AC...

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
kalle andersson
Van forumsanvändare
Inlägg: 1277
Blev medlem: 11 feb 2003, 23:55
Ort: Växjö Medlemsnummer: 2
Kontakt:

AC...

Inlägg av kalle andersson »

Hej på er!



Lika säkert som man börjar få fotsvett så här års upptäcker man ju att ACn inte funkar... Samma sak varje år och jag börjar bli lite less på det.



I år är det några rör som är dåliga, kostar ca 5000:- att byta (inkl arbete o moms o fyllning)... Förra året bytte jag AC-kylaren...



Frågan är... SKa man bry sig om att laga skiten egentligen? Kan man skydda sig mot problem nästa år på nåt vis?

George Holmer
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2373
Blev medlem: 30 jan 2003, 01:41
Ort: Gotland
Kontakt:

Inlägg av George Holmer »

Min AC går aldrig sönder. Kör den året runt så håller den. Minst 10 minuter per dag.



George
Volvo 940 Turbodiesel 1994

http://www.georgeholmer.com/

kalle andersson
Van forumsanvändare
Inlägg: 1277
Blev medlem: 11 feb 2003, 23:55
Ort: Växjö Medlemsnummer: 2
Kontakt:

Inlägg av kalle andersson »

det gör jag också.

Användarvisningsbild
dr jukebox
Uppkörning
Inlägg: 592
Blev medlem: 08 aug 2004, 23:58
Ort: Flen,mitt i Sörmland

Inlägg av dr jukebox »

Inte så mycket salt på vägarna i Belgien tror jag.
745 TIC 90 turbo+

div 945

"There is a substitute for cubic inches!"

kalle andersson
Van forumsanvändare
Inlägg: 1277
Blev medlem: 11 feb 2003, 23:55
Ort: Växjö Medlemsnummer: 2
Kontakt:

Inlägg av kalle andersson »

Det går inte att rostskydda prylarna va?

Det enda rådet jag fått är att alltid vara noga med att spola av kylaren när man tvättar.

Användarvisningsbild
dr jukebox
Uppkörning
Inlägg: 592
Blev medlem: 08 aug 2004, 23:58
Ort: Flen,mitt i Sörmland

Inlägg av dr jukebox »

Jag har funderat på det. Man borde pröva att täcka speciellt skarvarna med ett tjockt lager tectyl. Och allt som sitter utsatt för salt. Aluminium + plåt + salt = bad news.
745 TIC 90 turbo+

div 945

"There is a substitute for cubic inches!"

George Holmer
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2373
Blev medlem: 30 jan 2003, 01:41
Ort: Gotland
Kontakt:

Inlägg av George Holmer »

dr jukebox skrev:Inte så mycket salt på vägarna i Belgien tror jag.


Inget salt alls :lol:
Volvo 940 Turbodiesel 1994

http://www.georgeholmer.com/

Greensilver
Forumsfreak
Inlägg: 3217
Blev medlem: 20 apr 2003, 21:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Visst går det att få en AC att funka i Sverige med - det här med AC är inte direkt kärnfysik utan ganska enkla prylar. Rostar det hål i rören - så funkar det inte. Byt rör, fyll på - så funkar det.



Men lämna för guds skull INTE in den på märkesverkstaden! Om du kommit med på mötet hade du kunna riva loss de rör du behöver från en krockebil och fixat skiten själv - sedan bara in och fylla svart så hade du kommit undan riktigt billigt.
Bild

kalle andersson
Van forumsanvändare
Inlägg: 1277
Blev medlem: 11 feb 2003, 23:55
Ort: Växjö Medlemsnummer: 2
Kontakt:

Inlägg av kalle andersson »

Jag bytte kondensorn förra året, och nu vill de byta rören till kondensorn.

AC-verkmästarn säger att det är kondensorn och rören som brukar strular på 940... Men han vill ändå inte ge nån garanti.



Jag har en koppar-kondensor, ska tydligen vara mycket bättre en original.



Vad säger ni? 5000:- för nya rör plus fyllning eller låta bli och försöka vara glad ändå?

jesper13
Forumsnarkoman
Inlägg: 4221
Blev medlem: 03 feb 2003, 18:21
Ort: HÖÖR

Inlägg av jesper13 »

kopparkondensor har jag på min snart också, skall få tillbaka den imorgon. två rör skulle visst bytas också och troligtvis blir det vanliga alu-rör.



själv tycker jag det är klart överlägset med fungerande ECC än utan.



anlita inte volvo om du inte skiter kosing. Ring till lokala AC firmor efter delar och jobb.



Jag köpte min kondensor för 1430:- + moms. Arbetet + rör+ fyllning kostar ca 1500-2000 svart då han fyller R12.
kör 945T aut och 945T man, 1998

kalle andersson
Van forumsanvändare
Inlägg: 1277
Blev medlem: 11 feb 2003, 23:55
Ort: Växjö Medlemsnummer: 2
Kontakt:

Inlägg av kalle andersson »

Och du känner dig komfortabel med att punga ut dom pengarna utan att veta att om det håller mer än ett år till?

kalle andersson
Van forumsanvändare
Inlägg: 1277
Blev medlem: 11 feb 2003, 23:55
Ort: Växjö Medlemsnummer: 2
Kontakt:

Inlägg av kalle andersson »

Funderade på det här med rören... Borde man inte kunna ta hydraulslangar lika gärna? Förutsagt att de klarar av kylmediet.



Varför ska det vara just aluminiumrör? Aluminium är ju egentligen ett värdelöst material. AC-mekaren tyckte inte alls att det gick att skydda mot ärgning eller så, märkligt tycker jag.

jesper13
Forumsnarkoman
Inlägg: 4221
Blev medlem: 03 feb 2003, 18:21
Ort: HÖÖR

Inlägg av jesper13 »

eftersom jag förutsätter att det håller mer än ett år så känns det värt det. vanlig livslängd på en Ac i sverige är omkring 7-10 år vad jag hört på kylfirmor.



Varför alu vet jag ej, dom tillverkas i det iaf. Kanske finns det koppar-rör med.



slangar funkar fint om det inte är för långa dragningar. Då skall rör visst vara bättre.
kör 945T aut och 945T man, 1998

kalle andersson
Van forumsanvändare
Inlägg: 1277
Blev medlem: 11 feb 2003, 23:55
Ort: Växjö Medlemsnummer: 2
Kontakt:

Inlägg av kalle andersson »

Det är ju så klart högt tryck och då är det ju bättre med rör och gänganslutningar.

Men å andra sidan, när ärgade/rostade en gummislang sönder senast? =)

Crooken
Uppkörning
Inlägg: 617
Blev medlem: 01 dec 2004, 23:49
Ort: Framsidan

Inlägg av Crooken »

dr jukebox skrev:Jag har funderat på det. Man borde pröva att täcka speciellt skarvarna med ett tjockt lager tectyl. Och allt som sitter utsatt för salt. Aluminium + plåt + salt = bad news.


Bara en liten kommentar.... Aluminium och plåt rostar även utan saltet... alla ställen på bilen där aluminium och plåt har kontakt en längre tid kommer aluminiumet korrigera....
Kör: Kia Cee'd -08, Skoda PickUp och Kawasaki Ultra 150

Bild

Användarvisningsbild
dr jukebox
Uppkörning
Inlägg: 592
Blev medlem: 08 aug 2004, 23:58
Ort: Flen,mitt i Sörmland

Inlägg av dr jukebox »

Crooken skrev:
dr jukebox skrev:Jag har funderat på det. Man borde pröva att täcka speciellt skarvarna med ett tjockt lager tectyl. Och allt som sitter utsatt för salt. Aluminium + plåt + salt = bad news.


Bara en liten kommentar.... Aluminium och plåt rostar även utan saltet... alla ställen på bilen där aluminium och plåt har kontakt en längre tid kommer aluminiumet korrigera....


Nja, förutsättningen för elektrolys är att jonerna kan vandra, och då behövs det vatten. Så låt oss modifiera:

Aluminium + plåt + fukt = bad news

Aluminium + plåt + fukt + salt = very bad news



Känsliga stället borde vara där metallerna möts.

Som en fotnot: med koppar närvarande torde rören korrodera ännu fortare.
745 TIC 90 turbo+

div 945

"There is a substitute for cubic inches!"

kalle andersson
Van forumsanvändare
Inlägg: 1277
Blev medlem: 11 feb 2003, 23:55
Ort: Växjö Medlemsnummer: 2
Kontakt:

Inlägg av kalle andersson »

Finns det nånting som säger att man inte kan tectyla AC-rören egentligen?



Kan det vara så illa så ac-verkstaden inte vill göra detta bara för att det är kladdigt?

Användarvisningsbild
Quisten
Uppkörning
Inlägg: 912
Blev medlem: 26 feb 2005, 23:51
Ort: Trollhättan /960 3.0E-95/

Inlägg av Quisten »

Tror att Ac rören kan tectylas om man vill det . fabriken vill är att det ska vara snyggt och det är det ju också men till vilket pris... :cry:

Mitt tipps är kör AC hela året om i + eller - grader packningarna torkar ut om man kör för mycket utan AC låt därför Ac gå året runt dom pajar säkert endå förr eller senare men man kan försöka att hejda det ett par år.... :?

Samtidigt kan man ställa sig frågan hur man kan hitta gammla jänkare från 50-60 talet med orenoverade Ac anläggningar som till och med stått i Nevada öknen i åratal som har en fungerande AC till köparens stora häpnad :roll: Det rimmar ingenstans med våra moderna bilar som man måste renovera AC efter 7-10 år........................ :?: :?: :?: :?: :?: Det

måste vara en jävla skilnad på kvalite nu och då :|

void
Övningskörning
Inlägg: 139
Blev medlem: 27 maj 2003, 09:36
Ort: Piteå

Inlägg av void »

Quisten skrev:
Mitt tipps är kör AC hela året om i + eller - grader packningarna torkar ut om man kör för mycket utan AC låt därför Ac gå året runt dom pajar säkert endå förr eller senare men man kan försöka att hejda det ett par år.... :?|


Men ac:n går ju inte igång om det är kallar än typ 6-7 grader eller nåt sånt. Iofs kanske man kan "tjuvkoppla" på nåt sätt... :)

kalle andersson
Van forumsanvändare
Inlägg: 1277
Blev medlem: 11 feb 2003, 23:55
Ort: Växjö Medlemsnummer: 2
Kontakt:

Inlägg av kalle andersson »

Har man ECC är det lite svårt att alltid köra den.

Har man den enklaste ACn kan man ju köra kyla och varmluft samtidigt.

jesper13
Forumsnarkoman
Inlägg: 4221
Blev medlem: 03 feb 2003, 18:21
Ort: HÖÖR

Inlägg av jesper13 »

nyrenoverad ECC på min kostade:



kondensor 1788:-

rör 862:-

slang 550:-

fyllning mm 800:-

arbete 800:-

Totalt 4800:-



kompressorn ska gå igång om du kör på defroster oavsett temperatur.
kör 945T aut och 945T man, 1998

kalle andersson
Van forumsanvändare
Inlägg: 1277
Blev medlem: 11 feb 2003, 23:55
Ort: Växjö Medlemsnummer: 2
Kontakt:

Inlägg av kalle andersson »

jävla skit att man flyttat från Malmö... Allting är mycket billigare där.

Skriv svar