Byta växellådsolja?

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
kottetrance
Färsk användare
Inlägg: 21
Blev medlem: 09 maj 2005, 20:40
Ort: KArlskrona
Kontakt:

Byta växellådsolja?

Inlägg av kottetrance »

Hur byter man växellådsoljan?, har hört att det bara går om man vänder bilen uppochner. (745- b230f - 88)
Bild



745 gl - 88 Sil-met

Morst
Forumsfreak
Inlägg: 3225
Blev medlem: 19 maj 2005, 19:16
Kör: Opel Omega 2,2 -02
Ort: Förorten till någons GLE

Inlägg av Morst »

Vad är det för en stolle som påstått detta?? Givetvis behöver man inte väda bilen upp och ner för att byta växellådsolja, vilket för övrigt inte går med bilen upp och ner. För att byta olja i lådan gör du på följande sätt:



Starta och kör en sväng med bilen så att oljan i lådan blir varm och mer lättflytande.

Hissa upp bilen och ställ den på pallbockar, alt. hitta en smörjgrop som är plan eller så gott som plan i alla fall.

Ta fram ett uppsamlingskärl av något slag (jag kommer inte ihåg i huvudet hur mycket M46 och M47 rymmer men en avkapad 15-20 l dunk funkar bra, lådorna rymmer ett par liter tror jag).



Nivå- och urtappningspluggarna finns båda på lådans vänstra sida strax efter sprängkåpan.



Kolla innan du gör något annat att den övre (nivåpluggen) går att lossa, det vore ju lite trist om du efter att grundligt ha tömt lådan på olja inte få loss nivåpluggen, genom vilken du också fyller på oljan.

Lossa den nedre (urtappnings-) pluggen och var beredd med dunken, när den värsta flodvågen olja börjar lugna ner sig kan du helt skruva ur nivåpluggen för att underlätta för den sista mängden olja att rinna ut.



Passa även på att kolla hur oljan ser ut, är den riktigt mörk och jävlig kan det behövas två byten (gärna med lite körning mellan bytena)



När all olja runnit ur, skruva i urtappningspluggen MED NY KOPPARBRICKA!! Ha även en ny bricka på nivåpluggen. Fyll på den nya oljan genom nivåhålet tills den börjar rinna lite smått ur hålet, vänta då lite så att oljan precis vill rinna ut och skruva då i nivåpluggen igen. Jag vill minnas att det skall vara ATF olja (alt. Volvo Termoolja) även i M46 och M47 men kolla för säkerhets skull i din instruktionsbok, där står den klart och tydligt vilken olja du ska ha!



Dra åt pluggarna så att de sitter (inte mutterdragar-hårt) och kolla ifall det läcker olja någonstans. Ta dig en provbörn och kolla så att alla växlar funkar som de ska!



KLART! :D
Leg. garagehangaround - kan inte mecka själv men är intresserad och vill gärna lära mig, både i folks garage och på forumet!

ALF__

Inlägg av ALF__ »

morst, verkligen ett bra svar! var bara tvungen att säga de;P satt nämligen å funtade på att byta min olja

kottetrance
Färsk användare
Inlägg: 21
Blev medlem: 09 maj 2005, 20:40
Ort: KArlskrona
Kontakt:

Inlägg av kottetrance »

Fantastiskt... det jag trodde var omöjligt är nu en bländande möjlighet att förbättra och förebygga framtida problem...



Tack för ett bra och väldigt utförligt svar ... tack tack .... *springer ut och värmer upp oljan i lådan*
Bild



745 gl - 88 Sil-met

Morst
Forumsfreak
Inlägg: 3225
Blev medlem: 19 maj 2005, 19:16
Kör: Opel Omega 2,2 -02
Ort: Förorten till någons GLE

Inlägg av Morst »

Nemas problemas! :wink: Glöm bara inte att återkomma och meddela resultatet!
Leg. garagehangaround - kan inte mecka själv men är intresserad och vill gärna lära mig, både i folks garage och på forumet!

Goran_Lundmark
Övningskörning
Inlägg: 212
Blev medlem: 13 aug 2003, 19:44

Inlägg av Goran_Lundmark »

ett tips!

använd inte ATF! är alldeles för tunn och klen i en manuell låda.

köp volvos växellådsolja som är till m56 och m90 från 96- istället.

är betydligt bättre hållbarhet på oljefilmen. fungerar utmärkt i m46/47.

lådan brukar även bli tystare.
Bild

745 Turbo intercooler -90

Mattias_940
Van forumsanvändare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 02 nov 2004, 10:48
Kör: 740 Turbo
Ort: Orust

Inlägg av Mattias_940 »

Goran_Lundmark skrev:ett tips!

använd inte ATF! är alldeles för tunn och klen i en manuell låda.

köp volvos växellådsolja som är till m56 och m90 från 96- istället.

är betydligt bättre hållbarhet på oljefilmen. fungerar utmärkt i m46/47.

lådan brukar även bli tystare.


jag hällde på ATF i min M46. Fungerar aldeles utmärkt! Står tillochmed på locket på lådan "ATF" :roll:
740 Turbo -90
940 GL -91

Användarvisningsbild
mikaelft
Uppkörning
Inlägg: 361
Blev medlem: 15 dec 2002, 18:47
Ort: Norge

Inlägg av mikaelft »

Några som har kort från oljebyte?

Mattias_940
Van forumsanvändare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 02 nov 2004, 10:48
Kör: 740 Turbo
Ort: Orust

Inlägg av Mattias_940 »

mikaelft skrev:Några som har kort från oljebyte?
vad är det du vill ha kort på då???? När man häller ut olja ur lådan eller? :roll:
740 Turbo -90
940 GL -91

Användarvisningsbild
mikaelft
Uppkörning
Inlägg: 361
Blev medlem: 15 dec 2002, 18:47
Ort: Norge

Inlägg av mikaelft »

Nej hur man häller i ny olja, vart alla muttrar sitter:)

Morst
Forumsfreak
Inlägg: 3225
Blev medlem: 19 maj 2005, 19:16
Kör: Opel Omega 2,2 -02
Ort: Förorten till någons GLE

Inlägg av Morst »

Det är inte så svårt, det finns två skruvar på vänstersidan av lådan, den övre är nivå/påfyllningsskruv och den undre är avtappningsskruv.
Leg. garagehangaround - kan inte mecka själv men är intresserad och vill gärna lära mig, både i folks garage och på forumet!

Häggblom
Övningskörning
Inlägg: 173
Blev medlem: 17 dec 2004, 23:20
Ort: Gävle

Inlägg av Häggblom »

Trodde att jag hade några bilder från när jag böt för nån månad sen, men hittar inga :?

Men kan ju lägga upp en bild på lådan iaf där pluggarna tydligt syns:



Bild
//Johan

Bild

Volvo a product of Superb Swedish Engineering

Användarvisningsbild
mikaelft
Uppkörning
Inlägg: 361
Blev medlem: 15 dec 2002, 18:47
Ort: Norge

Inlägg av mikaelft »

Tack!

Men hur häller man inn oljen från sidan?

Juppo
Van forumsanvändare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 28 dec 2003, 17:11
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Juppo »

På flaskan du köper sitter det ett rör som du trycker in i hålet sen är det bara att hälla på
--Daniel Carlsson--

DaXXa
Färsk användare
Inlägg: 31
Blev medlem: 15 dec 2004, 01:39
Ort: Norrköping

Inlägg av DaXXa »

Häggblom skrev:Trodde att jag hade några bilder från när jag böt för nån månad sen, men hittar inga :?

Men kan ju lägga upp en bild på lådan iaf där pluggarna tydligt syns:



Bild


*snyft* Vilken fin påfyllningsplugg den där lådan har :(

Skulle ta och byta oljan på min häromdagen, men till min stora fasa så hade någon tidigare ägare troligtvis försökt sig på detta men inte fått loss den. För den är helt rund dragen... Försökte med diverse tänger jag hade hemma men hade ingen som jag fick nått direkt fäste med, någon som har något tips på nått vettigt sätt att få loss den? Har ingen jättelust att plocka ner hela lådan för att fylla på olja :/

Mattias_940
Van forumsanvändare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 02 nov 2004, 10:48
Kör: 740 Turbo
Ort: Orust

Inlägg av Mattias_940 »

DaXXa skrev:
Häggblom skrev:Trodde att jag hade några bilder från när jag böt för nån månad sen, men hittar inga :?

Men kan ju lägga upp en bild på lådan iaf där pluggarna tydligt syns:



Bild


*snyft* Vilken fin påfyllningsplugg den där lådan har :(

Skulle ta och byta oljan på min häromdagen, men till min stora fasa så hade någon tidigare ägare troligtvis försökt sig på detta men inte fått loss den. För den är helt rund dragen... Försökte med diverse tänger jag hade hemma men hade ingen som jag fick nått direkt fäste med, någon som har något tips på nått vettigt sätt att få loss den? Har ingen jättelust att plocka ner hela lådan för att fylla på olja :/


Testa att slå på en hylsa med en storlek mindre än det ska vara. Det brukar fungera kanon bra :D

Annars så är rörtång ett väldigt bra verktyg också :lol:
740 Turbo -90
940 GL -91

DaXXa
Färsk användare
Inlägg: 31
Blev medlem: 15 dec 2004, 01:39
Ort: Norrköping

Inlägg av DaXXa »

Lite trångt o banka på en hylsa, men jag ska försöka igen i eftermiddag...

Samt att jag ska svänga förbi en polare o låna en vettig rörtång då dom jag har hemma har sett sina bästa dar :)

Morst
Forumsfreak
Inlägg: 3225
Blev medlem: 19 maj 2005, 19:16
Kör: Opel Omega 2,2 -02
Ort: Förorten till någons GLE

Inlägg av Morst »

En annan grej man kan testa är att svetsa på en ny frisk mutter på pluggen och sedan dra i den nya muttern. :idea:
Leg. garagehangaround - kan inte mecka själv men är intresserad och vill gärna lära mig, både i folks garage och på forumet!

Mattias_940
Van forumsanvändare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 02 nov 2004, 10:48
Kör: 740 Turbo
Ort: Orust

Inlägg av Mattias_940 »

Morst skrev:En annan grej man kan testa är att svetsa på en ny frisk mutter på pluggen och sedan dra i den nya muttern. :idea:


Det var ingen dum idé :!: :D

Bar aman tar det lungt och har brandsläckare i närheten! taskigt om det har läckt lite olja där :o
740 Turbo -90
940 GL -91

CAPCOM
Uppkörning
Inlägg: 339
Blev medlem: 23 nov 2003, 22:45
Ort: Umeå

Inlägg av CAPCOM »

Precis som "Mattias_940" säger, satsa på en rörtång, det som inte lossnar med en bra rörtång är fan inte meningen att få lös. :)
Bild

ClaesThomas
Färsk användare
Inlägg: 91
Blev medlem: 25 sep 2004, 01:50

Inlägg av ClaesThomas »

Har man en dremel eller nått liknande, järnsåg funkar nog med, borde man kunna såga ett spår i den o sedan använda en skruvmejsel.

Användarvisningsbild
mikaelft
Uppkörning
Inlägg: 361
Blev medlem: 15 dec 2002, 18:47
Ort: Norge

Inlägg av mikaelft »

hm, i haynes tror jag det står man måste hälla inn oljan från kupeen, man kan ju inte hälla inn olje sidolängs??

Morst
Forumsfreak
Inlägg: 3225
Blev medlem: 19 maj 2005, 19:16
Kör: Opel Omega 2,2 -02
Ort: Förorten till någons GLE

Inlägg av Morst »

Hmm, tanka olja ifrån kupén !? :? Ööööhhhh, hur sjutton skulle det gå till? Den enda vägen till lådans innandöme ovanifrån är ju via locket ovanpå lådan och det kommer man ALDRIG åt att lossa ovanifrån då det sitter typ någonstans under stereon!



Nä, det är inget bra förslag! :lol: Har man riktigt mycket tålamod så GÅR det att använda en vanlig smörjkanna och pumpa i olja med men det tar timmevis innan lådan har tillräckligt med olja. Bättre är då att ta en flaska som ser ut som en sån där "sportflaska" med en liten bit slang på fast som har ett rör som går en bit ner i flaskan. Den rymmer runt en liter och går utmärkt att "hälla uppåt" eller från sidan med tack vare röret inuti. Givetvis går det också ganska lätt att bygga en egen oljetankare av en begagnad sportflaska: skarva på en bit rör under korken som går ner en bit i flaskan bara!
Leg. garagehangaround - kan inte mecka själv men är intresserad och vill gärna lära mig, både i folks garage och på forumet!

DaXXa
Färsk användare
Inlägg: 31
Blev medlem: 15 dec 2004, 01:39
Ort: Norrköping

Inlägg av DaXXa »

Vart ingen tid över till att ge pluggen ett försök idag.

Får hoppas man hitta en lucka i helgen, har så mycket annat man måste fixa med...



Svetsa fast en mutter utanpå tänkte jag också på, men då till problemet att jag inte har nån svets :( Så det får nog bli att satsa på rörtång.

Häggblom
Övningskörning
Inlägg: 173
Blev medlem: 17 dec 2004, 23:20
Ort: Gävle

Inlägg av Häggblom »

Kan säga att pluggarna jäklades lite med mej också, men hade redan i förväg köpt ett par nya på volvo + de där små kopparbrickorna också.

Så de på bilden är alltså alldeles nya :wink:

Lika bra att investera i nya när man väl håller på med dom, så dom är fin fina till nästa gång :)
//Johan

Bild

Volvo a product of Superb Swedish Engineering

Skriv svar