Har testat etanol ett tag nu
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1054
- Blev medlem: 14 mar 2004, 23:35
- Ort: Axvall
Har testat etanol ett tag nu
Började för några månader sedan att testa etanol i olika mängder. Testade först 10% - Märkte ingen direkt skillnad varken på ork eller törst
Testade 25% - Fick vrida upp CO en del, drog en del mer och jobbigare när den var kall
Testade 33% - Gick bra, men drog en del extra och var ännu lite jobbigare kall
Testade 100% - Gick jättebra när den var varm, men gick knappt köra den den var kall
Ger nu upp etanol försöken i denna bil. Gillar inte när bilen är jobbig när den är kall, och så är det så trassligt att tanka om man ska blanda en viss mängd. Får nog bli att tanka vanlig 98 i fortsättningen, när man väl kört upp tanken som är i nu med 50/50.
Någon mer som testat etanol i en B230a som kanske fått bättre resultat?
Testade 25% - Fick vrida upp CO en del, drog en del mer och jobbigare när den var kall
Testade 33% - Gick bra, men drog en del extra och var ännu lite jobbigare kall
Testade 100% - Gick jättebra när den var varm, men gick knappt köra den den var kall
Ger nu upp etanol försöken i denna bil. Gillar inte när bilen är jobbig när den är kall, och så är det så trassligt att tanka om man ska blanda en viss mängd. Får nog bli att tanka vanlig 98 i fortsättningen, när man väl kört upp tanken som är i nu med 50/50.
Någon mer som testat etanol i en B230a som kanske fått bättre resultat?
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2973
- Blev medlem: 10 nov 2003, 07:41
- Kör: Volvo 940 TURBO -96
- Ort: Gråbo
-
- Övningskörning
- Inlägg: 254
- Blev medlem: 28 nov 2004, 21:15
- Kör: Volvo 940 S 2,3
- Ort: Storfors
Har nu testat E85
Igår tankade jag för första gången E85 i mn 940 med B230 FD från 1995. Jag hade ca 10 liter kvar i tanken, så jag tankade först i 55 liter bensin, på Uno-X, sedan åkte jag till OKQ8 och tankade 9,77 liter etanol.
Det blir en blandning av 13%, och nu när jag kört ca 10 mil så märker jag att bilen blivit märkbart starkare!
Så, törs jag öka koncentrationen till ca 25%?
Någon som testat?
Mvh Ronnie
Det blir en blandning av 13%, och nu när jag kört ca 10 mil så märker jag att bilen blivit märkbart starkare!
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Så, törs jag öka koncentrationen till ca 25%?
Någon som testat?
Mvh Ronnie
Volvo V70 Classic 2,4 140 hk med automat -2000
Volvo 945 S 2,3 1995 med sportpaketet.
B230 FD & M47. Marinblå pärlemo 417, grått halvskinn, 6670.
Volvo 945 S 2,3 1995 med sportpaketet.
B230 FD & M47. Marinblå pärlemo 417, grått halvskinn, 6670.
- Anders1984
- Forumsnarkoman
- Inlägg: 4533
- Blev medlem: 29 jan 2005, 15:21
- Kör: Audi S6
- Ort: Stockholm / Karlstad / Åmål
problemet med etanol e ju att den vill ha högre komp och mer soppa...
jag satte in en annan luftmängdmätare och fixade lite med mitt spjällhus, planade även toppen...
nu kan jag köra på 100% etanol utan att bilen bråkar, e en jävla skillnad, och den drar ungefär 1,0 - 1-4 liter milen, inte så mycket mer än tidigare...
jag satte in en annan luftmängdmätare och fixade lite med mitt spjällhus, planade även toppen...
nu kan jag köra på 100% etanol utan att bilen bråkar, e en jävla skillnad, och den drar ungefär 1,0 - 1-4 liter milen, inte så mycket mer än tidigare...
Privat: Audi S6 -01 4.2L V8, Volvo 960 -96 2.5L Firmabil: Peugeot Partner -12
Kommande:
Audi S6 -08 5.2L V10
Kommande:
Audi S6 -08 5.2L V10
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2973
- Blev medlem: 10 nov 2003, 07:41
- Kör: Volvo 940 TURBO -96
- Ort: Gråbo
min tic med elektronisk insprutning går kanonfint med endast E85 i tanken... får igång den utan nåra större problem på vintern med. detta är utan motorvärmare.
min GLE har jag kört ca 70% i som mest. Blev nån avgasknall direkt när jag startade den annars var den relativt slö och drog en hel del soppa än vad den gjorde annars. Inte så konstigt iof så den inte gick särksillt optimalt på den blandningen
kör man delinblandning under 30% kan man säkert tjäna på det utan modifiering, men över det måste någon sorts konvertering/optimering ske för att det ska löna sig. dock kan vissa elektroniska insprutningar med aktiv lambdareglering klara en hel del E85 utan modifiering.
min GLE har jag kört ca 70% i som mest. Blev nån avgasknall direkt när jag startade den annars var den relativt slö och drog en hel del soppa än vad den gjorde annars. Inte så konstigt iof så den inte gick särksillt optimalt på den blandningen
kör man delinblandning under 30% kan man säkert tjäna på det utan modifiering, men över det måste någon sorts konvertering/optimering ske för att det ska löna sig. dock kan vissa elektroniska insprutningar med aktiv lambdareglering klara en hel del E85 utan modifiering.
![Bild](http://www.forumbilder.se/images/rickardsignatur.jpg)
segdraget 765-88 t5-project, en massa skrotiga 740is och några v70is... toppat med några kingcabs!
Var kommer det där skitsnacket ifrån att etanol ska vara aggressivt mot gummi? Mer aggressivt än bensin alltså?!
Volvo 760 GLE Turbodiesel -89 [Fotoalbum]
Båtsman skrev:Man ska nog vara lite försiktig med det där då etanol är mer aggresivt än bensin för motorn..slangar etc...inte kul att byta ut de bara för att tjäna ett par spänn...
Som någon redan påpekat så är inte etanol elakt mot slangar, packningar o dyl. Det är däremot Metanol!!!!!
Upp till 50% inblandning klarar de flesta bilar oavsett om de har förgasare eller insprutning. Det som gör att vissa bilar klarar mer än 50% beror oftast på att bilen är utrustad med elektroniskt insprut med lambdareglering. Min 960 gick alldeles utmärkt att köra på ca 65% inblandning av etanol, nu så har jag konverterat och kör enbart på E85, som bränslet heter och har kört så i över 1500 mil. Bara en parentes....när jag bytte olja i bilen (oljan hade gått med i 1800 mil
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
//David
- Båtsman
- Färsk användare
- Inlägg: 80
- Blev medlem: 20 jun 2005, 13:01
- Ort: Trollhättan wannabe , Skåne eg
Nybbe960 skrev:Båtsman skrev:Man ska nog vara lite försiktig med det där då etanol är mer aggresivt än bensin för motorn..slangar etc...inte kul att byta ut de bara för att tjäna ett par spänn...
Som någon redan påpekat så är inte etanol elakt mot slangar, packningar o dyl. Det är däremot Metanol!!!!!
Upp till 50% inblandning klarar de flesta bilar oavsett om de har förgasare eller insprutning. Det som gör att vissa bilar klarar mer än 50% beror oftast på att bilen är utrustad med elektroniskt insprut med lambdareglering. Min 960 gick alldeles utmärkt att köra på ca 65% inblandning av etanol, nu så har jag konverterat och kör enbart på E85, som bränslet heter och har kört så i över 1500 mil. Bara en parentes....när jag bytte olja i bilen (oljan hade gått med i 1800 mil) fick jag en liten överaskning! Oljan var precis lika fin som när jag hade hällt i den! Annars har oljan varit svart av sot och andra partiklar men var nu fint gyllenbrun. Anledningen till det är att en motor som går på etanol inte har någon sotbildning!
//David
oki....hörde att dom nämde de på aktuellt iaf att det inte var spec bra att blanda hur som helst....men men
745 GLE 86 & 854 GLT -95
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1744
- Blev medlem: 20 feb 2004, 13:20
- Kör: Volvo v70, s70
- Ort: Göteborg
Nybbe960 skrev:Båtsman skrev:Man ska nog vara lite försiktig med det där då etanol är mer aggresivt än bensin för motorn..slangar etc...inte kul att byta ut de bara för att tjäna ett par spänn...
Som någon redan påpekat så är inte etanol elakt mot slangar, packningar o dyl. Det är däremot Metanol!!!!!
Upp till 50% inblandning klarar de flesta bilar oavsett om de har förgasare eller insprutning. Det som gör att vissa bilar klarar mer än 50% beror oftast på att bilen är utrustad med elektroniskt insprut med lambdareglering. Min 960 gick alldeles utmärkt att köra på ca 65% inblandning av etanol, nu så har jag konverterat och kör enbart på E85, som bränslet heter och har kört så i över 1500 mil. Bara en parentes....när jag bytte olja i bilen (oljan hade gått med i 1800 mil) fick jag en liten överaskning! Oljan var precis lika fin som när jag hade hällt i den! Annars har oljan varit svart av sot och andra partiklar men var nu fint gyllenbrun. Anledningen till det är att en motor som går på etanol inte har någon sotbildning!
//David
Läste någonstans att ford flexifuel har tätare oljebyte än vanliga ford bensinare.
Enligt någon i en tråd så kunde etanolen späda ut oljan kanske därför din olja var så fin bara en tanke.
Personen som skrev kanske jobbar på oljebolag o vill inte man skall köra på e85.
- Turbo-Mupp
- Forumsfreak
- Inlägg: 3428
- Blev medlem: 01 feb 2003, 00:08
- Kör: 740
Re: Har testat etanol ett tag nu
Originalet skrev:Började för några månader sedan att testa etanol i olika mängder. Testade först 10% - Märkte ingen direkt skillnad varken på ork eller törst
Testade 25% - Fick vrida upp CO en del, drog en del mer och jobbigare när den var kall
Testade 33% - Gick bra, men drog en del extra och var ännu lite jobbigare kall
Testade 100% - Gick jättebra när den var varm, men gick knappt köra den den var kall
Ger nu upp etanol försöken i denna bil. Gillar inte när bilen är jobbig när den är kall, och så är det så trassligt att tanka om man ska blanda en viss mängd. Får nog bli att tanka vanlig 98 i fortsättningen, när man väl kört upp tanken som är i nu med 50/50.
Någon mer som testat etanol i en B230a som kanske fått bättre resultat?
Jag har en Volvo 744GL -85 med B230A och en AW-71 automatlåda. Den går på 100% Etanol. Och jag tankade i det direkt utan att köra i olika steg. Jag har fetat blandingen mera och ställt tändingen tidigare. Allt detta är gjort på känn. Bilen är klart körbar när den är kall och ännu bättre varm. Jag har problem med kass tomgång som är orolig och gärna pendlar. men jag ska lösa problemen. Jag har en lös 530 topp som sk aplanas och få en T-kam monterad. Du kan höja nålen i förgasaren och så kan du köpa större nålventil och större munstycke. DÅ borde din bil går bättre. Sen kan du justera in den med ett utav tre följande alternativ: 1. Rullande landsväg (Absolut bäst), 2. Bredbandslambdasond, 3. Smalbandslambdasond. Jag har själv inte gjort något av dessa tre ännu utan bara ställt den på känn men jag är kanske duktig nog att kunna få det hyffsat bra tills det är dags för den rullande landsvägen som jag snart ska besöka. Hoppas dett avar svar nog annars fråga mer så ska jag försöka hjälpa dig ännu mer.
"Are you a mexi-can, or a mexi-can´t?"
flexifuelen har nog tätare oljebyte pga okunskap och att dom vill vara säkrare på att det fungerar.
"har ju läst" att öser man på med soppa osv kan det sippra ner lite mellan ringarna och lägga sig i oljan... och sen när det är tillräckligt mkt där så förstörs lagrena pga att det inte blir smörjt (lär behövas ganska stor etanolinblandning i oljan för detta?)
Men är de någon som har tänkt på att etanolen har en kokpunkt UNDER motorns arbetstemperatur och dunstar bort? Det som nu skulle kunna tänka sig komma ner mellan ringarna...![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
och som nämndes tidigare så sotar inte etanolen. Den som orkar söka så finns det bilder inuti mitt avgasrör och på topplock/kolvar att se. ser nytvättat ut..
Borde betyda att oljebyten inte är lika nödvändigt, eller att motorn håller betydligt längre om man behåller sina servieintervall![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
"har ju läst" att öser man på med soppa osv kan det sippra ner lite mellan ringarna och lägga sig i oljan... och sen när det är tillräckligt mkt där så förstörs lagrena pga att det inte blir smörjt (lär behövas ganska stor etanolinblandning i oljan för detta?)
Men är de någon som har tänkt på att etanolen har en kokpunkt UNDER motorns arbetstemperatur och dunstar bort? Det som nu skulle kunna tänka sig komma ner mellan ringarna...
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
och som nämndes tidigare så sotar inte etanolen. Den som orkar söka så finns det bilder inuti mitt avgasrör och på topplock/kolvar att se. ser nytvättat ut..
Borde betyda att oljebyten inte är lika nödvändigt, eller att motorn håller betydligt längre om man behåller sina servieintervall
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Bild](http://www.forumbilder.se/images/rickardsignatur.jpg)
segdraget 765-88 t5-project, en massa skrotiga 740is och några v70is... toppat med några kingcabs!
Att Ford valt att ha tätare oljebyten vid etanoldrift beror förmodligen som rickard84 säger på okunskap samt att man vill vara på den säkra sidan. Och faran med bränsleutspädning av oljan är också liten då, även det som rickard84 säger, etanolen avdunstar (kokar bort) vid ca 75 grader. De 14% övriga produkter i E85 blir dock kvar i oljan men det är såpass liten mängd att det varken gör från eller till.
Angående slangar så är det inga problem. Den samlade erfarenheten gör att jag kan påstå att faran med slangar som äts upp av etanol är taget ur luften. Tål den bensin så tål den etanol! Att sedan olika biltillverkare inte kan eller VILL garantera att bilen fungerar på etanol kan man ju förstå. Och skulle säg Ford gå ut med att alla deras bilmodeller (focus, mondeo fiesta m.fl) går att konvertera till etanoldrift skulle ju försäljningen av deras Focus FFV gå i botten!!!
Besök gärna www.etanol.nu/forum där finns en stor kunskap om detta!!
//David
Angående slangar så är det inga problem. Den samlade erfarenheten gör att jag kan påstå att faran med slangar som äts upp av etanol är taget ur luften. Tål den bensin så tål den etanol! Att sedan olika biltillverkare inte kan eller VILL garantera att bilen fungerar på etanol kan man ju förstå. Och skulle säg Ford gå ut med att alla deras bilmodeller (focus, mondeo fiesta m.fl) går att konvertera till etanoldrift skulle ju försäljningen av deras Focus FFV gå i botten!!!
Besök gärna www.etanol.nu/forum där finns en stor kunskap om detta!!
//David