Vad är denna slangen till för ?

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
740_Palle
Övningskörning
Inlägg: 147
Blev medlem: 16 mar 2005, 19:40
Ort: Borås

Vad är denna slangen till för ?

Inlägg av 740_Palle »

Vad är denna slangen till för ? Märkte att bilen gick väldigt mycket sämre när den inte satt där ( Den gröna :) )

http://hacked.free-bsd.org/upload/image.php?bild=10388



Hoppas att inte det gör nått att jag lånar den bilden av dig killen, komme rinte ihåg vad du hette, sorry :)
Bild

rickard
Forumsfreak
Inlägg: 3142
Blev medlem: 22 jul 2003, 19:24
Kör: som en galning
Ort: Östervåla

Inlägg av rickard »

det är en vakumslang som går mellan insug och btr (bränsletrycksregulator)



Bränsletrycksregulatorn justerar soppatrycket, ju högre tryck ju mer soppa. Den justeras efter insugsvakumet, mindre vakum blir alltså mer tryck.



när bilen går på tomgång har du ett högt "vakumsug", och full gas = 0 i vakum.

därför din bil gått sämre utan den slangen är därför att då har det varit 0 i vakum till btr, så den har gett maximalt med soppa till motorn hela tiden, även på tomgång och halvgas. (såvida du inte äver har turbo, då ska bränsletrycket höjas när turbon laddar över 0 bar och utan den får den alltså för lite soppa) Samt att den dragit lite tjuvluft genom vakumslangen.. men det är relativt lite.
Bild

segdraget 765-88 t5-project, en massa skrotiga 740is och några v70is... toppat med några kingcabs!

740_Palle
Övningskörning
Inlägg: 147
Blev medlem: 16 mar 2005, 19:40
Ort: Borås

Inlägg av 740_Palle »

Okej okej!.. Då fattar jag, ne det är ingen turbo (vanlig B230F) den är ju mycket starkare och accelererar inte 0-100 på 12 sekunder nu iallafall som igår iallafall :)

Jag tackar för ett så snabbt och bra svar..



// Palle
Bild

Skriv svar