Hur installera bränsletrycksmätare.

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Jens.L
Forumsfreak
Inlägg: 3022
Blev medlem: 23 sep 2004, 22:11
Kör: Volvo 940
Ort: Sala
Kontakt:

Hur installera bränsletrycksmätare.

Inlägg av Jens.L »

Tänkte köpa mig sån om det funkar. Men man ser ju inte om den är graderad. :? Annars har ni något tips på vad man kan använda sig av för att se hur många Bar bränsletryck man har.



http://www.biltema.se/products/product. ... emId=82425



Men hur installerar man den sen så man ser korrekt tryck, tänkte kolla hur bra tryck jag har innan jag börjar pilla på att höjja laddtrycket.



mvh, Jens Löfgren
Volvo 940 Turbo 1997

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

du bör ha en glycerinfylld mätare för kontroll av bränsletryck, annarsfinns risk för att nålen kommer 'fladdra' så man inte får nått speciellt korrekt värde.



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av micael »

ThaSaint skrev:du bör ha en glycerinfylld mätare för kontroll av bränsletryck, annarsfinns risk för att nålen kommer 'fladdra' så man inte får nått speciellt korrekt värde.



//Erik


Nålen fladdrar garranterat om man inte har en glycerinfylld!

Å då är det knepigt att se trycket.





Jag köpte mina mätare på Bohab i spånga.

Troligtvis kan man köpa dom på andra ställen som pysslar med slangar.



Mina går till 6 bar.

Å det räcker.

6 bar kan bli lite lite om man tänkte köra etanol å överladdat.



Den dära biltemamätaren funkar INTE!

Jag tror att den är till för förgasarbilar.
Bild

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av micael »

http://www.villabutiken.se/shop/default ... ductID=437



Tror jag har en sådan..

Fast billigare.....
Bild

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

micael skrev:
Tror jag har en sådan..


Har du den fastmonterad..?

någon bild på installationen isåfall?



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av micael »

Jag kan ta kort på senaste installationen senare idag.





Dom lite nyare kärrorna har ju en ventil på undersidan av fuelrail.

Där är det ypperligt att mäta.



Kanske skulle fixa lite kort så alla förstår..
Bild

Jensa_H
Uppkörning
Inlägg: 441
Blev medlem: 10 dec 2004, 13:51
Ort: Norrköping Medlemsnr: 356 Kör:855 t5r 96:a

Inlägg av Jensa_H »

ja kort vill vi se :wink:
Bild

Kör 855 t5r med steg 4 trimm från autotech

skoterjocke
Färsk användare
Inlägg: 10
Blev medlem: 21 aug 2004, 16:28

Inlägg av skoterjocke »

Jag köpte biltemas oljetrycksmätare igår, den ligger stabilt på sitt värde. Kopplade in givaren mot fuelrailen.

Kan rekomenderas.
Jag går hellre än kör japanskt!

Användarvisningsbild
adde.k
Uppkörning
Inlägg: 514
Blev medlem: 30 aug 2004, 23:32
Ort: Östhammar
Kontakt:

Inlägg av adde.k »

skoterjocke skrev:Jag köpte biltemas oljetrycksmätare igår, den ligger stabilt på sitt värde. Kopplade in givaren mot fuelrailen.

Kan rekomenderas.
hur gör man det? :oops:
Bild

Volvo 940 Turbo -92

niel
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2293
Blev medlem: 01 dec 2002, 05:00
Ort: Luleå

Inlägg av niel »

Man kanske skulle koppla in på dieseln. Finns det nån manometer som går till typ 250 bar? :lol:
Volvo 760 GLE Turbodiesel -89 [Fotoalbum]

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av micael »

niel skrev:Man kanske skulle koppla in på dieseln. Finns det nån manometer som går till typ 250 bar? :lol:


Upp till 400 bar vet jag.



Så visst....
Bild

jocke.lind
Forumsnarkoman
Inlägg: 4779
Blev medlem: 30 nov 2002, 14:32
Kör: 940
Ort: Kristianstad Medlemsnr: 144
Kontakt:

Inlägg av jocke.lind »

adde.k skrev:
skoterjocke skrev:Jag köpte biltemas oljetrycksmätare igår, den ligger stabilt på sitt värde. Kopplade in givaren mot fuelrailen.

Kan rekomenderas.
hur gör man det? :oops:


Är med sugen på en detaljerad beskrivning om var/hur man kopplar allt.
Bild

SÅLD och numera skrotad av han jag sålde bilen till :( R.I.P! "940 turbo 98" http://www.volvo940turbo.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.kristianstadstraffen.tk" onclick="window.open(this.href);return false;

Jens.L
Forumsfreak
Inlägg: 3022
Blev medlem: 23 sep 2004, 22:11
Kör: Volvo 940
Ort: Sala
Kontakt:

Inlägg av Jens.L »

Oj nu börjar det likna nått, här har det kommit mycket vettiga svar. Mer installations beskrivningar och bilder tack :D
Volvo 940 Turbo 1997

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av micael »

Jag tog jättefina kort igår!

Skall bara fixa dom...





Oljetrycksgivare till soppa är kanske inte så bra.

Dock finns det ju många som kör med det.

Men riktiga elektroniska givare som är tillverkade för soppa kostar en snuskigt stor slant.
Bild

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av micael »

Sådär!

Massa bilder.



Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Bild

tictac
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2471
Blev medlem: 30 nov 2002, 09:33
Ort: Hässleholm

Inlägg av tictac »

Så här löste jag det för egen del, har dock inga bilder på hur det ser ut inkopplat då jag ännu inte gjort det.



Bild

Användarvisningsbild
adde.k
Uppkörning
Inlägg: 514
Blev medlem: 30 aug 2004, 23:32
Ort: Östhammar
Kontakt:

Inlägg av adde.k »

vad är det för gängor på anslutningarna då??
Bild

Volvo 940 Turbo -92

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av micael »

adde.k skrev:vad är det för gängor på anslutningarna då??


En mycket bra fråga!



Jag har alltid haft med mig en fuelrail när jag köpt grejer..



Så jag har inte en aning.
Bild

skoterjocke
Färsk användare
Inlägg: 10
Blev medlem: 21 aug 2004, 16:28

Inlägg av skoterjocke »

Jag har en fuelrail där det har suttit kallstartsventil på. Så jag använde den utgången till oljetrycksgivaren från biltema.
Jag går hellre än kör japanskt!

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

skoterjocke skrev:Jag har en fuelrail där det har suttit kallstartsventil på. Så jag använde den utgången till oljetrycksgivaren från biltema.


ah, har en ful-rejl från en B230ET.. kanske skulle kolla upp det

Bra tips!



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

Användarvisningsbild
adde.k
Uppkörning
Inlägg: 514
Blev medlem: 30 aug 2004, 23:32
Ort: Östhammar
Kontakt:

Inlägg av adde.k »

ja så kan man ju göra med... ska ju ändå slita loss den i veckan så det ordnar sig... :)
Bild

Volvo 940 Turbo -92

tictac
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2471
Blev medlem: 30 nov 2002, 09:33
Ort: Hässleholm

Inlägg av tictac »

Jag löste det så här för mig idag för att kunna ta trycket direkt från railen.



Var in på en däck firma och fick gratis en däckventils förlängare för lastbilar, passar rakt av, det är alltså samma gänga som ventilhatten på ett däck.



Och ja den skall poleras upp imorgon!





Bild

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av micael »

ToAx skrev:Jag löste det så här för mig idag för att kunna ta trycket direkt från railen.



Var in på en däck firma och fick gratis en däckventils förlängare för lastbilar, passar rakt av, det är alltså samma gänga som ventilhatten på ett däck.



Och ja den skall poleras upp imorgon!




Hur tänkte du sedan då?



Varför ventilförlängare?
Bild

tictac
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2471
Blev medlem: 30 nov 2002, 09:33
Ort: Hässleholm

Inlägg av tictac »

micael skrev:
ToAx skrev:Jag löste det så här för mig idag för att kunna ta trycket direkt från railen.



Var in på en däck firma och fick gratis en däckventils förlängare för lastbilar, passar rakt av, det är alltså samma gänga som ventilhatten på ett däck.



Och ja den skall poleras upp imorgon!




Hur tänkte du sedan då?



Varför ventilförlängare?


Det var enkelt...



Gängar ur ventilen i enden vart hatten sitter på bilden, sedan slang till bränsleblocket jag byggt och som det finns bild på högre upp på sidan (pluggar ena anslutningen på blocket då jag först hade tänkt på annan funktion än den jag har nu)

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av micael »

ToAx skrev:
micael skrev:
ToAx skrev:Jag löste det så här för mig idag för att kunna ta trycket direkt från railen.



Var in på en däck firma och fick gratis en däckventils förlängare för lastbilar, passar rakt av, det är alltså samma gänga som ventilhatten på ett däck.



Och ja den skall poleras upp imorgon!




Hur tänkte du sedan då?



Varför ventilförlängare?


Det var enkelt...



Gängar ur ventilen i enden vart hatten sitter på bilden, sedan slang till bränsleblocket jag byggt och som det finns bild på hugre upp på sidan (pluggar ena anslutningen på blocket då jag först hade tänkt på annan funktion än den jag har nu)


Du skippar ventilförlängaren å gängar på den direkt då?



Är din mätare vätskefylld förresten?
Bild

Skriv svar