Fråga om byte av bränslefilter

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Volvoracing
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2973
Blev medlem: 10 nov 2003, 07:41
Kör: Volvo 940 TURBO -96
Ort: Gråbo

Fråga om byte av bränslefilter

Inlägg av Volvoracing »

Tänkte bara höra om det är någon som som vet hur det ligger till när man byter filter på en 700 bil. Alltså filtret under bilen vid pumpen. Fortsätter det att rinna bränsle hela tiden när man tar bort filtret eller bara det som "ligger i rören"?
VOLVO 940 TURBO -96

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av micael »

Jag brukar byta till det nya direkt.





Så hinner inte allt rinna ut........
Bild

Volvoracing
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2973
Blev medlem: 10 nov 2003, 07:41
Kör: Volvo 940 TURBO -96
Ort: Gråbo

Inlägg av Volvoracing »

micael skrev:Jag brukar byta till det nya direkt.





Så hinner inte allt rinna ut........


Menar du då allt i tanken eller i rören?
VOLVO 940 TURBO -96

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

jag har ingen aning, men rent teoretiskt skulle det ju kunna 'slanga ur' tanken väl?

iaf så, låna en liten tving av någon, och kläm ihop slangen innan du lossar banjokopplingen från filtret..

gärna på båda sidor (finns annars speciella tänger för detta, men man byter kanske inte så ofta så ett inköp av sånna är nödvändigt..)



så, en liten vanlig tving från snickerboa' funkar fint..



lycka till.



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

Användarvisningsbild
forbo
Van forumsanvändare
Inlägg: 1388
Blev medlem: 25 mar 2004, 14:27
Ort: Malung (Dalarna)

Inlägg av forbo »

jag använde svetstång och nöp ihop slangarna, funkade fint.

Volvoracing
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2973
Blev medlem: 10 nov 2003, 07:41
Kör: Volvo 940 TURBO -96
Ort: Gråbo

Inlägg av Volvoracing »

Ok, blir till att trycka ihop slangarna då iallfall... för att vara på den säkra sidan. Vill ju inte ha hela tanken på uppfarten om nåt skulle krångla under bytet.
VOLVO 940 TURBO -96

Andersson
Van forumsanvändare
Inlägg: 1127
Blev medlem: 06 jan 2004, 19:05
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Andersson »

Jag använde ingenting att klämma ihop med när jag bytte...då rann bara det som fanns i slangarna ut...sen inget mer...

Men passa dig för om du nyss kört med bilen så kan det vara högt tryck i systemet.

Jag fick mig en dusch av bensin och lite i ena ögat = jävligt otrevligt!
Ex 944a åkare som konverterat till VW

kalle andersson
Van forumsanvändare
Inlägg: 1277
Blev medlem: 11 feb 2003, 23:55
Ort: Växjö Medlemsnummer: 2
Kontakt:

Inlägg av kalle andersson »

Andersson940 skrev:Jag använde ingenting att klämma ihop med när jag bytte...då rann bara det som fanns i slangarna ut...sen inget mer...

Men passa dig för om du nyss kört med bilen så kan det vara högt tryck i systemet.

Jag fick mig en dusch av bensin och lite i ena ögat = jävligt otrevligt!


Känner igen det =)



Tog mig rätt lång tid att byta filtret, typ 1.5 timme alltsomallt... Så gör det när du har gott om tid. Det är bara det som ligger i slangarna som rinner ut...

Du bör ha ett bra bilbatteri också, tar sin tid att få upp trycket i bränsleledningarna om det som fanns i dom rann ut...

Har du nåt att klämma åt ledningarna med så gör det, men misshandla dom inte.
De ska va gott o leva, annars kan de kvitta

Volvoracing
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2973
Blev medlem: 10 nov 2003, 07:41
Kör: Volvo 940 TURBO -96
Ort: Gråbo

Inlägg av Volvoracing »

Sådär ja, nu är filtret iallfall bytt. Jag bytte en gång på min 360 jag hade i vintras å det var exakt samma filter och anslutningar som på den här bilen. Faktiskt första gången jag byter på en 700 bil... nästan pinsamt ju. Hehe.



Men iallafall, jag har konstaterat ett par saker nu:



Det är inte alls mycket soppa som rinner ut. Bara det som är i filtret och slangarna. Å låter man bilen stå 10 min så är det inget högt tryck alls i slangarna heller.



Man ska värma kopparpackningarna innan man monterar dem även om de är spritt nya (Biltema).



Å sen ang, de där med att bra batteri... nja lite fick den ju mala men inte mer en en vanlig kallstart på vintern. Startade nästan direkt!



M.V.H

Volvoracing
VOLVO 940 TURBO -96

kalle andersson
Van forumsanvändare
Inlägg: 1277
Blev medlem: 11 feb 2003, 23:55
Ort: Växjö Medlemsnummer: 2
Kontakt:

Inlägg av kalle andersson »

Tog en bra stund innan min bil startade, men ok =) Min bil startar alltid direkt även på vintern så det kanske bara är jag som är känslig.



Jag vill minnas att jag tog bort kopparbrickorna, eftersom att jag inte lyckades få det tätt med dem. En annan grej som vi kanske borde sagt innan du bytte... Du bör rostskydda filtret, det kommer ju sitta där ett tag och det är inte så kul om det rostar sönder så de blir hål...

Volvoracing
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2973
Blev medlem: 10 nov 2003, 07:41
Kör: Volvo 940 TURBO -96
Ort: Gråbo

Inlägg av Volvoracing »

Jo, det blev inte tätt första gången med packningarna för mig heller. Fick ta loss alltihopa å värma dem sen var det tätt direkt. Rostskydda ska jag banne mig göra. Eftersom jag fick lite soppasprut på undersidan av bilen fösta gången det inte var tätt så spolades rostskyddet bort på en fläck totalt. Det blev plåtrent!!!



Men därimot tror jag nog inte att själva filtret behöver rostskyddas. Det som satt innan var inte det å det var inte rostigt alls. Är de värkligen gjorda i stål? Men man kanske ska spruta lite rostskydd på det ändå för att va på den säkra sidan. Sen ska de ju "bara" sitta i max 1000mil till =)
VOLVO 940 TURBO -96

ToBb@
Forumsfreak
Inlägg: 3271
Blev medlem: 27 aug 2004, 17:46
Ort: Karlskoga Medlemsnummerr: 276 Volvo 740 GL-88

Inlägg av ToBb@ »

Volvo fick byta mitt när de bytte bromsarna hehe...





Gör inge störe reparationer på bilen själv, Bättre att de som kan och har kunskap om det får göra det så det blir riktigt men men är säkert busenkelt men har varken ork eller plats till att pyssla med sånt hehe
Volvo 740 GL 88B

Spanarn
Van forumsanvändare
Inlägg: 1744
Blev medlem: 20 feb 2004, 13:20
Kör: Volvo v70, s70
Ort: Göteborg

Inlägg av Spanarn »

Bränslefilter borde vara gjort i aluminium då de får en liten gråporig oxid på sig precis som aluminium.

Jag har bytt bränslefilter på en V70, min 940, en audi 80 och en Saab 9000 och aldrig sett att de har varit rostiga.

Men man vet ju aldrig alltid bra med lite extra rostskydd. :lol:

Gobbe
Övningskörning
Inlägg: 182
Blev medlem: 01 dec 2004, 00:28

Inlägg av Gobbe »

Andersson skrev:Jag använde ingenting att klämma ihop med när jag bytte...då rann bara det som fanns i slangarna ut...sen inget mer...

Men passa dig för om du nyss kört med bilen så kan det vara högt tryck i systemet.

Jag fick mig en dusch av bensin och lite i ena ögat = jävligt otrevligt!


På min sitter det en ventil på slangen vid filtret (ser ut som en däckventil) som man kan lätta på trycket med innan man lossar banjokopplingarna. Det borde ju, som sagt, inte rinna ut mer än det som finns i slangarna eftersom pumpen i tanken inte pumpar :?

MYM
Övningskörning
Inlägg: 282
Blev medlem: 29 jul 2003, 11:56

Inlägg av MYM »

Lånar tråden lite.



Finns det fler filter än det stora som sitter i motorrummet på min bil ?

Skriv svar