Motorn stannar ibland vid gassläpp (b230ft)

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Användarvisningsbild
adde.k
Uppkörning
Inlägg: 514
Blev medlem: 30 aug 2004, 23:32
Ort: Östhammar
Kontakt:

Motorn stannar ibland vid gassläpp (b230ft)

Inlägg av adde.k »

denna vecka har jag fått ännu ett problem med bilen... som om inte alla andra vore nog???



Det är så att ibland när jag ska svänga i en korsning så tvärdör motorn??? har hänt nu en 4ggr på nåra dar...



Problemet började när jag svetsade på min återcirkulerande dumpventil på ett annat tryckrör och satte ett t-kors mellan vevhusventilation, dump & insugsslangen mellan luftburk & turbo... Har nu insett att det inte var en så brilljant lösning så jag skippade den, men den har dött en gång igen efter att idén ratades...



en grej ja kan tänka mig är att slangen ifråga är aningen veckad, så luften kanske får lite svårt att passera? men inte ska väl detta få motorn att stanna???



snart kör ja fan bilen till tippen eller dylikt :twisted:
Bild

Volvo 940 Turbo -92

Användarvisningsbild
adde.k
Uppkörning
Inlägg: 514
Blev medlem: 30 aug 2004, 23:32
Ort: Östhammar
Kontakt:

Inlägg av adde.k »

nu har jag lagt märke lite mer när den dör... den dör när man först laddar på lite och sen släpper på gasen helt... uteslutningsmetoden säger att det borde ha nått med dumpventilen å göre???
Bild

Volvo 940 Turbo -92

heller
Uppkörning
Inlägg: 577
Blev medlem: 10 maj 2004, 20:46
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av heller »

adde.k skrev:nu har jag lagt märke lite mer när den dör... den dör när man först laddar på lite och sen släpper på gasen helt... uteslutningsmetoden säger att det borde ha nått med dumpventilen å göre???
'

låter nått åt det hållet ja.. öppnar dumpen som den ska då?

carl_bark
Övningskörning
Inlägg: 228
Blev medlem: 23 jan 2005, 21:30
Ort: Stockholm

Inlägg av carl_bark »

Har samma problem med min 740 tic -90, gasar man hårt och släpper sedan gasen och kopplar utan att motorbromsa brukar bilen dö...men det är bara att dra upp kopplingen så kommer den igång igen..Iofs inte så irriterande, men den ska ju inte hålla på så :)

Har ingen dumpventil eller sånt.

B230ft. osv...
Hade en hel 1990 740 tic, nu har jag en bucklig och skadad 1990 740 tic

Användarvisningsbild
adde.k
Uppkörning
Inlägg: 514
Blev medlem: 30 aug 2004, 23:32
Ort: Östhammar
Kontakt:

Inlägg av adde.k »

Heller skrev:
adde.k skrev:nu har jag lagt märke lite mer när den dör... den dör när man först laddar på lite och sen släpper på gasen helt... uteslutningsmetoden säger att det borde ha nått med dumpventilen å göre???
'

låter nått åt det hållet ja.. öppnar dumpen som den ska då?
ja den öppnar iaf... har provat att låta motorn gå utan slangen till återcirkulationen, och den småfiser lite, så den borde ju öppna... den började fula sig efter att jag meckat isär den för att kunna svetsa om den på ett annat tryckrör... kanske inte blev ordentligt tätt??? har kletat på packning på tub så ska testa imorron hur den går sen...



Det är alltså inte en original-dump, utan en eftermarknads-dump...
Bild

Volvo 940 Turbo -92

heller
Uppkörning
Inlägg: 577
Blev medlem: 10 maj 2004, 20:46
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av heller »

adde.k skrev:
Heller skrev:
adde.k skrev:nu har jag lagt märke lite mer när den dör... den dör när man först laddar på lite och sen släpper på gasen helt... uteslutningsmetoden säger att det borde ha nått med dumpventilen å göre???
'

låter nått åt det hållet ja.. öppnar dumpen som den ska då?
ja den öppnar iaf... har provat att låta motorn gå utan slangen till återcirkulationen, och den småfiser lite, så den borde ju öppna... den började fula sig efter att jag meckat isär den för att kunna svetsa om den på ett annat tryckrör... kanske inte blev ordentligt tätt??? har kletat på packning på tub så ska testa imorron hur den går sen...



Det är alltså inte en original-dump, utan en eftermarknads-dump...


kolla så att dumpen sitter ordentligt fastsvetsad annars testa att ta bort dumpen och koppla in orginal wastegate och se om det blir någon skillnad..

Användarvisningsbild
adde.k
Uppkörning
Inlägg: 514
Blev medlem: 30 aug 2004, 23:32
Ort: Östhammar
Kontakt:

Inlägg av adde.k »

Heller skrev:
adde.k skrev:
Heller skrev:
'

låter nått åt det hållet ja.. öppnar dumpen som den ska då?
ja den öppnar iaf... har provat att låta motorn gå utan slangen till återcirkulationen, och den småfiser lite, så den borde ju öppna... den började fula sig efter att jag meckat isär den för att kunna svetsa om den på ett annat tryckrör... kanske inte blev ordentligt tätt??? har kletat på packning på tub så ska testa imorron hur den går sen...



Det är alltså inte en original-dump, utan en eftermarknads-dump...


kolla så att dumpen sitter ordentligt fastsvetsad annars testa att ta bort dumpen och koppla in orginal wastegate och se om det blir någon skillnad..
nu är det dock så att jag har inte en mitsu-snurra så jag har en separat original-dump... men den kopplade jag iaf in idag, och ja... den dör fortfarande, men den går bättre???



Problemet är nog att varvtalet sjunker så pass lågt att den inte orkar hålla motorn igång....



nästa vecka så ska jag byta spridar-packningar, montera på min fina btr från toax, byta spridare till likadana som redan sitter där och så ska packningen på bromsservon bytas... för nånstans tar den tjuvluft, det hörs t.o.m...
Bild

Volvo 940 Turbo -92

heller
Uppkörning
Inlägg: 577
Blev medlem: 10 maj 2004, 20:46
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av heller »

adde.k skrev:
Heller skrev:
adde.k skrev:ja den öppnar iaf... har provat att låta motorn gå utan slangen till återcirkulationen, och den småfiser lite, så den borde ju öppna... den började fula sig efter att jag meckat isär den för att kunna svetsa om den på ett annat tryckrör... kanske inte blev ordentligt tätt??? har kletat på packning på tub så ska testa imorron hur den går sen...



Det är alltså inte en original-dump, utan en eftermarknads-dump...


kolla så att dumpen sitter ordentligt fastsvetsad annars testa att ta bort dumpen och koppla in orginal wastegate och se om det blir någon skillnad..
nu är det dock så att jag har inte en mitsu-snurra så jag har en separat original-dump... men den kopplade jag iaf in idag, och ja... den dör fortfarande, men den går bättre???



Problemet är nog att varvtalet sjunker så pass lågt att den inte orkar hålla motorn igång....



nästa vecka så ska jag byta spridar-packningar, montera på min fina btr från toax, byta spridare till likadana som redan sitter där och så ska packningen på bromsservon bytas... för nånstans tar den tjuvluft, det hörs t.o.m...


okej får hoppas att det löser problemet då..

Skriv svar