Byta växellådsolja?
-
- Färsk användare
- Inlägg: 21
- Blev medlem: 09 maj 2005, 20:40
- Ort: KArlskrona
- Kontakt:
Byta växellådsolja?
Hur byter man växellådsoljan?, har hört att det bara går om man vänder bilen uppochner. (745- b230f - 88)
745 gl - 88 Sil-met
-
- Forumsfreak
- Inlägg: 3225
- Blev medlem: 19 maj 2005, 19:16
- Kör: Opel Omega 2,2 -02
- Ort: Förorten till någons GLE
Vad är det för en stolle som påstått detta?? Givetvis behöver man inte väda bilen upp och ner för att byta växellådsolja, vilket för övrigt inte går med bilen upp och ner. För att byta olja i lådan gör du på följande sätt:
Starta och kör en sväng med bilen så att oljan i lådan blir varm och mer lättflytande.
Hissa upp bilen och ställ den på pallbockar, alt. hitta en smörjgrop som är plan eller så gott som plan i alla fall.
Ta fram ett uppsamlingskärl av något slag (jag kommer inte ihåg i huvudet hur mycket M46 och M47 rymmer men en avkapad 15-20 l dunk funkar bra, lådorna rymmer ett par liter tror jag).
Nivå- och urtappningspluggarna finns båda på lådans vänstra sida strax efter sprängkåpan.
Kolla innan du gör något annat att den övre (nivåpluggen) går att lossa, det vore ju lite trist om du efter att grundligt ha tömt lådan på olja inte få loss nivåpluggen, genom vilken du också fyller på oljan.
Lossa den nedre (urtappnings-) pluggen och var beredd med dunken, när den värsta flodvågen olja börjar lugna ner sig kan du helt skruva ur nivåpluggen för att underlätta för den sista mängden olja att rinna ut.
Passa även på att kolla hur oljan ser ut, är den riktigt mörk och jävlig kan det behövas två byten (gärna med lite körning mellan bytena)
När all olja runnit ur, skruva i urtappningspluggen MED NY KOPPARBRICKA!! Ha även en ny bricka på nivåpluggen. Fyll på den nya oljan genom nivåhålet tills den börjar rinna lite smått ur hålet, vänta då lite så att oljan precis vill rinna ut och skruva då i nivåpluggen igen. Jag vill minnas att det skall vara ATF olja (alt. Volvo Termoolja) även i M46 och M47 men kolla för säkerhets skull i din instruktionsbok, där står den klart och tydligt vilken olja du ska ha!
Dra åt pluggarna så att de sitter (inte mutterdragar-hårt) och kolla ifall det läcker olja någonstans. Ta dig en provbörn och kolla så att alla växlar funkar som de ska!
KLART!
Starta och kör en sväng med bilen så att oljan i lådan blir varm och mer lättflytande.
Hissa upp bilen och ställ den på pallbockar, alt. hitta en smörjgrop som är plan eller så gott som plan i alla fall.
Ta fram ett uppsamlingskärl av något slag (jag kommer inte ihåg i huvudet hur mycket M46 och M47 rymmer men en avkapad 15-20 l dunk funkar bra, lådorna rymmer ett par liter tror jag).
Nivå- och urtappningspluggarna finns båda på lådans vänstra sida strax efter sprängkåpan.
Kolla innan du gör något annat att den övre (nivåpluggen) går att lossa, det vore ju lite trist om du efter att grundligt ha tömt lådan på olja inte få loss nivåpluggen, genom vilken du också fyller på oljan.
Lossa den nedre (urtappnings-) pluggen och var beredd med dunken, när den värsta flodvågen olja börjar lugna ner sig kan du helt skruva ur nivåpluggen för att underlätta för den sista mängden olja att rinna ut.
Passa även på att kolla hur oljan ser ut, är den riktigt mörk och jävlig kan det behövas två byten (gärna med lite körning mellan bytena)
När all olja runnit ur, skruva i urtappningspluggen MED NY KOPPARBRICKA!! Ha även en ny bricka på nivåpluggen. Fyll på den nya oljan genom nivåhålet tills den börjar rinna lite smått ur hålet, vänta då lite så att oljan precis vill rinna ut och skruva då i nivåpluggen igen. Jag vill minnas att det skall vara ATF olja (alt. Volvo Termoolja) även i M46 och M47 men kolla för säkerhets skull i din instruktionsbok, där står den klart och tydligt vilken olja du ska ha!
Dra åt pluggarna så att de sitter (inte mutterdragar-hårt) och kolla ifall det läcker olja någonstans. Ta dig en provbörn och kolla så att alla växlar funkar som de ska!
KLART!
Leg. garagehangaround - kan inte mecka själv men är intresserad och vill gärna lära mig, både i folks garage och på forumet!
-
- Färsk användare
- Inlägg: 21
- Blev medlem: 09 maj 2005, 20:40
- Ort: KArlskrona
- Kontakt:
-
- Övningskörning
- Inlägg: 212
- Blev medlem: 13 aug 2003, 19:44
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1541
- Blev medlem: 02 nov 2004, 10:48
- Kör: 740 Turbo
- Ort: Orust
Goran_Lundmark skrev:ett tips!
använd inte ATF! är alldeles för tunn och klen i en manuell låda.
köp volvos växellådsolja som är till m56 och m90 från 96- istället.
är betydligt bättre hållbarhet på oljefilmen. fungerar utmärkt i m46/47.
lådan brukar även bli tystare.
jag hällde på ATF i min M46. Fungerar aldeles utmärkt! Står tillochmed på locket på lådan "ATF"
740 Turbo -90
940 GL -91
940 GL -91
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1541
- Blev medlem: 02 nov 2004, 10:48
- Kör: 740 Turbo
- Ort: Orust
Häggblom skrev:Trodde att jag hade några bilder från när jag böt för nån månad sen, men hittar inga
Men kan ju lägga upp en bild på lådan iaf där pluggarna tydligt syns:
*snyft* Vilken fin påfyllningsplugg den där lådan har
Skulle ta och byta oljan på min häromdagen, men till min stora fasa så hade någon tidigare ägare troligtvis försökt sig på detta men inte fått loss den. För den är helt rund dragen... Försökte med diverse tänger jag hade hemma men hade ingen som jag fick nått direkt fäste med, någon som har något tips på nått vettigt sätt att få loss den? Har ingen jättelust att plocka ner hela lådan för att fylla på olja :/
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1541
- Blev medlem: 02 nov 2004, 10:48
- Kör: 740 Turbo
- Ort: Orust
DaXXa skrev:Häggblom skrev:Trodde att jag hade några bilder från när jag böt för nån månad sen, men hittar inga
Men kan ju lägga upp en bild på lådan iaf där pluggarna tydligt syns:
*snyft* Vilken fin påfyllningsplugg den där lådan har
Skulle ta och byta oljan på min häromdagen, men till min stora fasa så hade någon tidigare ägare troligtvis försökt sig på detta men inte fått loss den. För den är helt rund dragen... Försökte med diverse tänger jag hade hemma men hade ingen som jag fick nått direkt fäste med, någon som har något tips på nått vettigt sätt att få loss den? Har ingen jättelust att plocka ner hela lådan för att fylla på olja :/
Testa att slå på en hylsa med en storlek mindre än det ska vara. Det brukar fungera kanon bra
Annars så är rörtång ett väldigt bra verktyg också
740 Turbo -90
940 GL -91
940 GL -91
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1541
- Blev medlem: 02 nov 2004, 10:48
- Kör: 740 Turbo
- Ort: Orust
-
- Färsk användare
- Inlägg: 91
- Blev medlem: 25 sep 2004, 01:50
-
- Forumsfreak
- Inlägg: 3225
- Blev medlem: 19 maj 2005, 19:16
- Kör: Opel Omega 2,2 -02
- Ort: Förorten till någons GLE
Hmm, tanka olja ifrån kupén !? Ööööhhhh, hur sjutton skulle det gå till? Den enda vägen till lådans innandöme ovanifrån är ju via locket ovanpå lådan och det kommer man ALDRIG åt att lossa ovanifrån då det sitter typ någonstans under stereon!
Nä, det är inget bra förslag! Har man riktigt mycket tålamod så GÅR det att använda en vanlig smörjkanna och pumpa i olja med men det tar timmevis innan lådan har tillräckligt med olja. Bättre är då att ta en flaska som ser ut som en sån där "sportflaska" med en liten bit slang på fast som har ett rör som går en bit ner i flaskan. Den rymmer runt en liter och går utmärkt att "hälla uppåt" eller från sidan med tack vare röret inuti. Givetvis går det också ganska lätt att bygga en egen oljetankare av en begagnad sportflaska: skarva på en bit rör under korken som går ner en bit i flaskan bara!
Nä, det är inget bra förslag! Har man riktigt mycket tålamod så GÅR det att använda en vanlig smörjkanna och pumpa i olja med men det tar timmevis innan lådan har tillräckligt med olja. Bättre är då att ta en flaska som ser ut som en sån där "sportflaska" med en liten bit slang på fast som har ett rör som går en bit ner i flaskan. Den rymmer runt en liter och går utmärkt att "hälla uppåt" eller från sidan med tack vare röret inuti. Givetvis går det också ganska lätt att bygga en egen oljetankare av en begagnad sportflaska: skarva på en bit rör under korken som går ner en bit i flaskan bara!
Leg. garagehangaround - kan inte mecka själv men är intresserad och vill gärna lära mig, både i folks garage och på forumet!
Kan säga att pluggarna jäklades lite med mej också, men hade redan i förväg köpt ett par nya på volvo + de där små kopparbrickorna också.
Så de på bilden är alltså alldeles nya
Lika bra att investera i nya när man väl håller på med dom, så dom är fin fina till nästa gång
Så de på bilden är alltså alldeles nya
Lika bra att investera i nya när man väl håller på med dom, så dom är fin fina till nästa gång
//Johan
Volvo a product of Superb Swedish Engineering
Volvo a product of Superb Swedish Engineering