Sida 1 av 1

Ställa tändningen ?

Postat: 14 jun 2005, 20:54
av 740_Palle
Bilen är väldigt klen orkar inte lika mycket som innan, kan det vara tändningen som behövs ställas eller kanske bara stiften som behövs bytas ?.

Eller är det nånting annat som ni vet kan vara problemet ?.

Hur ställer man tändningen på en B230F om det nu är det som kan vara problemet ?.



// Palle..

Postat: 14 jun 2005, 20:58
av Volvoracing
Det är iallafall inget man ska behöva bry sig om på en B230F då allt sånt sköts elektroniskt. Derimot kanske det är dags för en service?

Postat: 14 jun 2005, 21:09
av 740_Palle
Okej!.. Då får det bli en service på honom..

Postat: 14 jun 2005, 22:07
av dannej
230F har ej justerbar tändning, och kan alltså inte ändra sig självt sådär, såvida mappen i styrboxen inte ändras

Postat: 14 jun 2005, 23:11
av CAPCOM
dannej skrev:230F har ej justerbar tändning, och kan alltså inte ändra sig självt sådär, såvida mappen i styrboxen inte ändras


Det går visst att justera tändningen på en B230F, har själv gjort det, det är bara att sätta på fördelaren och vrida den.



En B234 däremot kan man inte justera tändningen på utan att mappa om den.



Och 740_Palle.



Gör en service på bilen, lustfilter tänddelar och bränslefilter, då kommer den nog att gå bättre.

Postat: 15 jun 2005, 07:58
av Anders1984
jepp...



inte mycket att säga, håller med CAPCOM



skaffa en stroboskoplapa på biltema, kostar 279 tror jag..



då kan du få några extra kusar med ;)





men se till att serva den först, så märker du mer skillnad sen ;)

Postat: 15 jun 2005, 08:09
av M Nordin
B230F med LH 2.4 går ej att ställa tändningen på.



MVH



MN

Postat: 15 jun 2005, 11:20
av 740_Palle
Jag tackar ALLIHOPA för svaren..

Postat: 15 jun 2005, 14:50
av dannej
M Nordin skrev:B230F med LH 2.4 går ej att ställa tändningen på.



MVH



MN


det var det jag tänkte på.

Postat: 17 jun 2005, 16:26
av Morst
B230F med LH 2.4 går ej att ställa tändningen på.


B230F har aldrig haft LH2.4! T.o.m. -90 så har de LH 2.2, -91 och -92 Bendix Regina. Däremot har B234F och B230 FT LH 2.4 och B230F fick diagnostikuttag -89, så det så! :wink:

Postat: 17 jun 2005, 18:04
av M Nordin
Morst skrev:
B230F med LH 2.4 går ej att ställa tändningen på.


B230F har aldrig haft LH2.4! T.o.m. -90 så har de LH 2.2, -91 och -92 Bendix Regina. Däremot har B234F och B230 FT LH 2.4 och B230F fick diagnostikuttag -89, så det så! :wink:


Är du säker på detta? :roll: Trodde att Bendix Regina bara var tändutrustning a la EZK... Det är ju inte Motronic e dyl med integrerad sprut/tändning vi talar om nu



På en -89 med B230F jag hade fanns det en svänghjulsgivare och det verkar ju mäkta korkat om man kan justera tändning med att vrida fördelaren...



Fortfarnade lika tvärsäker?



MVH



MN

Postat: 18 jun 2005, 06:54
av iqbad
B230F har Lh 2.4 från 88b och framåt.



Blanda inte ihop tändning och bränsle!



Mvh Eric (som kör med en kabelhärva från en b230F -91 Lh2.4 på sin b230FK motor)

Postat: 24 jun 2005, 00:45
av Gode_Herrn
dannej skrev:230F har ej justerbar tändning, och kan alltså inte ändra sig självt sådär, såvida mappen i styrboxen inte ändras




B230F kom -87 det går visst att ställa tändningen den plomberade tändningen kom -88B!!!

Postat: 24 jun 2005, 00:47
av Gode_Herrn
Morst skrev:
B230F med LH 2.4 går ej att ställa tändningen på.


B230F har aldrig haft LH2.4! T.o.m. -90 så har de LH 2.2, -91 och -92 Bendix Regina. Däremot har B234F och B230 FT LH 2.4 och B230F fick diagnostikuttag -89, så det så! :wink:




-89??? nu tog du dig vatten över huvudet va.... diagnostikutaget kom på -88B så de så!

Postat: 24 jun 2005, 00:50
av Gode_Herrn
Morst skrev:
B230F med LH 2.4 går ej att ställa tändningen på.


B230F har aldrig haft LH2.4! T.o.m. -90 så har de LH 2.2, -91 och -92 Bendix Regina. Däremot har B234F och B230 FT LH 2.4 och B230F fick diagnostikuttag -89, så det så! :wink:


Läs på lite till B230F -88B har LH 2.4 med impullsgivare vid svänghjulet

Postat: 15 sep 2005, 22:47
av Dan1984
CAPCOM skrev:
dannej skrev:230F har ej justerbar tändning, och kan alltså inte ändra sig självt sådär, såvida mappen i styrboxen inte ändras


Det går visst att justera tändningen på en B230F, har själv gjort det, det är bara att sätta på fördelaren och vrida den.



En B234 däremot kan man inte justera tändningen på utan att mappa om den.



Och 740_Palle.



Gör en service på bilen, lustfilter tänddelar och bränslefilter, då kommer den nog att gå bättre.


Hur ska fördelaren sita då? efter som mi fördelare är flyt bar men vet itne i vilket läge jag ska säta den spelar sånt ingen rol?

Sän på b230f sä är det från vänster 4312 men är det sam på en b234f? med tanke på att fördelaren blir uppifrån och ner? efter somd en siter sidomonterad? eller har jag gjort fel?

Postat: 16 sep 2005, 05:40
av Da Bear
Morst skrev:
B230F med LH 2.4 går ej att ställa tändningen på.


B230F har aldrig haft LH2.4! T.o.m. -90 så har de LH 2.2, -91 och -92 Bendix Regina. Däremot har B234F och B230 FT LH 2.4 och B230F fick diagnostikuttag -89, så det så! :wink:


Det var konstigt, jag har både LH 2.4 och diagnostikuttag på min B230F -88, så de så! :wink:

Postat: 18 sep 2005, 19:04
av Morst
Jo, jag vet det numera och ber så hemskt mycket om ursäkt! Jag måste ha varit extremt förgiftad och diverse annat när jag skrev detta! Givetvis har B230F -88B-90 2.4! Jag har sagt annat men det är helt åt helvete! :evil:



Fram till -88 2.2

-88B-90 2.4

91-92 Bendix Regina



Så! Då var förhoppningvis alla nöjda och glada igen!

Postat: 19 sep 2005, 21:23
av 16valve4ever
Är det inte lämpligt att slänga in denna tråd i FAQ:n för att slippa frågan fler gånger? *hint, hint* 8)