanol i min B230F utan problem. Den enda skillnaden jag har märk är att den drar lite mer och att jag tjänar 2-3kr/mil.
VOLVO 940 TURBO -96

Användarvisningsbild
Jägarn
Färsk användare
Inlägg: 81
Blev medlem: 31 dec 2004, 17:41
Ort: Jönköping

Inlägg av Jägarn »

Kan jag tanka tex. 50 % etanol i min B230E utan modifieringar?

Skulle ju bli lite billigare i alla fall!



//Robin
Volvo 740 GLE A-traktor

¤Numera såld¤



Volvo 244 A-traktor -82

B23E + m46 + AGA-diff

¤SÅLD¤

Volvo 965 3,0 -92 ¤ 744 GLT 16V -90 Sålda

Merca 300D Såld

Volvo 740 Gle -87

Ronnie Persson
Övningskörning
Inlägg: 254
Blev medlem: 28 nov 2004, 21:15
Kör: Volvo 940 S 2,3
Ort: Storfors

Har nu testat E85

Inlägg av Ronnie Persson »

Igår tankade jag för första gången E85 i mn 940 med B230 FD från 1995. Jag hade ca 10 liter kvar i tanken, så jag tankade först i 55 liter bensin, på Uno-X, sedan åkte jag till OKQ8 och tankade 9,77 liter etanol.



Det blir en blandning av 13%, och nu när jag kört ca 10 mil så märker jag att bilen blivit märkbart starkare! :D



Så, törs jag öka koncentrationen till ca 25%?



Någon som testat?



Mvh Ronnie
Volvo V70 Classic 2,4 140 hk med automat -2000

Volvo 945 S 2,3 1995 med sportpaketet.
B230 FD & M47. Marinblå pärlemo 417, grått halvskinn, 6670.

Användarvisningsbild
Anders1984
Forumsnarkoman
Inlägg: 4533
Blev medlem: 29 jan 2005, 15:21
Kör: Audi S6
Ort: Stockholm / Karlstad / Åmål

Inlägg av Anders1984 »

problemet med etanol e ju att den vill ha högre komp och mer soppa...



jag satte in en annan luftmängdmätare och fixade lite med mitt spjällhus, planade även toppen...



nu kan jag köra på 100% etanol utan att bilen bråkar, e en jävla skillnad, och den drar ungefär 1,0 - 1-4 liter milen, inte så mycket mer än tidigare...
Privat: Audi S6 -01 4.2L V8, Volvo 960 -96 2.5L Firmabil: Peugeot Partner -12
Kommande:
Audi S6 -08 5.2L V10

Volvoracing
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2973
Blev medlem: 10 nov 2003, 07:41
Kör: Volvo 940 TURBO -96
Ort: Gråbo

Inlägg av Volvoracing »

Min har inte bråkat nåt alls. Har inte modifierat något. Helt original B230F som jag kör på ca: 75% etanol.
VOLVO 940 TURBO -96

rickard
Forumsfreak
Inlägg: 3142
Blev medlem: 22 jul 2003, 19:24
Kör: som en galning
Ort: Östervåla

Inlägg av rickard »

min tic med elektronisk insprutning går kanonfint med endast E85 i tanken... får igång den utan nåra större problem på vintern med. detta är utan motorvärmare.



min GLE har jag kört ca 70% i som mest. Blev nån avgasknall direkt när jag startade den annars var den relativt slö och drog en hel del soppa än vad den gjorde annars. Inte så konstigt iof så den inte gick särksillt optimalt på den blandningen



kör man delinblandning under 30% kan man säkert tjäna på det utan modifiering, men över det måste någon sorts konvertering/optimering ske för att det ska löna sig. dock kan vissa elektroniska insprutningar med aktiv lambdareglering klara en hel del E85 utan modifiering.
Bild

segdraget 765-88 t5-project, en massa skrotiga 740is och några v70is... toppat med några kingcabs!

Användarvisningsbild
Båtsman
Färsk användare
Inlägg: 80
Blev medlem: 20 jun 2005, 13:01
Ort: Trollhättan wannabe , Skåne eg

Inlägg av Båtsman »

Man ska nog vara lite försiktig med det där då etanol är mer aggresivt än bensin för motorn..slangar etc...inte kul att byta ut de bara för att tjäna ett par spänn... :roll:
745 GLE 86 & 854 GLT -95

krillebus
Forumsfreak
Inlägg: 3361
Blev medlem: 30 okt 2004, 22:11
Ort: Stockholm Haninge

Inlägg av krillebus »

10% kan jag köra i min B230F då känns den både starkare och går jämnare, höjer jag däremot över 20% så svarar den inte riktigt när varvräknaren passerar 4000 varv!



Brukar blanda ungefär 10-13% när jag tankar!
"Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"

niel
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2293
Blev medlem: 01 dec 2002, 05:00
Ort: Luleå

Inlägg av niel »

Var kommer det där skitsnacket ifrån att etanol ska vara aggressivt mot gummi? Mer aggressivt än bensin alltså?!
Volvo 760 GLE Turbodiesel -89 [Fotoalbum]

snoris
Uppkörning
Inlägg: 442
Blev medlem: 23 dec 2002, 10:14

Inlägg av snoris »

verkar olika farsan har kört 50/50 typ flera år... jag körde 50/50 i min förgasar 240 å det funka bra hela vintern... men pröva så får ni.

Andersson
Van forumsanvändare
Inlägg: 1127
Blev medlem: 06 jan 2004, 19:05
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Andersson »

niel skrev:Var kommer det där skitsnacket ifrån att etanol ska vara aggressivt mot gummi? Mer aggressivt än bensin alltså?!


Det vanligaste är ju att folk ta fel på etanol & METANOL...

Säkert så i detta fallet också...
Ex 944a åkare som konverterat till VW

Användarvisningsbild
Nybbe960
Uppkörning
Inlägg: 942
Blev medlem: 15 apr 2004, 12:18
Ort: Gävle

Inlägg av Nybbe960 »

Båtsman skrev:Man ska nog vara lite försiktig med det där då etanol är mer aggresivt än bensin för motorn..slangar etc...inte kul att byta ut de bara för att tjäna ett par spänn... :roll:


Som någon redan påpekat så är inte etanol elakt mot slangar, packningar o dyl. Det är däremot Metanol!!!!!



Upp till 50% inblandning klarar de flesta bilar oavsett om de har förgasare eller insprutning. Det som gör att vissa bilar klarar mer än 50% beror oftast på att bilen är utrustad med elektroniskt insprut med lambdareglering. Min 960 gick alldeles utmärkt att köra på ca 65% inblandning av etanol, nu så har jag konverterat och kör enbart på E85, som bränslet heter och har kört så i över 1500 mil. Bara en parentes....när jag bytte olja i bilen (oljan hade gått med i 1800 mil :( ) fick jag en liten överaskning! Oljan var precis lika fin som när jag hade hällt i den! Annars har oljan varit svart av sot och andra partiklar men var nu fint gyllenbrun. Anledningen till det är att en motor som går på etanol inte har någon sotbildning!



//David
Volvo 965 E 3,0 -97
Silversandmetallic med svart "lyx"skinn


Etanolforumet

Användarvisningsbild
Båtsman
Färsk användare
Inlägg: 80
Blev medlem: 20 jun 2005, 13:01
Ort: Trollhättan wannabe , Skåne eg

Inlägg av Båtsman »

Nybbe960 skrev:
Båtsman skrev:Man ska nog vara lite försiktig med det där då etanol är mer aggresivt än bensin för motorn..slangar etc...inte kul att byta ut de bara för att tjäna ett par spänn... :roll:


Som någon redan påpekat så är inte etanol elakt mot slangar, packningar o dyl. Det är däremot Metanol!!!!!



Upp till 50% inblandning klarar de flesta bilar oavsett om de har förgasare eller insprutning. Det som gör att vissa bilar klarar mer än 50% beror oftast på att bilen är utrustad med elektroniskt insprut med lambdareglering. Min 960 gick alldeles utmärkt att köra på ca 65% inblandning av etanol, nu så har jag konverterat och kör enbart på E85, som bränslet heter och har kört så i över 1500 mil. Bara en parentes....när jag bytte olja i bilen (oljan hade gått med i 1800 mil :( ) fick jag en liten överaskning! Oljan var precis lika fin som när jag hade hällt i den! Annars har oljan varit svart av sot och andra partiklar men var nu fint gyllenbrun. Anledningen till det är att en motor som går på etanol inte har någon sotbildning!



//David




oki....hörde att dom nämde de på aktuellt iaf att det inte var spec bra att blanda hur som helst....men men
745 GLE 86 & 854 GLT -95

Spanarn
Van forumsanvändare
Inlägg: 1744
Blev medlem: 20 feb 2004, 13:20
Kör: Volvo v70, s70
Ort: Göteborg

Inlägg av Spanarn »

Nybbe960 skrev:
Båtsman skrev:Man ska nog vara lite försiktig med det där då etanol är mer aggresivt än bensin för motorn..slangar etc...inte kul att byta ut de bara för att tjäna ett par spänn... :roll:


Som någon redan påpekat så är inte etanol elakt mot slangar, packningar o dyl. Det är däremot Metanol!!!!!



Upp till 50% inblandning klarar de flesta bilar oavsett om de har förgasare eller insprutning. Det som gör att vissa bilar klarar mer än 50% beror oftast på att bilen är utrustad med elektroniskt insprut med lambdareglering. Min 960 gick alldeles utmärkt att köra på ca 65% inblandning av etanol, nu så har jag konverterat och kör enbart på E85, som bränslet heter och har kört så i över 1500 mil. Bara en parentes....när jag bytte olja i bilen (oljan hade gått med i 1800 mil :( ) fick jag en liten överaskning! Oljan var precis lika fin som när jag hade hällt i den! Annars har oljan varit svart av sot och andra partiklar men var nu fint gyllenbrun. Anledningen till det är att en motor som går på etanol inte har någon sotbildning!



//David


Läste någonstans att ford flexifuel har tätare oljebyte än vanliga ford bensinare.

Enligt någon i en tråd så kunde etanolen späda ut oljan kanske därför din olja var så fin bara en tanke.

Personen som skrev kanske jobbar på oljebolag o vill inte man skall köra på e85.

Användarvisningsbild
Turbo-Mupp
Forumsfreak
Inlägg: 3428
Blev medlem: 01 feb 2003, 00:08
Kör: 740

Re: Har testat etanol ett tag nu

Inlägg av Turbo-Mupp »

Originalet skrev:Började för några månader sedan att testa etanol i olika mängder. Testade först 10% - Märkte ingen direkt skillnad varken på ork eller törst

Testade 25% - Fick vrida upp CO en del, drog en del mer och jobbigare när den var kall

Testade 33% - Gick bra, men drog en del extra och var ännu lite jobbigare kall

Testade 100% - Gick jättebra när den var varm, men gick knappt köra den den var kall



Ger nu upp etanol försöken i denna bil. Gillar inte när bilen är jobbig när den är kall, och så är det så trassligt att tanka om man ska blanda en viss mängd. Får nog bli att tanka vanlig 98 i fortsättningen, när man väl kört upp tanken som är i nu med 50/50.



Någon mer som testat etanol i en B230a som kanske fått bättre resultat?


Jag har en Volvo 744GL -85 med B230A och en AW-71 automatlåda. Den går på 100% Etanol. Och jag tankade i det direkt utan att köra i olika steg. Jag har fetat blandingen mera och ställt tändingen tidigare. Allt detta är gjort på känn. Bilen är klart körbar när den är kall och ännu bättre varm. Jag har problem med kass tomgång som är orolig och gärna pendlar. men jag ska lösa problemen. Jag har en lös 530 topp som sk aplanas och få en T-kam monterad. Du kan höja nålen i förgasaren och så kan du köpa större nålventil och större munstycke. DÅ borde din bil går bättre. Sen kan du justera in den med ett utav tre följande alternativ: 1. Rullande landsväg (Absolut bäst), 2. Bredbandslambdasond, 3. Smalbandslambdasond. Jag har själv inte gjort något av dessa tre ännu utan bara ställt den på känn men jag är kanske duktig nog att kunna få det hyffsat bra tills det är dags för den rullande landsvägen som jag snart ska besöka. Hoppas dett avar svar nog annars fråga mer så ska jag försöka hjälpa dig ännu mer.
"Are you a mexi-can, or a mexi-can´t?"

rickard
Forumsfreak
Inlägg: 3142
Blev medlem: 22 jul 2003, 19:24
Kör: som en galning
Ort: Östervåla

Inlägg av rickard »

flexifuelen har nog tätare oljebyte pga okunskap och att dom vill vara säkrare på att det fungerar.



"har ju läst" att öser man på med soppa osv kan det sippra ner lite mellan ringarna och lägga sig i oljan... och sen när det är tillräckligt mkt där så förstörs lagrena pga att det inte blir smörjt (lär behövas ganska stor etanolinblandning i oljan för detta?)



Men är de någon som har tänkt på att etanolen har en kokpunkt UNDER motorns arbetstemperatur och dunstar bort? Det som nu skulle kunna tänka sig komma ner mellan ringarna... :)



och som nämndes tidigare så sotar inte etanolen. Den som orkar söka så finns det bilder inuti mitt avgasrör och på topplock/kolvar att se. ser nytvättat ut..



Borde betyda att oljebyten inte är lika nödvändigt, eller att motorn håller betydligt längre om man behåller sina servieintervall :wink:
Bild

segdraget 765-88 t5-project, en massa skrotiga 740is och några v70is... toppat med några kingcabs!

Användarvisningsbild
Nybbe960
Uppkörning
Inlägg: 942
Blev medlem: 15 apr 2004, 12:18
Ort: Gävle

Inlägg av Nybbe960 »

Att Ford valt att ha tätare oljebyten vid etanoldrift beror förmodligen som rickard84 säger på okunskap samt att man vill vara på den säkra sidan. Och faran med bränsleutspädning av oljan är också liten då, även det som rickard84 säger, etanolen avdunstar (kokar bort) vid ca 75 grader. De 14% övriga produkter i E85 blir dock kvar i oljan men det är såpass liten mängd att det varken gör från eller till.



Angående slangar så är det inga problem. Den samlade erfarenheten gör att jag kan påstå att faran med slangar som äts upp av etanol är taget ur luften. Tål den bensin så tål den etanol! Att sedan olika biltillverkare inte kan eller VILL garantera att bilen fungerar på etanol kan man ju förstå. Och skulle säg Ford gå ut med att alla deras bilmodeller (focus, mondeo fiesta m.fl) går att konvertera till etanoldrift skulle ju försäljningen av deras Focus FFV gå i botten!!!



Besök gärna www.etanol.nu/forum där finns en stor kunskap om detta!!



//David
Volvo 965 E 3,0 -97
Silversandmetallic med svart "lyx"skinn


Etanolforumet

Micke W
Van forumsanvändare
Inlägg: 1428
Blev medlem: 31 dec 2002, 00:10
Ort: sthlm/haninge
Kontakt:

Inlägg av Micke W »

ska se om jag kan köpa lite metanol eller dragrace soppa o testa åk apå.. rasar det så rasar det...
Bild

Användarvisningsbild
Nybbe960
Uppkörning
Inlägg: 942
Blev medlem: 15 apr 2004, 12:18
Ort: Gävle

Inlägg av Nybbe960 »

Metanol är dock väldigt korrosivt och elakt mot precis allt i ditt bränslesystem...så rasa det kommer det att göra!!!



//David
Volvo 965 E 3,0 -97
Silversandmetallic med svart "lyx"skinn


Etanolforumet

Micke W
Van forumsanvändare
Inlägg: 1428
Blev medlem: 31 dec 2002, 00:10
Ort: sthlm/haninge
Kontakt:

Inlägg av Micke W »

farsan tankade i 40% etanol utan att ställa om nått o tydligen går bilen som faan... *bra alltså* ska se om vi kan ställ ain allt rätt så få r vi se hur de funkar
Bild

Ösvolvo
Färsk användare
Inlägg: 6
Blev medlem: 26 apr 2005, 23:03

Inlägg av Ösvolvo »

Kör på 100% etanol i min b230f-88 och det funkar bra med undantag från kallstarter och en ibland vandrande tomgång.

Tog mig en BTR från en ford och satte i serie med orginal Btr och vred upp trycket, sedan dess går den som tåget.

*Brådhis*
Uppkörning
Inlägg: 519
Blev medlem: 10 feb 2003, 17:22
Ort: Stockholm City
Kontakt:

Inlägg av *Brådhis* »

Jag har svårt att tro på att ni kör på 100% etanol...



Däremot kanske ni kör på 85% etanol vilket är samma sak som 100% E85 (gissa vad 85 står för...)! :wink:



Bara en tanke... :idea:



//Brådhis
Volvo 850 SE 2.5 -96 + Släp -64



Mina fordon | http://torsdagstraffen.svensk.nu

Användarvisningsbild
Darkzide
Uppkörning
Inlägg: 619
Blev medlem: 20 okt 2004, 21:41
Ort: Skövde

Inlägg av Darkzide »

*Brådhis* skrev:Jag har svårt att tro på att ni kör på 100% etanol...



Däremot kanske ni kör på 85% etanol vilket är samma sak som 100% E85 (gissa vad 85 står för...)! :wink:



Bara en tanke... :idea:



//Brådhis


hehe det har du ju rätt i... :D
Bild

Volvo 740 POWER!

Ösvolvo
Färsk användare
Inlägg: 6
Blev medlem: 26 apr 2005, 23:03

Inlägg av Ösvolvo »

...bra där! :roll: :wink:

Skriv svar