Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
neversaabagain
Färsk användare
Inlägg: 15 Blev medlem: 22 mar 2005, 22:05
Inlägg
av neversaabagain » 26 apr 2005, 23:45
hej.. Undrar, som rubriken antyder, vad som skiljer 230f och 230fb? Förutom 14 kusar då
"Röda Faran II" 740 gl -90
G_L_T
Övningskörning
Inlägg: 234 Blev medlem: 03 feb 2005, 02:34
Kör: 940se och 940ftt
Ort: linköping
Inlägg
av G_L_T » 26 apr 2005, 23:47
vad jag vet toppen 530/531
MattisH
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5171 Blev medlem: 25 maj 2003, 23:24
Kör: Fabia & Vitara
Ort: Hässleholm
Inlägg
av MattisH » 26 apr 2005, 23:50
Och kamaxeln.. M i F och VX i FB
Säger Mathias som kör Zukan
G_L_T
Övningskörning
Inlägg: 234 Blev medlem: 03 feb 2005, 02:34
Kör: 940se och 940ftt
Ort: linköping
Inlägg
av G_L_T » 26 apr 2005, 23:56
MattisH skrev: Och kamaxeln.. M i F och VX i FB
ja tackar alltid lär man sig något!!
neversaabagain
Färsk användare
Inlägg: 15 Blev medlem: 22 mar 2005, 22:05
Inlägg
av neversaabagain » 27 apr 2005, 12:37
sååå, en komplett 531-topp med vx-axel skulle ge 14 extra hästar? (116-130) Är det bolt on eller måste annat bytas? Typ spridare och databox..
"Röda Faran II" 740 gl -90
Mattias_940
Van forumsanvändare
Inlägg: 1541 Blev medlem: 02 nov 2004, 10:48
Kör: 740 Turbo
Ort: Orust
Inlägg
av Mattias_940 » 27 apr 2005, 12:54
neversaabagain skrev: sååå, en komplett 531-topp med vx-axel skulle ge 14 extra hästar? (116-130) Är det bolt on eller måste annat bytas? Typ spridare och databox..
Toppen är "bolt on"
740 Turbo -90
940 GL -91
VOLVO-MANGE
Övningskörning
Inlägg: 191 Blev medlem: 07 maj 2004, 21:25
Ort: Uddevalla
Inlägg
av VOLVO-MANGE » 28 apr 2005, 13:56
Sitter VX3 kam i 531-toppen
.
Magnus Andersson
745 GL/T -90 bruksbil
760 -88 , S90 TIC Projekt
Mattias_940
Van forumsanvändare
Inlägg: 1541 Blev medlem: 02 nov 2004, 10:48
Kör: 740 Turbo
Ort: Orust
Inlägg
av Mattias_940 » 28 apr 2005, 14:06
VOLVO-MANGE skrev: Sitter VX3 kam i 531-toppen
.
Nopp, VX kam sitter i 531
740 Turbo -90
940 GL -91
MattisH
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5171 Blev medlem: 25 maj 2003, 23:24
Kör: Fabia & Vitara
Ort: Hässleholm
Inlägg
av MattisH » 28 apr 2005, 14:23
Mattias_940 skrev: VOLVO-MANGE skrev: Sitter VX3 kam i 531-toppen
.
Nopp, VX kam sitter i 531
Finns det både VX och VX3? skillnad?
Säger Mathias som kör Zukan
ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489 Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:
Inlägg
av ThaSaint » 28 apr 2005, 14:35
MattisH skrev: Mattias_940 skrev: VOLVO-MANGE skrev: Sitter VX3 kam i 531-toppen
.
Nopp, VX kam sitter i 531
Finns det både VX och VX3? skillnad?
VX3 är förskjuten 3 grader.
med en VX kan man köra med justerbart kamdrev och uppnå samma funktion.
//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
Martin_740-gl
Uppkörning
Inlägg: 338 Blev medlem: 28 apr 2004, 19:09
Kör: 745 GLT 16v
Ort: Bankeryd Medlems nr:473
Inlägg
av Martin_740-gl » 28 apr 2005, 16:15
Fan va bra beskrivning..Men kan man sätta i VX3 kammen i en 530 topp.Om man man har M kammen idag
VOLVO 745 GLT 16v -90 B234F, Volvo V70 T5 R-Optik 04:a
VOLVO-MANGE
Övningskörning
Inlägg: 191 Blev medlem: 07 maj 2004, 21:25
Ort: Uddevalla
Inlägg
av VOLVO-MANGE » 28 apr 2005, 20:02
Mattias_940 skrev: VOLVO-MANGE skrev: Sitter VX3 kam i 531-toppen
.
Nopp, VX kam sitter i 531
Ícke sa nicke, kommer inte ihåg vilken motor VX kammen satt i men i B230FB sitter det en VX3-kam. Här kan du tex se det.
Magnus Andersson
745 GL/T -90 bruksbil
760 -88 , S90 TIC Projekt
Thomas_7i
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2345 Blev medlem: 14 mar 2005, 11:11
Kör: Citroen C3 II
Ort: Bålsta
Inlägg
av Thomas_7i » 29 apr 2005, 10:49
Martin_740-gl skrev: Fan va bra beskrivning..Men kan man sätta i VX3 kammen i en 530 topp.Om man man har M kammen idag
Klart du KAN göra det, men bäst effekt blir det om du sätter 531 topp också, gärna portad av någon kunnig!
MvH Thomas
Fastmoving?
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2919 Blev medlem: 27 jun 2003, 15:36
Ort: En by utanför Piteå.
Inlägg
av Fastmoving? » 29 apr 2005, 17:30
Thomas_7i skrev: Martin_740-gl skrev: Fan va bra beskrivning..Men kan man sätta i VX3 kammen i en 530 topp.Om man man har M kammen idag
Klart du KAN göra det, men
bäst effekt blir det om du sätter 531 topp också, gärna portad av någon kunnig!
MvH Thomas
Visst får man högre toppeffekt med den toppen, men vill man ha en bättre körbarhet så är faktiskt en lätt moddad 530-topp att föredra.
Kör:
Volvo V90 -97, Avställd, obesiktad, behöver ny handbromsvajer o avgassystem...
Volvo 740 GL -88 Blackline B230F Kat
Extraktorgrenrör. 2,5\" avgas. Sportfilter.
Volvo V60 -11 D3 Fin pendlarbil.
Martin_740-gl
Uppkörning
Inlägg: 338 Blev medlem: 28 apr 2004, 19:09
Kör: 745 GLT 16v
Ort: Bankeryd Medlems nr:473
Inlägg
av Martin_740-gl » 01 maj 2005, 19:50
Fastmoving? skrev: Thomas_7i skrev: Martin_740-gl skrev: Fan va bra beskrivning..Men kan man sätta i VX3 kammen i en 530 topp.Om man man har M kammen idag
Klart du KAN göra det, men
bäst effekt blir det om du sätter 531 topp också, gärna portad av någon kunnig!
MvH Thomas
Visst får man högre toppeffekt med den toppen, men vill man ha en bättre körbarhet så är faktiskt en lätt moddad 530-topp att föredra.
Ok tackar för svaren
VOLVO 745 GLT 16v -90 B234F, Volvo V70 T5 R-Optik 04:a
strömqvist
Färsk användare
Inlägg: 44 Blev medlem: 07 feb 2005, 09:53
Ort: Hultsfred
Inlägg
av strömqvist » 10 maj 2005, 10:23
det måste ge mer an 14 hästar pga att fb har 9,3:1 och andra 230 10,3:1
i kompression om jag inte minns fel.
531 toppen jag plockade av från en 230fb hade vx3 kam.
men är det nån som vet varför fb har lägre komp?
ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489 Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:
Inlägg
av ThaSaint » 10 maj 2005, 12:41
531-toppen har större förbränningsrum.
//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
Thomas_7i
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2345 Blev medlem: 14 mar 2005, 11:11
Kör: Citroen C3 II
Ort: Bålsta
Inlägg
av Thomas_7i » 10 maj 2005, 16:34
Vad jag hört får man bättre effekt om man har högre komp, va iaf så på moppen! Hur som hellst. Lyckas man pilla ut samma komp förhållande med 531a som med 530 så borde de bli mer fart än vanligt!? Eeeeeller?
MvH Thomas
volvo 740_
Färsk användare
Inlägg: 47 Blev medlem: 08 jul 2006, 19:58
Inlägg
av volvo 740_ » 16 jul 2006, 18:28
Hur blir registret med en 531 topp och VX3 kam?
Lucif3r
Forumsnarkoman
Inlägg: 4001 Blev medlem: 06 jul 2005, 14:44
Ort: Sverige :)
Kontakt:
Inlägg
av Lucif3r » 16 jul 2006, 18:35
volvo 740_ skrev: Hur blir registret med en 531 topp och VX3 kam?
Rätt död upp till 2500rpm, sen börjar det hända grejjor...
Glider runt i min blanka 945 <3
volvo 740_
Färsk användare
Inlägg: 47 Blev medlem: 08 jul 2006, 19:58
Inlägg
av volvo 740_ » 16 jul 2006, 18:37
Okej, händer det mycket grejor? Är det värt att byta då?
Lucif3r
Forumsnarkoman
Inlägg: 4001 Blev medlem: 06 jul 2005, 14:44
Ort: Sverige :)
Kontakt:
Inlägg
av Lucif3r » 16 jul 2006, 18:47
volvo 740_ skrev: Okej, händer det mycket grejor? Är det värt att byta då?
mycket och mycket... Allt är väl relativt
... Det är ju ingen turbo direkt...
Har faktiskt aldrig kört en F motor, så jag vet inte om det är värt att byta...
(jag har ju FB orginal
)
Glider runt i min blanka 945 <3
westlife
Van forumsanvändare
Inlägg: 1465 Blev medlem: 26 sep 2003, 20:40
Ort: Wärmland - Kil
Kontakt:
Inlägg
av westlife » 16 jul 2006, 19:26
volvo 740_ skrev: Okej, händer det mycket grejor? Är det värt att byta då?
Mjaa.. Jag har kört en hel del F och FB.. FB händer det ju lite mer på de högre varven än på F. Men inte så det är värt att byta. Tycker jag iaf ( som är dum nog och sug-trimmar min FB )
Passat TDi -00
ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489 Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:
Inlägg
av ThaSaint » 16 jul 2006, 19:28
som sagt, större förbränningsrum i 531 än 530. Bättre flöde ja,
men den blir nog svagare om man bara byter toppen.
Vassare kam är nog det som gör den stora skillnaden när man ska trimma sugmotor.
//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
Ossman
Färsk användare
Inlägg: 18 Blev medlem: 27 jul 2006, 17:10
Ort: Linköping
Kontakt:
Inlägg
av Ossman » 28 jul 2006, 02:44
(missbrukar tråden liten)
Någon som vet vad som skiljer B230F och B230FD då? Och varför Volvo bytte ner från FB till FD på senare 940?
944 S 2.3 -95